Wiebelende Virago 535

@nne

MF veteraan
6 apr 2004
15.471
3.281
Veluwe
Ik heb sinds een jaartje een Virago uit 1994- een lekkere motor, zeker voor mij na zo'n 12 jaar motorloos te zijn geweest, en mijn lengte (1,65 mtr).

Nu doet zich het volgende voor: als ik met snelheden van 110-120 km/uur rij, toch niet echt hard, lijkt het als of het frame gaat wiebelen. Beter ik het niet omschrijven; het is geen kleine wiebel, het lijkt of het achterwiel zo onder me vandaan wil. Het gekke is dat hij het ook doet als ik plotseling gas loslaat (dus niet eens rem). Ik dacht eerst dat het aan mij lag: te weinig motorbeheersing, lengterillen in de weg, en dergelijke, maar een vriend van mij zag het ook op de snelweg (reed achter mij aan). Ik verbeeld het me in elk geval niet. Ik hoef niet uit te leggen dat ik prettig vind!

Ik ben behoorlijk a-technisch, en voordat ik naar een dealer stap, zou ik van jullie graag mogelijke oorzaken willen horen; juist omdat ik er geen enkel benul van heb, krijg ik het idee dat ik te belazeren ben waar ik bij sta! Vrouw, en ook nog blond he!

Bandenspanning heb ik al naar gekeken, en is in orde. Er zit ook geen speling in het stuur.

Waar kan dit aan liggen?
 
hm, de 2 antwoorden die ik wilde geven heb je zelf ook al gekeken. Er kan nog wel een "dood punt" in het balhoofd zitten. Dit kun je testen door de motor zo te plaatsen dat het voorwiel van de grond is en dan langzaam van stuuraanslag naar stuuraanslag draaien(met 2 vingers). Het sttur moet dan over de volledige draai overal even soepel draaien.
een andere mogenlijkheid is speling op de lagers van de achterbrug, dus dat deze in zijdelingse richting (minimaal) kan bewegen.
 
120 is nu ook niet echt TRAAG hé met een chopper535.
Je vangt veel wind en je moet al redelijk "werken" om dat ding in het spoor te houden. Heb je toevallig geen zijtassen die "flapperen" ...
Anyway ...
Bandenspanning is uiteraard het eerste waar je naar kijkt (keek! want das blijkbaar ok).
Zijn je banden ZELF wel ok? gelijkmatig afgesleten? niet te vierkant? geen scheuren of uitstulpingen?
Zit er geen buil in je velg(en) door ooit es over een steen ofzo te zijn gereden?
Zijn je wielen correct uitgebalanceerd?
Loopt de rem niet aan?
Werken de schokdempers wel links/rechts gelijk? > bij latere virago modellen kon je de achterste van veervoorspanning bijregelen, zoja zijn die dan gelijk ingesteld? Is de ophanging van de schokdempers/veren nog wel goed? scheurtjes, vervorming???
Is je voorvork in orde? balhoofdlagers ok?? (kun je beetje inschatten als je ferm remt of op kasseien rijdt en je hoort een klikkend geluid in je voorvork, dan zijn je lagers versleten (dringend laten nakijken dan).
Staat je voorwiel in lijn met je achterwiel (zonee dan is je frame krom > accident gehad ooit??)
Veel mogelijkheden, maar als enkel je achterwiel een "zoekerig" gevoel heeft, dan is de voorkant warschijnlijk wel in orde, anders ging je voorwiel ook al "zoekerig" aanvoelen. Grote kans dat het probleem zich bij je band/velg zit of bij de schokdempers/veren .... Iets kleinere kans dat je frame niet in orde is ....
Verwacht wel geen perfekte wegligging van een virago535 bij 120km/u hé, daar zijn ze niet voor gemaakt.
Laat er eens een pro mee rijden (je garagist?) die kan wel beter oordelen wat er mankeert
 
aan bovengenoemde tips wil ik nog toevoegen,
controleers eens of je spaken (voor en achter) nog goed zijn,
dwz, zijn er geen gebroken, of hebben ze niet gelijke spanning.

redelijk makkelijk te controleren door met de achterkant van schroevendraaier over de spaken te tikken, als er loszittende bijzitten, geven deze een doffer geluid
 
Een ding is al uitgesloten: het zadel zat niet goed vast!! Ben blonder dan ik dacht!

Morgen maar eens een stukje snelweg pakken en kijken wat 'ie dan doet....
 
Het voelt al wel stukken beter, maar het of het daarmee ook opgelost ik weet ik niet. Ik denk het niet eerlijk gezegd, want dat gewiebel deed 'ie ook al voordat het zadel losgehaald was (en eerlijk is eerlijk: ik heb hetzelf niet losgehaald noch weer "vast"gemaakt; dat waren vrienden van mij die me overigens verder zeer geholpen hebben!)

Nog geen tijd gehad om de snelweg uit te proberen....
 
Ja ja oma.....

Nou de motor is naar de dealer gebracht (eh, opgehaald eigenlijk), en het blijkt dat er een nieuwe velg en nieuwe spaken in moeten. Kassa!!
Maar hij is het nog waard, en dat laten we dus maar doen. Ik merk dat ik chagerijnig word zonder motor......

Hij is pas klaar in januari- dat vindt mijn portemonnee niet erg, maar ik wel :X
 
Ja ja oma.....

Nou de motor is naar de dealer gebracht (eh, opgehaald eigenlijk), en het blijkt dat er een nieuwe velg en nieuwe spaken in moeten. Kassa!!
Maar hij is het nog waard, en dat laten we dus maar doen. Ik merk dat ik chagerijnig word zonder motor......

Hij is pas klaar in januari- dat vindt mijn portemonnee niet erg, maar ik wel :X


te hard over een stoeprandje gereden? of weer zo'n klote drempel!

mischien moet je eens kijken naar een gebruikt wiel op ebay of marktplaats of zo!
kan veel schelen!
 
Ja, dag oma!

Virago is weer terug- em mijn humeur is stukken opgeknapt. Ik heb er gelijk een stukkie op gereden, en wat een verademing! :] Hij is veel stabieler. Niks geen gewiebel of getril meer- gewoon doen wat hij moet doen. Een bochtje begint al meer op een echt bochtje te lijken- dat dat zoveel verschil maakt.
't Heeft wel een rib uit mijn lijf gekost, maar ik ben wel blij dat het gedaan is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan