Wiebelig de bocht door (verkeerde techniek)

Als de bocht onoverzichtelijk is moet je dat juist niet doen want je kan immers niet goed zien wat er van de andere kant aankomt. Daarom is de bocht ook onoverzichtelijk h1e ;)

Maar je hebt wel gelijk qua positie en zicht enzo


@TS (en andere geïnteresseerden)
kijk eens naar de filmpjes van deze man:
advancedbiker

Heel veel over observatie, plannen van bochten, observatiepunten etc.

Wat ik daarmee eigenlijk doe is een onoverzichtelijke bocht overzichtelijk maken... Werkt zelfs met haarspeldbochten. En je hebt altijd plaats zat om uit te wijken igv tegenliggers omdat je veel verder ziet. :Y
 
Als de bocht onoverzichtelijk is moet je dat juist niet doen want je kan immers niet goed zien wat er van de andere kant aankomt. Daarom is de bocht ook onoverzichtelijk h1e ;)

Maar je hebt wel gelijk qua positie en zicht enzo


@TS (en andere geïnteresseerden)
kijk eens naar de filmpjes van deze man:
advancedbiker

Heel veel over observatie, plannen van bochten, observatiepunten etc.

Bekijk dat filmpje maar eens goed. Als hij voor de linkse bochten over de middellijn zou zijn gegaan en uiterst rechts zou hebben gereden kon hij veel verder zien dan nu het geval was. Met "zero" danger voor oncoming hazards.
Ik weet het, over de middellijn gaan mag eigenlijk niet, maar vloeken mag ook niet hé O-)

Voor ons moet je de kanten uiteraard omwisselen want 't is een UK filmpje.
 
Wat ik geleerd heb op de vro-1

De vier K's

-Kijken hoe loopt de bocht, waar moet ik heen.
-Klaar snelheid aangepast. juiste versnelling
-Kantelen de motor de bocht in kantelen
-Kracht gas in de bocht er weer op en blijven kijken waar je heen gaat.

Het heeft mij veel geholpen.

Succes en de des te vaker je rijdt zal het beter gaan.
 
Probleem is natuurlijk dat de TS wel weet hoe het moet, maar dat niet "durft" uit te voeren.
Anders was VRO een schriftelijke cursus geweest. ;)

Zelf herkenbaar als ik met regen rijd (en ook nog 's olie halfzichtbaar op de weg vermoed)

Ik neem dan onzeker de bocht en dan onstaat er juist onrust in het stuur.
Een soort lowspeedwobble. :+


edit: wat ik eraan doe... er iig geval voor zorgen dat het onzekere bij die olie-situaties blijft.
Anders is er een groot gedeelte van de lol verdwenen.

Beetje open deur: Een rijvaardigheidscursus.
 
Laatst bewerkt:
als je remmend de bocht ingaat: dan heb je een moment waarop je van de rem afgaat en het gas erop zet.
de motor gaat over van remmen/duiken naar acceleratie, die overgang wil je zo vloeiend mogelijk, dus niet aan/uit remmen/gas, maar vloeiend rijden.

verder richt de motor zich op tijdens het remmend de bocht ingaan, zeker als je vering aan de slappe kant is, en valt vervolgens in de bocht zodra je de rem loslaat.
 
De BMW boxer motoren kunnen bij gerommel aan de gashandel en schakelen een reaktie op het achterwiel geven (door het lompe karakter van de motor en de kardan). Dit kan je mooie bochtje minder mooi maken en een onzeker gevoel geven. Vooral bij bochten genomen in 1e of 2e versnelling is enig gevoel nodig om ze vloeiend te nemen zonder gas aan gas uit reakties (minuscuul klein beetje koppeling erbij helpt).

Tevens is het zo dat sommige motoren veel meer motorrem hebben dan anderen, jouw motor remt flink op de motor bij gas los. Je kunt dit prima gebruiken om voor de bocht af te remmen. Bedenk wel dat achteropkomend verkeer dan geen remlicht ziet.
 
Afremmen tot je de goeie snelheid hebt bereikt om de bocht te nemen, zorgen dat je fiets ontkoppeld is en in de juiste versnelling staat. De bocht doorkijken tot het punt waar je heen wil en met trekkende motor de bocht door.

Iemand anders suggereerde afremmen op de motor voor de bocht. Dat heb ík niet geleerd van mijn motorinstructeur..?

Groeten, Karl

Maar waarschijnlijk doet/deed je motorinstructeur niet aan racen.

Als jij heel laag in de versnelling zit, en hoog in de toeren... en je wilt een bocht nemen...en je douwt het gas dicht. Dan duikt te motor naar voren. Die kracht kan je goed gebruiken voor het snelle(re) insturen van een bocht, maar ook omdat op dat moment de hoek van je voorvork anders is. Probeer maar eens uit zou ik zeggen.

Dit soort situaties krijg je vaak waarbij je net een versnelling door kan trekken, maar doorschakelen overbodig zou zijn omdat je de bocht dan al te snel genaderd bent. (waardoor je dus voor de bocht weer moet terugschakelen..tijd verliest...en dus langzamer door de bocht gaat dan je eigenlijk sneller zou kunnen gaan)
 
Laatst bewerkt:
Op de motor merk ik dat ik alles een fractie later doe. Vlak voor de bocht (of soms zelfs in de bocht) koppel ik pas en gaat het gas er voorzichtig op. Daardoor begin ik al vrij wiebelig de bocht. Nu weet ik wel dat ik alles wat eerder moet doen, maar ik blijf gewoon te lang remmen. Iets in m'n hoofd zegt dat ik remmend de bocht in moet, terwijl ik weet dat het onzin is. Hebben meer mensen hier last van en zo ja wat doe je er aan?
De grootste fout die je maakt is dat je nog niet klaar bent voor de bocht.
Zorg dat je in de juiste versnelling zit en dat je snelheid is aangepast ruim vóór de bocht.
(hoe je de snelheid eruithaalt maakt in mijn ogen niets uit, maar je moet toch terugschakelen, dus die vertraging kun je erbij gebruiken)

Op die manier kun je rustig gasgevend de bocht ingaan en je concentreren op het eind van de bocht. Zodra je voelt dat het goed is kun je met wat meer gas de bocht uit.

Remmend de bocht in is vor als je de situatie verkeerd hebt ingeschat óf voor wanneer je vreselijk goed kunt rijden 8-)
 
Laatst bewerkt:
Waar je ook voor moet zorgen is dat je lekker soepel op je motor zit, dus licht gebogen armen en benen strak tegen de tank bij het nemen van de bocht, tenzij je knee down gaat natuurlijk.
Laatst merkte ikzelf ook dat ik wat onrustiger reedt, meer gespannen als normaal (offday). Blijf dan wel alle technieken voor een juiste bocht proberen aan te houden maar als het dan niet gaat doe het die rit dan ff kalm aan. :Y
 
Heerlijk remmen op de motor, op mijn examen heb ik ook maar iets van 6 keer de rem er bij gepakt :) En totaal geen commentaar over gehad door de examinator / instructeur.
 
lees dit eens.

By the by, ik lees wel eens mee op het boxertopic en heb daaruit begrepen dat je van je vorige S gestuiterd bent. Heeft dat er misschien ook iets mee te maken?
 
Je kan gerust remmend de bocht in gaan wel afbouwend remmen! tot voor de apex.
Vergt wel veel oefenen, maar is echt kicken...
 
Je kan gerust remmend de bocht in gaan wel afbouwend remmen! tot voor de apex.
Vergt wel veel oefenen, maar is echt kicken...
Goeie tip voor iemand die nog niet eens op de normale manier met een goed gevoel een bocht kan maken :N
 
Goeie tip voor iemand die nog niet eens op de normale manier met een goed gevoel een bocht kan maken :N

!inzane zegt toch ook dat dat veel oefenen vergt. Ik neem aan dat TS zelf wel weet waar zijn grens ligt. Zoals die dat juist aangeeft. Lijkt me dan ook niet meer dan logisch voor TS dat hij nog niet met dit soort trucjes moet gaan beginnen als remmen in de bocht etc...
 
!inzane zegt toch ook dat dat veel oefenen vergt. Ik neem aan dat TS zelf wel weet waar zijn grens ligt. Zoals die dat juist aangeeft. Lijkt me dan ook niet meer dan logisch voor TS dat hij nog niet met dit soort trucjes moet gaan beginnen als remmen in de bocht etc...
Nou... als ik goed gelezen heb is het juist het probleem dat ie wél remmend een bocht in gaat ;)

Eerst de basis goed, dan pas verder.
 
Sorry, wil geen onrust hier zaaien... Maar i.d.d. is geen beginneling oefening.

Ben mee eens met Xtra, eerst een goede fundering en dan pas verder op bouwen.

Heb wel gemerkt dat het je angst is die je voor het grootste deel tegenhoudt,'Fear is our limit'.

Had het met me eerst KD ook, in me hoofd dacht ik van 'Nee, dit is de max verder leunen kan echt niet!!!'. Totdat ik de schaam rand van 1cm terug zie op de achterband :X .

Het is dus gewoon de kwestie van dat ik te bang was om hem verder in te leunen en zo graag die KD wou maken. Nadat de eerste Kd is gemaakt ging het vanzelf dat schrappen zonder er teveel over na te denken. Het is nu een soort second nature geworden *O* .

Over bochten rijden, heb het geleerd met een voorrijder. Op deze manier was het makkelijker omdat je vertrouwen ook groter is(weet niet waarom, maar is zo). Is ook ideaal omdat je zijn lijnen kan volgen(mits het een goede rijder is :+ ). Remmen op de blok is makkelijk maar maak het wel lastig voor die gene die achter je zit(koekblik), deze ziet namelijk geen remlicht omdat die ook niet aan gaan(blijft link vooral waneer die gast net lekker wilt optrekken).

Over het schakkelen in de bocht, het kan maar ver*euk je hele lijn omdat je concentratie even afgeleid wordt, maar kan ook voor een uitglijer zorgen vooral waneer je echt aan het leunen bent(KD). Is namelijk even een fractie van grip verlies waneer je opschakelt(gas even afnemen) en dit kan tot nare gevolgen hebben. Bij mij was het toen van dat ik de blok hoorde gillen en dat door automatisme gelijk op schakelt, moest het gelijk afleren :( .

Bochten rijden is motorrijden en verg echt heel veel oefening. Las er ook boeken over zoals 'Twist of the Wrist' en "Sport Riding Techniques'. Heb er veel kunnen leren qua theorie van bochten werk, was ook vooral een eyeopener geweest omdat je gewoon dingen op de motor doet die je niet eens opmerkt en soms ook niet weet wat het met jou motor doet. 'Counter steering' is daar een van. Deze doen de meeste motorrijder onbewust waar onder ik toen ik net begon.

Wil dus gewoon zeggen, hoe meer je er bij bewust bent in de dingen die je op de motor doet en hoe je motor hierop reageert weet je automatisch ook wat je nou fout heb gedaan waarom je die ene bocht niet hebt kunnen halen. Is sneller leren zo en is ook een vertrouwen boost(tenminste was voor mij dan).

Just my 2cents...
 
Laatst bewerkt:
Korte vraag.

Bij bocht naar links, stuur naar rechts draaien (links drukken).
Motor schuin (naar links).

a) blijf ik dan rechtop zitten (motor verder omlaag duwend)
b) ga ik verder naar links hangen (motor rechtop)?

Wat is het beste om met goede snelheid een bocht te maken?
Momenteel doe ik meestal versie A, maar 'echte' coureurs (racecircuit) doen het vaak andersom.
Graag MET onderbouwde argumenten.
 
Korte vraag.

Bij bocht naar links, stuur naar rechts draaien (links drukken).
Motor schuin (naar links).

a) blijf ik dan rechtop zitten (motor verder omlaag duwend)
b) ga ik verder naar links hangen (motor rechtop)?

Wat is het beste om met goede snelheid een bocht te maken?
Momenteel doe ik meestal versie A, maar 'echte' coureurs (racecircuit) doen het vaak andersom.
Graag MET onderbouwde argumenten.

Hangt van de snelheid af.
Lage snelheid (grofweg altijd binnen bebouwde kom) = tegenleunen (zelf rechtop blijven zitten) omdat simpel gezegd, bij lage snelheid de centrifugale kracht wat minder is. Je kunt dan bij ca 20 km/u al zover afschuinen, dat de stepjes over de grond gaan, zonder dat je omvalt.
Hogere snelheid = in 1 lijn blijven met de motor.
Wil je bij zeer hoge snelheid de motor nog schuiner hebben, dan moet je je gewicht wel in de strijd gooien en extra naar binnen hangen.
Zie ook A twist of the wrist!
 
Laatst bewerkt:
Korte vraag.

Bij bocht naar links, stuur naar rechts draaien (links drukken).
Motor schuin (naar links).

a) blijf ik dan rechtop zitten (motor verder omlaag duwend)
b) ga ik verder naar links hangen (motor rechtop)?

Wat is het beste om met goede snelheid een bocht te maken?
Momenteel doe ik meestal versie A, maar 'echte' coureurs (racecircuit) doen het vaak andersom.
Graag MET onderbouwde argumenten.

Meestal is versie A beter voor langzame bochten ( U bochtje, of achtje oid. ) omdat je meer controle over de motor hebt. Als je met 10kmph een kneedown gaat maken val je omver. Of dat voelt zo iig.
Voor normaal rijgedrag en dus alledaags rijden met het verkeer mee is het beste om gewoon in de lijn van de motor te blijven zitten. De je blijft altijd recht aan de motor. Als de motor zo'n hellings hoek heeft / dan zit jij met je lichaam dus ook zo /.
Als je zo snel mogelijk de bocht door wilt dan moet je manier B gebruiken. Je hangt dan in een bocht naar links een beetje links naast de motor. Dit doe je zodat het midden punt (kwa gewicht) verplaatst wordt als ik me niet vergis. Oftewel je motor blijft meer rechtop staan waardoor je hellingshoek vergroot wordt, je kunt dus harder de bocht door omdat de motor rechter op blijft staan als je er naast hangt dan wanneer je er niet naast hangt.
Als je de motor naar beneden duwt dan verklein je de hellingshoek van de motor en kan je veel langzamer door de bocht dan wanneer je de motor rechtop houd.
Ik vindt het moeilijk uit te leggen en hopelijk snap je wat ik bedoel. Maar het beste is om het gewoon te proberen, als het mogelijk is kan je het nog beter filmen. Dan neem je een bocht, ga er met dezelfde snelheid doorheen maar gebruik beide manieren ( A en B ) je zult dan heel snel merken dat de motor veel schuiner is bij techniek A met dezelfde snelheid dan wanneer je techniek B gebruikt.
 
Ik heb het idee dat ik niet echt lekker de bocht doorkom. Als ik rustig toer gaat het allemaal prima, maar als het wat vlotter gaat dan ga ik steeds meer de fout in. Waarschijnlijk zit het vooral tussen de oren. Ik ben benieuwd of deze situatie herkenbaar is?

Bij het autorijden ga ik een bocht als volgt in: Remmen, ontkoppelen, terugschakelen, koppelen, beetje gas en insturen. Aan het einde van de bocht gaat het gas erop. Zo kom ik vlot de bocht om en blijft de auto stabiel in de bocht. Bij het motorrijden moet het volgens mij net zo.

Op de motor merk ik dat ik alles een fractie later doe. Vlak voor de bocht (of soms zelfs in de bocht) koppel ik pas en gaat het gas er voorzichtig op. Daardoor begin ik al vrij wiebelig de bocht. Nu weet ik wel dat ik alles wat eerder moet doen, maar ik blijf gewoon te lang remmen. Iets in m'n hoofd zegt dat ik remmend de bocht in moet, terwijl ik weet dat het onzin is. Hebben meer mensen hier last van en zo ja wat doe je er aan?

In mijn les wel; kreeg regelmatig van mijn instructeur te horen dat ik op tijd moest zijn met de voorbereiding. Beter wat te vroeg geremd en teruggeschakeld en wat te langzaam de bocht in, dan dat je dat nog moet corrigeren in de bocht.
Ik zit echt nog in de leer-fase; heb nog maar een jaar mijn A'tje en ben er dus nog heel erg mee bezig maar ik merk dat het steeds beter gaat.
Voor mij was dè tip: gewoon langzamer de bocht in dan je eerder deed, zodat je
1. niet gaat staren naar de eerste de beste boom maar goed de bocht doorkijkt (ver vooruit kijken)
2. niet verkrampt, maar de hele bocht met ontspannen armen/handen rijdt
3. heel belangrijk: de hele bocht het gas erop houdt.

Vooral de laatste 2 punten geven je direct het gevoel dat je veel vaster op de weg ligt. Daardoor groeit het vertrouwen snel en zal je bochten vanzelf vlotter gaan nemen.

Dus; als een ouwe man erin, als een jonge hond eruit!
 
Laatst bewerkt:
Korte vraag.

Bij bocht naar links, stuur naar rechts draaien (links drukken).
Motor schuin (naar links).

a) blijf ik dan rechtop zitten (motor verder omlaag duwend)
b) ga ik verder naar links hangen (motor rechtop)?

Wat is het beste om met goede snelheid een bocht te maken?
Momenteel doe ik meestal versie A, maar 'echte' coureurs (racecircuit) doen het vaak andersom.
Graag MET onderbouwde argumenten.

Argumenten zijn lastig, maar the way to go is absoluut B. Jij en je motor willen samen 1 kant op, het heeft geen zin om je motor naar 1 kant te duwen en dat jij vervolgens de andere kant op gaat leunen (of zoe je het omschrijft).

Je hoeft niet als Rossi (of als een aap) naast je motor te gaan hangen, maar je moet in ieder geval niet tegenleunen. Tip zou zijn: niet zo hard nadenken over de bocht, kies van te voren de juiste positie op de weg, de juiste snelheid en de juiste versnelling, kijk heeeeeeeel ver de bocht door (naar het punt waar je naartoe wil), de motor volgt dan vanzelf.

EDIT: godskolere, 1 pagina terug bleek ik ook al gereageerd te hebben. In 2008 :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan