Wielbasis: straat versus circuit motor

Ab-Vollegaas

Die hard MF'er
3 jun 2001
718
0
Hi,


Wat ik mij afvraag is waarom de MotoGP machines een veel langere wielbasis hebben dan de straatmotoren. Supersport straatmotoren (1000cc) zitten rond de 1.40 a 1.41 (600's vaak nog iets korter) terwijl de MotoGP machines rond de 1.46 zitten.

Die extra +/- 5 cm zou voor langere mensen ook veel prettiger zijn voor supersport straatmotoren, en blijkbaar is het ook sneller (anders waren de MotoGP machines ook wel korter geweest).

Heeft dat puur te maken met de verkoop in lnaden als de US, Italie en Japan, waar de mensen een stuk kleiner zijn dan in NL/Duitsland etc ?
 

Johnnn

MF veteraan
25 sep 2005
4.112
0
Noord-Brabant
of zou het iets te maken kunnen hebben met de hoge snelheden waarmee ze rijden. En dat een iets langere wielbasis iets stabieler is. Kijk maar naar Busa'a met verlengde achterbruggen.
 

Ab-Vollegaas

Die hard MF'er
3 jun 2001
718
0
Stabiliteit is zeker een punt; precies iets wat veel supersport motoren best zouden kunnen gebruiken (naar mijn mening)
 

Vienus

MF veteraan
11 sep 2004
27.093
3
voorwiel komt ook minder snel de lucht in en je kan dus zo harder accelereren
 
Bovenaan Onderaan