wielbout scooter

vision1

Die hard MF'er
2 apr 2012
251
19
oost vlaanderen
hallo allemaal,
heb mijn vraag ook al gesteld in scooterforum maar geen reactie :? :
daarom dus : ik krijg mijn wielbout achteraan van de scoot niet los, ik vermoed toch dat dit gewone draad is , dus tegenwijzerzin is los ? :)
 
verschilt per merk, maar weet uit m'n hoofd niet hoe en wat, als je een stukje van de draden op de bout kan zien dan zou je het zelf kunnen bepalen, en anders zou ik even met de dealer bellen, die weten het vaak wel of even een brommerzaak bellen die weten het ook altijd wel.

en tip voor als die echt vast zit, zet er een steek sleutel op, pak een lange stang die over de steeksleutel heen past (stofzuigerbuis is geen goed idee :+ ) en zorg dat iemand anders je scooter goed in bedwang houd en ga dan zelf veel druk op de stang uitoefenen.

succes
 
verschilt per merk, maar weet uit m'n hoofd niet hoe en wat, als je een stukje van de draden op de bout kan zien dan zou je het zelf kunnen bepalen, en anders zou ik even met de dealer bellen, die weten het vaak wel of even een brommerzaak bellen die weten het ook altijd wel.

en tip voor als die echt vast zit, zet er een steek sleutel op, pak een lange stang die over de steeksleutel heen past (stofzuigerbuis is geen goed idee :+ ) en zorg dat iemand anders je scooter goed in bedwang houd en ga dan zelf veel druk op de stang uitoefenen.

succes
Een steeksleutel?
Neem dan een dop of op zijn minst een ringsleutel.
 
persoonlijke keuze vind ik, dop heb ik wel is kapot geracht op die manier en een ringsleutel is imo niet zo sterk als een dop, het kan alle 3 :) (moet zeggen dat mijn gereedschap ook b keuz materiaal is)
 
Laatst bewerkt:
persoonlijke keuze vind ik, dop heb ik wel is kapot geracht op die manier en een ringsleutel is imo niet zo sterk als een dop, het kan alle 3 :) (moet zeggen dat mijn gereedschap ook b keuz materiaal is)

Nee, veel kracht zetten met een steeksleutel is geen persoonlijke keuze, dat is alleen vragen om problemen. Gebruik een dop met een wringijzer oid., maar nooit een steeksleutel voor zoiets.

Ik gebruik een steeksleutel hooguit om zo'n bout even te laten schrikken. Zonde om met een hamer op een ratel te gaan rammen.....
 
Laatst bewerkt:
Bahco???? veel meer kans op kapotte vingers dan een steeksleutel

Op een achterasmoer ( lekker groot, 19 of groter ) waar je de bahco goed op kan zetten, kan je beter een bahco gebruiken ( gebruik dan aub wel een gedore/anderszins goed bahco ) dan een steeksleutel.

Let wel, het is allebei beun, maar een bahco heeft een iets bredere bek, en iets meer houvast.
 
persoonlijke keuze vind ik, dop heb ik wel is kapot geracht op die manier en een ringsleutel is imo niet zo sterk als een dop, het kan alle 3 :) (moet zeggen dat mijn gereedschap ook b keuz materiaal is)

Zelfs snap-on steeksleutels winnen het niet bij mij :N
Die buig je gewoon open en draaien de hoeken van je bout/moer af.
Maar is sommige situaties moet je wel eens wat omdat je anders de hele motor bijvoorbeeld moet demonteren..

Gebruik in ieder geval altijd het beste wat mogelijk is.
Zo een achteras moer dus gewoon een 6-kant dop :)
 
Ja gewoon een 6kant maar vaak wel zit deze wel inwendig in de velg met een sier dop eroverheen.

Gewoon even naar de plaatselijk beunhaas gaan met een luchttol en anders achterwiel blokeren en zo'n sleutel pakken die achter in elke auto ligt om de velg te vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan