Wieldemper wel of niet nodig

schijfje van voren

full
 
en het laatste plaatje

full


waarop je duidelijk kunt zien dat het in dit geval om een erg kleine schijf gaat..........

Je zult zelf in moeten schatten of de meenemer van een grote guzzi ook voldoende vlees heeft om gaten in te boren voor een remschijf, dan op zoek naar een schijf met een kleine sprong erin en ca 270mm doorsnede (anders zul je een uitsparing in de cardan-klok moeten maken en ik denk dat dat te ver gaat)

een volledig vlakke schijf kan waarschijnlijk ook prima met een smart-wiel, de sprong zit er bij de V50 in omdat anders het wiel uit het midden komt te staan of de spaken erg schuin (gietwiel) moeten komen te staan
 
nog effe een totaal plaatje opgezocht (met dank aan de online catalogus van Lamers)

full


kun je in ieder geval zien hoe de rand die ik af heb laten draaien van origine gezeten heeft en hoe de klauw daarin opgenomen wordt
 
Ik heb op de BMW's twee varianten op dit thema.
Bij de K75 zit de schijf op de kardanklok gebout met 4 verzonken schroeven. Daardoorheen gaan de 4 bouten van de wielophanging. Dat lijkt een beetje op die kleine Guzzi oplossing.
Bij de R1100 zit de schijf op het wiel, zoals ik hierboven een plaatje postte.
Ik denk dat het mogelijk is een naaf te maken met een bevestiging van de schijf er op. Volgens mij zit het grootste probleem in het vinden van een schijf met de juiste diameter, in- en uitwendig.
 
denk dat je moet proberen de schijf aan de meenemer te bevestigen dus "voor" de transmissiedemper, je hebt dan denk ik meer keus in schijven omdat de binnenmaat minder kritisch is, zeker bij een grote guzzi: waar de aansluiting tussen de transmissiedemper en het cardan een rond gat met spiebanen is en de transmissiedemper "vast" in het wiel zit.

Bij de kleine guzzi's zit je met het feit dat de meenemer en aansluiting van de transmissiedemper 1 geheel is waarbij de remschijf wel tussen de vorken moet passen die het wiel in gaan (effe geprobeerd met een vlakke schijf van de SPII, maar dat past dus echt niet)
 
denk dat je moet proberen de schijf aan de meenemer te bevestigen dus "voor" de transmissiedemper, je hebt dan denk ik meer keus in schijven omdat de binnenmaat minder kritisch is, zeker bij een grote guzzi: waar de aansluiting tussen de transmissiedemper en het cardan een rond gat met spiebanen is en de transmissiedemper "vast" in het wiel zit.
volgens mij is dat constructief het meest solide en het eenvoudigst te maken.
Ik ben een beetje bang voor de meenemer. als die minder in de klok gestoken wordt doordat er een schijf tussen komt zal die extra belast worden. Ik vind guzzi meenemers al vrij kort.
 
volgens mij is dat constructief het meest solide en het eenvoudigst te maken.
Ik ben een beetje bang voor de meenemer. als die minder in de klok gestoken wordt doordat er een schijf tussen komt zal die extra belast worden. Ik vind guzzi meenemers al vrij kort.

ik zou dan ook proberen om 'm aan de kant van de demper te monteren zodat de extra hoogte nodig wordt gehaald uit de vorken die tussen het rubber gaan en niet uit de spiebanen in de cardanklok, die zijn inderdaad al kort zat
 
Als ik de demper handhaaf, dat zal wel moeten heb ik begrepen, gaat het allemaal niet echt lekker passen.

Dus blijft alles bij het orgineel uitgedachte en zal er een velg worden aangepast O-)

slotje
 
Als ik de demper handhaaf, dat zal wel moeten heb ik begrepen, gaat het allemaal niet echt lekker passen.

Dus blijft alles bij het orgineel uitgedachte en zal er een velg worden aangepast O-)

slotje

Dat is inderdaad de beste oplossing, vooral als de wegen wat slechter zijn ga je dat merken. In Kazachstan is de originele demping ook nog niet genoeg, het gevolg is dat de hele aandrijflijn van de k100 in puin gedraaid is. De cardan as zat er net 45000Km terwijl de vorige 90000Km is meegegaan, na zo'n 5000Km over zeer slechte wegen is het echt gebeurd...K100 RIP.
Volgens mij is onder deze omstandigheden de Hardy schijf een mooie oplossing zoals bij Ural/ Dnepr.
 
Een vlakke plaat in de velg is geen goed idee.

Bij mijn eerste zijspan (Enigma1) zat ook gewoon een vlakke plaat in de Eend-velg die met 5 bouten op de originele achternaaf was gebout. Je kan er nog wel wat foto's van op mijn home-page zien.
Ik heb nooit problemen met dat wiel gehad, alleen met het uitlopen van de lagers in de naaf. Maar dat is een bekend probleem. Er is dan ook een stalen bus in gekomen.

En @ Ratman; ik denk dat het grote probleem met die aandrijflijn het paralever systeem is. Er zit dan dus wel een extra kruiskoppeling in..... Bij EML bouwden ze deze achterbruggen om naar een starre stalen.
Bij onze motoren heeft de aandrijflijn nog nooit problemen gegeven, m.u.v. de meenemer van het achterwiel bij de oude boxer-uitvoering.
 
Laatst bewerkt:
Mijn TR7RV Triumph had ik ook een vlakke plaat. Datzelfde heb ik met de Guzzi weer gedaan.
Gezien de dikte van het hart van een autovelg kan ik me ook niet voorstellen dat daar enige vering of demping in zit.
 
En @ Ratman; ik denk dat het grote probleem met die aandrijflijn het paralever systeem is. Er zit dan dus wel een extra kruiskoppeling in..... Bij EML bouwden ze deze achterbruggen om naar een starre stalen.
Bij onze motoren heeft de aandrijflijn nog nooit problemen gegeven, m.u.v. de meenemer van het achterwiel bij de oude boxer-uitvoering.

Tot die conclusie ben ik ook gekomen, het is ook de achterste kruiskoppeling die het begeven heeft. Die EML achterbrug is inderdaad een hele mooie maar volgens mij lastig verkrijgbaar, is ook een brug met dubbele veren en niet zo'n eenarmig geval.
Wellicht iets voor een project kreatief met staal, als ik weer voor een K100 ga wordt het in elk geval een 8kleps exemplaar.
 
over rubbertaartpuntjes en bmwcardannen heb ik geen kaas van gegeten, maar ik weet dat mijn GL ze niet gebruikt ( maar das dan ook een 4 pitter, dus die zal wat minder klappen krijgen) en dat die cardan al bijna 200.000 km mee gaat :)

maar daar reageer ik niet om, maar wel omdat ik van die remschijf in de cardanklok echt een geweldig idee voor mezelf heb gekregen :)
zal nog wel even duren voor ik daar aan toe kom, maar dit biedt een mooie basis voor een bredere, eenzijdig opgehangen slof in mijn GL.... hihihi
 
over rubbertaartpuntjes en bmwcardannen heb ik geen kaas van gegeten, maar ik weet dat mijn GL ze niet gebruikt ( maar das dan ook een 4 pitter, dus die zal wat minder klappen krijgen) en dat die cardan al bijna 200.000 km mee gaat :)

maar daar reageer ik niet om, maar wel omdat ik van die remschijf in de cardanklok echt een geweldig idee voor mezelf heb gekregen :)
zal nog wel even duren voor ik daar aan toe kom, maar dit biedt een mooie basis voor een bredere, eenzijdig opgehangen slof in mijn GL.... hihihi
K100 is ook een 4 pitter! cardan moest na 90000Km vervangen worden, omdat het paralever is kost dat meteen 1000 euro. Nu na 45000Km weer naar zijn moer, door kuilen of over slechte wegen rijden geeft ook veel klappen aan het cardan.
De GL zal wel een transmissie demper in het blok hebben.
edit: De GL1000 heeft wel degelijk dempers in het wiel, alleen niet met kaaspuntjes maar met 4 ronde rubbers.
 
Laatst bewerkt:
maar dit biedt een mooie basis voor een bredere, eenzijdig opgehangen slof in mijn GL.... hihihi

Ik had in mijn Enigma 2 eerst ook een gewone achterbrug, maar wel al met een remschijf in het hart. Daarna ben ik overgegaan naar een enkelzijdige. De rem zit op dezelfde manier:


full
 
Die EML achterbrug is inderdaad een hele mooie maar volgens mij lastig verkrijgbaar, is ook een brug met dubbele veren en niet zo'n eenarmig geval.
Wellicht iets voor een project kreatief met staal, als ik weer voor een K100 ga wordt het in elk geval een 8kleps exemplaar.

Je kan natuurlijk ook gewoon een aluminium achterbrug nemen van een K100 8 klepper en die in een K1100 of 16 klepper plaatsen. Anders zelf iets maken, dit is ook niet zo'n moeilijke constructie: :?
full
 
Ik had in mijn Enigma 2 eerst ook een gewone achterbrug, maar wel al met een remschijf in het hart. Daarna ben ik overgegaan naar een enkelzijdige. De rem zit op dezelfde manier:


[afbeelding]



oh jammie jammie!!


(en nu even heel streng tegen mezelf: NEE, BEGIN NU NIET WEEEER AAN IETS ANDERS ERBIJ!!@#@$)

maar dit concept zit nu alvast in mijn kop gebrand en gaat er ooit nog wel een keer uitkomen..... (komende winter, of die winter daarna....)
 
Terug
Bovenaan Onderaan