wiellager slijtage problemen

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hoi,

Op het achterwiel van mijn Honda XL600LM zit wat speling. Toen ik het wiel kocht viel op dat het lager vrij makkelijk in de lagerzitting paste oftewel het viel er gewoon uit.
Ik hoopte dat met het aandraaien van de as het lager wel vast kwam te zitten. Niet dus.
De speling wordt dus veroorzaakt door een uitgelubberde lager zitting in de naaf.
De maat van het lager is vrij standaard: 17*40*12.
Nu dacht ik een lager te kopen met een 1mm grotere D, 41 mm dus maar die zijn er natuuurlijk niet ;(
Een nog iets grotere maat en dan de naaf laten uitdraaien is ook nog een oplossing maar ik kan ook al geen lager vinden met D=42mm.

Iemand tips om dit op te lossen?

Oplossingen waar ik voorlopig niet aan wil zijn: een ander wiel (is nauwelijks aan te komen), Een andere naaf en de velg om spaken (wa da kost!)
 
Lijmen met een speciale lijm (loctite heeft het eea om kleine verschillen op te vangen), oplassen en afdraaien of een nieuwe naaf.

Een nieuwe naaf lijkt me de mooiste en duurzaamste oplossing. Maar als het niks mag kosten valt dat weer af.

Er zal ook nog wel iemand beginnen over iets met voelermaatjes of latoenkoper.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik op het werk wel eens loctite 620 in electromotoren. (Wanneer het lagerhuis zodanig speling heeft dat de buitenste lagerschaal langzaam gaat meedraaien met de as van de electromotor.
PITA om weer los te krijgen maar nog altijd beter dan een uitgelubberde lagerhuis.
 
ik weet niet hoe handig je bent of wie je kent met de juiste machines maar mijn optie zou zijn bus er in lijmen met groene lager locktite en dan uit draaien of kotteren tot de juiste lagermaat. dan is het weer goed voor een heel aantal lager wissels en kan je gewoon weer standaard lagers gebruiken.
als je gat niet rond meer is of het busje erg dun lijkt te worden kan je het gat van te voren netjes concentrisch een beetje uitdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Lijmen met een speciale lijm (loctite heeft het eea om kleine verschillen op te vangen), oplassen en afdraaien of een nieuwe naaf.

Een nieuwe naaf lijkt me de mooiste en duurzaamste oplossing. Maar als het niks mag kosten valt dat weer af.

Er zal ook nog wel iemand beginnen over iets met voelermaatjes of latoenkoper.

Het mag gerust wat kosten maar een goed andere of nieuwe naaf wordt al goed zoeken, dan nog opnieuw spaken. Praat je toch al snel over een paar honderd euro.
De andere aangeboden opties spreken me dan meer aan.

Kijken hoe het verder gaat.
 
Hoi,

Op het achterwiel van mijn Honda XL600LM zit wat speling. Toen ik het wiel kocht viel op dat het lager vrij makkelijk in de lagerzitting paste oftewel het viel er gewoon uit.
Ik hoopte dat met het aandraaien van de as het lager wel vast kwam te zitten. Niet dus.
De speling wordt dus veroorzaakt door een uitgelubberde lager zitting in de naaf.
De maat van het lager is vrij standaard: 17*40*12.
Nu dacht ik een lager te kopen met een 1mm grotere D, 41 mm dus maar die zijn er natuuurlijk niet ;(
Een nog iets grotere maat en dan de naaf laten uitdraaien is ook nog een oplossing maar ik kan ook al geen lager vinden met D=42mm.

Iemand tips om dit op te lossen?

Oplossingen waar ik voorlopig niet aan wil zijn: een ander wiel (is nauwelijks aan te komen), Een andere naaf en de velg om spaken (wa da kost!)

Voelermaatje - latoenkoper.
 

Weinig kans bij Freddy.
Het gaat om een tubeless velg met opstaande rand:
TuWwxXk.jpg


Ik denk dat ik het eerst met loctite ga proberen. Loctite 660 schijnt er speciaal voor ontwikkeld te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan