Wiellager vervangen ???

pinin39

MF veteraan
24 apr 2004
2.241
0
borger
Beste mensen ,

mijn achterwiel van mijn KTM LC4 600 uit 1992 is kan ik iets heen en weer bewegen.
uit verschillende topics kan ik lezen dat dan de wiellagers aan vervanging toe zijn.

is zo iets makkelijk te doen ???

en hoe moet zo iets ??

Is het erg gevaarlijk ???

ben redelijk handig maar heb geen idee

alvast bedankt voor jullie tips.

Als het te lastig is dan laat ik het wel doen , maar wat kost zo iets ??

kijk het is bijna TT en heb al jaren gedroomd om met mijn eigen motor te gaan kijken bij gieten en voor vrijdag lukt het toch niet om te repareren dus ga ik zo wel eerst richting gieten !!!!

heb eindelijk mijn rijbewijs en dan kom ik dit tegen SHIT SHIT SHIT

Laatst bewerkt:
Zoek eerst even uit welke lagers je moet hebben (kan ik je niet bij helpen vrees ik). Vervolgens ga je naar de lagerboer en koop je die dingen - bij een motorzaak zijn ze veel duurder!!!

Nieuw gekochte lagers leg je in de diepvries. Ondertussen bouw je je wiel uit en ga je de oude lagers verwijderen als volgt:

Neem een lang, dun stuk staal (een lange doorslag, of een lange schroevendraaier), het moet lang genoeg zijn om door je wiel heen te steken. Als je de binnenbus (in je wiel) een klein beetje opzij duwt kan je de schroevendraaier en op een randje van het lager zetten. Vervolgens tik je het lager eruit. Niet steeds op dezelfde plaats blijven slaan - dan sla je het lager scheef en ben je nog verder van huis. Steeds een beetje verdraaien dus. Je hebt best kans dat dit met enig geweld moet gebeuren - geeft niet het lager is toch al stuk! Zorg wel voor een goede ondersteuning van het wiel. Ik heb het laatst gewoon boven op een emmer gelegd. De remschijf wordt dan niet belast!

Zodoende sla je het lager aan de ene kant eruit, de binnenbus valt er dan ook uit. Lukt het niet dan kan je het wiel warmstoken en opnieuw proberen. Wiel omdraaien en hetzelfde doen aan de andere kant. Nu de boel goed schoonmaken en invetten.

Wiel klaarleggen, het desbetreffende nieuwe lager uit de diepvries pakken en er in laten vallen. Als het nog niet koud genoeg is kan het nog wel een paar tikjes van de hamer nodig hebben. Kijk uit dat je niet op het nieuwe lager slaat, maar bijvoorbeeld het oude lager er bovenop legt en dan daarop slaat.

Wiel omdraaien, andere lager pakken en hetzelfde doen. VERGEET NIET OM DE BINNENBUS ER TERUG IN TE STEKEN!!!!!

Zo heb ik het bij mijn voorwiel gedaan - makkie!

Andere mogelijkheid: regel ergens een lagertrekker!

Succes!

tip.

de meeste wiellagers zijn gewoon standaard SKF-lagers........te koop bij elke automaterialenzaak. Aanzienlijk goedkoper dan bij de dealer en het zijn dezelde lagers :X

Verschil tussen 4 tot 8 euro vs. 20 euri :X

PS het nummer staat op de buitenkant van het lager

Zoals gezegd: het nieuwe lager mag absoluut niet op de binnenring belast worden met erin kloppen! Gebruik een maat dop van je dopsleutelsetje die de maat heeft van de buitenring om het lager op zijn plaats te kloppen.

tlh

Dat is een busje wat tussen de wiellagers tegen de binnenring zit en voorkomt dat je de lagers kapotknijpt als je de achteras aandraait.

Zorg ook dat je lagers krijgt die aan 2 kanten een plastic stofring hebben (RSR of RS2 aanduiding dacht ik, niet 100% zeker).
En maak de ruimte tussen de lagers (waar dat busje in zit) ook even schoon en gooi er desnoods wat vet in.

In je KTM zitten lagers die je zo overal kunt kopen.
Let wel even op dat je tussenbus (je weet ondertussen wat die is en wat hij doet)
niet korter is geworden.
Dit lijkt misschien vreemd maar veel mensen draaien de as lompvast en als je dat maar vaak genoeg doet stuik je de bus op die in je naaf zit.
Gevolge is dat die een paar tiende korter wordt en zodra je nu je lagers vervangt zijn ze zo weer kapot.
Ik weet de maat niet uit mijn hoofd maar dat kun je zelf wel uitvinden neem ik aan, soms zit er ook een rond gat in die bus, als dat nu niet meer rond is weet je ook dat die bus korter is geworden.

Kijk ik denk dat ik dan maar voor het laatste ga !!!

wil eigenlijk vrijdag toch wel veilig op de weg vandaar
maar motoport ????

ben laatst een keer in stadskanaal geweest en had het idee
dat er meer om de koffie en koek ging dan om motoren ??

kijk ik ben geen oude motorrijder maar wel al jaren fan van motoren
en tja heb nu een off-the road wat niet echt past bij de luxe van motoport
maar misschien vergis ik me wel ??

Ik ben benieuwd naar wat het je ECHT gaat kosten :X

IK gok op een factor 2 hoger :z

Je vergeet de tijd die men eraan besteed...dat is al snel het bedrag dat jij noemde.....en dan heb je nog geen lager(s)..... O-)

wat gaat het je ECHT kosten.

Ik heb mijn achterwiel eruit geahaald. ong 15min werk
Ben er mee naar motoport zelhem gereden. ong 25 min rijden
Wiel afgegeven om de wiellagers te laten vervangen.kun je op wachten.
ff Bakkie koffie gedronken en rond gekeken.ong 30 min rondkijken(niet vervelend)
Nieuwe lagers erin en betalen maar. Kosten 30 euro.

En dit alles is echt niet gelogen.
Vond het zelf ook wel goedkoop.
Zou eerst ff bellen voordat je gaat en dan vragen wat het ongeveer gaat kosten.
Tegen mij zeiden ze ongeveer 50 euro.
Het is uiteindelijk 30 geworden.

wat gaat het je ECHT kosten.

Ik heb mijn achterwiel eruit geahaald. ong 15min werk
Ben er mee naar motoport zelhem gereden. ong 25 min rijden
Wiel afgegeven om de wiellagers te laten vervangen.kun je op wachten.
ff Bakkie koffie gedronken en rond gekeken.ong 30 min rondkijken(niet vervelend)
Nieuwe lagers erin en betalen maar. Kosten 30 euro.

En dit alles is echt niet gelogen.
Vond het zelf ook wel goedkoop.
Zou eerst ff bellen voordat je gaat en dan vragen wat het ongeveer gaat kosten.
Tegen mij zeiden ze ongeveer 50 euro.
Het is uiteindelijk 30 geworden.

vindt het toch best veel voor iets wat je zelf zeer makkelijk kunt.

Als je het lager in de diepvries gooit krimpt hij alvast iets, dan netjes recht erin slaan (op de buitenste ring) en het wiel weer monteren.

inderdaad, gewoon zelf doen en eerlijk gezegd zou ik de lagers niet eens bij een autozaak halen maar gewoon bij een groothandel (schwarz in Rotterdam doet bijvoorbeeld SKF) dat scheelt ook weer en de laatste keer dat ik het geprobeerd heb verkochten ze ook gewoon aan particulieren; het is alleen wel de laagste prijs....

Even een dom vraagje van mij :

De KTM LC4 600 1992
Ik wil mijn wiellagers van het achterwiel vervangen
heb vorige week het wiel er uit gehaald
maar er zitten aan beide kanten van het wiel een soort opvulbussen
die de velg in gaan , ik kan de lager erachter wel zien
maar mijn vraag is :

is de opvulbus en de lager 1 geheel , of is het een los gedeelte wat je er
uit kunt halen en dan de lager ???

kijk als ik het er uit heb , kan ik niet meer rijden en als het weer iets aparts is heb ik weer een weekje pech !!!

dank je wel

maurice

vanmiddag lagers gekregen van een maat van me hij werkt bij een hydrauliek bedrijf daar hadden ze zelfs, de oude was aan een kant open nu heb ik een dichte dat is RS aan het einde, heb ze hier naast me liggen

zometeen maar even erin kloppen. ik gebruik gewoon het oude lager om het terug te kloppen dit werkt prima!

gr fritskes *D

je kan het beste je oude lager inslijpen zodat het een C vorm krijgt dan kan je bij het inkloppen van je nieuwe lager waneer je gebruik maakt van je oude lager, je oude lager gemakkelijk uit de naaf halen, omdatje anders kans hebt dat ie vast gaat zitten in je huis

snappie!?

je kan het beste je oude lager inslijpen zodat het een C vorm krijgt dan kan je bij het inkloppen van je nieuwe lager waneer je gebruik maakt van je oude lager, je oude lager gemakkelijk uit de naaf halen, omdatje anders kans hebt dat ie vast gaat zitten in je huis

snappie!?

Is niet echt handig, want de lagerschaal zit vast tegen je naaf. De kans dat je je naaf meeslijpt is groot. Als je lager echt niet eruit wil, dan kun je het beste even een lasje aan de binnenkant erin leggen. Is vaak genoeg om de buitenring los te krijgen.
Slijpen zou ik pas doen als al het andere niet werkt..

vliegende baksteen jij snapt het niet

als je je oude lager al uit je naaf hebt dan moet je hem inslijpen zoals je hem als tool kunt gebruiken om je nieuwe lager der in te persen of slaan

Terug
Bovenaan Onderaan