Wiellager zelf vervangen?

marijn57

MF'er
27 okt 2007
42
0
Schagen
Ik heb vandaag het achterwiellager van me motard naar de stront gereden. Zou ik dit zelf kunnen vervangen of heb je daar special gereedschap voor nodig??????

Het gaat om het achterwiel

222103181_5_4gIW.jpeg
 
Ik heb laatst mijn wiellagers willen vervangen.
Ik kwam thuis met FAG lagers.
Mijn zwager, die ze moest monteren , zei dat FAG het allerslechtste merk was dat er is.
Heb ze maar teruggebracht en van het merk SKF gekocht.
Die zouden wel goed zijn.
Hebben meer mensen slechte ervaring met FAG lagers?
Zijn die echt zo slecht?
 
Ola,

Ik heb zelf ook de wiellagers zelf vervangen en met beleid en geduld is het te doen. Ik spreek wel over de kogellagers en niet over de naaldlager, want die laatste heb ik wel door de dealer laten monteren.
 
Ik heb mijn voorwielkogellagers vorige week zelf proberen te vervangen, uiteindelijk het losse wiel weggebracht, motorzaakje heeft toen de lagers getrokken, zelf weer gemonteerd. (had ik al gekocht)

(Het los halen was bij mij dus het probleem, daarvoor heb je een lagertrekker nodig, TENZIJ er genoeg ruimte is om het lager via de andere kant voorzichtig uit het wiel te tikken)
 
Ik heb laatst mijn wiellagers willen vervangen.
Ik kwam thuis met FAG lagers.
Mijn zwager, die ze moest monteren , zei dat FAG het allerslechtste merk was dat er is.
Heb ze maar teruggebracht en van het merk SKF gekocht.
Die zouden wel goed zijn.
Hebben meer mensen slechte ervaring met FAG lagers?
Zijn die echt zo slecht?

Waar werkt die zwager van je? Bij Super de Boer ofzo?


FAG lagers zijn jarenlang 1 van de beste merken geweest, maar ze zijn al een tijdje ingehaald door veel japanse merken. SKF lagers zijn prima, maar Koyo lagers worden door veel mensen aangeduidt als japanse rotzooi, alleen weten die blijkbaar niet dat de rollichamen van SKF lagers door Koyo worden gemaakt omdat SKF zelf niet die hoge kwaliteit kan maken.... :z Bovendien is Koyo de eerste keus van vrijwel alle japanse merken bij nieuwbouw. FAG is een topmerk, ik geloof alleen dat ze vorig jaar zijn over genomen door de Scheafler groep.

Ik werk dagelijks met zeer grote hoeveelheden lagers en bij de gerenommeerde merken bestaan er geen slechte lagers meer, zeker niet in het werkgebied van wiellagers want die worden amper noemenswaardig belast, je moet alleen uitkijken voor chinese imitatielagers maar verder maakt het geen reet uit.

Geloof dat soort lulverhalen over goede en slechte lagers toch niet, vrijwel iedereen heeft dat ook maar via-via gehoord zonder ooit 1 lager in hun handen te hebben gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag het achterwiellager van me motard naar de stront gereden. Zou ik dit zelf kunnen vervangen of heb je daar special gereedschap voor nodig??????

Het gaat om het achterwiel

[http://85.17.151.16/222100001-222150000/222103101-222103200/222103181_5_4gIW.jpeg (afbeelding)]

Zoek een microfiche of werkplaatshandboek op om te kijken hoe het achterwiel in elkaar zit. De oude lagers kan je er wel met wat geweld uit rammen, want die gaan toch weg. De nieuwe lagers kan je er het beste met een lagerpers in persen, want volgens mij hebben lagers een hekel aan met een hamer geslagen worden. Ik gebruik er in ieder geval zo'n simpele 12-tons pers voor en dat gaat super.

2997167.jpg
 
Als je dit niet weet, zou ik er niet aan beginnen. Haal je wiel er uit en breng hem weg.
Zo'n antwoord vind ik altijd zo jammer... :/
volgens mij is het kwa ruimte en geld toch een stuk makkelijker met zo`n doosje linksonder op de foto

[afbeelding]

3 klappen en het lager zit op zijn plaats.
Dat is wel makkelijk om erbij te hebben, 't is gelukkig niet zo duur :) .
 
Oke bedankt voor de info gasten. Heb me achterwiel er nou uit, maar ik krijg de lagers er niet uit. Ik heb ze voorzichtig vanaf de binnenkant naar buiten proberen te tikken. Dan komen ze er een halfe centimeter uit en daarna krijg ik er geen beweging meer in. Zou het kunnen dat ze geborgd zitten ofzo???
 
Tip: leg het lager in de diepvries een uurtje voor je deze gaat plaatsen, en als het even kan zorg je ervoor dat de naaf lekker warm is. Beetje voorverwarmen met een föhn zodat je hem net niet/net wel kunt aanraken. Door het uitzetten van de naaf en het krimpen van het lager in de diepvries gaat deze makkelijker op zijn plek.

Suc6!
 
En alleen op de buitenring van het lager tikken of er een grote bus voor gebruiken.
(Met het erin zetten natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Lager RECHT eruit tikken en RECHT er weer in zetten (zoals al een paar x hier gezegd).
Doe je dat niet, dan werkt het lager zich vast en zal je alleen met grof geweld erin slagen het eruit te halen.
Maar dan is wel je pasing naar z'n grootje.......of je hele naaf naar de vaantjes.
 
volgens mij is het kwa ruimte en geld toch een stuk makkelijker met zo`n doosje linksonder op de foto

[afbeelding]

3 klappen en het lager zit op zijn plaats.

Beste Petch,

Van welk merk zijn deze setjes? Ik ben maar een leek, maar vind lagers een geweldig interessante materie. Kende tot op heden alleen de trekkers van Kukko. Ik heb binnenkort nog eens een binnentrekker nodig voor het verwijderen van mijn achterbruglagers.
Tips voor lagerwebsites?
Dit vind ik zelf een hele goeie; hij staat bekend als de lagerpaus van duitsland
www.emilschwarz.de
 
wat ik zelf wel doe is bij de oude lager de buitenring 1x doorslijpen,zodat het binnenwerk er uit kan.
deze buitenring kan je dan weer gebruiken om het nieuwe lager te plaatsen.

suc6
 
Ik vraag me af of de meesten die hier geantwoord hebben wel eens een wiellager heeft vervangen. B|
Het is geen super lastige klus en zonder speciaal gereedschap (ik zag zelfs een guillotine staan wat een 12 tons pers heet), uit te voeren.
Zelf al eens gedaan met een oude schroevendraaier en een hamer.
Nieuw lager er in? gebruik een kunstof hamer.

Voor een dealer is dit ook een klusje van niks, durf je het zelf niet? wiel er uit en voor jij je koffie op hebt is het gefixt. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Bij ducati zit er in de afstandbus (bus die de twee lagers op afstand houdt) een inkeping
Zodat je het ene lager er uit kan slaan
Is dit niet het geval bij andere merken? werkt goed en je hebt geen speciaal gereedschap er voor nodig
 
Beste Petch,

Van welk merk zijn deze setjes? Ik ben maar een leek, maar vind lagers een geweldig interessante materie. Kende tot op heden alleen de trekkers van Kukko. Ik heb binnenkort nog eens een binnentrekker nodig voor het verwijderen van mijn achterbruglagers.
Tips voor lagerwebsites?
Dit vind ik zelf een hele goeie; hij staat bekend als de lagerpaus van duitsland
www.emilschwarz.de

het zal wel een totale verrassing zijn, maar die set is van SKF ;)
geen idee wat die setjes kosten, maar ze zullen niet goedkoop zijn denk ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan