Wiellagers, onduidelijkheid over afmetingen.

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Voor mijn Suzuki DL1000 uit 2003 zoek ik 2 nieuwe voorwiellagers met OE nummer 0812362047.
Wanneer ik hier op google, kom ik uit op diverse auto sites waarbij er wiellagers voor een Suzuki Swift aangeboden worden met hetzelfde nummer.

Ik zie alleen diverse maten staan waarbij er twijfel ontstaat, de afmeting zou moeten zijn: 20x47x14.

Ik wil eventueel een gerenommeerd merk zoals SKF of NTN aanschaffen.
Zeker gezien het feit dat ik OE 40 euro voor 2 lagers kwijt ben en op een willekeurige website 12 euro voor 2 lagers betaal.

De specificaties van SKF laten het volgende zien, waar ik weinig van begrijp (hoezo buitendraad?)
Breedte 1 en 2? is dat binnenste en buitenste lagerschaal?
Zelfde als 2x binnendiameter..
  • Buitendiameter 1 [mm]:52
  • Binnendiameter1 [mm]:25
  • Binnendiameter 2 [mm]:20
  • Breedte 2 [mm]:14
  • Breedte 1 [mm]:15
  • Buitendraad 2 [mm]:47
Wie kan dit ophelderen voor mij? :)

Dank!
 
Waarom ga je niet gewoon naar een lagerboer bij jou in de buurt. Neem je oude lager mee, of alleen de maten (20x47x14). Dan weet je dat je met het juiste lager en goede kwaliteit weer naar huis gaat.
 
Voor mijn Suzuki DL1000 uit 2003 zoek ik 2 nieuwe voorwiellagers met OE nummer 0812362047.
Wanneer ik hier op google, kom ik uit op diverse auto sites waarbij er wiellagers voor een Suzuki Swift aangeboden worden met hetzelfde nummer.

Ik zie alleen diverse maten staan waarbij er twijfel ontstaat, de afmeting zou moeten zijn: 20x47x14.

Ik wil eventueel een gerenommeerd merk zoals SKF of NTN aanschaffen.
Zeker gezien het feit dat ik OE 40 euro voor 2 lagers kwijt ben en op een willekeurige website 12 euro voor 2 lagers betaal.

De specificaties van SKF laten het volgende zien, waar ik weinig van begrijp (hoezo buitendraad?)
Breedte 1 en 2? is dat binnenste en buitenste lagerschaal?
Zelfde als 2x binnendiameter..
  • Buitendiameter 1 [mm]:52
  • Binnendiameter1 [mm]:25
  • Binnendiameter 2 [mm]:20
  • Breedte 2 [mm]:14
  • Breedte 1 [mm]:15
  • Buitendraad 2 [mm]:47
Wie kan dit ophelderen voor mij? :)

Dank!

het zijn niet de specificaties van SKF, maar van 1 of andere vage auto onderdelen site. Die specificaties gaan over een wiellagerSET van een auto. Dat zijn dus 2 lagers (en eventueel nog een borgmoer), vandaar de dubbele afmetingen. Waarom het buitendraad genoemd wordt weet ik niet, zal wel een verkeerde vertaling zijn, maar slaat nergens op.

Jij hebt inderdaad een 6204 lager nodig. eventueel met een afdichting (RS), maar dat weet ik zo niet.
 
0812362047: Bearing Suzuki - buy the 08123-62047 at CMSNL

Zoals op de foto te zien, is het standaard een 6204DU van NSK, dat is een groefkogellager met enkelzijdig spatwaterdichte rubberen afdichting. Ook te vervangen door een 6204RS lager (andere aanduiding voor hetzelfde). Als je het "standaard" wil houden, dus met NSK lager, dan zijn ze onder andere te koop via:
NSK Kogellager 6204 DU C3 (20x47x14mm) - LagerKoning.nl
Lager-Techniek - NSK 6204DU Groefkogellager

Waarom je auto lagersets te zien krijgt komt door de zoekterm "0812362047". Dat is namelijk het referentienummer voor de auto lagerset, waar je eigenlijk op moet zoeken is Suzuki onderdeelnummer 08123-62047.
 
Laatst bewerkt:
Wauw, da's lekker haha.
Ik ga snel even verder kijken bij lagerboer / lagerkoning.

Inderdaad een lager met aan 1 kant een afdichting. Heb ook 2 nieuwe OE stofkappen besteld die daar ook weer buiten zitten.

Dank voor de opheldering!


Balhoofdlager is wat lastiger te vinden zie ik.
Afhalen zou mooi zijn in regio Almere / Utrecht / Amsterdam maar ook dat is lastig zo te zien :)

30x55x17
Bearing: 0926730010
ori merk KOYO SAC3055-1

alternative: 9339999932 3FV
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Helaas wel een slechte en uiteindelijk hele dure ervaring.

Het is even zoeken maar met behulp van hier kan ik de lagers elders vele malen goedkoper aanschaffen. Waarom zou je 20 euro per lager betalen als je er voor datzelfde bedrag 2 lagers ergens anders kan kopen :)

Overigens ook nooit meer all balls. 2 dingen die ik als de pest vermijd. Origineel waar het betaalbaar is, anders het beste alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, de wiellagers bestaat geen twijfel meer over.

Balhoofdlager denk ik dat ik de juiste heb.

Zijn maar 2 dingen die ik vermijd haha, all balls en Roukama. Ja het beperkt je opties maar er zijn zat alternatieven
 
Om de boel dan toch nog even in de war te schoppen: bij mij wel. Als ik het goed begrijp neem je met enkelzijdige afdichting. Waarom? Voor een wiellager zou ik gewoon 2RS nemen. En inderdaad de keerringen ook mee vervangen (maar dat deed je al).
inderdaad gewoon 2zijdig afgedichte lagers nemen
 
dat doet suzuki vaker dat bespaart een paar cent per lager. nadeel is wel dat het vet uit het lager weg kan om de as heen en de lagers dus veel korter meegaan. maar ja tegen de tijd dat ze kapot gaan kan je een garantieclaim probleemloos afwijzen bij de meeste klanten dus kun je het geld gewoon in de zak houden. en een paar cent keer heel veel lager levert een leuke besparing op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan