wiellagers vervangen ???????????????????

Smooth

Rookie
26 mei 2001
12
0
Eindhoven
Hallo allemaal hier op het forum. Ik ben weer eens met de motor bezig en ik kom er niet helemaal uit. Is er iemand die ervaring heeft met het verwisselen van de wiellagers, het gaat om het achterwiel van een fireblade uit '95. Ik heb het wiel er al uit en de stof keringen die voor de lagers zitten zijn er ook uit. Maar de lagers zelf willen niet.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik deze klus moet klaren, zodat ik dit weekend nog kan gaan toeren.

Alvast bedankt motorvrienden,

Perry
 
Uhm ik heb ze 2 maal vervangen bij mijn FZR, maar ik weet dus niet precies hoe het zit bij een CBR ... Wat ik bij de FZR deed is de lagers met een schroevendraaier en daarna met een pijpsleutel eruit slaan ( van binnenuit...) Het nadeel hiervan is dat je de ( oude.) lagers helemaal kapot slaat.
 
Ik heb dit een keer gedaan bij het voorwiel van een Kawasaki Spectre, dus ik weet niet of dit ook voor een fireblade geld, maar toen heb ik de lagers eruit getikt met behulp van een stalen staaf die je door het andere lager heensteekt. Zorg dat je wiel goed ondersteund is. Ik gebruikte een houten plank met een gat daarin wat weer wat groter was dan het lager. Je hele naaf is dan goed ondersteund.
Je steekt de staaf door het ene lager, zet hem tegen het andere lager (zo ver mogelijk aan de buitenkant en tikt het lager er voorzichtig uit. Hierbij verplaats je regelmatig de staaf zodat je het leger niet scheeftikt.

succes
Tom
 
OK dat ga ik proberen, alvast bedankt.

Oh ja even nog iets, ik heb ook gehoord dat je het een en ander warm moet maken met een brander, maar dat hebben jullie dus niet gedaan ?

Ik laat gauw iets weten.

Perry
 
Is meestal niet nodig...wat je wel kan doen is ff inspuiten met het wonder middel WD-40 (of ander kruipolie)

Ik heb 2 regels wat lagers betreft:
1) Haal ze er niet uit voor niets!
2) Als je ze er uit dan toch haalt...doe er dan nieuwe in... kleine moeite en je weet dat je lagers goed zijn, omdat je ze toch meestal beschadigd eruit haalt.
 
Ik heb een tijdje terug de achter lagers bij een Fireblade moeten vervangen, maar er uit tikken lukte niet omdat je vrijwel geen grip had op de binenkant, zelfs niet met een smalle schroeverdraaier, los wiel meegenomen maar motorzaak, deden het in vijf minuten, met speciaal gereedschap voor 20 gulden en meteen nieuwe lagers erin (3 stuks).

Niet de moeite om zelf te tobben en met hun speciale pers gaan je nieuwe lagers ook niet scheef als zij hem er in persen.
 
Voor degene die het perse zelf willen doen een goedkope tip. 8-)

Pak een dunwandige stalen buis en zaag deze haaks. zaag vanuit een kopse kant vier sneden om de 90 graden en buig deze "lippen" wat naar buiten. Trek deze door de lager heen die eruit moet tot de lippen naar buiten klikken, als je nu slaat heb je veel minder kans dat je iets scheef of kapot slaat.

Lagers erin? Twee stalen plaatjes van 100 X 100 mm (liefst zo dik mogelijk)waarin je en gat boort van 8 of 10 mm. Steek hier een draadeind door waar je aan een kant twee moeren opzet (geborgd). Stalen plaat / lager / wiel / stalen plaat / moer, sleutels erop en draaien maar.

Alles met beleid en veel vet, kan bijna niet fout gaan 8-)

Thez

(Als er toch iets kapot gaat moet je niet zelf willen sleutelen ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan