Wielomtrek ??

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Gezien ik mijn pjoetertje van Sigma niet lekker krijg afgesteld ff de vraag hier: wat is de wielomtrek van een 17 inch voorwiel met een 55 band erop??

Ik had gemeten van center naaf tot rand 29 cm x 2 = 58 cm doorsnede x PI (3.14) is 182.12 en afgesteld op 185

Maar nu geeft mijn fiets pjoetertje bijna het dubbele aan van mijn gewone teller (160 in tweede gaat ie echt niet hoor en een toertje rond de blok om te testen werd 3.4km op de trip meter.

Is mijn logica juist en is het pjoetertje f*ck*d up of is het omdat het het goedkoopste modelletje is dat hij minder nauwkeurig is?(model 401)

Of klopt mijn rekensommetje niet??

bild_bc401.jpg

deze is het dus
 
Rekensom is volgens mij wel goed, maar meet het anders even na.
Klein puntje verf op de band, en dan met de motor vooruit lopen. Afstand tussen de twee punten is omtrek van de band.
Of touw om je band heen leggen en lengte van het touw meten, is ook omtrek van je band.
 
Wiel met ventiel onderaan. Krijtstreepje zetten. Naar voren lopen tot ventiel weer onderaan is. Weer krijtstreepje neer zetten en daarna -> METEN.

En dan invoeren op je pjoeter.
Ikke ook binnenkort doen maar ik weerhoud me er nu nog even van anders moet ik gaan motorrijden en dat mag nog niet :)



edit : Wel het krijtstreepje op de tegel/stenen doen, niet op de band zelf :+
 
Gezien ik mijn pjoetertje van Sigma niet lekker krijg afgesteld ff de vraag hier: wat is de wielomtrek van een 17 inch voorwiel met een 55 band erop??

Ik had gemeten van center naaf tot rand 29 cm x 2 = 58 cm doorsnede x PI (3.14) is 182.12 en afgesteld op 185


Maar nu geeft mijn fiets pjoetertje bijna het dubbele aan van mijn gewone teller (160 in tweede gaat ie echt niet hoor en een toertje rond de blok om te testen werd 3.4km op de trip meter.

Is mijn logica juist en is het pjoetertje f*ck*d up of is het omdat het het goedkoopste modelletje is dat hij minder nauwkeurig is?(model 401)

Of klopt mijn rekensommetje niet??

bild_bc401.jpg

deze is het dus


Lijkt me sterk dat je een 55 serie voorband hebt?
"Normaal" is een voorband er een uit de 70(%!) serie, soms ook een 65 er en bij enkele oudere 600 cc types ook nog een 60 serie!
Enigste wat ik zeker weet is dat mijn huidige voorband (120/70-17!) BT 012 een omtrek heeft van 2055 mm!! Dit heb ik niet uitgerekend maar gemeten; eerst met een rolmeter over de buitenomtrek, daarna ter controle middels een dikke krijtstreep haaks over de band en dan de afdrukken op de stoep/vloer opmeten!

Ook heb ik ter ijking gewoon ff 1000 meter (hectometerbordjes!) met "precies" 120 km/h gereden en de tijd met stopwatch gemeten!
Deed hier 30,21 seconden over=1000:30=33.333333 meter per sec =(60x60:1000=3.6!)=>33.3 X 3.6 = 119.88 km/h!

Weet trouwens ook zeker dat je de omtrek in mm in moet geven, in cm ingeven resulteerd uiteraard in gigantische snelheden!

Hoop dat je hier wat aan hebt! 8-)
 
Exact 185 cm

Dus is juist ingegeven, je moet idd in cm ingeven, je kan maar tot 3 cijfers gaan

en mijn voorband is idd 120/60/17 met dank aan alerte Mar1tin

Dus toch fuck kwaliteit van pjoetertje?
 
Dan denk ik dat je echt een FIETSkompjoetertje te pakken hebt, dus een die NIET geschikt is tot 300km/h!Zult dus een ander type Sigma aan moeten schaffen, 'k dacht dat vanaf de Sigma 800 ze kunnen meten tot 300+!
Maar zou ook in de beschrijving moeten staan!
 
Handleiding en doosje zegt tot 300 km/u

maar is volgens mij niet echt geschikt, als je stopt aan het licht duurt het zeker nog 3a4 seconden voor ie bij de nul is.
 
Dan denk ik dat je echt een FIETSkompjoetertje te pakken hebt, dus een die NIET geschikt is tot 300km/h!Zult dus een ander type Sigma aan moeten schaffen, 'k dacht dat vanaf de Sigma 800 ze kunnen meten tot 300+!
Maar zou ook in de beschrijving moeten staan!

Ik heb de Sigma BC600, op het doosje staat ook dat ie tot 300km/u kan. Hmmm toch maar binnenkort erop gooien, maar dat wordt dus wel met een gelijmd magneetje op de schijf... denk niet dat de winkel het fietscomputertje nog terugwil als er lijm aan de magneet zit :)
 
Ik heb de Sigma BC600, op het doosje staat ook dat ie tot 300km/u kan. Hmmm toch maar binnenkort erop gooien, maar dat wordt dus wel met een gelijmd magneetje op de schijf... denk niet dat de winkel het fietscomputertje nog terugwil als er lijm aan de magneet zit :)

Magneetjes voor sigma zijn los te koop. Maar je kunt ook een ander magneetje gebruiken.
 
Dan denk ik dat je echt een FIETSkompjoetertje te pakken hebt, dus een die NIET geschikt is tot 300km/h!Zult dus een ander type Sigma aan moeten schaffen, 'k dacht dat vanaf de Sigma 800 ze kunnen meten tot 300+!
Maar zou ook in de beschrijving moeten staan!

In z'n 2e versnelling gaf ie toch 160 aan ? Dus dan moet ie wel tot 300km/u gaan maar er is gewoon wat mis met die wielomtrek in te voeren... en op je fiets haal je toch nooit 300km/u ;)

Naja vaag.. ik ga mijne er van de week wel opzetten dan, dan weet ik of de Bc600 wel of niet goed is..
 
Magneetjes voor sigma zijn los te koop. Maar je kunt ook een ander magneetje gebruiken.

Ah, dat scheelt weer :) Niet dat die BC600 duur was (18,50 euro) maar als ik kan ruilen en bijbetalen scheelt dat weer.

Of het magneetje erop laten zitten en een ander computertje kopen, daar het magneetje van terug geven zodat ie weer bij de oude computer kan. maar ik ga er van uit dat de bc600 wel goed is.
 
Heb daar juist ff uivoerig getest en als ik snelheid aanhoud denk ik dat ie net juist zit, als ik ac- of decelereer kan ie niet volgen, denk dat het probleem er in zit dat het pjoetertje niet snel genoeg rekent (een fiets gaat nooit echt van 0 naar 200 in een 10 seconden :P :9 )

Ga toch ff de 800 halen, onthoud ook de top snelheid gereden :P
 
Heb daar juist ff uivoerig getest en als ik snelheid aanhoud denk ik dat ie net juist zit, als ik ac- of decelereer kan ie niet volgen, denk dat het probleem er in zit dat het pjoetertje niet snel genoeg rekent (een fiets gaat nooit echt van 0 naar 200 in een 10 seconden :P :9 )

Ga toch ff de 800 halen, onthoud ook de top snelheid gereden :P

Dat ie niet supersnel is is ook het ding van mij, weet niet hoe de 800 reageerd, maar daar verwacht ik niet veel meer van, dat ie realtime de km-stand bijhoud. Heb wel een Vmax (niet de motor, maar wel hoogst gereden snelheid).
 
Gezien ik mijn pjoetertje van Sigma niet lekker krijg afgesteld ff de vraag hier: wat is de wielomtrek van een 17 inch voorwiel met een 55 band erop??

Ik had gemeten van center naaf tot rand 29 cm x 2 = 58 cm doorsnede x PI (3.14) is 182.12 en afgesteld op 185
Maar nu geeft mijn fiets pjoetertje bijna het dubbele aan van mijn gewone teller (160 in tweede gaat ie echt niet hoor en een toertje rond de blok om te testen werd 3.4km op de trip meter.

Is mijn logica juist en is het pjoetertje f*ck*d up of is het omdat het het goedkoopste modelletje is dat hij minder nauwkeurig is?(model 401)

Of klopt mijn rekensommetje niet??

bild_bc401.jpg

deze is het dus

Rekensommetje klopt wel maar moet wel in mm dus
Om precies te zijn instellen op 1822 :P :P :P
 
Ik heb ook de BC 401 gemonteerd en hij werkt bij mij goed.
Ik heb ook nog een Bike master geprobeerd.
Als als ik mijn voor wiel een zet gaf werkte die ook goed maar als ik de motor starte dan sloeg hij helemaal op tilt.
Probeer hem dus ook eens zonder draaiende motor. :}
 
Op zaterdag 13 juli 2002 schreef sigma het volgende: (een fiets gaat nooit echt van 0 naar 200 in een 10 seconden :P :9 )

En waarom niet :?
Tuurlijk doen ze dat, ga morgen maar ff in Drachten kijken, en......, neem je OORSTOPJES maar mee voor de "real action" te bekijken
Als je naar huis rijdt op je motor is het dan helaas net alsof hij helemaal niet meer loopt.

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan