Wielrenbroek

in de zomer lekker koel? echt?
werkt dat ook met een niet leer motor pak?

Ja, al is het effect in een textielpak vaak wel iets minder omdat de meeste textielpakken zelf al een extra binnenlaagje hebben. Synthetische onderkleding zorgt voor snellere en betere afvoer van vocht, en neemt in tegenstelling tot katoen zelf geen vocht op. Of het echt voor extra koeling zorgt weet ik niet, maar je voorkomt er in ieder geval dat plakkerige en zweterige gevoel mee, dus gevoelsmatig scheelt het wel. Bij mij wel tenminste.
 
Ik vraag me zo af, of die gene die een wielrenbroekje dragen op de motor, of die dan ook de benen scheren 🤔
Het scheren van de benen wordt niet gedaan voor het comfort in dat broekje, en ook niet voor het uiterlijk (al zijn de meeste wielrenner/wielrensters wel nogal ijdel als het om hun benen gaat O-) , en een wielrenster met mooi stevige en getinte benen mag er wel zijn ... oeps, weer an het afdwalen :X ), en absoluut ook NIET VOOR DE AERODYNAMICA wat wielrenners wel eens anderen proberen wijs te maken.
Nee, het heeft te maken met het vermijden van infecties bij schaafwonden na een schuiver.
Áls ik nog eens een wielrennerbroek(je) onder mijn motorbroek draag, ga ik mij er niet voor scheren. Is geen nood aan door de beschermende factor van die motorbroek. Wel als ik weer eens in een "fietsbui-periode" beland en weer redelijk wat zou gaan fietsen.
En dan niet alleen mijn benen, maar bijna mijn hele lichaam. Het staat zo belachelijk, mooie gladde benen, de rest nog in het apenpak ...

Nou ja, apenpak ... ik heb het geluk niet veel haar te hebben op armen, benen, borstkas, en daar ben ik blij mee :t

Heb dit jaar mijn benen (en de rest) nog niet geschoren, je zou eens moeten zien hoe weinig erop staat :t
 
de een heeft last van naden, de ander niet. Ik zit makkelijker 4 uur op mijn FZR dan 4 uur achter mijn Buro

Ik zit liever 4 uur op de motor dan 4 minuten achter een buro....

Heb dit jaar mijn benen (en de rest) nog niet geschoren, je zou eens moeten zien hoe weinig erop staat :t

Mwoa, niks persoonlijks hoor, maar ik denk dat ik je zo ook wel geloof :+;)
 
Don't worry, ik was niet van plan om een fotoshoot te gaan maken en hier te posten 🤪
F3482766-88DD-42C6-86EF-CCF7CECEA2DD.jpeg
 
@DKP is een mooie verzorgde jongen die menig dameshoofd zijn kant op doet draaien...
 
Ja, al is het effect in een textielpak vaak wel iets minder omdat de meeste textielpakken zelf al een extra binnenlaagje hebben. Synthetische onderkleding zorgt voor snellere en betere afvoer van vocht, en neemt in tegenstelling tot katoen zelf geen vocht op. Of het echt voor extra koeling zorgt weet ik niet, maar je voorkomt er in ieder geval dat plakkerige en zweterige gevoel mee, dus gevoelsmatig scheelt het wel. Bij mij wel tenminste.
zweten ...sow nouw idd, klopt. Mij werd verteld gewoon zonder andere broek in je textiel motor broek.....nou ik zweet me binnen 3 seconden de pleu**s pffff. ook al is het buiten normaal of zelfs fris. Met een spijker broek er onder...niks aan het handje en maar een klein beetje warmer. Dacht altijd dat thermo was voor koud weer om je warmer te houden. maar ik ga het straks even
proberen. en ik ga het een keer proberen met zon linnen broek er onder.
 
zweten ...sow nouw idd, klopt. Mij werd verteld gewoon zonder andere broek in je textiel motor broek.....nou ik zweet me binnen 3 seconden de pleu**s pffff. ook al is het buiten normaal of zelfs fris. Met een spijker broek er onder...niks aan het handje en maar een klein beetje warmer. Dacht altijd dat thermo was voor koud weer om je warmer te houden. maar ik ga het straks even
proberen. en ik ga het een keer proberen met zon linnen broek er onder.

In de volksmond noemt iedereen het thermokleding, dat wekt inderdaad de indruk dat het voor koud weer is, maar je hebt verschillende soorten. Ik gebruik het spul van Craft, die hebben de soorten Warm, Active en Cool. Daar zit duidelijk verschil tussen. Die warme is echt thermo, trek je die bij 30 graden onder je motorpak aan dan ga je het extra heet krijgen natuurlijk. Die Coolshirtjes zijn zo dun dat je er zowat doorheen kijkt, die geven geen extra isolatie maar zorgen juist voor afvoer van vocht. Active zit er tussenin, die gebruik ik in voor/najaar.
 
Nu een nuttige reactie: als je pijn in je reet krijgt van het zitten, loont het echt om een zitje aan te laten passen. En bij de eerder genoemde Tijger Leathers kan dat prima, ongetwijfeld ook bij anderen natuurlijk.
Ook al heeft je motor een dagwaarde die negatief is, het verschil maakt het goed.
Verder kan ik me niet voorstellen dat je een wielrenbroekje onder je motorkleding draagt, het lijkt mij persoonlijk juist niet fijn zitten. Misschien dat ik nogal snel visualiseer, dat het idee me ook niet aanstaat.
 
Nu een nuttige reactie: als je pijn in je reet krijgt van het zitten, loont het echt om een zitje aan te laten passen. En bij de eerder genoemde Tijger Leathers kan dat prima, ongetwijfeld ook bij anderen natuurlijk.
Ook al heeft je motor een dagwaarde die negatief is, het verschil maakt het goed.
Verder kan ik me niet voorstellen dat je een wielrenbroekje onder je motorkleding draagt, het lijkt mij persoonlijk juist niet fijn zitten. Misschien dat ik nogal snel visualiseer, dat het idee me ook niet aanstaat.
Vorig jaar tijdens een 5-daagse vogezen geen seconde spijt van gehad om er een onder mijn lederen combi te doen. Natuurlijk had ik het zadel aan kunnen laten passen, maar dan ben je snel 150-200 ? euro verder. Fietsbroek heeft veel ellende bespaard, gezien ik op het standaard prut zadel van de z1000 na een km of 200 al begin te verzitten en schuiven door de pijn. Als ik vaker langere ritten zou maken zou ik inderdaad zeker investeren in een beter zadel.
 
Ik rij sinds een paar weken met een Sit & Fly “haarnetje“ om mijn zadel van de VStrom. Bevalt prima voor die paar tientjes En eenvoudig bevestigen met een klittenbandje.

Geen doorzitten meer op een dagrit van een paar 100km/meerdere uren in het zadel.
Besteld via eBay, voor mij de eerste keer: snel geleverd.

Ik was overgestapt van een CapoNord naar de VStrom en vond het zadel duidelijk minder. Vandaar de aanschaf.

Overigens rijd ik altijd met een korte (zomers) of lange (‘s winters) hardloopbroek/legging onder mijn textielpak. Ik kan geen 5 meter meer hardlopen trouwens. Vanaf 19-20 graden een doorwaaipak. Bevalt goed.
 
Wie heeft er ervaring mee met een wielrenbroek met zeemlederen kruis,onder zijn motorbroek?
Wat is anders het beste?

Ik rij meestal ook flinke afstanden en heb jaaaren geleden ook een wielrenbroek aangeschaft. Vond het niet fijn zitten en ligt dan ook al weer jaaaren in de kast.
Normaal heb ik altijd mijn gewone boxershorts aan voor een dagtrip, voor de vakantie's heb ik een aantal boxershorts met extra lange pijpen, die bevallen erg goed.
En voor heel warm weer heb ik nog een Craft legging en die bevalt ook heel goed.
 
effe voor de orde: er zijn twee dingen, draagcomfort in het algemeen en pain in the ass. Beide komen ter sprake. Nou geloof ik zelf niet zo heel erg dat een wielrenbroek bijdraagt aan het voorkomen van pain in the ass. Wel ben ik overtuigd dat een gladde joggingbroek, legging, maillot of misschien wel pantiesbijdragen aan bewegingsgemak in je motor outfit en met name omdat je klamotten niet aan je lijf plakken of schuren maar makkelijk over die onderlaag heen glijden...
 
effe voor de orde: er zijn twee dingen, draagcomfort in het algemeen en pain in the ass. Beide komen ter sprake. Nou geloof ik zelf niet zo heel erg dat een wielrenbroek bijdraagt aan het voorkomen van pain in the ass. Wel ben ik overtuigd dat een gladde joggingbroek, legging, maillot of misschien wel pantiesbijdragen aan bewegingsgemak in je motor outfit en met name omdat je klamotten niet aan je lijf plakken of schuren maar makkelijk over die onderlaag heen glijden...

Helemaal mee eens. Ik heb persoonlijk meer last van huidirritaties op lange afstanden die het pijnlijk maken ipv zadelpijn ter plekke van de zitbotten.
 
Wielrenbroek gebruik ik al 25 jaar, enkel voor lange ritten, scheelt veel voor mij.
Wordt wel nog steeds schamper op gereageerd dus ik praat er liever niet meer over:+
Zo lang het maar werkt toch, ik zit niet graag zonder wielrenbroek op de mountainbike, dat hou ik niet lang vol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan