Wil A, geld voor B... welke keuze moet ik maken?

Vervolgens een (schakel)brommer kopen en kilometers maken. Kan je rijervaring opdoen, alvast beschermende kleding kopen en erachter komen of een gemotoriseerde 2-wieler wat voor je is. Blijft allemaal redelijk binnen budget en het allermooiste is dat je niet meer afhankelijk bent van fiets of OV :]

Ja, jezelf lekker allemaal foute technieken aan leren, zodat je weet dat de lessen alleen maar langer duren, omdat je die eerst allemaal weer af moet leren *O* :}
 
Als de helft van je autorijbewijs betaald wordt dan zou ik niet zo zeer naar leuk \ praktisch kijken maar naar wat het meest haalbaar is en daar lijkt dit dan op.

Autorijbewijs halen en wat ervaring opdoen. Daar ben je in het begin wel zoet mee. Zodoende heb je wat ervaring als je aan het motorrijbewijs begint en dat scheelt dus lessen (en dus geld).

Auto's hebben je ouders en een motor niet. Je kan dan wel je motorrijbewijs halen maar dan heb je nog niets om op te rijden. Een motor als enig voertuig wat dan ook veel gebruikt wordt is niet goedkoper dan een auto.
Als geld geen rol zou spelen dan had ik een andere route bevaren. Doen wat je leuk vindt namelijk maar dat gaat dus niet altijd.
 
Snap na bovenstaande reacties dat een schakelbrommer geen optie is om binnen budget te blijven.

Om het betaalbaar te houden beter een automaatje (scooter) aanschaffen na behalen B (en AM) rijbewijs. Let dan wel op de grootte van de wielen, kleine wielen (< 12 inch) mijden als de pest. Iets met wegligging en grotere kans op wegglijden.

Het eerdere advies is wellicht ondergesneeuwd na de reacties over (schakel)brommers, bij deze nogmaals:

Meest praktische en tactische route lijkt mij om voor het mede gesponsorde B rijbewijs te gaan. Mooie is dat je daar categorie AM 'gratis' bij krijgt.

Vervolgens een (schakel)brommer kopen en kilometers maken. Kan je rijervaring opdoen, alvast beschermende kleding kopen en erachter komen of een gemotoriseerde 2-wieler wat voor je is. Blijft allemaal redelijk binnen budget en het allermooiste is dat je niet meer afhankelijk bent van fiets of OV :]


Keuze voor een Dragstar vind ik dan wel vreemd.
Lijkt me niet echt praktisch als dagelijks vervoer.
 
Dat van die schakelbrommer: Mijn zoon heeft dat ook gedaan, met name om de tijd tot z'n 24e te overbruggen, en als voorbereiding. Hij heeft een Rieju RR gekocht voor een paar honderd euro. Eigenlijk gewoon een kleine crossmotor. Vind ik ook wel leuk…

Maar het valt niet mee om een goeie te vinden. Er zijn niet zo heel veel schakelbrommers meer…'t Is ook vrijwel allemaal tweetakt.
Honda C50, maar weet niet of daar nog makkelijk aan te komen is. Was destijds een puike brommert.
 
He he, eindelijk wat verstandige opmerkingen :)

Ik vind het altijd maar gezeur. Ik heb op mijn 18e ook mijn motorrijbewijs gehaald, en op mijn 28ste mijn B, na lang aandringen van vriendin, wat er nu op neerkomt dat ik dus altijd rij in haar auto als we ergens heen gaan, want ernaast zitten is nog erger (niet zozeer bij haar, maar bij iedereen :+ )

In die tijd heb ik een auto enkel gemist met extreem slecht weer en met verhuizen. Als het echt k-weer is dan heb je altijd het OV en een fiets.

Het verhaal dat het verstandiger is om eerst B te halen vind ik ook nergens over gaan, want juist als je al motor rijdt ben je meer bewust van alles om je heen, ipv in je eigen wereldje zoals de gemiddelde automobilist. :N

Precies. Of je nu in de auto, of op de motor ervaring opdoet: in beide gevallen doe je ervaring op. En op de motor idd bewuster, dan in de auto.
Ik ben jarelang naar college gegaan (Ehv-Tilburg) en het was maar zelden dat ik de motor moest laten staan.

Ik weet het niet hoor, maar een motor met een redelijke onderhoudsinterval is heel wat goedkoper in onderhoud dan een auto van 2000 euro waar je met een beetje pech na 1 jaar het zelfde bedrag aan een apk kan aftikken. Laat staan de wegenbelasting die minimaal 2x zo duur is.
Eens. Motor blijft meestal ook wat waardevaster. En is vaak ook nog iets zuiniger in 't verbruik. En je hebt minder parkeerproblemen.
Ja, jezelf lekker allemaal foute technieken aan leren, zodat je weet dat de lessen alleen maar langer duren, omdat je die eerst allemaal weer af moet leren *O* :}

Precies. Grootste ergernis van mijn motorrij-instructeur: brommerrijders. "Want die denken dat ze alles al weten en kunnen".
 
Al met al is het een beetje een vreemd verhaal. TS geeft aan 25 jaar te zijn, nog bij haar ouders te wonen, die bereid zijn de helft bij te dragen. En dan start ze met een epistel welk zijn weerga niet kent en een kleine 80 reacties verder valt er van TS nóg niks te lezen.
Het zou TS sieren als ze in elk geval de indruk zou wekken dat ze de reacties gelezen heeft dmv wat respons.

:Y
 
Inmiddels besloten idd een opstaples te doen bij Van Buuren. Kijken wat zij zeggen en van daaruit verder kijken. Neig evengoed meer naar eerst A ondanks het feit dat B 'praktischer' is in dit land gezien het klimaat. Het is allebei veel geld (zowel A als B) en ik denk dat ik liever veel geld uitgeef aan iets wat leuk is en op z'n tijd ook nog praktisch (A) dan aan iets wat alleen praktisch is (B). Ga het maar als dure hobby zien dan die op z'n tijd ook nog handig is. B komt dan daarna, tegen die tijd hopelijk een vaste baan, dus dan is het allemaal ook wat makkelijker.

Schakelbrommer was nog aan te raden maar geld steek ik dan idd liever in A of B.

Paard kost trouwens geen geld. Is een verzorgpaard en ik rijd zelfstandig, geen les. Valt dus weinig op te bezuinigen en is ook niet de bedoeling als dat al kon :p

Opmerkingen in de trant van 'post een bikinifoto', tja.... vraag me af of er ook opmerkingen zouden volgen in de trant van 'Misschien is er hier een leuke chick hier die je wil sponsoren' of 'Zet eens een foto in je Speedo neer, de vrouwen hier willen vast wel een euro storten' als een gozer van 25 de vraag had gesteld. Zelfde geldt voor de 'Ga eerst eens uit huis/een baan zoeken/had een andere studie gekozen (toen ik begon, pre-crisis, had 89procent van de Neerlandici trouwens binnen een jaar een baan, maar goed, gebrek aan glazen bol...) enz' adviezen, het is niet dat ik daar niet zelf al aan gedacht had en dat ik dat niet gedaan had als ik de optie had, maar gelukkig zijn jullie bezorgd om mij en denken jullie mee ;) dank daarvoor, en ik zal iedereen verder het leed en de waste of time van daar op ingaan besparen.

Wel oprecht bedankt voor de vele nuttige adviezen van ervaringsdeskundigen die idd beide rijbewijzen hebben en zelf om welke reden dan ook de keuze voor een bepaalde volgorde hebben gemaakt. Voorkeur lijkt een beetje half half te zijn en B vooral ivm praktisch nut. Ik denk dat ik toch liever voor passie dan voor praktisch kies, MAAR, we gaan eerst Van Buuren eens afwachten :)

Kleine edit: is het overigens niet zo dat het AM niet meer bij B zit maar B echt alleen B is? Ik dacht dat scooter e.d. tegenwoordig ook echt apart gehaald moest worden?
 
Laatst bewerkt:
Honda C50, maar weet niet of daar nog makkelijk aan te komen is. Was destijds een puike brommert.



Je wordt echt een ouwe sok, beste Max. ;) Je praat over zo'n 40 jaar geleden. Zelf heb ik nog op een Puch Skyrider gereden en voor A op mijn eigen motor(Suzuki T350) examen gereden. Theorie hoefde niet, ik had al B-rijbewijs. Andersom kon toen ook nog.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels besloten idd een opstaples te doen bij Van Buuren. Kijken wat zij zeggen en van daaruit verder kijken.

Jonge, jonge, een beslissing. Een opstaples en kijken wat zij zeggen. Aangemeld op Motor forum om te zien wat wij zeggen. Luisteren naar je ouders wat zij zeggen. Er is hier zelfs al iemand die vind dat je eerst B moet halen omdat dat handig is al iemand een blinde darm ontsteking krijgt.
Waar blijf je zelf? Er is geen goed of fout in deze. Je moet gewoon een keuze maken. Jij! niet anderen.
 
Kleine edit: is het overigens niet zo dat het AM niet meer bij B zit maar B echt alleen B is? Ik dacht dat scooter e.d. tegenwoordig ook echt apart gehaald moest worden?



AM zit tegenwoordig bij B inbegrepen. AM moet apart gehaald worden als je 16 bent en per se een brommer/scooter wilt. De zoon van een collega heeft vorig jaar B behaald en mag ook brommer/scooter rijden. Voorheen zat E(aanhangkar) bij B inbegrepen, maar dat is al jaren geleden komen te vervallen.
 
Kleine edit: is het overigens niet zo dat het AM niet meer bij B zit maar B echt alleen B is? Ik dacht dat scooter e.d. tegenwoordig ook echt apart gehaald moest worden?~[/quote]

AM (brommer) krijg je gratis bij B.
A1 en A2 wel apart voor afrijden.
 
I

P

Opmerkingen in de trant van 'post een bikinifoto', tja.... vraag me af of er ook opmerkingen zouden volgen in de trant van 'Misschien is er hier een leuke chick hier die je wil sponsoren' of 'Zet eens een foto in je Speedo neer, de vrouwen hier willen vast wel een euro storten' als een gozer van 25 de vraag had gesteld. Z


K?

Je hebt helemaal gelijk, men kan toch wel gerust verwachten, dat als je met 25 nog thuis woont en nog zo onder je ouders bent, je zeker tot het huwelijk netjes maagd blijft.
De gequote opmerkingen zijn inderdaad affreus!
 
Je hebt helemaal gelijk, men kan toch wel gerust verwachten, dat als je met 25 nog thuis woont en nog zo onder je ouders bent, je zeker tot het huwelijk netjes maagd blijft.
De gequote opmerkingen zijn inderdaad affreus!



Welja Sammie, gooi nog wat olie op het vuur..

:+
 
Je wordt echt een ouwe sok, beste Max. ;) Je praat over zo'n 40 jaar geleden. Zelf heb ik nog op een Puch Skyrider gereden en voor A op mijn eigen motor(Suzuki T350) examen gereden. Theorie hoefde niet, ik had al B-rijbewijs. Andersom kon toen ook nog.
Ik wil maar zeggen, schakelbrommers zijn véél duurder in de verzekering dan automaten en zijn daarom weinig populair. Ga dan liever gelijk voor je A.

@Sleis
Vergeet niet dat je met B 's winters door kunt rijden en met A niet. Gewoon praktisch denken.
 
Ik weet het niet hoor, maar een motor met een redelijke onderhoudsinterval is heel wat goedkoper in onderhoud dan een auto van 2000 euro waar je met een beetje pech na 1 jaar het zelfde bedrag aan een apk kan aftikken. Laat staan de wegenbelasting die minimaal 2x zo duur is.

en dan nog maar niet te spreken over auto verzekering als 18 jarige :X (als je hem op je eigen naam hebt staan tenminste)
 
Wat is dat voor onzin? :?


mwhaa, onzin zou ik het niet direct noemen. Uiteraard kan je doorrijden met een A in de winter. Of het verstandig is is natuurlijk het 2de, en aangezien van de 5 a 600.000 actieve motorrijders in NL slechts een handjevol echt doorrijd het hele jaar door, is het te verwachten dat TS in de winter d'r toekomstige fiets ook in een hokje zet.

maja, keus is uiteraard bij TS en ik ben van mening dat we met ze alle achter haar moeten staan met haar keuze.
 
Laatst bewerkt:
Eerst A en daarna B.
Het alfabet is niet voor niks zo geschreven.

En aangezien dit hier geen strand is laat je je bikini ook maar in de kast liggen.
Bovendien is het ongepast om mensen tot bedelen aan te zetten.
 
Ik heb gelest met een meisje en een jongen van 18 jaar die nog geen B hadden. Die bleken echt op een heel andere manier naar het verkeer te kijken dan ik. Dat meisje is tijdens het lessen ook een keertje hard gevallen. Maar 3 weken later toch haar examen gehaald.

Om eerlijk te zijn vind ik het erg onverantwoord dat deze mensen nu zonder begeleiding rond rijden. Je leert goed rijden, door fouten te maken. Maar een fout op een motor heeft veel grotere consequenties dan een fout in een auto.
 
Ik heb gelest met een meisje en een jongen van 18 jaar die nog geen B hadden. Die bleken echt op een heel andere manier naar het verkeer te kijken dan ik. Dat meisje is tijdens het lessen ook een keertje hard gevallen. Maar 3 weken later toch haar examen gehaald.

Om eerlijk te zijn vind ik het erg onverantwoord dat deze mensen nu zonder begeleiding rond rijden. Je leert goed rijden, door fouten te maken. Maar een fout op een motor heeft veel grotere consequenties dan een fout in een auto.

Ja, want met een auto rijd je iemand dood, en op de motor alleen jezelf?
 
Het is natuurlijk niet zwart/wit. Je kan in het verkeer slachtoffers maken met alle vervoersmiddelen. Maar een auto is gewoon vergeeflijker. Een lompe noodstop op een rotonde omdat je een fietser niet aan zag komen? Iets te hard een klaverblad oprijden en moeten corrigeren? Die dingen gebeuren nou éénmaal.... of ben ik de enige die wel eens een foutje maakt in het verkeer?
 
Het is natuurlijk niet zwart/wit. Je kan in het verkeer slachtoffers maken met alle vervoersmiddelen. Maar een auto is gewoon vergeeflijker. Een lompe noodstop op een rotonde omdat je een fietser niet aan zag komen? Iets te hard een klaverblad oprijden en moeten corrigeren? Die dingen gebeuren nou éénmaal.... of ben ik de enige die wel eens een foutje maakt in het verkeer?
Dat denk ik niet Pete, of je zou in heel veel auto's tegelijk moeten zitten ... ;)
 
Ik heb gelest met een meisje en een jongen van 18 jaar die nog geen B hadden. Die bleken echt op een heel andere manier naar het verkeer te kijken dan ik. Dat meisje is tijdens het lessen ook een keertje hard gevallen. Maar 3 weken later toch haar examen gehaald.

Om eerlijk te zijn vind ik het erg onverantwoord dat deze mensen nu zonder begeleiding rond rijden. Je leert goed rijden, door fouten te maken. Maar een fout op een motor heeft veel grotere consequenties dan een fout in een auto.

Dat klopt wel, motorrijles zonder B in de pocket is een garantie dat je op je plaat gaat tijdens het lessen. Heb ik namelijk ook gehad. :Y




:Z

edit; voor wie het niet geloofd, litteken is nog zichtbaar op mijn knie. :+
 
Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk niet zwart/wit. Je kan in het verkeer slachtoffers maken met alle vervoersmiddelen. Maar een auto is gewoon vergeeflijker. Een lompe noodstop op een rotonde omdat je een fietser niet aan zag komen? Iets te hard een klaverblad oprijden en moeten corrigeren? Die dingen gebeuren nou éénmaal.... of ben ik de enige die wel eens een foutje maakt in het verkeer?

Iedereen maakt wel eens een foutje in het verkeer, dus als je eerst je B haalt en daarna je A, kun je nog steeds deze foutjes maken.
En dan, bij de situaties die je noemt, komt het aan op voertuigbeheersing(motor), en dat leer je met een B niet....


Ik heb nog steeds niet echt 1 valide argument gezien om eerst met de B te beginnen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan