Wil beginnen met racen..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
7.435
495
Noord-Holland
Best MF'ers.

Sinds ongeveer mijn zestiende kreeg ik interesse in brommers en later in motoren. Ik vond motoren altijd al gaaf, want ik bouwde toen ik klein was mijn fietsje regelmatig om tot een motor (met oa het kinderscherm van mn moeder en een van papier gevouwen duoseatcover en een lege fles als uitlaat *O* ). Altijd gedacht dat het iets voor later was. Toen ik zestien was had ik geen interesse in scooters, totdat er een paar jongens van de voetbal met een scooter aan kwamen die heel erg op een motor leek. Een schakelbrommer dus. Geen idee dat die dingen bestonden, en meteen was ik helemaal waus van die dingen. Na even sparen en heel wat gesprekken/ruzies met ouders te hebben gehad, reed ik schakelbrommer. Nadat ik met mijn vader na de motorbeurs was geweest was ik ook helemaal gek van motoren. Grappig detail is misschien dat een vriend van mij ook een schakelbrommer kocht, die een stuk harder liep dan die van mij en hij steeds op mij uitliep, maar als er bochten kwamen zat ik zo weer bij hem. Afijn, ik vond bochten rijden dus leuk, ging MotoGP volgen, ben met m'n vader naar een wedstrijd SBK geweest en ook het racen vond ik super gaaf. Toen kwam ik er ook achter dat de coureurs al op heel jonge leeftijd begonnen zijn. Heb gekeken om bij de SOBW brommeraces te rijden, maar het kost een heel hoop geld om een beetje competetieve machine te krijgen. Toen maar gespaard voor het rijbewijs en een motor, welke ik nu beiden bezit. Na een tijdje op straat gereden te hebben heb ik een circuitdag van MSL geboekt, een leren combi gekocht en die met heel veel plezier gedaan. Instructeur zei na de laatste twee droge sessies dat ik het behoorlijk te pakken had. Later nog een keer met MSH een dag gedaan (dagen beiden op zandvoort trouwens) en besloten dat ik niet meer met mn eigen motor ( '09 Kawa ER6N) op het circuit wil rijden, omdat ik het zonde van de motor vind en het risico erg groot is.

Dus, ik wil graag beginnen met racen (in competitieverband) maar aangezien ik student ben, en geen rijke ouders heb of familie met een motorzaak heb is het budget en het contact nogal beperkt. Tegenwoordig zijn er een aantal "betaalbare" klassen, die echter nog steeds een boel geld kosten. Ik heb oa gekeken naar SBO pitbikes, NSF100 cup, HMR-cup, Moriwaki GP3 cup en de Talent cup 600. Ook heb ik gekeken om bij de ZAC te rijden of eventueel minibikes (maar aangezien ik al circuitervaring heb met "grote"motoren is dit wel erg terug naar af, lijkt me). Geld lijkt nog steeds een groot probleem.

Iemand voor mij wat tips hoe ik eventueel aan sponsoren kan komen, wat voor mij de beste (cq betaalbaarste) raceklasse is, waar rekening mee te houden of mij verder kan helpen?

Voor de duidelijkheid; Ik denk niet dat ik Rossi ben en denk ook niet dat ik later nog in de WSBK e.d. uit kan komen, maar toch zou ik graag willen weten wat er in zit.

Groetjes, Sander
312641_101491633298079_100003117276670_10875_592562287_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoals al dit soort topics, kun je beter beginnen in het ZAC forum dan hier...

dan mogen de modjes hem verplaatsen naar de zac-forum.. ;)

Oja, ik ben trouwen 180cm, redelijk lang dus voor een coureur,maar weeg 64kg, niet zo veel dus..
ik sport ca 4x per week.
 
Laatst bewerkt:
begin eens met je rondetijden te plaatsen, want lijkt me sterk dat je al op het nivo zit om in competitieverband te gaan rijden. Zul je toch eerst veel trackdays moeten gaan rijden en dat zal altijd duur worden.
 
begin eens met je rondetijden te plaatsen, want lijkt me sterk dat je al op het nivo zit om in competitieverband te gaan rijden. Zul je toch eerst veel trackdays moeten gaan rijden en dat zal altijd duur worden.

Rondetijden zijn toen niet opgenomen...
En ik hoef niet gelijk met Superbikes te rijden, pitbike racen lijkt me ook heel gaaf, dat is dan 125cc viertakt..
 
Racen en geen geld hebben gaat niet goed samen :N

Sponsors vinden is moeilijk, want wat heb je ze te bieden? Misschien dat je in je netwerk of dat van je vader/moeder/oom kan vinden? Wat beter schijnt te werken is sponsoring in materiaal of diensten ipv om geld te vragen.

Als je echt aspiraties hebt, zou ik je straatmotor verkopen en een goedkope circuitmotor kopen. Misschien 1 met kenteken omdat je wss geen auto+ aanhanger ter beschikking hebt. Dan zoveel circuitdagen rijden als je budget het toelaat. Goed je best doen op school, en als je dan afgestudeerd bent en een goede baan hebt kun je misschien verder kijken of je in competitieverband kan gaan rijden.... Wordt je je eigen sponser :P
 
Laatst bewerkt:
Aan welke bedragen zit jezelf te denken die je nodig hebt om een volledig seizoen mee te draaien in een competitie?

Onderstaand een aantal zaken die je nodig hebt alvorens te beginnen.

Goede motor: € 5000,-
Aanhanger : € 400,-
Raceoverall: € 400,-
Helm: € 300,-
Racelicentie: € 900,-

* bedragen zijn indicaties.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad eens uitzoeken welke benodigdheden je zelf zoal nodig hebt alvorens goed en wel te kunnen beginnen met racen in competitieverband. Misschien dat daarna de Z.A.C. en of misschien wel de KNMV Cup interessante klassen zijn om mee te beginnen en is in rond te kijken?

Succes, en laat vooral even je voortgang weten! Kan altijd handig zijn voor mensen die een soortgelijke weg als jij volgen. ;)
 
Aan welke bedragen zit jezelf te denken die je nodig hebt om een volledig seizoen mee te draaien in een competitie?

Onderstaand een aantal zaken die je nodig hebt alvorens te beginnen.

Goede motor: € 5000,-
Aanhanger : € 400,-
Raceoverall: € 400,-
Helm: € 300,-
Racelicentie: € 900,-

* bedragen zijn indicaties.
Goede motor kan wel wat goedkoper toch? Verder dan nog iets van 400/500 euro per dag rijden rekenen, dus inschrijfgeld, banden, brandstof, eten, evt. overnachting, afschrijving en dergelijke. Moet je alles nog heel houden ook....

Misschien dat brommerraces/minibikes goedkoper zijn?
 
Laatst bewerkt:
je zegt pitbikes, maar ook al eens aan supermoto gedacht? Vooral veel goedkoper rijden op div kartbanen (gemiddeld 30 euro per dag)
 
Goede motor kan wel wat goedkoper toch? Verder dan nog iets van 400/500 euro per dag rijden rekenen, dus inschrijfgeld, banden, brandstof, eten, evt. overnachting, afschrijving en dergelijke. Moet je alles nog heel houden ook....

Misschien dat brommerraces/minibikes goedkoper zijn?

Als je een beetje een recente motor (wegracer) wilt hebben ben je toch zeker wel minaal zoveel geld kwijt.

En inderdaad, de kosten van een dagje circuit zijn gauw zo`n 400/500 euro!
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje een recente motor (wegracer) wilt hebben ben je toch zeker wel minaal zoveel geld kwijt.

En inderdaad, de kosten van een dagje circuit zijn gauw zo`n 400/500 euro!
Maar is zo'n recente racer noodzakelijk? Wat ouder kan toch ook prima, zeker als je net begint....
 
Maar is zo'n recente racer noodzakelijk? Wat ouder kan toch ook prima, zeker als je net begint....

Dat is noodzakelijk als je competitie wilt gaan rijden! Heb zelf een 2002 R6, maar merk gewoon dat ik de nieuwere types niet kan bijhouden qua vermogen.
 
Mijn simpelere advies:

Ik weet niet wat je studeert, maar als dat een beetje fatsoenlijke opleiding is met uitzicht op een redelijk betalende baan, dan zou ik dát in ieder geval voorop stellen. Je profiel zegt dat je havist was, dus gok ik dat je nu een hbo-opleiding volgt, dan komt dat hoogstwaarschijnlijk wel goed.

Wat vervolgens heel simpel gedaan kan zijn, is een goedkope circuitmotor aanschaffen (hooguit 2000 euro), een autootje met trekhaak, en een motoraanhanger. Vervolgens boek je komend seizoen een stuk of 8 trackdays in binnen- en buitenland (Nederland is duur, maar België en Frankrijk liggen 'om de hoek'), of hoeveel je je er veroorloven kunt. Het liefst zoek je een stel maten om je heen, die bereid zijn om een aantal dagen met je mee te gaan - heerlijk gezellige racedagen!

Dan maak je van een pril begin, een heerlijke hobby. Geen gezeur met cups, licenties, sponsors, dure motoren, teammembers om je heen en weet ik wat allemaal. Tenzij je gigantisch talent hebt en echt denkt iets bijzonders te kunnen bereiken (ondanks je leeftijd), zou ik er vooral gewoon plezier van maken. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, en is prima in te passen in het studentenleven.

Mijn verhaal:
Ik reed een Yamaha FZR 600 uit '93 en reed in 2008, toen ik nog voltijdstudent was, mijn eerste circuitdag. Sindsdien heb ik er met diezelfde motor, die ik ooit voor 1400 euro kocht, nog 15 circuitdagen achteraan geplakt - zo'n 5 dagen per seizoen. Nu heb ik een YZF 750R, en ga ik daar komend seizoen ook mee circuitrijden. Met mij zijn er nog wat vrienden en kennissen die ook trackdays pakken, en samen maken we er altijd leuke dagen van. Zo gingen we in 2009 met 10 man (da's 3 rijders plus vrouwen, kinderen, etc) naar Alès voor de Race Academy, en plakten we daar nog een weekje vakantie in Spanje aan vast. En afgelopen zomer waren we met 10 man in Frankrijk (circuit Ecuyers), voor een paar daagjes racen en gezelligheid.

Ik moet er niet aan denken om van deze dure maar prachtige hobby iets anders te maken dan wat het nu is: lekker racen, voor mijn lol, wanneer mij dat uitkomt, tegen prijzen die ik me kan veroorloven.

(Eerlijk is eerlijk: ik rijd niet hard en ik heb geen kapitaal achter me. Dan kun je ook niet heel anders dan wat ik doe, denk ik. :') )
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een leuke circuitfiets aanschaffen en volgend jaar losse circuitdagen gaan rijden.
Vooral lol maken! Dan zie je vanzelf wel waar je uitkomt.
ZAC en KNMV C-competitie zijn leuke opties om in te starten. Je zult echter eerst ook een licentie moeten halen. Daarbij inderdaad...erg veel geld. Degene die sponsors hebben is vaak in onderdelen, diensten of je moet een gigantisch talent zijn.

Succes!
 
Als je geen geld heb ga je als student toch een beetje hosselen? Van dat geld kan je weer makkelijk gaan racen
 
Zie dat je in de buurt woont, wil je best wat informatie geven en op weg helpen etc. Ik voeg je wel even toe.
 
Sponsoring in materiaal is juist goed, lees beter. Heb ik uiteindelijk meer aan.
Het maakt mij ook helemaal niets uit op wat voor motor het is, of het nou een 50cc wegracer is of een 125cc chinese pitbike, als ik maar kan racen. De HMR midiGP cup is misschien een leuke, de machine kost 2300 euro, maar er moet verplicht met een 1delig overall (ben het hier niet helemaal mee eens, maargoed) gereden worden (dus kan ik niet mn combi gebruiken) en bovendien werd er dit jaar 3x op spa-francorchamps gereden, wat niet te doen is vanuit alkmaar. Bovendien heb ik gehoord dat de versnellingbaken van die dingen vaak stuk gaan. Het onderhoud lijkt me juist bij zo'n ding prima zelf te doen. Pitbikes heb ik ook voor gekeken, is best betaalbaar, maar het blok moet ook getuned worden enzo. voor een jaar SBO Pitbikes of HMR ben ik dan alsnog +- 3500 euro kwijt.

Ik zoek het dus eigenlijk in de SBO/SOBW kant, dit omdat de machines waarschijnlijk klein genoeg zijn om achter in de auto (audi a4 station van mn vader) te stoppen, waardoor ik dus geen aanhanger hoef te hebben. Ook zijn de onderhouds en slijtage kosten lager, omdat hier met 12" banden gereden wordt. Voor een set circuitbanden voor een Supersport zit je toch al op +250€, goede racebanden voor deze pitbikes zitten onder de 150.... en gaan langer mee (volgens mij zelfs een heel seizoen).

Het is geen optie om mijn straatfiets te borgen voor de ZAC, omdat het ding dan niets meer waard is bij verkoop. En als ik die een keer crash kost het gewoon te veel geld.

Het zal best kunnen dat ik na mijn studie genoeg verdien om te kunnen circuitrijden, maar ik wil graag nu al ervaring opdoen zodat ik dan later nog een beetje competetief ben :P
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan