wil een motorscooter kopen zit met wat vragen wie helpt!

nance26

Die hard MF'er
4 jan 2007
368
0
titel zegt het al ik wil een motorscooter kopen en vraag me een paar dingen af

zit er net als bij een schakelmotor olie in en olie filter zoja waar zou ik die moeten kunnen vinden bij het blok of ergens anders?

heb vandaag proef rit gemaakt op een piaggio x9 500 cc deze reed fijn kon het alleen helaas niet over de prijs eens worden met de verkoper dus gaat het over.

ik twijfel dus tussen de x9 of een burgman 400 wie kan mij wat advies geven en hoelang doe je gemiddeld met een band dus hoeveel km?

en de aandrijfriem om de hoeveel moet die gemiddeld bij de scooter vervangen worden?

wie me advies kan geven graag heb zelf altijd alleen maar schakkel motoren gehad en geen scooter.
 
hoelang doe je gemiddeld met een band dus hoeveel km?
en de aandrijfriem om de hoeveel moet die gemiddeld bij de scooter vervangen worden

banden hangen af je je rijstijl (hard,zacht)en trajecten(alleen autostrade,geen autostrade) komt eigenlijk overeen met gewone motor, dus tss de 10 en 30000km. de meesten hier wisselen rond 15-20000km. banden zijn wel een pak goedkoper

riem is (dacht ik) bij de meesten 20-24000km, maar staat beschreven in het onderhoudsschema van desbetreffende scoot. degenen die ik weet zijn majesty400=20000km, honda sw400-600=24000km

succes met je keuze
grtz
tom
 
Laatst bewerkt:
Van de x9: elke 12.000 km nieuwe riem. Over x9 of burgman: kijk goed naar dealerschap, vind die van Piaggio ronduit slecht. Heb zelf een x9, heerlijke scooter. Kan trouwens wel alle onderdelen via easyparts krijgen. Over banden: verschilt natuurlijk door rijstijl, welke band e.d.
 
Ik stond zelf voor hetzelfde dilemma,ik woon in de buurt van duitsland en daar staan er meerdere te koop(scheelt echt veel met nederland en veel meer keus)
van de piaggio weet ik wel dat je moet zoeken naar de versie met rvs uitlaat,vanaf 2003
deze zijn beter dan de eerste versie,naar het belangrijkste is erop rijden en een goed gevoel hebben. ben zelf voor de burgman gegaan omdat ik een hele mooie voor einig tegen kwam,en dit rijd super.
 
is de riem bij de x9 zelf te doen?

en welke merk banden heb jij onder je x9 liggen?
 
Laatst bewerkt:
Alles is zelf te doen maar als je al niet weet of er olie in een motorblok moet lijkt het mij dat je gespeent bent van elke technische kennis, om er dan aan te beginnen lijkt me een beetje opportuun.
 
Of de riem zelf te doen is vind ik moeilijk te beantwoorden. Dit hangt sterk af van je eigen technische inzicht en gereedschap. Ik doe het zelf, ik heb trouwens ook een nederlands wph. Over de banden, ik rijd op Michelin Pilot Sport.
 
Alles is zelf te doen maar als je al niet weet of er olie in een motorblok moet lijkt het mij dat je gespeent bent van elke technische kennis, om er dan aan te beginnen lijkt me een beetje opportuun.

ik ga het ook niet zelf doen mijn vader is automonteur :) dus hij is de handige hahha

en over het olie ik heb ooit een snorscooter gehad en daar hoefde niets in vandaar de vraag die werkte gewoon door olie tankje onder het zadel en euro95
wat carter olie in het blok en klaar.

:]
 
@hohe is het wph ergens te downloaden?
en ik zie van banden veel verschil sommige hanteren de maat 140/70-14
en sommige merken hebben dan 150/70-14 tis best lastig wil een goede band die ook met regen goede grip geeft.
 
Ik heb het nederlandse WPH via markrplaats gekocht, staat daar nog steeds te koop, zoeken op Piaggio x9. Er is een engelse site voor x9 bezitters, daar is het dacht ik te downloaden: www.x9ownersclub.co.uk In ieder geval kan je daar wel wat zinnige info krijgen, ik dacht wel dat je er moet aanmelden. Over die bandenmaat moet ik effe nakijken, kom ik op terug.
 
Hallo, ik lees hier al even mee, omdat ook ik aan het zoeken ben naar een scooter.

Rijd nu een off the road, maar wilde al jaren eerder een scooter.
Nu ik wil gaan vernieuwen moet het er maar eens van komen.

Nummer 1 staat de Burgman 400 (650 is net boven budget)
Ik heb ook naar de X9 gekeken, maar door de meldingen over vocht in dashboard ben ik daarvan afgestapt.
Ik ben een slecht weer rijder, zomers fiets ik naar mijn werk, de rest op de motor.
Rit is 15 km enkele reis = dorp, dijk en stad, maar een enkele keer moet ik naar een ander pand, dat is 40 km enkele reis, en snelweg, dus vandaar de 400 (+)

Ik ben nog druk aan het lezen, maar tips zijn welkom

Pim
 
wat carter olie in het blok en klaar.

En dat is geen olie?

en over het olie ik heb ooit een snorscooter gehad en daar hoefde niets in vandaar de vraag die werkte gewoon door olie tankje onder het zadel en euro95
wat carter olie in het blok en klaar.
:]

volgens mij heeft hij het nog over 2 tact ook met een olie reservoir onder het zadel, daar zit HELEMAAL GEEN olie in het carter ;)

edit: op de transmissie olie na dan ;)
 
Laatst bewerkt:
Nummer 1 staat de Burgman 400 (650 is net boven budget)
Ik heb ook naar de X9 gekeken, maar door de meldingen over vocht in dashboard ben ik daarvan afgestapt.
Ik ben een slecht weer rijder, zomers fiets ik naar mijn werk, de rest op de motor.
Rit is 15 km enkele reis = dorp, dijk en stad, maar een enkele keer moet ik naar een ander pand, dat is 40 km enkele reis, en snelweg, dus vandaar de 400 (+)

Ik ben nog druk aan het lezen, maar tips zijn welkom

Pim

Kijk eens naar de Piaggio X8 (Evo) 400cc of de Aprillia Sprint 500cc, deze twee zijn een mooi compromis tussen stedelijk en snelweg gebruik of naar de nieuwling Kymco Downtown 300i.

Voor de ritten van 15 km kun je mss beter kijken naar de 16" wielen uitvoeringen, om een paar te noemen de Scarabeo 300/500, Kymco People 300i of SH300i.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gaan voor de Burgman 400, probleem loos ding, wat banden betreft: Bridgestone hoop, de banden spanning voor en achter verhogen met 0.3 bar. stuurt perfect en je banden gaan wat langer mee.
 
Hallo, ik lees hier al even mee, omdat ook ik aan het zoeken ben naar een scooter.

Rijd nu een off the road, maar wilde al jaren eerder een scooter.
Nu ik wil gaan vernieuwen moet het er maar eens van komen.
Pim ik zou voor een 500cc gaan, omdat jij al van een motor afkomt. Een 300/400cc gaat je dan snel tegen vallen denk ik zo qua pit.
 
Laatst bewerkt:
hoi pim,

mischien een honda silverwing 600 wat voor jou.
twee cilinder, voldoende power en tweede hands voldoende te vinden , en betalbaar.
staat in ieder geval op mijn eigen lijstje.

gr cees
 
ik heb een x9 gekocht kan hem van der week ophalen!

er moeten wel 2 nieuwe bandjes op want die zijn nogal versleten
 
Hallo, ik lees hier al even mee, omdat ook ik aan het zoeken ben naar een scooter.

Rijd nu een off the road, maar wilde al jaren eerder een scooter.
Nu ik wil gaan vernieuwen moet het er maar eens van komen.

Nummer 1 staat de Burgman 400 (650 is net boven budget)
Ik heb ook naar de X9 gekeken, maar door de meldingen over vocht in dashboard ben ik daarvan afgestapt.
Ik ben een slecht weer rijder, zomers fiets ik naar mijn werk, de rest op de motor.
Rit is 15 km enkele reis = dorp, dijk en stad, maar een enkele keer moet ik naar een ander pand, dat is 40 km enkele reis, en snelweg, dus vandaar de 400 (+)

Ik ben nog druk aan het lezen, maar tips zijn welkom

Pim

Hé een streekgenoot, bij mij is het dorp-snelweg-stad (Arnhem) zo'n 20 km enkele reis.
Had hiervoor een Xmax 250 en die was hiervoor uitermate geschikt.
Om ook wat langere ritten te kunnen maken ongeveer 4 maanden geleden overgestapt op een Majesty 400ABS; bevalt uitstekend.
Niet onbelangrijk is natuurlijk een dealer in de buurt.

Gr. John
 
Laatst bewerkt:
he nance ,
dat is snel ...veel plezier met je aankoop ....is vast lekker rijden op een scoot met zo veel optie's ...
veilige km's gewenst....

take care
smokey :W

full
 
@ Nance gefeliciteerd met je nwe aanwinst, heel veel plezier ermee.

@ Joeyverveer; dat (2 takt)is inderdaad wat ik er ook uit begreep.
Dat verhaal over mengsmering had ik vroeger ook met mijn Honda MT (oops that old?)

@ Chopper cooper; De aprillia sprinter vind ik ook erg mooi, niets mis mee, de X9 ook wel, maar hoorde over vocht in het dashboard waar de startonderbreking zit, en ik heb een hekel aan zulke storingen.

Moet bekennen dat ik alleen pas op internet gekeken heb, en bij nog geen dealer ben binnengestapt. Zal dsaar echt tijd voor moeten vrijmaken.

@ Vox, ik zou idd graag een 500 of hoger hebben, maar de test kwam de Burgman 400 ook goed uit.
Ik heb laatst met iemand met een 650 staan praten, niets dan lof, alleen die had later bij vertrek ook vocht problemen, dus misschien is dat bij de X9 wat overtrokken.

Ik woon tussen Arnhem en Nijmegen, dus al er iemand wat weet bij een dealer (liefst) in de buurt?

@ de zwarte scoot; Cees, ik vind die Honda ook mooi, maar kan er niet zoveel vinden, suggesties?

@ John57, welke dealer heb je Termaat, of iets in A'hem?

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik blijf hier nog wel ff rondhangen merk ik *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan