Wil graag info over remmen verbeteren honda cb-1

schuttingdeur

Die hard MF'er
3 jun 2008
301
0
wolvega
Hallo,

Ik heb een honda cb-1. En ik vind die mooie instelbare remhandels en klein rempotje wel mooi. En wat meer stoppie power is nooit mis. 8-)

Ik heb nu orginele remklauw 2 zuiger volgensmij.
Enkele schijf orgineel
Standaard rempot hendel
Stalen remleiding voor dat wel ;)

Het gaat me dus om de voorrem.
Krijg ik alleeen maar door de hendels te veranderen(plus rempomp) al veel betere vertraging?
En is een andere remklauw een hele uitdaging om die passent te maken?
Moet ik dan gelijk de koppeling ook meepakken wel het mooiste.
(heb gewoon met kabel de koppeling volgensmij)

Maar kunnen jullie wat tekst en uitleg hierover geven ik ben hierin niet zo thuis.

als ik niet helemaal duidelijk ben :? moet je het zeggen.

greetz

schuttingdeur
 
vanuitgaande dat honda de cb-1 goed heeft ge-engineerd, zou je alleen maar meer stoppiepower krijgen door een 2e remklauw te monteren. 2e schijf zou het mooiste zijn.
als daar voorzieningen voor zijn. gelijk doen !

remhendel geeft nooit een verbetering. tenzij die dus verkeerd ge-engineerd is.
veels te zacht of veels te hard. dan kan je de rempomp diameter aanpassen.
maar dat geloof ik nauwelijks dat dat het geval is.
 
Misschien zijn er vierzuigerklauwen van andere Honda's die passen, weet ik eigenlijk niet. Dat zou het simpelste zijn. Als je dubbele remschijven wilt, wordt het wat ingrijpender want de andere vorkpoot van een CB-1 heeft geen montagepunten voor een remklauw. En op de andere kant van de originele velg kan geen remschijf geschroefd worden. Dus de makkelijkste weg naar dubbele remschijven voor is de montage van een complete voorvork + wiel en remmerij, bijvoorbeeld van een CBR600 van rond die tijd. Daar zijn wel modellen bij die min of meer overeenkomen zodat de montage niet te ingewikkeld is. De bijbehorende rempomp heeft geen oogje om de spiegel op te schroeven (die zit op een CBR aan de kuip), dus je moet op zoek naar een andere manier om je spiegel te monteren.
 
Dubbele schijf klinkt leuk maar gaat dat niet te gek weegt maar 170 kg
Ik wil puur meer remkracht dan nu staat cb/1 bekent om dat de remmen wat zwakjes zijn

Zo´n andere voorvork vervang ik dan puur de velgen lagers as en voorpoten dus de kroonplaat niet? Is die voorpoot even lang als die ik nu heb?
Volgens mij word dit wel een duur grapje op deze manier.
En dan moet ik de achtervelg ook meepakken want anders heb ik weer 2 verschillende velgen dus liever niet.

Als er een 4 zuiger klauw is zou wel mooi zijn .
maar dan ziet je weer met je montage punten waarschijnlijk.

lastig lastig lastig
 
Zal zoiets niet uitmaken.

-instelbaar
-klein rempotje ziet er mooier uit

Ik hoorde dat als je remvloeistof pot te klein is dan kan de vloeistof gaan koken bij actief remmen of valt dit wel mee?

Past zoiets 123 erop
full
 
Zelf zou ik opzoek gaan naar een passende 4 zuigerklauw gesintered blokken en een staalomvlochten remleiding en dan remt dat ding echtwel ook met een schijf.
 
moet eerst wel weten welk model deze 4 zuiger klauwen heeft

maar ik las vanmiddag op het duitse cb/1 forum dat je ook een 3 zuiger van een cb 600 hornet 2007 kan pakken brembo dat die met een adaptor zo past.
Vertaling was slecht dus begreep het niet echt goed.

Maar als ik een andere remklauw erop zet moet ik dan gelijk ook andere rempomp.

ps rempomp is toch die waar je vloeistof resvior zit?
Wat is het verschil tussen radiale axiale
 
Reviseer eerst maar eens je remklauw.
Voor een paar euro frisse o-ringen er in en controleren of er geen speling op de pen zit die de klauwhelften verbindt. Controleer de remzuiger op roest.
Als je de boel open hebt liggen kan je gelijk de pot waar je remzuiger in zit schoon maken. Om de o-ringen gaat vaak corrosie (door pekel etc.) zitten die je zonder te demonteren niet weg krijgt. De vierkante o-ring (gekke naam eigenlijk, een vierkante o-ring...) die zorgt dat je zuiger weer terug trekt gaat daardoor scheef zitten met alle gevolgen van dien. (Je moet dan niet alleen je blokken tegen de schijf drukken maar ook tegen een scheve o-ring in drukken waardoor het lijkt alsof je heel hard moet knijpen voor een beetje vertraging!)
CB-1-tjes zijn al op leeftijd en als het onderhoud zelf gedaan wordt worden de remmen intern vaak vergeten.

Mijn advies; Remklauw reviseren, (eventueel hoofdremcilinder reviseren, maar dat is vaak een duur setje omdat de zuiger er bij geleverd wordt) nieuwe olie er in en goede, gesinterde blokken er op.
 
Reviseer eerst maar eens je remklauw.
Voor een paar euro frisse o-ringen er in en controleren of er geen speling op de pen zit die de klauwhelften verbindt. Controleer de remzuiger op roest.
Als je de boel open hebt liggen kan je gelijk de pot waar je remzuiger in zit schoon maken. Om de o-ringen gaat vaak corrosie (door pekel etc.) zitten die je zonder te demonteren niet weg krijgt. De vierkante o-ring (gekke naam eigenlijk, een vierkante o-ring...) die zorgt dat je zuiger weer terug trekt gaat daardoor scheef zitten met alle gevolgen van dien. (Je moet dan niet alleen je blokken tegen de schijf drukken maar ook tegen een scheve o-ring in drukken waardoor het lijkt alsof je heel hard moet knijpen voor een beetje vertraging!)
CB-1-tjes zijn al op leeftijd en als het onderhoud zelf gedaan wordt worden de remmen intern vaak vergeten.

Mijn advies; Remklauw reviseren, (eventueel hoofdremcilinder reviseren, maar dat is vaak een duur setje omdat de zuiger er bij geleverd wordt) nieuwe olie er in en goede, gesinterde blokken er op.

Mijn remklauw is verders goed zo ver ik weet maar honda cb-1 staat bekekent dat de remmen wat week aanvoelen.

Nou lijkt het mij wel een leuk project om er een andere klauw op te zetten enzo
 
Ik snap helemaal waar je het over hebt .... bij sportief rijgedrag op een CB-1 kom je al gauw remkracht te kort ...

De beste oplossing is een vork uit een CBR600 .... dan heb je meteen een betere vork dan de orginele CB-1 vork.

als je dan toch bezig bent, vervang dan meteen de achterschokbreker (want die is echt waardeloos bij een CB-1), steek de vork z'n 5 cm door de kroonplaat en je hebt een motor die messcherp stuurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan