Wil ook beginnen denk ik

Ik zal me eerst even voorstellen , ben dus sanges en rijd al een flinke tijd motor , nu een royal star .
Heb in de tussentijd 3 kids erbij , ben dus niet altijd met motorrijden beziggeweest.
Daar de oudste steeds ( gelukkig ) achterop wil en de 2e helemaal over de rooie gaat omdat die niet mee kan , zit ik er al een flinke tijd aan te denken om een zijspan aan te schaffen.Nu wordt dat hier op dit forum niet makkelijk gemaakt want jullie zijn ontiegelijk enthousiast over zijspanrijden, dat werkt wel heel aanstekelijk.
Kortom , vanalles afgezocht en terecht gekomen bij een motorzaak in breda die nogal wat doet met zijspannen , en een k1100 lt met ct 2000 gezien 85000 km op de teller , goed advies en geen verkooppraatje gekregen , moest eerst maar eens een lesje nemen ( gaan we zeker doen ) anders zet hij de motor thuis af want hij wil me niet de weg op sturen zonder een beetje ervaring ( goed punt denk ik ) . Vraag aan jullie , is zo'n span wat en de stand van de km , waar moet ik op letten ( ben niet zo'n techneut ), Ik wil dus een span om nog flink wat km op te zetten .

Alvast keibedankt.

Bezint eer gij begint.

Lessen van een ervaren zijspanrijder zijn van levensbelang. Je komt de straat niet uit als je niet eerst wat geoefend hebt. Ik spreek uit ervaring.
Je moet ook weten wat de combinatie kan, ik bedoel op welk moment komt je bak omhoog als je een rechterbocht neemt. Dat moet je heel goed in kunnen schatten.
Verder wringt het stuur iets meer en moet je meer werken op een combinatie.
Banden slijten wat sneller, je moet je ook realiseren dat je wat breder bent en minder flexibel in het verkeer dan een solomotor.

Het eerste jaar zeker nog geen kid's in de bak of achterop, eerst goed ervaring opdoen.
 
Je moet het ook niet erger maken dan het is natuurlijk.
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je rijdt en waar je rijdt.
Iedereen krijgt zijn/ haar "Oeps-moment" maar dat is op een solo-motor niet anders.
Gewoon ervoor gaan en veel plezier ermee.

Mooie combi daar bij Ad van Gils. Die naam heb ik meer gehoord trouwens!
Jammer dat er geen fusee-besturing opzit anders was het helemaal perfect.
 
Of je gaat gewoon heel rustig naar een parkeerterein en rijdt daar rustig rondjes, steeds een beetje harder tot de bak omhoog komt.
De bak komt echt niet in een keer meteen 1 meter omhoog, als de bak omhoog komt stuur je naar links en de bak gaat omlaag(deze snelheid kun je dan steeds een beetje opvoeren tot je met de bak omhoog ook rechtdoor kunt rijden). Je probeert een paar flinke noodstops, dit is voor het gevoel voorrem/achterrem en als je alles een beetje onder controle hebt begeef je je rustig in het verkeer.
Dat een combinatie breder is als een solo moet je natuurlijk altijd in de gaten houden, als je in een andere auto rijdt dan je normaal in rijdt is het ook anders.

Dus gewoon rustig aan beginnen en inderdaad in het begin geen kinderen in de bak, je kunt zelf wel inschatten wanneer je genoeg ervaring hebt om met pasagiers te rijden.

En natuurlijk kunnen ze bij van Gils je de grondbeginselen ook bijbrengen, die zullen je echt niet op weg sturen met een net gekocht zijspan als je geen ervaring hebt.
Je kunt bij de koop ook proberen af te dwingen om er een lesje zijspanrijden bij kado te krijgen. :X
 
Laatst bewerkt:
Ik 20000km terug op een Jawaatje met velorex begonnen, en heb twee weken later al de Yamaha gekocht, en de Jawa weer weg gedaan.
Ik heb geen les gehad. Ik heb mezelf goed ingelezen op de diverse site's, 40 kg aan zandzakken in de bak gelegd en ben gaan rijden *O*
Ik wil niet beweren dat de les niet nuttig is, je leert het dan wel sneller denk ik.
Het belangrijkste is dat je snapt wat er gebeurt en wat de gevolgen zijn van een actie. En het allerbelangrijkste is dat je jezelf niet overschat, je moet ontzag hebben voor een zijspan!!!!

Maarre....... zijspanrijden is een van de mooiste dingen die er zijn....
 
Eerst een proefles gehad van een maatje met Suzuki VX 800 EML, toen met hem ook een aantal avonden rondgereden.
Daarna span gekocht en eerst alleen gereden, toen pas met de kids.
Het is een kwestie van gevoel.......


En Kwastert heeft gelijk..... het is een van de mooiste dingen die er is, maar ik ken mooiere....
 
}) })


Zelf rij ik al een tijdje zijsan, maar mijn jongste zus wil nu ook beginnen ermee. Twee weken geleden dus een instructie middag genomen voor 210 euro. Losse les zijspan rijden kost 70 euro, bij Stewart Baker in Breda. Er zijn ook nog andere zijspan instructeurs, zie de startpagina zijspannen, maar deze was voor ons het dichtste bij.

Eerst wat mondelinge uitleg en instructie bij hem thuis, met kopje koffie, dan motorkleding aan en op naar een in de buurt gelegen industrieterrein. DE cursist in het bakje. Dan voelt ie al wat. De motor heeft een dubbele bediening, dwz een verlengd stuur en een rem, zodat Stewart zowel met remmen als sturen kan ingrijpen.
Na wat rondjes van Stewart met me zus in het bakje was ze al gauw zelf aan de beurt, Stewart in het bakje, instructies gevend en uitleg, en zij rijden. Mij viel op dat hij dus niet sprak over omhoog komen van het zijspan maar eerst uitlegde hoe met de gas te sturen zowel voor linkse bochten als rechtse. Al gauw toverde ie wat pionnen te voorschijn en plaatste die, en slalommen werd geoefend en uitgeprobeerd. Daarna de pionnen in twee rijen met zeg maar een rijbaan breedte ertussen, en dan hard erdoor rijden en ook vol in de remmen. Maw dus oefenen op je eigen baan te blijven. De les combinatie is overigens een dikke BMW boxer EML 2 persoons zijspan met rem op het zijspan.
Na een uurtje reed ze al tussen de geparkeerde auto´s door. En zo voort, langzaam de moeilijkheids graad opbouwen. Zelf heeft ie niet meer gereden. Ook toen we na 2 uur les naar een in de buurt gelegen Ducati en Triumph motorzaak met vriendelijke lui en lekkere gratis koffie een vol uur pauze namen en onze meegebrachte boterhammetjes konden opeten. Kon ik meteen de Triumph 1600 cc Thunderbird met ABS bewonderen die mijn zwager (in Duitsland) de dag ervoor besteld had en natuurlijk weer eens mijn verhaal over mijn Ducati kwijt kon. Let op: mijn zus reed dus door het verkeer en Stewart zat in het bakkie. En het ging nog goed ook allemaal !!
Daar ik met de pa van de eigenaar in gespek was geraakt over de toestand in de arme landen in Afrika en Azie, de onroerend goed markt in Nederland en de talenkennis van de gemiddelde Fransman (= geen, zelfs hun eigen Frans is niet te verstaan) bleef ik zitten en zus vertrok met Sewart weer in het bakje (volgens mij laat ie zich graag rijden) naar het tweede deel van de cursus. Na goed een uurtje, dus zeg maar in totaal een dikke 3 uur rijden en 20 minuten voor voor aanvang mondelinge uitleg, kwamen ze weer aangereden.
Nu, de conclusie was duidelijk, ze had het wel in zich. Had ik ook verwacht, ze is beroepschauffeur en mijn zus, dus wat wil je nog meer. Stewart zei dat ie ook wel eens mensen afraadde zijspan te gaan rijden, maar hier was het wel duidelijk. Wel nog veel oefenen zei ie, maar dat is logisch. Zo kreeg zij dan ook haar "certificaat".
Nog even rond gekeken en mijn zus nog een paar mooie en goede motorlaarzen gekocht die wat waren afgeprijsd, en op, terug naar waar we thuis horen.

:] :W :] :W
 
Laatst bewerkt:
}) })


Dus Stewart heeft dus gezegd: veel oefenen. Had natuurlijk graag nog een paar uurtjes les geboekt. Begrijpelijk maar wel wat ver voor ons.
Mijn zus had weer andere idee-en. Oh, dan kan ik fijn met jouw zijspan oefenen. Nou, volgens mij droom je, koop zelf maar ´n combinatie. Voor mij is het duidelijk: of je koopt er zelf een, kun je er ook op oefenen, of je koopt er geen, en dan hoef je ook niet te oefenen.
Ja, maar ik zou graag nog wat meer willen rijden. Tja, wie niet?

Toen maar eens voor haar gesnuffeld op google en gevonden: Silverline verhuur.
Een Ural met zijspan MET achteruitrij versnelling voor een midweek (5 dagen !!) voor 300 euro. Nu, een beetje schuiven met haar diensten, wat diensten ruilen, en dan die Ural 5 dagen huren. Ik wil haar best wat helpen, da´s geen probleem, maar niet op mijn motor.
De kinderen waren ook al heel enthousiast, een motor met een achteruit. Ja mama, dan rijden we het hele dorp door in zijn achteruit, en zwaaien we naar de mensen.

Als dat maar goed komt ........ :? :N |(
 
Laatst bewerkt:
Het begint steeds meer op een topic over de zin en onzin van zijspanles te lijken.... Maar toch....
Ik heb ook nooit les gehad voordat ik begon met zijspanrijden. Wel het "handboek der zijspanrijder" uit en te na bestudeerd hoe een zijspan te besturen. Toen mijn Enigma 1 klaar was zijn we een week later naar Frankrijk gereden en hebben daar de boot naar Groot Brittanië gepakt. Na deze trip waarvan zo'n 6200 km, het meeste links rijden, had ik het wel aardig onder de knie. Maar toch !!
Een jaar later begon Frau Enigma ook met zijspanrijden. Maar niet na een les te nemen. Ik zou toen ook een les nemen. Dit gebeurde bij Jan Schilder in Volendam. Een groot deel van de lessen gingen over de IJsselmeerdijkjes. Frau Enigma heeft bijna de hele dag les gehad en is "uitgewoond" door Jan Schilder. Zoals ze nu nog steeds zegt: "In sommige situaties hoor ik hem nog steeds schreeuwen 'Gas, gas, gas, harder'!"
Ondanks dat ik al een jaar ervaring had, heb ik nog aardig wat bijgeleerd die dag. En zoals Jan Schilder zei "Bij mij leer je niet goed rijden, dat doet de ervaring. Je leert wel wat je NIET moet doen als het dreigt mis te gaan!" En dat is waar :Y
 
Zo, gisteren de cursus gehad en zoals jastul al had beschreven is het precies hetzelfde gegaan als bij zijn zus.
Veel aan gehad , vooral de uitleg verder is het een kwestie van ervaring opbouwen en vertrouwt raken met je eigen combinatie denk ik.
Ik had meer moeite met het rijden op een andere motor ( in het begin ) dan met de bak , maar als je geen uitleg hebt gehad dan weet je ook niet wat je kunt verwachten.
Trouwens , als je de knipperlichtbediening van een bmw niet gewend bent kun je ook wel een cursus gebruiken , dat is wel effe wennen zeg.
Al met al een geweldige ervaring , en dit smaakt naar meer.
Nu maar hopen dat ik binnenkort tijd heb om de k1100 bij Ad proef te rijden , er waren trouwens op de dag van de cursus s'morgens een paar belgen wezen proefrijden maar die wilden gelukkig een pan european span dus de bmw stond er nog.

Dus hopelijk is de tijd me gegunt en zit het mee , maar een span dat gaat er komen.
 
Met pijn in mijn hart moet ik afscheid nemen van mijn royal star , maar gelukkig is zijn opvolger de k1100 eml geworden .

Nog even wachten en hij is de mijne.

Er zat een nieuwe koppeling in en voor de rest wordt hij helemaal nagekeken , de punten waar jullie mij op gewezen hadden waren allemaal in orde ( dank hiervoor).

Hier en daar wat gebruikssporen maar dat hoort erbij , niet dan.

Half jaar garantie , dus flink uitproberen , hij reed in ieder geval veel stabieler dan die boxer waar ik op gelest had.

Eind augustus ga ik al richting engeland dus ik moet eerst flink "aan de bak " en ervaring opdoen voor ik ga.

De kinderen zijn nu al helemaal niet meer te houden maar die wachten toch nog maar eens even tot ik het goed onder de knie heb.

Zo , nu de garage opruimen want ik heb meer plek nodig.
 
Met pijn in mijn hart moet ik afscheid nemen van mijn royal star , maar gelukkig is zijn opvolger de k1100 eml geworden .

Nog even wachten en hij is de mijne.

Er zat een nieuwe koppeling in en voor de rest wordt hij helemaal nagekeken , de punten waar jullie mij op gewezen hadden waren allemaal in orde ( dank hiervoor).

Hier en daar wat gebruikssporen maar dat hoort erbij , niet dan.

Half jaar garantie , dus flink uitproberen , hij reed in ieder geval veel stabieler dan die boxer waar ik op gelest had.

Eind augustus ga ik al richting engeland dus ik moet eerst flink "aan de bak " en ervaring opdoen voor ik ga.

De kinderen zijn nu al helemaal niet meer te houden maar die wachten toch nog maar eens even tot ik het goed onder de knie heb.

Zo , nu de garage opruimen want ik heb meer plek nodig.

Mooi man, gefeliciteerd met je aankoop.
Veel plezier en veel veilige kilometers.

Wanneer komt je nieuwe aanwinst naar huis?
 
Gefeliciteerd, nette aankoop.
Spannend hoor, een maand zijspanrijden en dan meteen naar Engeland. Daar zitten je reflexen ook nog eens verkeerd om.
 
}) })


Meteen naar Engeland? Zou je dat wel doen? Ik zou langzaam opbouwen, eerst NL, dan Duitsland, dan Belgie, en dan ..... zou ik me NOG EENS bedenken.
Ben je je ervan bewust dat ze in Engeland het zijspan aan de verkeerde kant hebben?

Gefeliciteerd, veel plezier, veel succes, hou hem heel !!


:] :W
 
Laatst bewerkt:
}) })


Meteen naar Engeland? Zou je dat wel doen? Ik zou langzaam opbouwen, eerst NL, dan Duitsland, dan Belgie, en dan ..... zou ik me NOG EENS bedenken.
Ben je je ervan bewust dat ze in Engeland het zijspan aan de verkeerde kant hebben?

Gefeliciteerd, veel plezier, veel succes, hou hem heel !!


:] :W

Heb voor Engeland maar 1 gouden raad.

als de kinders bij een inhaal actie ineens erg benauwd gaan kijken gauw terug sturen en even wachten })
 
De nieuwe aanwinst komt volgende week hierheen ( moet helaas werken tussendoor ), gelukkig is mijn baas ook al helemaal leip van het span dat hij zegt , je moet hem maar onder werktijd gaan halen.

Voor wat betreft de kids , die blijven deze trip toch nog maar effe bij mams thuis.
 
Heb voor Engeland maar 1 gouden raad.

als de kinders bij een inhaal actie ineens erg benauwd gaan kijken gauw terug sturen en even wachten })

En vooral de eerste morgen goed opletten, als je weer wegrijd.

Bij mij ging het net goed (op ongeveer 2 cm schat ik, en een zeer boze Engelsman :') )
 
Zo hij is thuis , meteen de vuurdoop gehad met dit rare weer hier.
Het reed voortreffelijk maarja voornamelijk rechtuit , deze week eens flink wat bochten en rotondes proberen.
De vrouw vond hem ook helemaal geweldig, dus dat zijn ook alweer pluspunten.
Hij kan makkelijk door de poort en de garage in , staat dan wel lekker vol binnen.
Dit weekend vrij dus we kunnen aan de bak , jeehaa!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan