Wil ook beginnen denk ik

Zo hij is thuis , .................
Dit weekend vrij dus we kunnen aan de bak , jeehaa!!!

Veel plezier met je combinatie Sanges !!
Misschien nog een tip:
Eén van de belangrijkste dingen op het span is goed zichtbare verlichting zodat tegenliggers je niet zien als een solo motor. Als een koekblikbestuurder je wel als solo ziet, gaan ze regelmatig vlak voor je neus een andere auto inhalen. "Die motorrijder heeft toch niet zoveel ruimte nodig, en kan dus wel wat opzij."
Geloof me, dat is slecht voor je bloeddruk en hartkleppen als je ineens 4 koplampen naast elkaar op je af ziet komen en geen kant op kan!
Dus een extra lamp (of felle LED's) op het span is geen overbodige luxe. Toen mijn originele zijspanlampje onderweg weer eens kapot was gegaan, heb ik voor nood het halogeen zijspan-interieurlampje verdraaid, naar de voorruit toe. Dit om maar te laten zien dat m'n combinatie breder is dan de gemiddelde auto, en inhaalfreaks even hun acties zullen uitstellen tot ik gepasseerd ben.
Na b.v. een etenspauze langs de weg in Engeland, waarbij de combinatie niet meer in de rijrichting staat, vooral goed nadenken op welke weghelft je moet gaan rijden, vooral als er op dat moment geen ander verkeer in de buurt is :o :X
Het wordt dan echt zijspannend als je even later wel verkeer tegenkomt, believe me!
:X :X
 
Gefeliciteerd, nette aankoop.
Spannend hoor, een maand zijspanrijden en dan meteen naar Engeland. Daar zitten je reflexen ook nog eens verkeerd om.

Zoals ik al eerder schreef, mijn eerste zijspan km's waren ook in het verenigd koninkrijk. Het links rijden gaat best goed omdat je met een zijspan er toch steeds aan denkt dat je met je hoofd door de struiken rijdt i.p.v. op de midden streep. Het is trouwens ook bewezen dat voor het menselijk brein links rijden "natuurlijker" is dan rechts rijden. Heeft iets te maken met hersenhelften enzo. :? Het enige nadeel daar is dat je motor anders rijdt, dit door de ronding van de weg. Normaal hangt de combinatie naar rechts, nu naar links, dus de motor hangt lager dan de bak (voor de kleinere wegen tenminste) Het is even wennen maar gaat prima.
 
}) })


Nu, zus heeft dus haar week Ural met zijspan rijden achter de rug. Ik heb er eerst zelf op gereden en vond de remmen wel erg slecht. Verder een leuke motor. starten (electrisch) deed ie perfekt, en dan tuffelen, tot 80-90 kmh gaat dat prima.

We hebben 5 dagen iedere dag een uur ge-oefend, dat heet dus rustig door het verkeer. Ik met mijn eigen combinatie, zij met de Ural en met 30 kilo ballast. Zij voor op en ik erachter aan, het achter opkomend verkeer een beetje in de gaten houden en soms waarschuwen als me zus wat erg langzaam reed.
De enigste opmerking die ik heb gemaakt was in het begin nam ze wegen waar men 80 mag, waar het verkeer al eens snel wat harder rijdt en waar om de 20 meter een dikke boom staat. Vele al met kruizen ertegen (vanwege dodelijk ongeval).
Ik heb toen gezegd, neem nu eerst weggetjes waar maar 50 gereden mag worden en waar geen bomen staan. Tussen de velden dus. Als er wat mis gaat geef je gas (gaat ie rechtsaf) en stuur je rechtsaf, het veld in. Wat kan je dan nog gebeuren. Een aardbeienstruik komt veel minder hard aan als een boom van 30 cm doorsnee.

Daarnaast ging ze ook nog wel eens zonder mij rijden, ook al met een dochter in het bakkie. De reacties waren positief, mensen zwaaiden en lachten naar haar. (Niet naar mij ;( ). Alleen wat van die fietsenrenners waren wat agressief op haar aan het schelden dat ze niet snel genoeg ging. Ze hadden het schuim op de bek en de slierten slijm dropen 30 cm lang uit hun mond. bah, wat zijn dat toch vieze mensen, die fietsenrenners. Het zag er uit of ze hondsdolheid hadden.

Kortom, een geslaagde en vooral leuke week.
Nu wil ze dus ieder keer op mijn span rijden en ik vind dat ze maar zelf wat moet kopen.

Zo, de volgende die ik ga bekeren is mijn schoonzus. Niks solo meer, allemaal op het zijspan.

:] :W
 
Laatst bewerkt:
}) })


Alleen wat van die fietsenrenners waren wat agressief op haar aan het schelden dat ze niet snel genoeg ging. Ze hadden het schuim op de bek en de slierten slijm dropen 30 cm lang uit hun mond. bah, wat zijn dat toch vieze mensen, die fietsenrenners. Het zag er uit of ze hondsdolheid hadden.



:] :W

_O-
 
Eén van de belangrijkste dingen op het span is goed zichtbare verlichting zodat tegenliggers je niet zien als een solo motor. Als een koekblikbestuurder je wel als solo ziet, gaan ze regelmatig vlak voor je neus een andere auto inhalen. "Die motorrijder heeft toch niet zoveel ruimte nodig, en kan dus wel wat opzij."
Geloof me, dat is slecht voor je bloeddruk en hartkleppen als je ineens 4 koplampen naast elkaar op je af ziet komen en geen kant op kan!
Dus een extra lamp (of felle LED's) op het span is geen overbodige luxe. Toen mijn originele zijspanlampje onderweg weer eens kapot was gegaan, heb ik voor nood het halogeen zijspan-interieurlampje verdraaid, naar de voorruit toe. Dit om maar te laten zien dat m'n combinatie breder is dan de gemiddelde auto, en inhaalfreaks even hun acties zullen uitstellen tot ik gepasseerd ben.
:X :X


}) })


Heel goede opmerking :} die men zich ter harte moet / mag nemen !!


:] :W
 
Zo jullie naar egt en ik naar Engeland, ik zoek het wel op zeg, een harde leerschool maar wel een goeie volgens mij .
Het was precies zoals enigma vertelde , op die supersmalle engelse hobbelweggetjes hoef je s'avonds geen salade meer te bestellen ( fucking hedges ).
Het span houdt zich goed ook op hogere snelheden en de bochten gaan ook al een stuk beter tot goed.
De rest van de meute had ook al gehoord van het span en iedereen vroeg of ze hun bagage in de bak konden deponeren , steeds meer vrienden met een span of niet dan.
We waren naar Isle of Wight geweest waar elk jaar met bank holliday een scootertreffen plaatsvind ( 6000/7000 tweetaktjes ) een imposant gezicht.
De bmw verbruikt wel wat olie , na zo'n 2500 km staat het pijlglas koud onder de helft , is dit normaal ?
Kortom flink kunnen oefenen en thuisgekomen staan de kids buiten de poort te schreeuwen , mogen we nou een keer mee ( ja dus ) daar was het me om te doen.
Het volgende waar ik nog aan wil werken , is proberen de bak te liften en onder controle te houden , zijn hier goede adviezen voor want per ongeluk is 2x gelukt en ik wil het eigenlijk expres doen uiteraard.

Het rijden met een span bevalt mij in ieder geval super, dus we gaan ervoor.
 
Mooi dat je weer heelhuids terug bent en dat alles goed gegaan is. We verwachten natuurlijk wel foto's dat spreekt voor zich.
Wat betreft het olieverbruik:
Als je het oliepeilkijk glaasje tot bovenin vult ben je vrij vlotjes een halve liter tot een liter kwijt. Dat komt doordat je maar tot de stip moet bijvullen. En die zit netjes in het midden. Als ie nou tot halverwege staat (=op de stip) is het goed.
 
Van bovenin tot halverwege vind ik netjes, dat is ongeveer een liter olie op 5000km.

Mooi dat je weer zonder problemen thuis gekomen bent, kennelijk snap je het zijspanrijden een beetje. En volkomen verslaafd als ik dat zo lees.

Het wieltje omhoog oefen je door een bekende rechterbocht steeds sneller te nemen. Van een rotonde af gaat vaak heel goed. Steeds sneller er af rijden. en dan steeds iets hoger tot je in balans bent.
Terwijl je dat oefent krijg je ook het gevoel waarmee je hem weer neer kan zetten.
 
Terwijl je dat oefent krijg je ook het gevoel waarmee je hem weer neer kan zetten.

Sja... Normaal gesproken zet je de bak net zo vaak neer, als dat je hem lift... Zodra dat aantal niet gelijk is, hangt of je bak nog in de lucht *D , of het is een beetje misgegaan... :X
 
Sja... Normaal gesproken zet je de bak net zo vaak neer, als dat je hem lift... Zodra dat aantal niet gelijk is, hangt of je bak nog in de lucht *D , of het is een beetje misgegaan... :X
Het is misschien niet goed overgekomen, maar je moet het evenwichtsgevoel krijgen. Als je zonder op te bouwen naar het balanspunt rukt kan je ook overtrekken of de andere weghelft op slingeren. En inderdaad, ook dan komt de bak naar beneden.

Op mijn werk maken we die grap ook: vliegtuigen komen altijd naar beneden, daar is nog nooit een probleem mee geweest.
 
Ik heb het indertijd uitgeprobeerd op een groot parkeerterrein wat er op zondag volkomen uitgestorven bij lag, rondjes draaien steeds sneller en krapper tot de bak omhoog komt. Ik weet dat steeds meer zaken op zondag open zijn maar met een beetje zoeken moet er toch iets te vinden zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan