Wil stukje rijden maar,.......

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.242
665
Breda
.... ik vraag me af hoe lang pekel blijft liggen. Rond oud en nieuw hebben ze hier gestrooid en ik wil natuurlijk niet voor een ritje de hele motor weer hoeven te poetsen. Dus mijn vraag: hoe lang na het strooien is het weer veilig om de weg op te gaan?
 
Er bestaat inderdaad een groot risico, dat er nog altijd een beetje pekel op de weg ligt. Maar ik ga vandaag toch een behoorlijke tocht maken, want vandaag is het even heerlijk weer om te touren. Althans, het blijft hier droog en de temperatuur is tropisch voor de tijd van het jaar. Rijden dus!
 
Er ligt hier misschien nog wel een beetje pekel op de weg, maar het is al niet meer zichtbaar, dus het zal nog maar een klein beetje zijn. Gewoon niet te veel achter auto's rijden om te voorkomen dat alle pekel die zij opwerpen op jou motor terecht komt.
En achteraf de motor afspoelen met goed wat koud water. Gewoon stukje gaan :] dus
 
.... ik vraag me af hoe lang pekel blijft liggen. Rond oud en nieuw hebben ze hier gestrooid en ik wil natuurlijk niet voor een ritje de hele motor weer hoeven te poetsen. Dus mijn vraag: hoe lang na het strooien is het weer veilig om de weg op te gaan?

Ik heb gisteren nog gereden, met op de terugweg regen, maar heb nu hij opgedroogd is geen spikkeltje pekel gezien...gewoon rijden joh! :)
 
Heb zelfs het gevoel dat bij de droog weer, de pekel het wegdek een stuk gladder maakt, of zit dit gevoel tussen mijn oren :?

Is absoluut waar! Met remmen blokkeer je sneller bijv dan wanneer er geen pekel op ligt..wat dat betreft is ruw schoon asfalt t beste ! Maar ja...was het maar weer + 25 graden... :]
 
Ik ken 't, ben echt niet meer te houden. Heb gisteren ook een nieuwe helm aangeschaft en ik wil 'm showen op de weg!!! :P

Misschien zatedagavond op de fiets maar ff opzetten... :9
 
Jeetje zeg, gewoon rijden hoor, het is toch een motor.

(ascii maakt schoon voor de herfst, leeft zich uit met siliconenspray en een of andere wax, en daarna volgt de eerste poetsbeurt pas in de late lente)
 
Och ik kan nog niet echt klagen. Stoppies enzo lukt nog best , pekel of geen pekel *D . Grip zat dus. Ga alleen niet zo wild de bochten in zoals je dat in de zomer doet.
 
Zucht, daar wordt ik toch zo moe van, dat gezeur over een beetje pekel dat ergens in het voige jaar op de weg terecht is gekomen. Alsof een korrel zout meteen in staat is een volledig motorblok en frame op te vreten. Maar dat zal wel liggen aan het feit dat ik het hele jaar op de weg zit.
Doe effe normaal. Je wel eens afgevraagd hoe 'professionele' rijders (politie, KMAR, koeriers, motorambulance, wegenwacht) dit doen????
Gewoon rijden en eens in de week de zaak even goed afspuiten. Klaar!
 
Gewoon ook rijden tijdens regen, dan spoelt je fiets vanzelf weer schoon. En als het niet regent, tja, dan maar ff afspuiten met koud water en nat wegzetten.
Krijgtie niks van.
 
.... ik vraag me af hoe lang pekel blijft liggen. Rond oud en nieuw hebben ze hier gestrooid en ik wil natuurlijk niet voor een ritje de hele motor weer hoeven te poetsen. Dus mijn vraag: hoe lang na het strooien is het weer veilig om de weg op te gaan?

Sorry hoor, maar volgens jouw profiel rijd je een Yamaha TDM.
Dat is toch G!*&^*#^*$me geen met chroom overladen poets fiets?
Dat is een motor die je zonder schuldgevoel kunt rijden man.

Hup stap op je fiets en rijdenmet die hap, spuit hem even af met water en klaar is kees.
Kun je ook weer zeggen dat je in de winter doorrijdt.
 
Ook de mijne staat in stalling, en moet ik dus helaas nog wachten B|
Was het maar weer april..............dan gaan we weer rijden

:] Kawamaus :]
 
Niet de geloven, in maart pas weer!? Er zat ook een reply tussen van iemand die in juni pas weer gaat rijden!?!? Rij je van juni t/m juli ofzo?

Motor gewoon goed onderhouden, goed schoonmaken, daarna flink in de siliconen en WD40, en alles komt goed. Ik rij de hele winter al, behalve met ijzel/sneeuw, en zover ik kan zien nog geen schade van die pekel. En stel dat ik wat sporen zie in het voorjaar, so what? Motor is gemaakt om te rijden, en niet om stil te staan.

[Edit]
Oh nee, die "motorrijder" die in juni zijn/haar motor weer uit de winterstalling haalt stond in dit topic: Het mag wel zo blijven
[/Edit]
 
Laatst bewerkt:
Ja pekel trubbels....ik kan het alleen ook ECHT niet
laten mijn beesje toch na het werken nog even van
stal te halen *D .

Hoe vervelend dat afspuiten en invetten daarna dan
ook is...ik heb nog nooit spijt gehad van een rit
door het werk... :9~

Motorrijden is gewoon te relax...even uitblazen na
het werken!!! :] het doet het voor mij, weer of
geen weer!!!
 
Ik heb het gevoel dat de meesten die pekel als excuus gebruiken neit durven toe te geven dat ze minder bang zijn om de motor dan om zichzelf.

Meestal is het de angst voor kou en regen ( alhoewel ik zelf ook een hekel heb aan regen, alleen blijf ik er door niet binnen )

Dus wees allemaal een vent, geef toe dat je een zomerrijder bent.
En winterstop van je verzekering is je niet opgelegd, daar heb je zelf voor gekozen. Dus doe niet alsof je graag wilt rijden maar het mag niet van de verzekering.

Zo nu dat ik mijn :r heb uitgespuugd ga ik mijn motor starten om weer naar huis te rijden, in de pekel, en de regen.
 
Ik rijdt nog elke dag. Gewoon zorgen dat je je bike goed afwast met water na elke rit.
 
Ik zou hem voor de zekerheid even inspuiten met siliconenspray, is maar een kleine moeite. Dan weet je zeker dan je goed zit.
 
Ik heb het gevoel dat de meesten die pekel als excuus gebruiken neit durven toe te geven dat ze minder bang zijn om de motor dan om zichzelf.

Meestal is het de angst voor kou en regen ( alhoewel ik zelf ook een hekel heb aan regen, alleen blijf ik er door niet binnen )

Dus wees allemaal een vent, geef toe dat je een zomerrijder bent.
En winterstop van je verzekering is je niet opgelegd, daar heb je zelf voor gekozen. Dus doe niet alsof je graag wilt rijden maar het mag niet van de verzekering.

Zo nu dat ik mijn :r heb uitgespuugd ga ik mijn motor starten om weer naar huis te rijden, in de pekel, en de regen.
Je moet eens bij een motorzaak vragen naar een voorbeeld van een pekelfiets, ze kunnen je motoren laten zien waarbij toch aardige roestvorming heeft plaatsgevonden. Nooit scheikunde gehad? Bij ons op school hebben ze eens laten zien hoe snel zout invreet op gewoon staal en aluminium, je wil echt niet hebben dat dat gebeurt met je motor.
 
Er ligt nog aardig wat pekel op de weg, kan ik je zeggen.
Vanochtend Den Haag-Delft vv gereden met de auto, en ik heb een paar keer de ruitensproeiers moeten gebruiken om de witte troep van m'n voorruit te wassen..
 
niks wassen, waxen of winterstalling.

gewoon lekker NIKS doen behalve ketting smeren en benzine d'r in :-) owja, en natuurlijk gewoon rijden als ik ergens heen moet of wil.

maar ik snap het best als mensen het anders aanpakken. alleen is het wel een beetje eenzaam zo op de weg.

ik zou best wat minder willen zwaaien in de zomer en wat meer in de winter. want niets warmt je 's winters zo goed op als een mede door-rijder (of gek, sukkel, malloot, debiel, vul in wat je wilt ;-) tegenkomen. (ja, teiltje ik weet het :-)
 
Zucht, daar wordt ik toch zo moe van, dat gezeur over een beetje pekel dat ergens in het voige jaar op de weg terecht is gekomen. Alsof een korrel zout meteen in staat is een volledig motorblok en frame op te vreten. Maar dat zal wel liggen aan het feit dat ik het hele jaar op de weg zit.
Doe effe normaal. Je wel eens afgevraagd hoe 'professionele' rijders (politie, KMAR, koeriers, motorambulance, wegenwacht) dit doen????
Gewoon rijden en eens in de week de zaak even goed afspuiten. Klaar!

Toch nog enig sinds respect voor de KMAR omdat je het met HOOFDLETTERS schrijft :+

Ik wil ook rijden maar de motor is er niet :+
Beurtje dus februari is hij aan de beurt })
 
Terug
Bovenaan Onderaan