wil wat info over frezen

Frits!

MF veteraan
15 mei 2005
1.366
0
Den Haag
Voor mijn motor moeten een aantal (aluminium ) onderdelen worden
gefreesd/ afgedraaid, waaronder velgen-as, koppelingsdeksel, etc etc. Deze wil ik
graag zelf ontwerpen. Graag hoor ik van jullie in welke
bestandsformaat(extentie) deze aangeleverd moeten worden bij het metaal bewerkingsbedrijf, zodat de freesboer deze enkel in de computer hoeft te laden en de draaibank aan te zetten

Hebben jullie ook een idee wat een velg-asje gaat kosten?

Maakt het uit of ik het in autocad maak of in solid works? Met Solid works heb ik vroeger ooit eens een dagje mee geknutselt en vind ik makkelijker dan autocad.

Alvast bedankt!
 
Om te frezen kunnen veel bedrijven wel iets met DXF -files
Volgens mij kan dat ook voor draaiwerk.

Maar je kunt het best even contact opnemen, want vanuit SolidWorks kun je vele formaten toveren. (o.a. STEP, IGES, ...)
Ik zit de hele dag met SolidWorks te spelen werken
 
Voor twee-assige bewerkingen .DXF en voor meer dan twee-assig werkt IGES meestal prima.

ahh ok mooi!
kun je voorbeelden geven van wat met 2-assig is gemaakt en welk onderdeel met meer dan 2-assig is gemaakt?

2-assig is enkel een stalenbuis en die afdraaien?
what about this one?
full

In eerste instantie wil ik het bovenstaande maken en passende assen voor tussen 2 voorpoten en achterbrug, zodat de niet standaard velgen ertussen passen.
Weet de maten nog niet van de velgen en de voorpoten, omdat ik deze nog niet heb gekocht. Als ik nou weet dat het makkelijk te doen is, dan weet ik dat ik de mooiste poten en velgen naar keuze kan kopen :) kan iemand mij vertellen of dit goed te doen is?
 
Laatst bewerkt:
ik heb bij een (hoogwaardig) CNC frees en draaibedrijf stage gelopen, en zelfs bij ingewikkelde 5-assige draaiwerkstukken werd alles met de hand geprogrammeerd, vanaf tekening.

Lijkt mij dat je voor een draaiwerkstuk gewoon met een tekening kan volstaan, freeswerkstukken zijn vaak beter aangeleverd in DXF formaat
 
ik heb bij een (hoogwaardig) CNC frees en draaibedrijf stage gelopen, en zelfs bij ingewikkelde 5-assige draaiwerkstukken werd alles met de hand geprogrammeerd, vanaf tekening.

Lijkt mij dat je voor een draaiwerkstuk gewoon met een tekening kan volstaan, freeswerkstukken zijn vaak beter aangeleverd in DXF formaat


Heej pretpiloot,
Een van de motiverende factoren is geldbesparing. Er wordt namelijk bij mijn weten al gauw voor de 'ontwerptijd' met de natte finger een bedrag neergeplept. Tenzij jouw ervaringen hierover dat kunnen weerleggen, hoor ik dat graag! Ik denk dat men voor het invoeren al gauw 50 euro rekent... zit ik ernaast?

Het is dan ook geheel op mijn eigen risico als er een fout in het werkstuk zit. Kosten die bespaard kunnen worden lijken in mijn ogen groot tot in verhouden met de risico's die ik loop. Solid works krijg ik (met wat hulp van andere) wel onder de knie. Moet alleen weten in welk bestandformaat ik het moet opslaan dus. :) en of ik ergens nog rekening mee moet houden. (ff solid works 2007 downloaden)
 
Laatst bewerkt:
ik heb bij een (hoogwaardig) CNC frees en draaibedrijf stage gelopen, en zelfs bij ingewikkelde 5-assige draaiwerkstukken werd alles met de hand geprogrammeerd, vanaf tekening.

Lijkt mij dat je voor een draaiwerkstuk gewoon met een tekening kan volstaan, freeswerkstukken zijn vaak beter aangeleverd in DXF formaat

Wat bedoel je met de hand? Dus ze gaan niet eerst achter een pctje zitten?
ok DXF.. prima!
 
Heej pretpiloot,
Een van de motiverende factoren is geldbesparing. Er wordt namelijk bij mijn weten al gauw voor de 'ontwerptijd' met de natte finger een bedrag neergeplept. Tenzij jouw ervaringen hierover dat kunnen weerleggen, hoor ik dat graag!

Het is dan ook geheel op mijn eigen risico als er een fout in het werkstuk zit. Kosten die bespaard kunnen worden lijken in mijn ogen groot tot in verhouden met de risico's die ik loop. Solid works krijg ik wel snel onder de knie. Moet alleen weten in welk bestandformaat ik het moet opslaan dus. :) en of ik ergens nog rekening mee moet houden. (ff solid works 2007 downloaden)

Volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt. Het schrijven van een freesprogramma is nu just wat iemand een frezer maakt ipv een bediener, Dit heeft niets te maken met het maken van een tekening. Een solidworks tekening kun je niet zo ff in een freesbank laden en deze dan aanzetten. Dit zul je zelf handmatig op de bank of via PC moeten programmeren. als je denkt dat je dat wel ff op een zondagmiddag kunt gaan leren kan ik je alvast mededelen dat je dat niet gaat lukken ;)
 
Een solidworks tekening kun je niet zo ff in een freesbank laden en deze dan aanzetten. Dit zul je zelf handmatig op de bank of via PC moeten programmeren.
Dus ik kan helemaal niets aanleveren wat ze tijd zal besparen?
Als dat echt zo is, dan teken ik het wel.

Iemand een idee wat het bovenstaande en/of een velg-asje kan gaan kosten?
 
als je denkt dat je dat wel ff op een zondagmiddag kunt gaan leren kan ik je alvast mededelen dat je dat niet gaat lukken ;)

Heb wel vaker software programma's in 8 uurtjes geleerd(lynda.com) w.o Adobe Premiere Pro 1.5, Dreamweaver, Flash, Fireworks, etc.

Geloof niet dat solid works zo hardcore is als Maya of 3dmax ofzo :? :? (nooit achter gezeten, maar ziet er wel 'moeilijk' uit) Waar kun je volgens jou SW qua moeilijkheid het best mee vergelijken?
 
Laatst bewerkt:
Dus ik kan helemaal niets aanleveren wat ze tijd zal besparen?
Als dat echt zo is, dan teken ik het wel.

Iemand een idee wat het bovenstaande en/of een velg-asje kan gaan kosten?


tuurlijk wel...
Maar dat ligt geheel aan waar je het heen brengt...
oftewel: Welk software pakket er gebruikt wordt ;)

Zo zijn er idd. bedrijven die nog met de 'hand' werken...
maar er zijn er genoeg, die regelrecht vanuit een DWG/DXF/PRT oid. kunnen werken...
(misschien nog met wat kleine aanpassingen ivm de machine-instellingen)

Ik zou zeggen neem eens contact op met een paar machine/metaal-bedrijven bij je in de buurt...


:9

Heb wel vaker software programma's in 8 uurtjes geleerd(lynda.com) w.o Adobe Premiere Pro 1.5, Dreamweaver, Flash, Fireworks, etc.

Geloof niet dat solid works zo hardcore is als Maya of 3dmax ofzo :? :? (nooit achter gezeten, maar ziet er wel 'moeilijk' uit) Waar kun je volgens jou SW qua moeilijkheid het best mee vergelijken?

veel plezier als je met Solid Works / Solid Edge, als je fatsoenlijke werktekeningen wil maken in een zondagmiddag ;)

ff een asje in 3d is geen probleem, maar maak er dan ook een goede werktekening ed. van.. zodat het bedrijf waar je het naar toe brengt er ook mee kan werken...




:+
 
Laatst bewerkt:
Instellen van een cnc freesbank denk zo"n uur werk a 110 euro plus de bewerkingstijd.
Denk dat een bedrijf vinden die het wil doen een groter probleem zal opleveren.
Voor de meeste bedrijven is dit vaak gepruts tussendoor en daar zitten de meesten vaak niet op te wachten i.v.m drukte.
 
Kijk en daarom krijg ik begin november VXware *O*

met dat proggie (lijkt op solidworks maar toch anders) maak je gewoon je 3D ontwerpen en die maakt dan automatisch een bestand aan voor de CNC bank :Y

insteltijden worden dus verkort tot het minimum. enige wat er dan nog gedaan moet worden is de tools opgeven want VXware kan natuurlijk niet weten in welke volgorde de bepaalde tools in de bank opgenomen zijn.
 
Heej pretpiloot,
Een van de motiverende factoren is geldbesparing. Er wordt namelijk bij mijn weten al gauw voor de 'ontwerptijd' met de natte finger een bedrag neergeplept. Tenzij jouw ervaringen hierover dat kunnen weerleggen, hoor ik dat graag! Ik denk dat men voor het invoeren al gauw 50 euro rekent... zit ik ernaast?

Het is dan ook geheel op mijn eigen risico als er een fout in het werkstuk zit. Kosten die bespaard kunnen worden lijken in mijn ogen groot tot in verhouden met de risico's die ik loop. Solid works krijg ik (met wat hulp van andere) wel onder de knie. Moet alleen weten in welk bestandformaat ik het moet opslaan dus. :) en of ik ergens nog rekening mee moet houden. (ff solid works 2007 downloaden)

degene die de offerte maakt heeft vaak jarenlange ervaring in draaien/frezen, en weet hoeveel tijd het gaat kosten (je moet ook bedenken dat het bedrijf waar ik stage liep series van 30/300 stuks fabriceerde, en dat deze werkstukken vaker terugkwamen)

De CNC draaiers kregen de tekening gewoon echt als tekening aangeleverd, en zijn zelf verantwoordelijk voor het schrijven van het programma, van begin tot eind.
Op deze manier weten ze precies hoe het programma in elkaar zit, en kun je fouten in het product snel herleiden in het programma.
Bij een CAD/CAM systeem, waar het programma feitelijk op de computer geschreven wordt, is dit veel moeilijker, en zul je elke keer als je een fout aantreft weer terug moeten naar de computer, om dit op te lossen.
 
Tis me allemaal duidelijk, bedankt!

Weet dat ik nu iig een complete set koop van voorpoten met velg en kroonplaten, ipv alles bij elkaar rapen en passend probeer te maken. Als ik geld teveel heb, kijk ik hier nog eens naar.. hahaha

Bedankt voor de inside info ;)
 
Heb wel vaker software programma's in 8 uurtjes geleerd(lynda.com) w.o Adobe Premiere Pro 1.5, Dreamweaver, Flash, Fireworks, etc.

Geloof niet dat solid works zo hardcore is als Maya of 3dmax ofzo :? :? (nooit achter gezeten, maar ziet er wel 'moeilijk' uit) Waar kun je volgens jou SW qua moeilijkheid het best mee vergelijken?


Geweldig. Maar ik had het over het schrijven van de freesbewerkingen. Dat leer je niet zo ff tussendoor.
 
ik ben zelf cnc frezer en het programeren van een niet al te moeilijk werkstuk kost niet zo heel veel moeite.
met een cad cam programa kun je een tekening maken an dan ook berwerken ect. maar je moet deze ook naar de machine kunnen sturen daardoor moet het door een postprocesor heen, dat is meestal per machine verschilend. er is dus geen mogenlijkheid dit zelf te doen.
wat wil je precies laten maken (tekening)?
mischien dat ik wat voor je kan betekenen?
 
Inderdaad kan je bestandjes aanleveren in o.a "DXF"of "IGES" Daarnaast kunnen sommige CAM pakketten ook andere formaten aan zoals bv. "STEP", "DWG", "SLDPRT", "PAR", "PRT", "SAT" en niet te vergeten "STL".
Dit laatste formaat wordt vaak toegepast bij het frezen van 3D modellen of bij het maken van onderdelen met behulp van "Rapid Prototyping" (Dit is het vervaardigen van onderdelen dmv. laagjesopbouw, dus het tegenovergestelde van verspanen maar dit is een ander onderwerp!)

Zelf maak ik het liefst gebruik van het formaat "Parasolid x_t" Dit omdat ons CADCAM systeem hier het prettigst mee werkt.
Hiervoor maken wij gebruik van o.a het CADCAM pakket "Esprit". Dit wordt bij ons toegepast voor draaien en 2,5D-frezen.


Ik merk dat er vaak makkelijk over wordt gedacht over Cad naar CAM.
Hiermee bedoel ik dat sommige mensen denken dat je een CAD tekening zomaar ff in in het CAM systeem in hoeft te lezen en de nc-file en werkstukken rollen zomaar uit de machine. Zo werkt het dus niet!

Hoe werkt het...

Wanneer je een CAD tekening in je CAM systeem hebt ingelezen zal je vaak aanpassingen aan de contourlijnen moeten doen.(bv. werkstuk niet in 1 opspanning te maken etc.)
Ook zal je gereedschappen moeten selecteren. Hierna kies je de benodigde bewerkingen zoals bij draaien voordraaien, nadraaien, boorbewerkingen, draadsnijden, groefsteken en bij frezen kamerfrezen, contourfrezen, vlakfrezen, boorbewerkingen enz en pas je de te gebruiken verspaningsparameters toe.
Wanneer dit alles is gedaan kan je de nc-file aanmaken door de "postproccessor" te kiezen voor de te gebruiken machine. Simpel gezegd; een postproccessor is een vertaalslag van de "taal" van het CADCAM systeem naar de "taal" van de machine/besturing.
De nc-file wordt naar de machine gestuurd.
Hierna wordt het werkstuk ingespannen, de gereedschappen in de opnames van de nachine geplaatst en afgesteld, waarna de machine wordt opgestart en de bewerkingen kunnen worden uitgevoerd.

Tip bij het tekenen in CAD!!! :Y

Hou rekening met toleranties van de maten bij het tekenen in je CAD pakket. Teken daarom niet "nominaal" maar "gemiddelde maat". Wanneer je dit niet doet zal je product ook "nominaal" worden uitgevoerd waardoor de kans bestaat dat het misschien bij montage niet past!
Het is weliswaar in de meeste CADCAM pakketten mogelijk om deze maten te veranderen met de tekenopties maar het is allemaal extra werk en maakt het er niet goedkoper op.

Succes!

Boboo
:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan