(Wilbers) Nivomat. Is dat wat?

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.534
183
Zwolle
Ik heb net een andere motor gekocht. Dit is een Honda VFR1200X DCT geworden. Ik had al een VFR1200X (zonder DCT) en weet daarvan dat de veerring zeker voor 2 personen te kort schiet. IK heb dit opgelost met een HyperPro Streetbox maar ook blijkt een compromis te zijn als je alleen rijdt. Best wel stug op klinkerwegen en ander slecht wegdek.

Voor mijn nieuwe 1200X moet de veerring dan ook weer aangepast worden. In mijn zoektocht kwam ik de Wilbers Nivomat tegen. Op papier een bijna ideale oplossing maar is dat ook zo?
Uiteraard heb ik HK Suspenions ook benaderd en volgens hun is dit inderdaad een hele mooie oplossing voor mijn situatie.

Zijn er mensen die ervaring met deze Schokdemper techniek?
 
volvo heeft al jaren een opti tot nivomats...
Is een systeem dat een vaste schokdemperwerking heeft, met als voordeel dat het onder belasting de hoogte constant houdt, gaat niet meer of minder werken
 
Het gevoel van slechte werking van de achtervering kan ook te maken hebben met de cardanaandrijving. Een hoog onafgeveerd gewicht en reactiekrachten doen niet veel goeds.
 
Het onafgeveerde gewicht van cardan is inderdaad een stukker hoger dan van kettingaandrijving. Dat heeft effect op het veergedrag.
Als ik alleen op de motor rij. Staat mijn koplamp netjes en blijf ik mooi onder de achterruit. Als ik met 2 personen rij (wat ik veel ga doen), wordt het een ander verhaal. Dan worden de blauwe ANWB borden langs de kant van de weg al van ver volop verlicht (reflectie). Uiteraard heb ik de veervoorspanning al een enorm eind opgedraaid (klik of 10 a 12 bij gedraaid) maar dat heeft vrijwel geen effect gehad.
 
Het onafgeveerde gewicht van cardan is inderdaad een stukker hoger dan van kettingaandrijving. Dat heeft effect op het veergedrag.
Als ik alleen op de motor rij. Staat mijn koplamp netjes en blijf ik mooi onder de achterruit. Als ik met 2 personen rij (wat ik veel ga doen), wordt het een ander verhaal. Dan worden de blauwe ANWB borden langs de kant van de weg al van ver volop verlicht (reflectie). Uiteraard heb ik de veervoorspanning al een enorm eind opgedraaid (klik of 10 a 12 bij gedraaid) maar dat heeft vrijwel geen effect gehad.
Daarom denk ik ook dat er een te zachte veer is gemonteerd. De juiste veer zou in combinatie met de cardanaandrijving te stug aanvoelen.
 
Zullen andere risers/dogbones niet meer helpen?
Dat is een oplossing voor 1 situatie en het helpt de andere situatie helemaal om zeep. Het moet gewoon altijd goed zijn. Dat maakt Nivomat juist ook zo interessant..

Bij vrijwel alle motoren zijn te zachte veren gemonteerd. Ook de instelmogelijkheden zijn aan de behoudende kant. Hierdoor kan je nooit een goede afstelling vinden. Zeker niet met 2 personen op een motor. Vering is gewoon een sluitpost in de begroting van de fabrikant.

Bij mijn vorige Crosstourer had ik dus HyperPro. Dat was voor 2 personen super. Het verschil is goed merkbaar. Met Hyperpro en 2 personen voelt de motor veel minder log tijdens het rijden dan met de originele vering.

Ook dit is dus een reden wat aan vering zelf te doen en niet met risers o.i.d te gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
De simpele oplossing die je vroeger had op de FJR1300 was wel geniaal, mits goed gedimensioneerd. Twee veren bovenop elkaar.
de ene veer kon geblokkeerd worden, dan had je een zwaardere veerconstante voor duo gebruik.
 
Dan is je veerweg gehalveerd. Echt goede vering is zeldzaam op een productiefiets. Alleen mijn ktm 950 s had goede vering. Rest heb ik allemaal aangepast. Grootste gemis besef je pas na vervangen. Samen met zadel en goede ruit eigenlijk musthave voor mij. Koop daarom liever een goed gebruikte fiets. Vervang ik wat nodig is en hou je nog wat budget over.
 
@plukenannabel :
Vering, zadel en ruit zijn inderdaad ook de probleem gebieden bij mij. Al merk ik het bij de vering vooral na vervanging.
De Crosstourer is de eerste motor waarbij het zadel af-fabriek voldoet. Liever heb ik het nog beter maar na op een paar motoren verschillende (merken) zadels geprobeerd te hebben, weet ik dat dit voor mij heel moeilijk haalbaar is. Wellicht nog een keer een Bagster proberen maar dat heeft geen prioriteit.

Ruitje is ook zo'n probleem ding. Ook daar ben ik voor mij zelf achter gekomen dat het perfecte ruitje op het type motor wat ik rij, voor mij niet bestaat. Dan moet ik waarschijnlijk naar een Goldwing, BMW R1200RT, o.i.d.
 
bagster zadel vond ik ruk, corbin is voor mij altijd goed, seat concepts ook. Op de CT heb ik een kahedo die niet tegen valt.

ik gebruik een mra x-screen. breed en goed verstelbaar. Op een hoge ruit van givi. In warm weer denk ik gewoon het lage ruitje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan