Wildstar, plaatsen van M-unit Blue van Motogadget

Raymond1973

Rookie
31 dec 2016
29
8
Ik heb eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en ben gisteren begonnen met het aanpassen van mijn zeer geliefde Wildstar. Ik heb zelf geen ervaring met dit, maar volg al lang verschillende projecten op WSFH, youtube en MF natuurlijk (dan kan je alles toch;)). Dit heeft mij al veel inzichten gegeven. Ik heb het geluk dat ik zelf een grote werkplaats heb vlak bij mijn huis in Dronten waar ik een motorbrug heb staan. Daar heb ik ook een MIG-lasapparaat en een straalcabine. Dus zoals ze zeggen goed gereedschap is het halve werk. Ik ga ook de achterband verbreden van 150 naar 240 dat is hier te volgen.

Ik ben al een tijdje gefascineerd door de M-Unit blue en zie wel een hoop mooi toepassingen voor deze gadget. Met black friday was er een 12,5% korting bij caferacerwebshop en daar heb ik gebruik van gemaakt.
Ik heb al een tijdje problemen met mijn elektronica op de wildstar, lege accu en slecht lopen(niet direct gelinkt met elektronica), maar ik vond het tijd dat als ik toch met de motor aan de gang ging dit gelijk aan te pakken met de M-unit blue.
De voordelen die ik zie;
  • Alle kabels worden vervangen of goed nagekeken.
  • Als de M-unit uitgaat is er nergens stroom wat na de M-unit wat kan lekken.
  • Op mijn app kan ik de status van de accu zien.
  • Alarm op mijn motor.
  • Nettere bedrading en kaler stuur.
  • Verlichting zo instellen als ik wil.
  • en ja gadgets ben ik nu eenmaal gek op.
De aankopen;
Wat heb ik tot nu toe al gedaan;
  • Ik heb de bedradingstekening van de wildstar uitgeprint en via een filmpje op youtube van MRhotrod460, Saturday's wrench en Revival probeer ik te begrijpen wat de beste manier is om dit project aan te pakken.
  • Ik heb de bedradingstekening van de wildstar op 6 a4tjes uitgeprint zodat ik overzicht heb, dit heb ik gedaan met het gratis Blockposter.
  • Ik heb de technische tekening van de M-unit en de M-button uitgeprint.
Ik ga morgen de bedrading nalopen en begin te kijken waar de bedrading van en naar toe loopt, beginnend bij het stuur en dan verder naar het blok. Ik zal hier wat foto's van maken.

Ik zit nog met de vraag hoe ik het contact ga doen, ik wil dit niet alleen via de bluetooth laten doen. Dit zou ook met de M-lock kunnen maar dat is ook weer €135,- en ik las dat het ook met je contact slot moet kunnen als back-up, dus dat je hem alleen gebruikt om je bluetooth te overrulen als dit niet zou werken, en je dus niet kan rijden. Daarbij heb ik het probleem van mijn zadelslot ook opgelost die gaat namelijk via de zelfde sleutel. Ik ben bang dat er morgen nog vele vragen bij komen :) . Dus dan horen jullie weer van mij.
 
Vandaag alle bedrading uitgezocht, dit is een heel karwei maar ik was blij dat ik de orginele tekening van de bedrading zo groot had gemaakt. Dit maakte het erg overzichtelijk.
IMG_0043.JPG

Ik heb alles verwijderd wat er af kan, achterbrug was er al uit in verband met het andere project. Dus zadel, tank, zijkappen, koplamp eraf.
IMG_0039.JPG

Daarna alle ty-rips en tape verwijderd zodat je de bedrading kon zien.
IMG_0050.JPG

Wat een werk is dat,maar met geduld en de top2000 blerend op de radio, niet echt heel erg. En niet 1 keer in de vingers gesneden:)

Toen ben ik gewoon begonnen per onderdeel. Eerst de linker kant van het stuur alles los maken, bij elkaar binden tape Stuur links erom. Dan rechts het zelfde. Alle bedrading zo los maken en aftapen en benaming erop. Ik heb toen nog geen gebruik van de tekening gemaakt, eerst logisch kijken waar alles heen gaat, niks knippen. Alle stekkers die je los maakt kunnen vaak maar op 1 op 1 op de zelfde stekker door de vele verschillende stekkers die er gebruikt zijn. Mar benamen heb je later toch veel gemak van.
Daarna ben ik de losse componenten gaan benoemen volgens de tekening en kijken of dit dan klopt met de bedrading, je komt heel wat kastjes en relais tegen maar dit wijst zich vanzelf als je gewoon rustig kijkt en logisch nadenkt.
Toen ben ik vanuit het stuur gaan knippen. Begonnen met wat ik zeker wist wat ik niet nodig had, dit wordt straks gedaan door de m-unit. Alles zo lang mogelijk gehouden en plakker er op, bijvoorbeeld "starter vanuit stuur" Dit kan je allemaal zien door de kleur codering op de tekening en om te controleren of de kleurcodering klopt heb ik ook gekeken of die draden dan ook echt naar de componenten lopen waar ze heen horen te lopen volgens tekening.
Dan ziet het erzo uit;
IMG_0057.JPG


Dit heeft mij vandaag wel de hele dag gekost, maar ik vond het wel leuk om te doen. Je moet gewoon rustig kijken en niet schrikken van al die draden.

Ik hoop binnenkort met de M-unit te kunnen beginnen, ik ga eerst het oude jaar uitluiden dus dat wordt volgend jaar.

Nou alvast een fijne jaarwisseling en tot volgend jaar.
 
Electra is altijd spannend en leuk. Zolang je er maar rustig over na blijft denken. En als je de kabelboom passend moet maken op een ander frame, andere teller, andere schakelaars, een zelfgemaakte knipperlicht installatie en alles door het stuur wilt hebben is dat een aardige klus.
ezQKim92Q5r-HIKwseuU4Hj8DKMm0mc1DIB4W5xenZy57_cKEzoAX0E3MsB7fiYAcR_3ch2-5EOxHNshjBxiSkkPbrH7TeQKIXXANaLz_bIi_LgB3zO92IDWb_qpu1HMjq5yt6a_XC5GMySOl_kV-aQMsAals-BpUef1F9pUBZGG6w-nk2rONr52OtBxXCR4PEn5ldKEilEl6Q9e9cUfZKsu4Bg2PpIxLpxHMJijjQGPypv57HS3YIK2aC9Kp5VIhfFplreEuNVM29Zkbi-m7Ulk15hwnW-laF0c9em5r5qqXPAzkw1TcoHIfrwkQEIOLwB3SCN_D48tcFHKiIwSiP-Sa5a-1t5GgNY2T7HXB438Lk4Y1eA_TEAOSjZbNhjSwvJIEVtnqSMNImNOQaLrkYX_LIgI4SQmuA36WqlASSbvL-sJDyl9GI7MeOOfl12DNRezij9VqO_Wg3GQsMqTkNAMB7rfrumJ1MYfyYgQdRjxICCyh0RKdV1U-H77ARSFvBkSZvzXCSUWfcR-7_32uMWkuM3c7DfAugfSR-LJMzuB6JF_da7uGQU-gBYDAN12O_MQS14lGqHJdG2d0FBWwju9xvE3TS_bgDF0KXdTaONr3zpm9doyqXaWmFsTWfmIySfVpmP9d5bwxuq1G2Hn85KbTsiCljr9QVZjPHsAGlYLGplV7zL-qIOokSlE-HtU1PKELDRXW-9inmJS_zP702Uctnzb-iTtvxYFjL8qXb3KPQ7T=w1000-h750-no


lEui59okXftJCQ-iqP4cjkh7GGLbXNYEH59Cz6PsucDAW21HzugoKeSoF7eIKrMmY1TFuWHPxylQGRrVyncNPfaZOiJjQO0SAwsphMZOEtPH9uD9orj6cEoiim9ZXhhHc79bYAoNLVNT787HUzEGU3cqdna11q3PkD5PEtrzpv3A_y6sjvarPBucfg7u55pPGCGDHTuoQ8V_sor6MNFWJTlyzCZwgWl6JfCWqNw0BdRmsLKfIbDAgWXQWLtxIMum8DRQEkKChBtXdDJybZkf79JTD7BCEGe53IStw99nNHnubmBP67iRal1JCa1-_bCfa46_vo2sBC1DUv7OnMg55ntFMnPHkF55aKAbWBlnMv4HlK9VKag0IvnlvwZJFHzwSNQEfjsBmS7DS3400Yu9cl83i8_5mWVptI1eRJ1BR0D15S-06nQxcg62GIX6JwF3MhpwKUfdBkh7wyNqQ48-mZDa03a-IKRiyFtv3eWAr13A6rgEIHebli3sUpsJe15P-0OVKVCe25lThniSxaOby6GEY-DQtKMquhdPiqC-gHH0K5bA0bRspJAtY2AKgbyHVNgPYv9h8WLzv2i3ty5I96wZSq8T7tMHNZguadIO5IkQRUDdM_GaBLiV8PjDw1YxTDfhkX2dq2UJmKMNWzhYFYf0waQDphDXeAPSKvIGAGTei51c25jO_nq22d6I1KzY7Kpx3mKNRwYuc7YY4gdvMdEHehOv1nE7THX1PaCW2OoBq_2S=w1171-h719-no

_NUMII_DGHFtrxuhSeZR4xQn4Uh7wNh4wmfbiSQFflK886KEj6uWG3Kk8EOQPqi5KmJ2070oqbmuhuSn4Hy6sAyXq72RtHuXgTt8mHkY0K3-4Pp8Z2DLLUgVpmQA2-lQzrfjE2QYBworKxFgSEGYy5E1WSZfpoDDWmg4lODrROSkS7SgU82awH-p6tnF1biT66C5mlIwepR6jLGsB1-jwAmA7JMhka8zE5xLS6LQfAebk8ULnng8xX5K8enBcnMBBEasX224w-KmiB-dc7mKlNuvdXaLikVcC26aki6mffHYrBuibyVBTtGJhKBRLjsY7tyOQDc7h-axxQKMl7wPw3kTa24G2qjQ7VrzX-0z-c_ruhfys23Y2Zt06_bVASgydSxD56BCYleox0LIxL3iRf9qj-7msYfT7qVIdTlDhVAs7j_JW_1joOGtD7ASW_SnAzHK7jzxB9SqoLAS-c7W7feFLtlesabcW3CJUHyaeiqUpQGkR_SF_3SZJ1LY5H3ahDvxG-FPOOyIODoL-yPvpSukh6iFt_2suu_ps8V_-Tr66dhKJ9EDV786giLk_pj73QyQqb0UNgdWHOQjIf9YPLR0ryAOl-noc9K6KKvRXzpk_qaCbTH6cRZsZrev_2_zpChVXwuzn8yJ8iU-A4R8mX-Kcy9MARRzJGQV8M20kQvmPHHYe1sGsK19mU1vlsmkk6s_RGh_2S1JY3d7hOAcsriJE3f0e_nWOHYOHqtMg-LGxF3C=w1474-h895-no

Dus Raymond, ik wens je heel veel succes.!!
 
Electra is altijd spannend en leuk. Zolang je er maar rustig over na blijft denken. En als je de kabelboom passend moet maken op een ander frame, andere teller, andere schakelaars, een zelfgemaakte knipperlicht installatie en alles door het stuur wilt hebben is dat een aardige klus.


lEui59okXftJCQ-iqP4cjkh7GGLbXNYEH59Cz6PsucDAW21HzugoKeSoF7eIKrMmY1TFuWHPxylQGRrVyncNPfaZOiJjQO0SAwsphMZOEtPH9uD9orj6cEoiim9ZXhhHc79bYAoNLVNT787HUzEGU3cqdna11q3PkD5PEtrzpv3A_y6sjvarPBucfg7u55pPGCGDHTuoQ8V_sor6MNFWJTlyzCZwgWl6JfCWqNw0BdRmsLKfIbDAgWXQWLtxIMum8DRQEkKChBtXdDJybZkf79JTD7BCEGe53IStw99nNHnubmBP67iRal1JCa1-_bCfa46_vo2sBC1DUv7OnMg55ntFMnPHkF55aKAbWBlnMv4HlK9VKag0IvnlvwZJFHzwSNQEfjsBmS7DS3400Yu9cl83i8_5mWVptI1eRJ1BR0D15S-06nQxcg62GIX6JwF3MhpwKUfdBkh7wyNqQ48-mZDa03a-IKRiyFtv3eWAr13A6rgEIHebli3sUpsJe15P-0OVKVCe25lThniSxaOby6GEY-DQtKMquhdPiqC-gHH0K5bA0bRspJAtY2AKgbyHVNgPYv9h8WLzv2i3ty5I96wZSq8T7tMHNZguadIO5IkQRUDdM_GaBLiV8PjDw1YxTDfhkX2dq2UJmKMNWzhYFYf0waQDphDXeAPSKvIGAGTei51c25jO_nq22d6I1KzY7Kpx3mKNRwYuc7YY4gdvMdEHehOv1nE7THX1PaCW2OoBq_2S=w1171-h719-no


Dus Raymond, ik wens je heel veel succes.!!
Je hebt de potentiometer van de print plaat gehaald, je wil de snelheid dus buiten het kastje instellen. waarom Is dat?
 
De IC is opnieuw geprogrammeerd. Er zat eerst een andere knippersnelheid in. Daar zit nu de knippersnelheid in van een Volvo, mooi rustig.
Ook het twee keer knipperen van alle richtingaanwijzers bij het inschakelen van het contact zit er in. En als ik links aanklik en daarna rechts heb ik alarmverlichting. Mijn schakelaars voor de richting zijn moment schakelaars. dus 1x is aan en de 2e keer is uit. Ik regel niets meer aan mijn verlichting.
k4PlwRmSEowNtTDldHSJ4t4JvSRcCfixuyG3Xn1hBiKluV46yqdHUnkW-NaX4cAt9UDNxEJHNFUIAhhvJkRny2HFfC3_cDSFpOvcyrGQouhSkwl2y6sZ8Pjye--mqAoYbZwfeUWdeHlhhxJvwz_GGpnpJKsM9_ww9OEMzqqstdcFhhOLovk3Tnuhtnjnkfaz-Fm4yVX6zlhdQehznlLI4kZP04yt9WPp06BPSl9gx5IZmlSdnDqCoNBLO_blGq-KthBBepVxRXCslnTLq3VUJ13Uc4GZFsmW7-kKGeNg5sheUBlEhoq9w7R66cIzPoeCLmVcMoJkdIPh2jpwGoIPd-H3mxTKNK5KypMUlZPI-yGJw9xWOTuvl-Kvu1ZBYMiAEvfC81zAosuHUznkF5OziXmOs-CZh5rAolA8CMIpExaxE_8u4Np2cu3qLFMvT_Qr19npMkkzrheBDKU-whE73VJkBscXGL47Xfi4dURgJgCWwkhtt1LVr4OVYEG1hctQHflSwnafpVoaDz-1HK3Utz0iCbhCoo8eVFQZ-3lmp8_ZXNDMhqsRI7L3QRIQFiMxNYLzC2cC7P7v1PVw02z___s4W4FwuEYPtUhHGRcXfLoPXu9-rXCEv_yGw0IW1ZE_QEgskU8_bPOC8ff54oW8z1FDfWkB_PWVnbs1_BqhU2C8ws9DrtVRr04h3TTBakef_QrSbTCb2A4dtqll_kE3L90Y_osRbk_A6ZN5ol3rS68Sg_o=w1341-h895-no

Schakelaarbehuizing is op maat gefreesd, aangepast aan de Arlen Ness controls .
O4q6PlycgY5h7YVFfMSsjBpN50o05Vq-eicPk3uPJRatM5sKcbFhYT5tCU9VCwwL2gJbKSrAkatV-kMzOY_fQOWzX-SGe9y6Axj5b2dsVjiGNNlL8Js7bmIjzaVZHyrYAiOGrsWAtFJksre277SbJD3mp7AHtX9IskGJHDyqpP3xGvCqVdkd4bUzxiyYbyUs3jsZe3XE3VCuvjpvpu8QC9JCMXbmXMc54ysJBAZ_8zleMqstw-deQ4NzTFec9oOInEyQ6CQMquK33Ujfab6f21TNZvWPstoSTfu2m5ufGl3vhGwqWn_cF6L2lBfXmZg1__U25Fk6cLtrlMYYqejByJJB3jqsuI6TJ85gyVq1M47hDHyi7-4P4W8_y3SQru9LHep4KEis1wmAb_0aF1_FpwWPqTYtbBPIi5WF2ITil2AwE572WiMbKUELEm9ktOY2ma0NRdBs_VCOG6da13_skfdxUDaIVF1aw74O6q44E1OI20wduunYZq80BtiqEX5nSt8FgVS2Cf9BIgbPahzJgG8qfcGq1SUGuk9Tm0S3vhpB4dH_9XsyxQ4Ttf_X7MC3jo0cRk9GNtRTLg3XOd-CNzmUfSbiMImqRvphcRSmSUx9XXSsGonSznwcJ1JY-FuhsEPaHuqu5-r9uF1GtgvvnYZvggGgIRkgE_7xYv5sTapHaMPVytVpI4ADMhCDBQO5cavTDRynh2djcz5c4C0vMwsuPedOVSYNSd3hzq9ZVy5suQM=w1592-h895-no

Kabel koppeling en hydraulische rem, maar wel mooi symmetrisch op het stuur.
IC heb ik overigens niet zelf geprogrammeerd, dat heeft een maatje gedaan, heeft daar meer verstand van als ik.
En nu weer naar Raymond zijn project!!
 
Trouwens scherp gezien, Willem. Nr van Velleman opgezocht??
Toevallig zelf bezig geweest om de raw’s weer te installeren op mijn FXD en in plaats van alleen de lampen te demonteren had de eerdere eigenaar besloten om van de bedrading een storingsgevoelige rommeltje te maken. De unit die op de FXD aanwezig is voor mij een onbekend ding dus ik heb er een ledknipperlich op aangesloten. Bij een normaal relais is mijn ervaring tot nu toe dat het een soort van epileptische aanval uitlokkende stroboscopische lamp word, onprettig op z’n minst om te zien.
Tot mijn verbazing ging de lamp aan en na een tweede druk ook gewoon weer uit. Dus bij velleman gezocht of daar iets voor was, jep, die is er.
Toen bedacht ik me ineens dat er van die sequentiële lampen voor weinig te vinden zijn op alieXpress, tijd genoeg dus besteld.
Die doen dus precies wat ik verwachtte, druk op knop en ze gaan ‘lopen’ en bij de tweede druk op de knop en hij gaat weer uit. Maar dat is wel bij een motor uit situatie, dus alleen accu spanning.
Wat er gebeurd als de dynamo spanning levert weet ik niet, mocht dat mis gaan dan ga ik voor zoiets wat jij gedaan hebt. Moet dan nog wel even kijken of dat lukt met een PMK180 of dat ik het anders moet gaan doen omdat de knoppen op de FXD non latching zijn, beldrukkers in het Nederlands.
Met jouw oplossing in het achterhoofd zal ik tzt mijn kennis omtrent ic’s even moeten opfrissen en dan de juiste vragen stellen, wellicht direkt aan jou als je dat goed vind?

Dat zal dan via een persoonlijk bericht zijn, anders word dit topic te vervuild om fatsoenlijk te lezen. :)
 
Even een kort bericht om de vooruitgang te melden;
Ben al 3 dagen bezig om de boel uit te zoeken, kom iedere keer een stapje verder. Het is een heel uitgezoek om het werkend te krijgen in combinatie met de CDI, ik ben gewend om met wisselstroom te werken en dan moet je toch anders denken aangezien de aansturingen en schakelingen bijna altijd via massa gaan. Maar een mens is nooit te uit om te leren. Ik hoop dat als ik de boel draaiend heb, dat ik nog wel een duidelijke omschrijving kan maken voor hier.
 
Vandaag weer een halve dag bezig geweest en ik heb het idee dat het eind in zicht is, alles zit goed aan elkaar geknoopt (letterlijk) en mijn startrelais en de decompression solenoid reageren. Ik kwam er gaande weg achter dat mijn startmotor ook stuk was, hij zat muurvast en er was geen beweging in te krijgen. Een nieuwe koste me €110,- de oude heb ik gehouden en ga die later wel weer eens goed nakijken en repareren. Kan die op de tweede hands markt:). Dus zoals ik zei de relais reageren, moet de onderbrekingen (standaard en neutraal) nog nakijken. Zijn nog wat kleine dingen en ik wil alle bedrading nog nakijken. Daarna een goede massa maken en de plekken van de onderdelen bepalen. Dan wil ik alle bedradingen 1 voor 1 opnieuw aansluiten zodat alle storing eruit is.

IMG_0109.JPG
 
Ik heb bij mijn BMW R80/7 project de elektronica van nul af aan opnieuw opgebouwd, en ook de M unit blue en de M lock gebruikt. Prachtig stukje techniek, ik vind het een briljant ding.
 
Ik heb bij mijn BMW R80/7 project de elektronica van nul af aan opnieuw opgebouwd, en ook de M unit blue en de M lock gebruikt. Prachtig stukje techniek, ik vind het een briljant ding.
Ik denk als ik hem draaiend heb er ook enthousiast over ben:). Had jij al ervaring en was je veel problemen tegen gekomen bij het opnieuw bedraden icm. de M-Unit?
 
Ik denk als ik hem draaiend heb er ook enthousiast over ben:). Had jij al ervaring en was je veel problemen tegen gekomen bij het opnieuw bedraden icm. de M-Unit?
Was voor mij ook nieuw, maar met het originele schema, de schema’s in het boekje van Motogadget zelf, en de schema’s van Revival Cycles op internet kwam het allemaal goed. Beetje logisch nadenken en met wat geduld kom je al heel ver. Om het laadsysteem goed in orde te krijgen heb ik wel even moeten puzzelen.

2AA41EB7-921E-4421-8BD7-FC01D9168E36.jpeg
9CC9E31C-EEE3-448D-9B94-8EB98776D0A0.jpeg
 
Op deze foto was het nog niet klaar, maar wel al een heel eind. Andere startmotor, hoofdzekering en reg/rec systeem is er later nog bij gekomen maar daar kan ik zo gauw geen foto van vinden.
E9D97556-7493-4C92-89D6-5D2390096F9D.jpeg
 
Mooi spul hoor ik heb een tijdje geleden zelf ook een m unit blue gemonteerd. Moet eerlijk zeggen dat het me niet tegenviel en zou eigenlijk nooit meer een kabelboom zonder willen maken.

Je laadcircuit is even pielen, gelukkig had ik een tci en dat viel alles mee.

Mbt je contactslot vragen: Ik gebruik een combinatie van keyless en een backup schakelaar op een verborgen locatie. In principe start in key less maar mocht mijn telefoon leeg zijn dan heb ik nog een switch die als contactslot kan fungeren.
 
Weer even een update, na wat vakantie en een hoop pielen heb ik het voor elkaar gekregen. Ik geef eerlijk toe het ging niet vanzelf, maar zoals het nu lijkt doet alles het. Ik ben nu vanaf het stuur alles weer aan het opbouwen. De knoppen zitten erop en het stuur en koppelingshendel heb ik zwart gecoat, van de week nog de rem unit coaten. Vervolgens alle bedrading netjes wegwerken in de kabelboom. Ik vind het zelf al erg mooi worden. Als ik alles klaar heb en de tank er weer op heb kan ik zien of hij ook blijft lopen. Dan ga ik de bedrading bij de m-unit en onder het zadel netjes maken.
Hieronder alvast een voor en een na foto. Voorvork wordt een project voor volgend jaar, ik zie de zon alweer schijnen dus het gaat kriebelen.
stuur voor.JPG

stuur na.JPG
 
Dat stuur is mooi opgeknapt zo, gaaf met die spiegels eronder, of dat practisch is weet ik niet, maar het smoelt wel. Ben ook benieuwd naar hett echnische gedaalte van de M-unt, puur omdat het kan
 
Dat stuur is mooi opgeknapt zo, gaaf met die spiegels eronder, of dat practisch is weet ik niet, maar het smoelt wel. Ben ook benieuwd naar hett echnische gedaalte van de M-unt, puur omdat het kan

Spiegels had ik er vorig jaar ook al onder dit beviel toen erg goed, zicht was goed. En ik kom er ook niet tegen aan met mijn been. De reden dat ik het technische gedeelte zo heb gedaan is omdat ik wat storingen had (waardoor accu iedere keer kapot was) en ook puur omdat ik aan een uitdaging toe was.
HIER nog wat uitleg wat er allemaal kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan