wind lawaai (turbulentie) om je hoofd?

Kalerat

MF'er
5 apr 2008
75
0
Heb sinds kort een Yamaha X-Max en het viel me op dat je met zo'n windscherm best veel lawaai hoort tijdens het rijden, had juist minder verwacht.

Hiervoor nooit met een windscherm gereden dus daarom deze vraag:

Hoe komt het en zijn er oplossingen voor?
 
Om die reden heb ik het windschermpje van mv-motorrad.de erop gezet. En dat scheelt echt een heleboel. Ik had het onlangs er weer eens afgehaald, maar heb het er direct weer opgezet, want als je het gewend bent dan wil je niet meer zonder. Je kijkt er net overheen dus het is niet echt hinderlijk voor het zicht op de weg.
Heb verschillende standen geprobeerd: de stand iets rechterop dan de stand van de ruit geeft het meeste effect. Je weet dan niet meer of je nou wind mee of wind tegen hebt.
Ik heb die van 21 cm breed, maar er zijn ook grotere varianten.

Zie ook hier
 
Je zit dan met je hoofd net in een gebied waar de turbulentie is.
Als je er ruim boven zit (vergelijkbaar zonder scherm), heb je minder lawaai, en zit je er onder dan wordt het een heel stuk rustiger.
Het is niet alleen afhankelijk van de hoogte van het scherm, maar ook van de hoek die het scherm heeft.
 
Ik heb even gekeken op die duitse site naar dat scherm-verhogertje. Lijkt me wel wat. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk schermpje best goed werkt. Weten jullie of je zo'n schermpje ook gewoon ergens in een motorzaak kunt aanschaffen. Ergens in het missn van het land bv. Zelf vind ik ook dat de turbulentie veel lawaai geeft boven het ruitje van mijn xmax. Uiteraard draag ik al oordoppen.
 
Heb ook al ergens een extra hoog scherm gezien op internet.

Iemand hier ervaring mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan