wind ruit verlengen: hoe doe je dat ??

Francois01

Die hard MF'er
21 apr 2004
408
0
Terneuzen
ik heb een probleempje met mijn ruit (BMW K1200 GT) die net iets te klein is voor me. Ontvang heel veel lawaai en zit een beetje in de turbulenties...
daarom wil ik een stuk plastic (Lexaan) verbuigen en op mijn bestaande ruit fixeren.. een andere ruit is op de markt niet te koop.
heeft iemand tip voor me ? waar moet ik opletten ? hoe kan ik het best aan de bestaande windscherm fixeren ??

alvast dank !! :? :? :? :? :?
 
ja ik ken die ruiten wel van MRA. Maar ze zijn niet beschikbaar voor BMW's 1200 GT. En je kun niet alleen die flip up bestellen bij MRA...
ik moet dus echt zelf iets knutselen !!
tips ?
 
Ik zou ook vragen of je met een leen-exemplaar even mag proefrijden. Dan weet je zeker dat het je probleem oplost en anders geef je misschien geld uit aan iets wat na een tijdje experimenteren in de kast verdwijnt.
 
Ja leuk idee, maar dat spul moet je in de USA bestellen. .. ;) daar is wel een flinke vertrouwdosis voor nodig om dat ding even te lenen.. O-)
 
heeft iemand tip voor me ? waar moet ik opletten ? hoe kan ik het best aan de bestaande windscherm fixeren ??
Heb het zelf voor mijn RT ruit gedaan. Beviel an sich wel, maar zag er niet uit en ik had het gevoel dat de handling van de fiets er niet op vooruit ging (maar goed, ik had ook oude banden, dus da's allemaal voorbarig), dus bij Parabellum.com toch maar een nieuwe hoge ruit besteld. Huidige ruit ga ik dan waarschijnlijk fors verlagen en voor de zomer gebruiken. Het werkte wel, ik kon mijn vizier op de Autobahn gewoon open houden.

Voor als je wilt knutselen: bevestigd heb ik de opzetruit dmv van vier draadeinden, gewoon gaten in de bestaande ruit geboord, draadeinden door de kuipruit en de opzetruit. In het lexaan/plexiglas oversized gaten geboord, de draadeinden met 2 aluminiumstrips met daaronder rubberstrips (oude fietsbinnenband) uitgelijnd zodat de draadeinden de ruit niet aanraken maar de kracht via de strips aan beide zeiden van de ruit op de ruit wordt overgebracht. Hmm... daar is misschien een foto voor nodig ;) . Boren in dat spul is tricky voor je het weet zit er een barst in. Afplakken, boor invetten met vaseline, niet te scherpe boren gebruiken, en met een klein gaatje beginnen.

Advies: boor gaten op mooie plekken in je kuipruit, zet die draadeinden erin vast, en ga dan met karton spelen tot je de vorm en - belangrijker - de positie van de gaten in de opzetruit goed bepaald hebt. Een hulpje kan handig zijn om de hoogte van de bovenste rand te bepalen. Verder wil je de opzetruit gebogen (dus onder spanning) hebben anders gaat-ie in de rijwind alle kanten op en als je de opzetruit in een hoek van 23 graden zet een stuk van de kuipruit af dan krijg je de beste tunnelvorm om een stabiele luchtstroom achter je opzetruit te krijgen en dus de meeste kans dat de lucht rustig blijft tot-ie over je hoofd heen is.

Maar ik zou liever ff shoppen voor een hogere ruit :-). Parabellum heeft extra hoge ruitjes voor de K1200GT voor 179 dollar. Shipping kwam voor mij op zo'n 65 dollar uit (en btw heb ik geen last van, brommert staat op de zaak :) )
 
Laatst bewerkt:
Ja leuk idee, maar dat spul moet je in de USA bestellen. .. ;) daar is wel een flinke vertrouwdosis voor nodig om dat ding even te lenen.. O-)

Tja, met internet bestellen is dat lastig, maar zou verwachten dat er ook andere oplossingen zijn, dichter bij huis... Of informeer vrijblijven bij een BMW-dealer of informeer naar ervaringen bij de diverse BMW-fora

Bij mdi-online hebben ze ook een showroom en is er wel een mogelijkheid om proef te rijden (tenminste toen ik er was).
 
Cdegroot, heb jij ook een ruit van Parabellum gekocht ? en bevalt het goed: geen vreemde turbulenties ?

bedankt voor deinfo zover !!! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan