Windgeruis achterop

robbedop

Rookie
26 sep 2010
4
0
Wat kan ik doen aan het zeer irritante windgeruis bij iemand die achterop zit.
Mijn duo passagiere word helemaal knetter van de rijwind / turbulentie.
Gele oordopjes werken niet / goede oordopjes ook niet.
We rijden op een CBR 600 (met kuip dus )
Als ik plat op de tank ga liggen en zij blijft rechtop zitten is het bijna weg........
Het word al hinderlijk als ik boven de 100 rij.

O ja.....zo rijden is geen optie , haar thuislaten ook niet, en de auto nemen ook niet :-)
Zijn er mensen die probleem ook hebben en dar een oplossing voor hebben gevonden....

Mvgr Rob.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een ander ruitje, dat kan helpen. Ik merk bij mijn eigen motor dat wanneer ik er een grote tourruit op zet ik er zelf minder last van heb, maar mijn duo juist meer. Sportruitje is dan weer rustiger voor de duo.

Probeer dus eens wat anders, bijvoorbeeld even een stukje zonder ruitje.

Als de gele oordopjes niet werken, dan doe je ze trouwens niet goed in. Als die goed in zitten hoor je nouwelijks nog niets.
 
Laatst bewerkt:
of laat autoplastieken aanmeten... dan weet je zeker dat je goeie oordoppen hebt.
Als heeft Cyber ook gelijk, als je de gele oordopjes goed indoet moet 't ook gewoon werken...
 
Ik ben het ook met Cyber eens. Ik zit vaak achterop en bij lange ritten doe ik van die gele oordoppen in. Dat scheelt echt een hoop herrie. Echt lekker zitten ze niet, maar totdat ik oordoppen op maat heb laten maken, gebruik ik die gele.
 
Ok alvast bedankt voor de reacties.
De gele oordopjes gebruik ik zelf altijd en werken ( voor mij ) prima als ik zelf rij.
Als mijn vrouw die gele oordopjes gebruik hoort ze inderdaad haast nix meer maar het windgeruis is zo sterk dat het niet leuk meer is.
Gele dopjes zitten goed en zijn nieuw de nieuwe oordoppen die we gekocht hebben zijn van alpine met verschillende filters maar ook dat werkt niet goed die gele propje werken beter.( vind ik )
O ja onze helmen zijn HJC.....
 
Ok alvast bedankt voor de reacties.
De gele oordopjes gebruik ik zelf altijd en werken ( voor mij ) prima als ik zelf rij.
Als mijn vrouw die gele oordopjes gebruik hoort ze inderdaad haast nix meer maar het windgeruis is zo sterk dat het niet leuk meer is.
Gele dopjes zitten goed en zijn nieuw de nieuwe oordoppen die we gekocht hebben zijn van alpine met verschillende filters maar ook dat werkt niet goed die gele propje werken beter.( vind ik )
O ja onze helmen zijn HJC.....


HJC staat nou niet echt bekend als stille helmen.
Ik geloof dat shubert vrij stille helmen maakt.

En anders inderdaad even kijken of een ander ruitje werkt, of oordoppen laten aanmeten. :)
 
HJC staat nou niet echt bekend als stille helmen.
Ik geloof dat shubert vrij stille helmen maakt.

En anders inderdaad even kijken of een ander ruitje werkt, of oordoppen laten aanmeten. :)
:^ HJC? hmm... Ander ruitje proberen, of misschien een soort col die je helemaal optrekt tot onder aan je helm, dat kan soms de turbulentie iets verminderen.
 
Hoe is de zit houding?

Als jullie helmen in 1 lijn staan( recht achter elkaar ) dan is voor haar het windgeruis erger dan dat ze over jou schouder meekijkt. hoe het precies zit weet ik niet, heeft te maken met de aerodynamica.
 
Laat haar eens achterop onder het rijden haar hand onder haar kin steken, zodat ze de onderkant van haar helm afsluit. Ik vermoed dat het ruis dan een stuk draagelijker word. Helpt dit, koop dan een "helmsok" (volgens mij heet dat zo). Dat sluit de onderkant af, verminderd dus ruis en blijft ook nog eens wat lekkerder warm in de helm (voor deze tijd wel lekker).

Het verhaal met het ruitje kun je trouwens ook testen door haar in verschillende posities te laten zitten. Als de ruis weg is als ze wat hoger of lager gaat zitten met haar helm is het het ruitje.
 
Ik vermoed dat het door de wervelingen komt van jouw helm, als jij naar voren zit is het over zeg je...
 
Ik herken het. Als ik met een bijrijder rijd, dan voel ik ook veeeeel meer turbulentie dan wanneer ik alleen rij. Dus bij mij is het niet zozeer het geluid, maar het feit dat we bijna niet rustig kunnen zitten. Uiteraard zitten we dicht tegenelkaar en houden we elkaar goed vast, maar dan nog "wapperen" we als het ware flink heen en weer als we boven de 140 km/uur aankomen.

Ik heb zo geen oplossing.
Als het echt alleen het geluid is, moet je inderdaad oordoppen proberen.

Wellicht dat een aero-bobbel op de bijrijders-rug nog soulaas kan bieden.....
 
Ik herken het. Als ik met een bijrijder rijd, dan voel ik ook veeeeel meer turbulentie dan wanneer ik alleen rij. Dus bij mij is het niet zozeer het geluid, maar het feit dat we bijna niet rustig kunnen zitten. Uiteraard zitten we dicht tegenelkaar en houden we elkaar goed vast, maar dan nog "wapperen" we als het ware flink heen en weer als we boven de 140 km/uur aankomen.

Ik heb zo geen oplossing.
Als het echt alleen het geluid is, moet je inderdaad oordoppen proberen.

Wellicht dat een aero-bobbel op de bijrijders-rug nog soulaas kan bieden.....

Of een double bubble ruitje op je bike. Maar check eerst ff zoals ik al eerder zei waar de windgrens loopt dmv hoger en lager zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan