Windscherm breekt spontaan af - ervaringen?

sce600katana

Rookie
5 mrt 2013
28
5
Utrecht
Ik post dit topic om a) te inventariseren of anderen deze ervaring hebben gehad en b) te waarschuwen bij het gebruik van windscherm opzetstukjes.

Gisterenmiddag reed ik met een regulier gangetje van ongeveer 130 op een Honda CBF1000FA uit 2011 over rechterbaan van de A1, waar het vrij rustig was, toen uit het niets het windscherm compleet afscheurde ter hoogte van waar de bevestigingspunten aan het plexiglas gemonteerd zitten, en met een enorme dreun tegen mijn helm aanklapte. De schrik was uiteraard enorm, en ik realiseerde me direct dat als het scherm wat lager, bijvoorbeeld vlak onder mijn helm tegen me aan was geklapt, de gevolgen een stuk groter hadden kunnen zijn.
De motor had ik te leen van mijn vader, die er een aantal jaar geleden een opzetstukje van MRA op heeft laten zetten (link). Ik weet zelf niet van het bestaan van snelheidbegrenzingen o.i.d. bij het gebruik van dit soort opzetstukjes, wellicht kan iemand mij hier misschien iets over vertellen? Maar mij lijkt, dat je gewoon met 130 over de snelweg zou moeten kunnen rijden, ook met opzetstukje? Ik kan natuurlijk niet oordelen of het opzetstukje ervoor heeft gezorgd dat het scherm is afgescheurd, maar het zou mee hebben kunnen spelen, al lees ik nergens andere verhalen over iets soortgelijks.
Bij mijn weten was het windscherm volledig onbeschadigd bij vertrek (dus geen reeds bestaande scheuren e.d.).

Eindresultaat:
WhatsApp Image 2020-11-14 at 14.37.28.jpeg

Impact om mijn helm:
WhatsApp Image 2020-11-14 at 14.48.30.jpeg
 
Wow heftig! Ik heb zoiets ook nog nooit gezien. Denk eerder dat het ouderdom van het scherm is (edit: 9 jaar is niet zo oud, misschien gewoon een zwak punt dat altijd al in het scherm heeft gezeten) en onder invloed van UV straling na de jaren wat verzwakt. Maar zo'n verlengstukje verhoogt natuurlijk wel de kracht die op zo'n scherm staat. Helemaal met de straffe wind hier.
Gelukkig dat verder alles goed is gegaan!
 
Heeft de motor veel buiten in de zon gestaan?
Edit: ik zie dat iemand mij al voor was.
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar in combinatie met het opzetstuk vind ik het niet vreemd.
 
Die opzet ruitjes zijn gewoon ruk
zeker bij 130km en meer
je hebt onwijs veel geluk gehad
 
-O-

Het zou ook kunnen, dat de ruit te vast is gedraaid, of juist wat speling had op (1 van) de bevestigingspunten. Dan nog zal de extra belasting van de windlip ook invloed hebben gehad.
 
Bij de Beverly 500 stond op het windscherm: max 100 km /uur:) .

Bij het windscherm op de Norge kan je, als het licht er op een bepaalde manier op valt, vooral rond de bevestigingspunten kleine "stress-scheurtjes" zien. Ik denk dat op termijn zo'n scheurtje groter kan worden en een keer tot een breuk kan leiden. Maar ik heb het ook bij anderen nooit meegemaakt. Weer en UV hebben er vast wel invloed op.

Lijkt me vreselijk schrikken als het gebeurt, en ik kan me voorstellen dat je er lelijk mee te pas komt, als de brokken je ongelukkig raken.

Pleit allemaal voor een naked.....
 
Dat was zeker 1 van je engelen. Gauw vergeten , en niet bij elke motorrit dat scherm staan te bekijken of het wel goed is.
 
Dank voor de inzichten.
Wow heftig! Ik heb zoiets ook nog nooit gezien. Denk eerder dat het ouderdom van het scherm is (edit: 9 jaar is niet zo oud, misschien gewoon een zwak punt dat altijd al in het scherm heeft gezeten) en onder invloed van UV straling na de jaren wat verzwakt. Maar zo'n verlengstukje verhoogt natuurlijk wel de kracht die op zo'n scherm staat. Helemaal met de straffe wind hier.
Gelukkig dat verder alles goed is gegaan!
De motor staat eigenlijk altijd binnen. Maar wellicht dat zo'n scherm na veel flexen (wat ie in de rijwind toch altijd wel doet) toch een soort moeheid gaat vertonen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar in combinatie met het opzetstuk vind ik het niet vreemd.
Als het niet vreemd is dat zoiets kan gebeuren met een opzetstuk snap ik niet dat die dingen nog verkocht worden. Maar ik stap nooit meer op een motor met zo'n verlengstuk ;)
-O-

Het zou ook kunnen, dat de ruit te vast is gedraaid, of juist wat speling had op (1 van) de bevestigingspunten. Dan nog zal de extra belasting van de windlip ook invloed hebben gehad.
Het is op deze motor zo'n scherm die verstelbaar is, dus er zit sowieso al veel speling op.
Pleit allemaal voor een naked.....
Whaha dat is ie nu opeens zonder dat er om gevraagd werd. Maar er komt weer een nieuw ruitje op ;)
 
(...)

Het is op deze motor zo'n scherm die verstelbaar is, dus er zit sowieso al veel speling op.
(...)
Dat staat los van de bevestiging, die door de ruit heen zit, en bij teveel speling of juist te strak aandraaien, vanuit de boring(en) kan gaan doorscheuren. Zoals @Mike Schenk ook vermoedt, dus. Ik ben het met hem eens, ik denk eerder aan te strak dan te los. Merk je verder ook niets van, totdat het te laat is.
 
op mijn AN 650 burgman een fabrieksverhoogd scherm gehad en die boog behoorlijk door als het wat sneller ging na een jaar en een beetje zag ik plotseling behoorlijke scheuren ter hoogte van de bevestigingspunten. en ook daar zat de beschadiging eerst verstopt onder de afdekking van de bevestigingsschroeven net als bij de foto van de CBF1000FA. als zo'n scheur één keer gestart is op een plek waar je hem niet ziet (onder de afdekking) dan krijg je daar een zwak punt waar het scherm extra gaat buigen en dan langzaam groter wordt. maar de krachten en het buigmoment tussen de barstjes links en rechts nemen enorm toe wat er toe kan lijden dat die ruit in één keer doorscheurt. ik denk dat als je onder de afdekking naar de restanten gaat kijken dat je zal zien dat de breukvlakken daar anders (vuil) zijn wat duid op en al bestaande beschadiging die plotseling groter is geworden. dat je voor het wegrijden niks het gezien is een groot nadeel van die afdekkappen. en zo'n opzetspoiler zal niet geholpen hebben daar heeft honda nooit mee getest.
 
Mijn vermoeden is dat de ruit er een keer af is geweest en vervolgens bij het weer monteren de boutjes te strak zijn aangedraaid. Daar krijg je precies dit effect van.
:^

toevallig net met mijn Tiger-ruitje in de weer geweest. Volgens het boekje moeten de boutjes met 1.5Nm worden vastgezet. Daar ga je heel snel overheen.
 
Ik had zelf regelmatig gedoe met kapotte helmvizieren. Ik dacht dat die dingen na een jaartje gewoon scheurden bij de ophanging omdat ik vaak met het vizier open rijd tot 80 km/h. Tot een oplettende motorzaak medewerker me vroeg hoe ik het vizier schoonmaakte. Sindsdien nooit meer gedoe gehad, want ik gebruikte glassex! Hier kreeg ik een kraakhelder vizier van, met de nadruk op KRAAK. Als de weekmakers opgelost worden in een sterk schoonmaakmiddel, dan wordt het kunststof ook enorm bros, PANG!

Weet je zeker dat de afgelopen 9 jaren nooit iemand met glassex of iets dergelijks aan de ruit heeft gezeten?

Nog een paar aanvullingen:

Wellicht is een opspattend steentje de trigger geweest, dat heb je misschien niet in de gaten gehad.

Ik weet niet hoe het met de vergrendeling zit, ik zie dat je ook 2 losse sledes hebt.
Bij mijn motor zou ik het scherm schuin kunnen vergrendelen als ik een beetje lomp doe. Linkse slede op standje 2 rechtse op standje 3. Dan staat er continue een torsie op het scherm (misschien is dat bij deze motor al jaren aan de gang zonder dat je t weet).

Wellicht is het scherm er ooit afgeweest (om te poetsen ofzo) en is er 1 van die bevestigingsringetjes niet teruggeplaatst (Dit zou je nog kunnen controleren.)

Wat een analyses allemaal!

Het is schrikken, en gelukkkig redelijk goed afgelopen. Misschien is dit het moment om een (fabrieksorigineel?) verhoogd scherm aan te schaffen en niet meer met verlengstukjes te prutsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan