Windscherm en invloed benzineverbruik

The Vipe

Die hard MF'er
17 jul 2002
332
1
Regio Arnhem
Ik twijfel over de aanschaf van 'n windscherm op m'n Intruder. Waarom, omdat ik nogal wat tegenstrijdige meningen te horen heb gekregen.

Voordelen:
- uit de volle rijwind :)
- geen botsing met insecten <=> visier :)
- prettig bij regenbuien (bij hogere snelheid niet vol in de regen) :)
- betere stroomlijning motor? :? (beter benzineverbruik?)

Nadelen
- groter front-oppervlakte, dus nadelig voor benzineverbruik? :?
- rijden bij wind wordt moeilijker omdat de wind op het scherm meer kracht op het stuur uitoefend, met name bij zijwind. :?
- aanschafprijs. '(
- motor wordt er niet mooier op (persoonlijke mening) '(

Mijn vraag: hoe zit het nu echt met stroomlijning/benzineverbruik? En wat is de invloed van zo'n scherm nu echt bij veel wind. Ikzelf kan dan wel uit de wind zitten, maar bemoeilijkt zo'n scherm het sturen door de krachten die de wind op 't scherm uitoefend?

Aangezien die schermpjes toch nog 'n aardig centje kosten is 't me te duur om 't er gewoon maar op te gokken. Dus....wie kan me wat meer helderheid verschaffen?
 
het benzine verbruik gaat iets omhoog, dat lijkt me logisch. Je hebt meer oppervlakte aan de voorkant gekregen dus meer weerstand het gevolg daarvan is dat de Truder harder moet werken.

:)

Maar als je het graag wil moet je gewoon zo'n ding kopen en niet zevelen. De halve wereld rijdt met zo'n ding dus zal het rijden ook best mee vallen. :)
 
Ik heb het gevoel dat de motor wat instabieler is geworden bij harde wind.. maar niet zo dat ik het eng vind o.i.d. en ik heb niet zo lang zonder gereden dus mijn advies is: gewoon doen. Ik had trouwens een scherm van motozoom.nl en die viel qua prijs best mee vergeleken met de rest (is wel een beetje een te klein schermpje achteraf)
 
Ik heb een kawasaki vulcan 800. Daar heb ik een tijdje mee met mn snufferd in de volle wind gezeten. Op lange stukken werd ik hier onbewust een stuk moeier van. De motor ligt dan goed stabiel, maar de herrie om je hoofd en de spanning op je armen is veel meer.

Toen ging ik een groot scherm monteren (a la harley zeg maar) die aan de vorkpoten bevestigd word. Want ik had goede verhalen gehoord over zo'n scherm.
Na 30 rondjes snelweg op/af had ik mijn afstelling van het scherm gevonden. Wat een rust!! Ik merk wel wind, ik hoor wind, maar de druk op je lichaam is een stuk minder.
Benzineverbruik niet bij nagedacht en ook niet gemerkt eigenlijk.
Maar als het goed waait en je rijd 120, voel je vage kleine rukjes onregelmatig, maar eigenlijk wil ik hier niet over vallen; ik bedoel, je weet dat het scherm wind vangt...
Met de regen geen water meer in je kruis...
Met warmte nog warmer (je vangt minder rijwind)

Kortom, eerst vond ik een scherm gewoon lomp...maar acheraf staat het best bij mijn motorstijl, en heeft het zoveel voordelen...

Het was de bedoeling dat het scherm er alleen voor de 2 weken durende vakantie in 2001 erop zou zitten. Maar het is er nog niet af.

Ga wel veel experimenteren met de afstelling, want je wilt zo weinig mogelijk gebulder om je hoofd (bij verkeerde schuinte/hoogte aftelling kan je goed last hebben van windgebulder!!!)
Kies daarom een scherm op maat.
 
Ga wel veel experimenteren met de afstelling, want je wilt zo weinig mogelijk gebulder om je hoofd (bij verkeerde schuinte/hoogte aftelling kan je goed last hebben van windgebulder!!!)
Kies daarom een scherm op maat.

Ik zag bij Motozoom.nl diverse schermen die geschikt zijn voor mijn motor. Maar als ik je goed begrijp is een scherm specifiek gemaakt voor mijn type motor beter (ivm windgebulder) dan een universeel-scherm? Bedankt voor de tip.
 
full


windscherm National Cycle voldoet uitstekend :)
geen last van regen /wind/ vliegen.
verbruik bij aan het gas hangen (dat kan ook bij een 1400!) 1:13 en bij rustig touren 1: 18

Doen :]

hoogste snelheid met scherm 170 km/u zonder pijn in je armen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu twee keer het advies gekregen een National Cycle scherm te nemen, ik denk dus dat ik daar maar 'ns naar ga informeren in de winkel. 170 haalt m'n VS600 niet, al lig ik daar niet van wakker. Snelweg met windkracht 3 heeft ie 'n verbruik van 1:24, dat maakt me vrolijk bij de pomp. (hoewel, m'n Rebel 250 haalde 1:35!)
 
heb ik ook ja... gemaakt van polycarbonaat, waar ook de minder dure helmen van zijn gemaakt...
bevestiging aan vorkpoten(met rubbers ertussen)
Maar ik heb bij mn vulcan geen last van een uitstekend kilometertellerhuis, dus ik weet niet hoe dat zit bij fietsen die de teller 'op het stuur' hebben. Als je een teller hebt uitsteken..eh, nouja het scherm staat vrij ver van het stuur, dus dat zal wel lukken. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan