Windscherm en turbulentie

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Ik wil op mijn XT een windscherm monteren maar vraag me af hoe ik er het meeste profijt van kan hebben, het kuipruitje is ca 33cm breed en ook ongeveer die hoogte en heeft een iets gekrulde bovenrand. Montage wil ik doen door een paar strippen te nemen waarop ik een paar pijpjes las welke aan de bovenste kroonplaat worden bevestigd, meteen kan er een roadbook montagesteun op komen en houder voor de navigatie.

Vraag is nu vooral wat de beste positie is, hoog laag schuin of juist recht.
hoe zit het met turbulentie?
 
dat is van zoveel factoren afhankelijk.
dat zul je echt proef ondervindelijk moeten uitvogelen.
klinkt heel lullig, maar het is zo.


:^

Bij mijn motor heb ik telkens de ruit een stukje veranderd, uiteindelijk kwam het erop neer dat ik de meeste bescherming en miste turbulentie had door de ruit 10 cm te verlagen :?
 
Helaas maar de bovenstaande reacties zijn helemaal goed.
Ik ben 1.97 en heb al twee motoren gehad waarbij ik de ruit lager gezet heb om er meer profijt van te hebben. Waaronder een Soes gsx 1100 f met een electrisch verstelbare ruit. Erg prettig om in te stellen.
 
Ik wil op mijn XT een windscherm monteren maar vraag me af hoe ik er het meeste profijt van kan hebben, het kuipruitje is ca 33cm breed en ook ongeveer die hoogte en heeft een iets gekrulde bovenrand. Montage wil ik doen door een paar strippen te nemen waarop ik een paar pijpjes las welke aan de bovenste kroonplaat worden bevestigd, meteen kan er een roadbook montagesteun op komen en houder voor de navigatie.

Vraag is nu vooral wat de beste positie is, hoog laag schuin of juist recht.
hoe zit het met turbulentie?

Lucht doet ongeveer het zelfde als stromend water, misschien is het dan makkelijker in te beelden.
 
Laatst bewerkt:
Zoek eens het XTZ SuperTenere-topic door, of de vorige. daar zijn een aantal mensen behoorlijk bezig geweest met die ruitjes.

Verhogen, andere hoek, andere vorm, god-weet-wat. Alles is zo'n beetje geprobeerd. Ook een boel foto's van de experimenten.
De algemene conclusie voor langere mensen is een lager ruitje geloof ik. Dan is de turbulentie om je helm weg.

Je hebt een XT600 tenere, volgens mij is dat eenzelfde ruitje.
 
Laatst bewerkt:
:^

Bij mijn motor heb ik telkens de ruit een stukje veranderd, uiteindelijk kwam het erop neer dat ik de meeste bescherming en miste turbulentie had door de ruit 10 cm te verlagen :?
Da's niet ZO vreemd. Ook bij m'n Div 900 heb ik ca. 10 cm van de ruit afgezaagd voor meer rust aan m'n kop. vol in de wind is een stuk rustiger als met je hoofd in de turbulentie. mijn ervaring was proefondervindelijk ongeveer:
Originele ruit: turbulentie ongeveer ter hoogte van m'n kin/mond: herrie valt mee, wel schudden van m'n hoofd
Verhoogde ruit gekocht: turbulentie ongeveer ter hoogte van m'n voorhoofd: KOLEREHERRIE en nog veel meer schudden van m'n hoofd
10 cm ingekort: turbulentie ter hoogte van m'n borst/net onder m'n keel: RUST, zowel geluid als beweging.
De enige manier om met een ruit echt zonder turbulentie te rijden is een ruit formaatje goldwing :+
 
Precies, en dat wil je niet op een XT Tenere _O-

inderdaad...dat is geen pan, ik heb een vrij klein ruitje en het stuur is al vrij hoog dankzij de lange voorvork. Verder heb ik ook geen kuip, er zit een dubbele koplamp op waar ik een ring omheen maak. Op die ring wil ik dan twee strips lassen waarop het ruitje komt, deze strips wil dan ook nog een vastzetten aan de bovenste kroonplaat zodat ze op 4 punten vastzitten.
 
Helemaal mee eens, ruitje moet niet boven je kin uitkomen.
rij zelf hiermee rond, ben 1.92 btw

full


scheelt veel, rij veel lange stukken boven de 100.
vooral op vakantie erg prettig.

en als we het dan toch over turbulentie cq comfort hebben,
een laag voorspatbord met een flinke brug tussen de vorkpoten doet ook wonderen qua stabiliteit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan