Windschermgeraas BMW R80RT

cdegroot

Die hard MF'er
1 okt 2004
505
0
Amersfoort
Ik heb net een '88 R80RT gekocht, rijdt heerlijk maar ik geloof dat ze bij BMW niet helemaal rekening gehouden hebben met mensen van 1.96 lang... Met het windscherm op de hoogste stand krijg ik de turbulentie vol op mijn helm, zelfs met oordoppen in is het een vreselijk lawaai. Met het windscherm op de laagste stand zit de turbulentie op nekhoogte en komt er (weliswaar net iets minder) herrie de onderkant van mijn helm in. Allemaal niet fijn als je uren op de snelweg zit.

Zijn er simpele oplossingen voor dit probleem? Ik wil niet meteen de zaag in het scherm zetten, maar misschien dat er op minder ingrijpende manieren in de luchtstroom in te grijpen is...

Bedankt,

Cees
 
Er zijn van die plexiglas plaatjes te koop die je er bovenop kan monteren zodat je de luchtstroom kan beinvloeden... ik denk dat je daarvoor het beste bij louis.de of motozoom.nl voor kan kijken :)
 
Hmm... Ik zie op die sites alleen maar van die generieke schermpjes staan. Ik zie op engelstalige sites wel het een en ander, ook DHZ acties (maar goed, dan moed ik waarschijnlijk van de mods verder in techniek :-)).

Ben ik de enige die er last van heeft? Lijkt me zo sterk in dit land van lange l..len...
 
Hmm... Ik zie op die sites alleen maar van die generieke schermpjes staan. Ik zie op engelstalige sites wel het een en ander, ook DHZ acties (maar goed, dan moed ik waarschijnlijk van de mods verder in techniek :-)).

Ben ik de enige die er last van heeft? Lijkt me zo sterk in dit land van lange l..len...
Ik (1.94m) had ooit een R80RT en later ook een R100RT met standaard schermen. Ik reed altijd met doppen maar kan me niet herinneren dat er zo vreselijk veel turbulentie optrad. Bij wat voor snelheden krijg je last? Het verstellen (meer de hoek verzetten dan de hoogte) maakte voor mij niet zo veel verschil (altijd in "laagste" stand). Wat wel vervelend was dat als de wind schuin onder een bepaalde hoek tegen stond dan kwam er veel kracht op mijn nek te staan, en ook het aparte "duwtje in de rug" heb je met dit soort kuipen maar da's meestal niet zo erg zolang je je nek maar goed inpakt en je broek over je laarzen draagt, want regenwater wordt met enige nadruk "om het hoekje" naar binnen geblazen. Verder perfect beschermende kuipen trouwens. Wat een heel klein beetje zou kunnen helpen is de lucht-openers in de kuip open te zetten: Bij hogere snelheden blazen deze geen lucht meer maar helpen om het vaccuum achter de kuip te verminderen (als je een ex-politie RT hebt zitten die openingen mogelijk dicht trouwens maar nogmaals, echt veel mis je er niet aan).
Ik weet dat er hogere schermen bestaan (bestonden?) voor de RT's maar weet niet of dat verbetering zou geven (kan zelfs erger worden). Misschien HEB je al zo'n hogere ruit? (de originele zijn niet al te hoog en te herkennen door een dikke zwarte kunststof rand er omheen). De originele zijn ook stuk mooier maar da's natuurlijk kwestie van smaak.
Een troost: De oude RT-kuipen beschermen beter (vooral tegen regen) dan de nieuwe generatie omdat je dichter bij de ruit zit: Op de nieuwere 1100 RT moest ik altijd flink over 100 rijden om merkbaar droger te zitten (en dat is juist niet verstandig als het regent...).

Houdt kopbouten + klepspeling en carburateurs (synchronisatie / waterdruppels in vlotterkamers) in de gaten dan heb je een fijne betrouwbare toerfiets 8-)
 
Bedankt voor alle tips. Voordeel van een ouwe fiets is dat je er wat makkelijker gaten in boort, dus ik heb met plexiglas een opzetscherm gemaakt en op mijn windscherm gemonteerd, rij nu 140 met vizier open :] . Morgen naar de Alpen, eens kijken of het blijft bevallen. Wel iets meer wind in de rug, zal nog eens kijken of het openen van de luchtgaten helpt anders denk ik dat ik het windscherm aan de onderkant wat verder weg van de kuip monteer (gelukkig heeft mijn logeeradres in Zuid-Duitsland een volledig geoutilleerde werkplaats). Ga ook met mijn 'opgehoogde' scherm nog een beetje met de stand spelen.

Ik had met het (overigens standaard) reguliere windscherm ook met de ventilatieopeningen open gereden, hielp weinig. Misschien heb ik een hele lange rug? Of misschien ben ik wel gewoon een zeikerd ;-). In ieder geval lekker een dagje aan het knutselen geweest, plexiglas kost weinig en als het niet bevalt heb ik een paar luchtgaten in mijn windscherm.

(inspiratie opgedaan op http://faq.f650.com/FAQs/Turbulence.htm)
 
En, heeft het knutselen uiteindelijk geholpen?
Ja. Maar het zag er niet uit (nu weet ik dat hele volkstammen vinden dat mijn brommert er ueberhaupt niet uit ziet... ;( ). Op de Airhead Beemer Club mailing list (als je een luchtgekoelde BMW boxer rijdt en geen lid bent van de ABC doe je jezelf tekort!) wees iemand me op Parabellum (www.parabellum.com), die hebben complete schermen, ook extra hoog, met nieuwe 'voet' met daarin zo'n modern 'gat' voor laminaire luchtstroming, voor oude BMW's. Het scherm ligt inmiddels in Nederland bij GLS in het douane entrepot, ga vandaag maar eens bellen waar het blijft...

Maar het werkte verder prima - kosten waren een paar draadeinden, boutjes, strip aluminium, oude binnenband en een stuk plexiglas van 4 euro. Dus ga ik wel onthouden voor als ik nog eens een ratbike ga doen :+
 
Als het zover is met die ratbike dan krijgen we toch hopelijk een plaatje te zien ? Met een extra inzoom op die binnenband *D )
Ja hoor. Probleem is dat het nog wel ff kan duren voor ik een goedkope boxer vind om mee te beginnen...

(ja, het wordt zeker een ratbeemer :) )
 
Ja. Maar het zag er niet uit (nu weet ik dat hele volkstammen vinden dat mijn brommert er ueberhaupt niet uit ziet... ;( ).

Tja, een scherm op een R100R maakt hem ook niet mooier, maar het is wel erg comfortabel. Probleem is dat ook ik te groot ben voor het gemonteerde scherm, misschien dat een "Parabellum" het beter doet {bedankt voor de link!}, is alleen een beetje lastig te zien vanaf de voorbeeld foto (vanaf waar wordt die 16/18/20" hoogte eigenlijk gemeten?).
 
Tja, een scherm op een R100R maakt hem ook niet mooier, maar het is wel erg comfortabel. Probleem is dat ook ik te groot ben voor het gemonteerde scherm, misschien dat een "Parabellum" het beter doet {bedankt voor de link!}, is alleen een beetje lastig te zien vanaf de voorbeeld foto (vanaf waar wordt die 16/18/20" hoogte eigenlijk gemeten?).
Ik heb mijn 23.5" er op zitten (tsjeesus wat een joekel ;) ). Hoogte lijkt me hoogte van het plexiglas - op een RT is het natuurlijk simpel waar de onderkant begint van dat plexiglas, nl. bovenaan de kuip. De hoogte is overigens aanbevolen door een dame van Parabellum, dus misschien helpt ff mailen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan