Windsherm voor lange reis - Touratech of origineel BMW?

Polderjonge

Rookie
31 mei 2017
6
0
Beste mannen en vrouwen,

Mijn geplande motorvakantie met een paar maten staat voor de deur. Op de planning staat een paar duizend km rijden door de landen: Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk.

Mijn f800gs is op dit moment uitgerust met een standaard windsherm. Zie foto 1.

Voor de reis wil ik graag meer comfort en kan ik jullie advies gebruiken. Welk windscherm kan ik het beste kiezen? 100% uit de wind hoeft niet, maar op dit moment vang ik best veel wind, als ik +130 km/uur rij.

Foto 2: Wunderlich Ergo Marathon screen (geen extra bevestigingsmateriaal)
Foto 3: BMW Toerwindscherm (inclusief extra bevestigingsmateriaal)

Wie heeft er ervaring met de windshermen op foto 2 en 3? :]




full
 
rij dan geen 130 plus en houd het windscherm dat je hebt. en ervaringen van anderen met een zelfde motor zeggen weinig. elk lichaam is anders. zelfs al heb je de zelfde lengte dan nog kan er een groot verschil zitten in de lengte van de rug, benen en armen waardoor jij dus op een andere plek op de motor zit met je hoofd als een ander. en dan heb je ook nog verschil in schouder breedte en het soort en type helm dat op je hoofd staat. dit kan er toe lijden dat iemand met de zelfde motor en zelfde lengte een compleet andere ervaring heeft met het zelfde windscherm.
en zeker voor dat soort trips zorg dat je niet te veel uit de wind komt te zitten. op de heen en de terug weg bij hoge snelheid is het lekker maar 1 maal op de bergwegen daar ga je die rijwind erg waarderen als het wat warmer is en die kans is behoorlijk.
 
Ik denk dat TS om ervaringen vraagt, niet om de verschillen tussen alle motorrijders. Ik heb nl ook heel veel gehad aan ervaringen van anderen.
 
Tis nogal afhankelijk hoe zo'n andere ruit uitpakt.
De enige manier is om er mee proef te rijden.
Misschien je dealer vragen of je een stukje mag uitproberen?
 
Mijn broer heeft uitgebreid geëxperimenteerd met schermen en aanpassingkjes op zijn F8 GS. Er spelen idd heel veel factoren en zelfs kleine dingen als de plaatsing van een eventuele navi zijn van invloed. Ook met/zonder tanktas maakt een flink verschil.
 
Van m-f loze bro voor MF:
Zonder extra versteviging resulteren hoge toerschermen in zeer hoge stress op de (plastic!) bevestiginglocaties van de standaard F8 (ik vermoed sterk dat om exact die reden de GSA een net iets ander frontje heeft, en natuurlijk de beugel).
Comfort van standaard F8 schempje bij ook maar een beetje doorrijden is inderdaad ronduit pet. Ik heb, zoals al gezegd, geexperimenteerd met meerdere schermen en set-ups.
Ik rij 2013 model F8GS.
Ik ben 1.78, draag een Schoei hornet ADV (maakt al heel verschil tegen de voorganger) met altijd een Buff om hals en een strak KLIM jack. Ik heb ook een touratech opzetschermpje.
1) orgineel: perfect als je van het asfalt afgaat en de gravel paadjes opzoekt waar je toch wat dichterbij moet kunnen zien. :-)
2) bmw toerscherm met Hornet helm. in 2013 kwan dat nog zónder beugel (maar daar had ik een 2-3 cm afgezaagd omdat het, voor mij, té hoog van voor een trip die ook veel offroad had). Resultaat: met opzetstuk prima tot 100kph. Daarboven trok 'ie te veel turbulentie.
3) touratech scherm met hornet ADV helm. Zeer comfi tot 100kpexh. Daarboven turbulentie maar blijft goed te doen.
4) touratech + opzetruitje en hornet ADV zónder zonneklep. Fluisterstil tot 130+. Voor mij PERFECT voor lange snelle dagen. En het op/afhalen van zowel schermopzet als helmklep is geen tijd dus ik ben lekker flexibel naar omstandigheden.

Note: ik hen met een paar stripjes aluminium versteviging aangebracht tussen de hoge-lage ruitschroeven.
Ik zal kijken of ik foto hen van setup.
 
f800gs-tanktas.jpg


Dit is de set-up voor een trip over een paar weken. Als je een gps hebt experimenteer met beste locatie. Ik vond nogal verschil van toen ik hem van nèt zijkant naar het midden verhuisde.Kan toerenteller zien vanaf 2000 rpm... is toch meer dan voldoende ;)
 
Tis nogal afhankelijk hoe zo'n andere ruit uitpakt.
De enige manier is om er mee proef te rijden.
Misschien je dealer vragen of je een stukje mag uitproberen?

Dat is een goed idee. Ik ga eens kijken welke windschermen ze op de f800's hebben staan..
 
rij dan geen 130 plus en houd het windscherm dat je hebt. en ervaringen van anderen met een zelfde motor zeggen weinig. elk lichaam is anders. zelfs al heb je de zelfde lengte dan nog kan er een groot verschil zitten in de lengte van de rug, benen en armen waardoor jij dus op een andere plek op de motor zit met je hoofd als een ander. en dan heb je ook nog verschil in schouder breedte en het soort en type helm dat op je hoofd staat. dit kan er toe lijden dat iemand met de zelfde motor en zelfde lengte een compleet andere ervaring heeft met het zelfde windscherm.
en zeker voor dat soort trips zorg dat je niet te veel uit de wind komt te zitten. op de heen en de terug weg bij hoge snelheid is het lekker maar 1 maal op de bergwegen daar ga je die rijwind erg waarderen als het wat warmer is en die kans is behoorlijk.

Top! Bedankt voor je kritisch blik. Ik denk dat je gelijk hebt wat de wind waarderen betreft.... als ik eenmaal hoog in de bergen aan het toeren ben :]
 
In je titel spreek je ook over Touratech, maar in je post heb je het alleen over Wunderlich en BMW.
Dus wellicht is dit van Touratech ook iets voor je:
Touratech Desierto Fairing, deze heeft een verstelbaar windscreen.
Touratech Windscreen BMW F800GS.
Helaas heb ik met geen van beidde ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen.

Hoi! Goed opgemerkt, in de titel heb ik het niet juist geformuleerd.. Het ging expliciet om de Wunderlich versie... maar een Touratech is zeker ook een optie. In de verkenning neem ik jouw opties zeker mee. Bedankt. :)
 
Van m-f loze bro voor MF:
Zonder extra versteviging resulteren hoge toerschermen in zeer hoge stress op de (plastic!) bevestiginglocaties van de standaard F8 (ik vermoed sterk dat om exact die reden de GSA een net iets ander frontje heeft, en natuurlijk de beugel).
Comfort van standaard F8 schempje bij ook maar een beetje doorrijden is inderdaad ronduit pet. Ik heb, zoals al gezegd, geexperimenteerd met meerdere schermen en set-ups.
Ik rij 2013 model F8GS.
Ik ben 1.78, draag een Schoei hornet ADV (maakt al heel verschil tegen de voorganger) met altijd een Buff om hals en een strak KLIM jack. Ik heb ook een touratech opzetschermpje.
1) orgineel: perfect als je van het asfalt afgaat en de gravel paadjes opzoekt waar je toch wat dichterbij moet kunnen zien. :-)
2) bmw toerscherm met Hornet helm. in 2013 kwan dat nog zónder beugel (maar daar had ik een 2-3 cm afgezaagd omdat het, voor mij, té hoog van voor een trip die ook veel offroad had). Resultaat: met opzetstuk prima tot 100kph. Daarboven trok 'ie te veel turbulentie.
3) touratech scherm met hornet ADV helm. Zeer comfi tot 100kpexh. Daarboven turbulentie maar blijft goed te doen.
4) touratech + opzetruitje en hornet ADV zónder zonneklep. Fluisterstil tot 130+. Voor mij PERFECT voor lange snelle dagen. En het op/afhalen van zowel schermopzet als helmklep is geen tijd dus ik ben lekker flexibel naar omstandigheden.

Note: ik hen met een paar stripjes aluminium versteviging aangebracht tussen de hoge-lage ruitschroeven.
Ik zal kijken of ik foto hen van setup.

Thanks voor het delen van je ervaringen. Zo te lezen heb je al het een en ander uitgeprobeerd.
Welke windscherm bedoel je precies bij opsomming 3?

Ik ben 1.85m en draag een Shoei neotech helm uit 2016. Dikke helm heb jij trouwens! En het opzetruitje (opsomming 4) biedt dat nog soelaas als ik dat op mijn huidige scherm monteer? nr 1 op mijn foto (zie helemaal bovenaan).

En thanks voor je foto van je GS, mooi exemplaar.
 
Ik mis de meest logische, de MRA vario touring. Alleen even de keuze maken of je de lage of hoge opzetruit wilt hebben.
Het opzetruitje is in 7 standen te verstellen dus zit er vast wel een stand tussen die bij jouw bouw past.
Wil je low budget kan je ook een los opzetruitje bij MRA kopen.
 
Nog meer schrijfsels van bro:

Windscreen spoiler universal | Touratech Ltd
Mijn setup: bmw comfi seat (is nog weer net wat hoger dan standaard).
Scherm is touratech Part number 01-048-0370-0.
Spoiler voor f8 scherm is Part number 01-048-0420-0


Zowel Advrider als ukgser hebben geloof ik ieder een GIGA post over zowel schermen als tanktassen 😇
Kennisgeving voor omleiding

Best F800GS Screen

Zoveel zielen, zoveel verschillen 🤓


1.85m: good luck, maar die extra 7cm gaat het erg moeilijk maken om uit de turbulentie te blijven zelfs met hoog scherm.
Voor mij maakte de spoiler op standaardscherm net genoeg verschil....maar met 1.85m??

Zonder gekheid, probeer het eens zónder scherm. Gezien de reis neem ik aan dat je een (dikke) tanktas hebt: dat neemt al heel druk van je torso. Als je je helm in zuivere (niet-tubulente) lucht kunt houden is ook goed 😁.
Vooral testrijden met de exacte setup zoals je op vakantie gaat. Ik merke bv dat deze tanktas (een "aangepaste" f8r bmw tas) die breder is dan m'n oude (een hard gewerkte f650 dakar tas) duwt de lucht meer naar boven en resulteert in ándere turbulentie.

Dealers laten je typisch geen schermen rijden ... maar wél de F8gsA (en die heeft in mijn humble opinie een van de betere F8 schermen).

Als dat niet werkt: sparen voor een pre-loved 1200gs ;-)

Maar begin -zoals jij al gedaan hebt- met een goede helm. Een luide prut helm is niet tegenaan te werken. Als je gaat staan (kan rustig bij 100kph) dan sta je in zuivere wind en moet het gewoon STIL zijn.

En ultiem: Experimenteer!!
Good luck.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan