Winst bij droge koppeling tov natte koppeling

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Wat zijn de winsten van een droge koppeling tov een natte koppeling.

Bij gebruik in een circuitmotor.

En is de winst de moeite om een droge koppeling te monteren?
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het niet om, olie zal altijd de effectieve wrijvingscoefficient negatief beïnvloeden, het enige wat die friction modifiers doen is dit tot een minium beperken.

ja, dat wat ik ook al meldde... maar ruudruud heeft natuurlijk wel een beetje gelijk, maar de vraag ... nou ja... zie hierboven dus....
 
Laatst bewerkt:
dus is het het waard?
er zijn slechts een handvol bedrijven die het doen,
kost een lieve duit en je moet geloof ik geduld hebben.

VVM racing heeft het reeds voor XT660's en KTM's (supermono's dus) gedaan.

Wel ik kan misschien aan een droge koppeling geraken die van een gsx-r 750 W fabrieksracer komt.

Of een bestaande droge koppeling gebruiken (bv ducati), uiteraard zijn er dan flink wat aanpassingen nodig aan de koppeling en het motorblok.

Voorlopig is dit nog een 'misschien' maar ga het blok flink onder handen pakken deze winter dus kan ik ineens de kopppeling ook meenemen.

Ik heb tenslotte een tig lastoestel dus deksels aanpassen hoort dan binnen de mogelijkheden.
 
Anders vergelijk je even een open liggende meervoudige droge plaatkoppeling met een enkelvoudige plaatkoppeling opgesloten tussen motor en versnellingsbak ingebouwd in een geïsoleerde motorruimte :')
Yup op mijn bmw heb ik die droge 180mm nog niet veel lawaai horen maken.

(is trouwens dezelfde plaat als je kan terugvinden in een volkswagen T2, kost een paar tientjes tegenover de plaat die je bij bmw kan aankopen (400euro).
 
Wel ik kan misschien aan een droge koppeling geraken die van een gsx-r 750 W fabrieksracer komt.

Of een bestaande droge koppeling gebruiken (bv ducati), uiteraard zijn er dan flink wat aanpassingen nodig aan de koppeling en het motorblok.

Voorlopig is dit nog een 'misschien' maar ga het blok flink onder handen pakken deze winter dus kan ik ineens de kopppeling ook meenemen.

Ik heb tenslotte een tig lastoestel dus deksels aanpassen hoort dan binnen de mogelijkheden.

ducati koppeling gaat gewoonweg niet.
 
Je kunt olie gebruiken die geen speciale toevoegingen heeft om wrijving minder te verminderen...
:? :?
Minder verminderen?
Is het niet zo dat in autoolie nou juist toevoegingen zitten die de wrijving verminderen en dat motorolie die toevoegingen niet heeft om te voorkomen dart daardoor de koppeling gaat slippen?
 
De toevoegingen in auto olie verlagen de wrijving mogelijk nog verder dan de 0.05 die motorolie normaal is. als je de som Mk=i*fn*u*r maakt, en de term van de u=0,05 wordt dan opeens 0,005 of nogminder, dan kukelt die Mk (maximaal koppel) ook omlaag. Elk materiaal is gekozen voor zijn taak, de olie dus ook.
De vraag is, hoeveel veiligheid heeft de motorfabrikant ingebouwd... als die marge erg klein is, kan het zijn dat met een iets "gladere" olie je al problemen krijgt, als die veiligheid heel groot is, bijvoorbeeld omdat er van dit type motor ook een grotere broer bestaat, dan kan je met minder risico een andere olie nemen.
En zoals eerder geschreven, als de platen dunner/gladder worden, of de veren slapper zakt de som van i*u*r*fn ook onderuit.
 
De toevoegingen in auto olie verlagen de wrijving mogelijk nog verder dan de 0.05 die motorolie normaal is. als je de som Mk=i*fn*u*r maakt, en de term van de u=0,05 wordt dan opeens 0,005 of nogminder, dan kukelt die Mk (maximaal koppel) ook omlaag. Elk materiaal is gekozen voor zijn taak, de olie dus ook.
De vraag is, hoeveel veiligheid heeft de motorfabrikant ingebouwd... als die marge erg klein is, kan het zijn dat met een iets "gladere" olie je al problemen krijgt, als die veiligheid heel groot is, bijvoorbeeld omdat er van dit type motor ook een grotere broer bestaat, dan kan je met minder risico een andere olie nemen.
En zoals eerder geschreven, als de platen dunner/gladder worden, of de veren slapper zakt de som van i*u*r*fn ook onderuit.
Word door die toevoegingen de wrijving dan minder verminderd of juist meer verminderd?
 
Of een bestaande droge koppeling gebruiken (bv ducati), uiteraard zijn er dan flink wat aanpassingen nodig aan de koppeling en het motorblok.

Voorlopig is dit nog een 'misschien' maar ga het blok flink onder handen pakken deze winter dus kan ik ineens de kopppeling ook meenemen.

Ik heb tenslotte een tig lastoestel dus deksels aanpassen hoort dan binnen de mogelijkheden.

Wel een topic maken he *O*
 
Waarom niet?

Natuurlijk moet ik alles aanpassen/passend maken maar denk je dat de bv buitenkorf te groot is voor het carter van de gsx-r 1100W?

ikzelf niet geprobeerd nee, maar als het iemand (kennis) die jaren chef-mechanieker was in een WSB team het niet lukt (voor z'n eigen gixxers ) na herhaaldelijk proberen, begin ik er zelf ook niet eens aan.
ik kan (bescheiden) heel wat met motorblokken, maar nog niet van ver op zijn niveau.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen eens opmeten hoe groot de koppeling van de 1100W is en vergelijken met een ducati koppeling.

Persoonlijk denk ik dat een droge koppeling van een gelimiteerde oliekoeler misschien beter past maar die vindt je niet meer (spijtig genoeg).

En heeft jouw kennis ook gewerkt met watergekoelde racers van 92-95?

Heeft die toevallig dan nog onderdelen over van die periode?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen eens opmeten hoe groot de koppeling van de 1100W is en vergelijken met een ducati koppeling.

Persoonlijk denk ik dat een droge koppeling van een gelimiteerde oliekoeler misschien beter past maar die vindt je niet meer (spijtig genoeg).

Benjamin... het was nochtans echt in het nederlands ;)

het lukt NIET met een duc koppeling.. ik heb er zat uren met die jongen over gepraat, en hij heeft het allemaal zat geprobeerd. (en vele anderen met hem)

ltd koppelingen vind je heus wel, vorige week nog eentje... en als je heeeeeeeeel veel geluk hebt, zijn alle onderdelen erbij.. maar meestal de platen en buitenste deksel niet.

buitenste deksel; met heeeeel veel geluk en maanden zoeken vind je een degelijke voor pakweg vanaf 500 euro. meestal echter duurder.
platen.. zoals ik al zei. reken op 2 k euro voor een nieuw setje als je ze vindt.

oh ja... mag je ook niet vallen op het buitenste deksel, want dat is het eerste wat er weer aan gaat.

wat betreft je andere vraag; ja, ook aan w's, maar die verkoopt nooit een onderdeel. (is nu alleen nog bezig met srad's trouwens)
 
Laatst bewerkt:
En wat waren dan de redenen dat het niet ging?

Wil niet koppig overkomen maar ben wel benieuwd naar de redenen :)

het is dezelfde als waar ik je frame-vraag aan voorgelegd heb.
ik zal m vragen of ie de uitleg over de koppeling ff op mail zet.

persoonlijk vertrouw ik iemand wel met n dergelijk technische kennis en ervaring... en 4 ex fabrieksfietsen in z'n collectie, als ie me verteld wat wel en niet kan.
 
Ok bedankt om dit op te zoeken.

Kan je dan ook eens vragen hoe ik wel mijn lucht inlaten kan behouden met dat frame of hoe hij het zou verstevigen?

Mijn idee van dat frame is om zo weinig mogelijk bochten/hoeken te hebben in de luchtinlaat, m.a.w een zo recht mogelijk inlaat richting de carburateurs.

Mat bedoelde je eigenlijke met flexibele buizen?

Want degene die ik thuis heb hebben wel een gladde binnenwand (vijverslang) maar plooien haast niet, degene die wel goed plooien hebben dan weer een geribbelde binnenwand.
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat van die aluminium plooibare buizen?

Die hebben toch niet echt een gladde wand of lijkt dat maar zo op de foto's?

Want zo'n wanden geven toch veel trubulentie bij hogere windsnelheden of niet?

pip_cold-air-feed.jpg


Maar goed dat is voor een andere discussie of via pb.
 
Laatst bewerkt:
Feit is dat bij elke 3e circuitdag wel zo'n beetje een Ducati rijder zijn koppeling verbrandt. Dus in de praktijk is de natte koppeling betrouwbaarder. Of in ieder geval kun je er minder voorzichtig mee om gaan.
Gelul. Geen feit maar een onzin verhaal :W

3 seizoenen met dezelfde platen gereden, en nog steeds waren ze top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan