Winter(beurt) onderhoud Suzuki Bandit 90k

Motor2012

MF'er
16 apr 2012
32
0
Beste Experts,

Vorig jaar kocht ik mijn Bandit met 75000k op de teller. Ik zit na een seizoen heerlijk rijden met een dilemma. Mijn Bandit 600cc is toe aan goed onderhoud met 90000 km op de teller.

Bij navraag in de motorwerkplaats kan ik kiezen uit een kleine beurt (90euro) of een grote beurt (350 euro) excl. onderdelen. De kleine beurt omvat olie en nakijken.
De grote omvat kleppen, olie + filter , luchtfilter, remmen, afstellen etc. etc.

Zelf kan ik het volgende doen, en heb ik reeds gedaan:
- Olie + Filter
- Luchtfilter
- Ketting spannen

Ik moet zeggen dat de motor heerlijk loopt. Toch heb ik de volgende aandachtspunten:
- In (stevige) regen gaat de motor bokken, eigen idee is de boegiekappen die lek kunnen zijn of een onbedekte kabelboom.
- Ik vind dat de uitlaatgassen van de motor bij stilstand wat te veel naar benzine ruikt, te rijk afgesteld?
- De remmen moeten onder handen worden genomen, voelen sponsig aan, de rubbers in de klauw zijn versleten, ik denk rivisie?
- Ik vind dat het schakelen wat heftiger gaat dan toen ik hem een jaar geleden kocht. De versnellingen klappen er echt in als ik schakel. Misschien gewoon ouderdom?

Hoe dan ook, wat moet ik nu. Kiezen voor de kleine beurt of de grote? Of toch met bovenstaande problemen naar de werkplaats en alleen dit laten uitvoeren?

Wat omvat een standaard noodzakelijke najaarsbeurt eigenlijk?

Ik wil me niet onnodig een dure winterbeurt laten aanpraten, net als veel liefhebbers met mij denk ik...

Alvast super bedankt voor alle expertise...
 
Laatst bewerkt:
Beurten gaan doorgaans conform het schema van de fabrikant.

Wat er bij dit bedrijf precies onder valt, moet je echt aan hen vragen.

De dingen die jij beschrijft vallen niet echt direct onder het onderhoudschema, en zullen er dus ook nog bij komen. Waarschijnlijk.
Tenzij je dit hebt aangegeven, en het al in de prijs is opgenomen.
 
In ieder geval een oliewissel en controle remmen. Indien vloeistof gekoeld zou ik antivries laten testen. En verder wat noodzakelijk is volgens het onderhoudsschema.
 
Zou als het mijn motor zou zijn de koppelingsplaten/koppelingsveren eens bekijken op slijtage.
Olie + filter vervangen uiteraard .
Remmen compleet nakijken en zonodig revisie , remslangen vervangen .
Benzine slangen op scheurtjes controleren en vervangen.
Rubbers inlaat nakijken op (droogte) scheurtjes
Bougies bekijken en zonodig vervangen .
Carburateurs synchroon stellen .
koelvloeistof vervangen .

PS kan je allemaal zelf

synchroon als je een carbtune hebt anders laten doen.

Nog vergeten het bokken de kabels nakijken op ouderdom en vervangen
Mocht deze gesealt zitten met de bobine dan als geheel vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik de vraag anders stellen:
- Wat willen jullie dat er gedaan wordt bij je motor winterbeurt bij een oudere motor die goed loopt...
Wat gedaan moet worden :)
Beetje inkopper, maar wel waar.
Onderhoud is preventief. Net als belangrijke punten controleren op slijtage en werking.

Het schema is een handig hulpmiddel. En een beetje motorzaak loopt van voor tot achter de motor na, hoe je een beurt ook noemt, want wat is nou een 'na jaars beurt').

Dus, rekening houdend met de onderhoudsgeschiedenis, het schema en je attentiepunten, stap je naar de motorzaak om afspraken te maken.
 
Beste Experts,

Vorig jaar kocht ik mijn Bandit met 75000k op de teller. Ik zit na een seizoen heerlijk rijden met een dilemma. Mijn Bandit 600cc is toe aan goed onderhoud met 90000 km op de teller.

Bij navraag in de motorwerkplaats kan ik kiezen uit een kleine beurt (90euro) of een grote beurt (350 euro) excl. onderdelen. De kleine beurt omvat olie en nakijken.
De grote omvat kleppen, olie + filter , luchtfilter, remmen, afstellen etc. etc.

Zelf kan ik het volgende doen, en heb ik reeds gedaan:
- Olie + Filter
- Luchtfilter
- Ketting spannen

Ik moet zeggen dat de motor heerlijk loopt. Toch heb ik de volgende aandachtspunten:
- In (stevige) regen gaat de motor bokken, eigen idee is de boegiekappen die lek kunnen zijn of een onbedekte kabelboom.
- Ik vind dat de uitlaatgassen van de motor bij stilstand wat te veel naar benzine ruikt, te rijk afgesteld?
- De remmen moeten onder handen worden genomen, voelen sponsig aan, de rubbers in de klauw zijn versleten, ik denk rivisie?
- Ik vind dat het schakelen wat heftiger gaat dan toen ik hem een jaar geleden kocht. De versnellingen klappen er echt in als ik schakel. Misschien gewoon ouderdom?

Hoe dan ook, wat moet ik nu. Kiezen voor de kleine beurt of de grote? Of toch met bovenstaande problemen naar de werkplaats en alleen dit laten uitvoeren?

Wat omvat een standaard noodzakelijke najaarsbeurt eigenlijk?

Ik wil me niet onnodig een dure winterbeurt laten aanpraten, net als veel liefhebbers met mij denk ik...

Alvast super bedankt voor alle expertise...


Je geeft zelf al antwoord op je vraag
 
Nu stel je een compleet andere vraag, maar in jouw geval zou ik er eigenlijk helemaal niks aan doen.
Loopt goed dus lekker blijven rijden, geld kan je aan andere en leukere dingen uitgeven.


hE2813646
 
Ik zou gewoon een weekendje zelf sleutelen.

Vervang de bougies en bougiedoppen, olie+filter, luchtfilter, evt koelvloeistof
stel de kleppen, synchroniseer de carbs en stel het stationair mengsel en toerental, loop de remmerij na en vervang eventueel remvloeistof en blokjes, controleer de kettingset, span en smeer je ketting, check de vorkolie en vervang deze eventueel, vul de accu bij met gedestilleerd water, en breng de banden op spanning. En als je de koppeling verdenkt, controleer de koppelingsplaten en vervang deze indien nodig.

Er is geen 'standaard' winterbeurt namelijk. Het hangt volledig af van hoe lang geleden dit allemaal gebeurd is, en het klinkt alsof het wel weer eens tijd is om dit allemaal te doen. Als je handig genoeg bent om een oliefilter te vervangen, kun je met een beetje geduld het bovenstaande ook zelf. Gewoon het werkplaatshandboek downloaden/kopen en aan de slag. Kost vrijwel alleen arbeidsuren, en die van jezelf zijn niet zo duur.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor jullie hulp!

Ik ga een verdeling maken van wat ik zelf ga doen en laat doen...dingen als remmerij wil ik me niet zomaar aan wagen. Dat voelt niet prettig, thanks!
 
In ieder geval kleppen laten stellen, dat is bij de 600 hard nodig na 12.000km.
En met kleppen stellen hoort ook cafbs synchroniseren. Dan kunnen ze meteen kijkenaar die benzinelucht.
Wellicht miet de nokkenasketting ook vervangen gaan worden (of dat is net gedaan voor de aankoop, ook goed mogelijk)
En nu ben je al zo hard onderweg, dat 4 nieuwe bougies er ook wel vanaf kunnen. Olie + filter moet sowieso.

Koelvloeistof zit er niet in, dat scheelt ;)

Grote beurt dus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan