Winter in het vooruitzicht...

riessie

MF veteraan
21 apr 2006
2.160
0
Rotterdam
Tis nog beetje vroeg om erover te beginnen....maarre dalijk word het weer kouder en heb waarschijnlijk vaak de motor nodig +/- 3 kwartier heen en dus ook weer terug....dus...
Wat is het beste om met de kou aan te doen.... heb leren pak, maar daar past niet veel warme kleding onder.... heb ook all weather, maar dat is niet van al te beste kwaliteit omdat die eigenlijk voor het lessen was...dus die lekt door enzo... en wat voor soort handschoenen, heb geen aansluiting voor 12 volt(gixxxer).....
Alle tips en trucs zijn welkom.... :}
 
Waarschijnlijk is je leren pak ook niet waterdicht, dus dat valt dan al af. (of je moet er een regenpak overheen doen...) Zou gewoon nieuwe spullen halen, je hebt er nix aan als je bevroren/zeiknat op je werk of thuis aankomt. Je kunt ook kijken naar goed 2ehands spul als je niet de hoofdprijs wilt betalen.
 
gewoon wat geld gaan uit geven aan een goed all weather pak en goede winterhandschoenen ;) als je dat nu gaat doen kan je er evt wat extra korting bedingen..blijven natuurlijk Nederlanders :+
 
Ik denk dat ik idd dan aan de gore-tex zal moeten.... alleen is idd allemaal best prijzig...dit jaar net nieuw leren pak van arlen ness...dus moet weer op de prijzen letten... B|
enne met die handschoenen...is handvat verwarming een optie...hoor de meest uiteenlopende verhalen.... :?
 
Goedkoop is om gewoon een regenpak over je leren pak aan te trekken. Das water- en winddicht en dat houdt de ergste afkoeling door de rijwind tegen. Als je niet meer dan een drie kwartier tot een uur hoeft te rijden is dat (voor mij) afdoende. Goeie winterhandschoenen zijn wel een must.
 
:^ zo rijd ik ook als het niet anders kan.


Handschoenen...ZORG DAT JE RUIMTE HEBT AAN JE VINGERTOPPEN!!!! DUS ZE MOETEN TE LANG ZIJN DIE VINGERS!
 
Ga dan toch maar is voor een regen-overall kijken...is denk de voordeligste oplossing...samen met wat thermische onderkleding...
Was t altijd maar dit weer.... :]
 
Ik heb gore-tex handschoenen van Dane, zou een "tussenmodel" zijn, voor de herfst, niet echt voor de winter, maar ze houden het heel goed. Tot 1,5 uur kan ik ermee rijden, dan slaat de kou er wel een beetje doorheen (maart, ca. 5 graden). Maar ook in de warmte zitten ze nog wel goed, doordat ze ademen (alhoewel ik nu met zomerhandschoenen toch wel lekkerder rij) . Waren geloof ik iets van 75 euro, en zijn dat zeker waard!
Verder heb ik een 2e hands all-weather pak met losneembare binnenvoering, en in de winter trek ik daar nog wat extra truien bij aan.
 
Ik heb een all season jas gekocht bij motortoer, met uitneembare binnen jas. Bevalt erg goed:
Ik heb hem gebruikt naar het Elefanten treffen (onderweg -15) en had het niet koud.
In de zomer kun je de binnenvoering eruit ritsen en enige ventilatie dingen openritsen, ik heb hem gebruikt in Spanje met +40 en dat ging ook goed.
Tegen koudehanden helpen stuurmoffen heel goed, daar kan geen handschoen tegenop!
gebruik dan handvatverwarming erbij en gewoon een paar zomerhandschoenen.
Als het al te erg wordt dan zijn er nog van die (Oxford) binnenhandschoenen die je met zomerhandschoenen kan combineren welke net zo warm zijn als een stel goede winterhandschoenen, alleen met dat verschil dat je nog schakelaars kan bedienen enzo.
In de winter heb ik ook beenkappen gemonteerd welke vooral het vocht tegen houden maar ook de warmte van het blok en uitlaat naar je onderbenen en voeten geleiden.
BMW en Guzzirijders zijn hier in het voordeel :)
De kwaliteit van stuurmoffen is niet altijd best, je kunt ze beter zelf (laten) maken. Wellicht kan een oude jas hier wat betekenen, maar je kunt ze ook uitstekend maken van twee 5liter oliekannen.
 
Ik ben zwaar verslaafd aan het elektrische vest. Stook je bovenlijf warm, en je hebt ook geen koude voeten en handen meer. En dan is het je normale leren pakkie, vest erop of eronder, en een regenjas (AGU-tje ofzo) of -pak om de wind te blokkeren.

Ik heb de mijne zelf gemaakt (klikkerdieklik). Dat zou je ook alvast zelf kunnen doen.
 
Ik zou ook eens kijken voor een thermo overall met protectie(ik meen dat ze die bij hein gericke hebben). Je ziet er uit als een michelin-mannetje, maar het is zeker heel warm. En heel makkelijk over je gewone kleding aan te doen.
 
Gezien mijn vriendin en ikke beide elektrische jassen hebben, hebben we 2 winter thermo overalls van Hein Gericke over (ja echt :P ). Beide maat M. voor 50 euri mag je wat mij betreft 1 overnemen. Ze zijn waterdicht, gewatteert, PU waterdicht binnenmateriaal en aluminium voering. Ook nog voorzien van veel binnen en buitenzakken en het zitvlak is voorzien van lekkere bontvoering :P
Kleur is wit/rood.
 
De verwarmbare handvatten van Oxford zijn niet duur (paar tientjes) en ze werken perfect en zijn traploos instelbaar. Ik gebruik ze zelfs in dit jaargetijde als ik om 07:00 vertrek maar wel al mijn mesh zomerhandschoenen wil dragen.

Als je echt 365 dagen per jaar door wilt rijden dan kan je niet om een goed all-wheater pak heen. Een regenpak is leuk, maar niet om altijd aan te hebben en om nu elke keer te moeten stoppen om je regenpak snel aan te trekken als er toch een buitje komt is voor mij geen optie.

Ik heb hevig geïnvesteerd in een Dane jas en als het echt beneden de 5 graden komt dan draag ik daar nog een extra fleece onder. Mijn volgende broek wordt ook een Dane ondanks de kostprijs (400 euro) |( dat is wel het topmodel).

Als je 's winters regelmatig langer dan anderhalf uur op de motor moet zitten dan is electrisch verwarmde kleding onontbeerlijk. De motoragenten kunnen je hier alles over vertellen heb ik begrepen.

Overigens: als je dagelijks in de kou rijdt dan past je lichaam zich hierop aan zo heb ik gemerkt. Bij -5 ben ik wel echt afgekoeld dan 1,5 uur rijden maar ik heb er niet echt last van.
 
Je kunt nog zo goed isoleren als je wilt en michelinmannetje-lookalike gaan spelen, op een gegeven moment slaat de kou toch toe. Dat begint bij de voetjes en vingertjes en trekt door totdat je gaat klappertanden.

Met een verwarmd vest heb je dat niet. Er word warmte toegevoegd ipv onttrokken, waardoor je lijf ook niet de bloedtoevoer naar je vingers en voeten af zal sluiten. Die blijven dus ook warm. De afgegeven warmte voelt aan alsof je nog lekker in je warme bed ligt op een zondagochtend. En het is nog regelbaar ook nog, dus je staat niet weg te bakken in je overall als je niet op de motor zit.

En je hoeft niet als michelinmannetje op stap. Ik rij in de winter met gewone katoenen sokjes in de laarzen, een textielbroek zonder voering, en een normale textieljas met het vest. Nauwelijks meer kleding dan in de zomer dus. En dat voor ritjes van soms de hele dag bij welke temperatuur dan ook. I love winter :)

Verwarmde handvaten is eigenlijk ook niks. Het is zo'n kampvuur-idee; bij een kampvuur tijdens een kille avond word je gezicht geroosterd terwijl je rug bevriest. Idem met verwarmde handvaten; de onderkant van je handen word gegrilld terwijl de bovenkant koud word. Tenzij je weer dure handschoenen aanschaft.

Zeggen dat een isolerende overall evengoed werkt als een verwarmd vest is hetzelfde als zeggen dat je ook een brommer kunt kopen ipv een motor omdat je daar ook overal mee komt.

En wat kost het? Zelfbouw 10-20 euro. Gekocht een halve achterband.

Elektrische kleding heeft maar 1 nadeel: als je ooit met gereden hebt dan ga je niet vrijwillig terug naar zonder.
 
Laatst bewerkt:
je zou in de winter ook lekker warm in de auto kunnen zitten ? is ook een stuk veiliger als het weer glad wordt,of ben je dan geen echte motorrijder zeker ? dan maar een mooi weerrijder !
 
je zou in de winter ook lekker warm in de auto kunnen zitten ? is ook een stuk veiliger als het weer glad wordt,of ben je dan geen echte motorrijder zeker ? dan maar een mooi weerrijder !
Ga jij maar lekker in de auto zitten. :W

Wel netjes aan de kant gaan in de file, hè. :)
 
Overigens: als je dagelijks in de kou rijdt dan past je lichaam zich hierop aan zo heb ik gemerkt. Bij -5 ben ik wel echt afgekoeld dan 1,5 uur rijden maar ik heb er niet echt last van.

Je bent echt veel relaxter, minder verkrampt en alerter als je warm bent. Dit merk je echt pas als je een keer verwarmde kleding probeert, je hebt geen idee van het verschil, vooral op lange ritten.
 
De verwarmbare handvatten van Oxford zijn niet duur (paar tientjes) en ze werken perfect en zijn traploos instelbaar. Ik gebruik ze zelfs in dit jaargetijde als ik om 07:00 vertrek maar wel al mijn mesh zomerhandschoenen wil dragen.

:^ maar alleen die van Daytona.

Ik heb hevig geïnvesteerd in een Dane jas en als het echt beneden de 5 graden komt dan draag ik daar nog een extra fleece onder. Mijn volgende broek wordt ook een Dane ondanks de kostprijs (400 euro) |( dat is wel het topmodel).


Sinds ik elektrisch heb: zonde van het geld als je het mij vraagt. Ik heb een waterdichte broek met thermo van 80 euri (bei Gericke im angebot) en een jas van 149 euri (gericke) met daaronder een elektrische jas van 180 euri. Ik hoef de thermovoering niet eens in mijn buitenjas te hebben. Zo ben ik klaar en is -15 geen probleem, ook niet meer als ik 200 km rijden moet. Ik heb trouwens een volle kuip, ook niet onbelangrijk :+

 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik toch maar is naar electrisch ga kijken....klinkt vlgns mij het meest ideale.... Enne die auto klinkt leuk, maar als ik elke dag bij de moerdijk van Breda naar Rotterdam en vice versa vast sta...ga ik voor wat minder comfort maar sneller op mn werk(lees langer in bed) en eerder thuis... :]
 
Ik denk dat ik toch maar is naar electrisch ga kijken....klinkt vlgns mij het meest ideale.... Enne die auto klinkt leuk, maar als ik elke dag bij de moerdijk van Breda naar Rotterdam en vice versa vast sta...ga ik voor wat minder comfort maar sneller op mn werk(lees langer in bed) en eerder thuis... :]

Zeker weten dat je niet een prachtige zgan overall wilt voor 50 euri? tis geen oude zooi hoor :) Elektrisch kan er altijd nog onder :P
 
Hey niet zo moeilijk doen met al die dure elektrisch shit.
Doe gewoon van die diesel (plastic) handschoentjes on me winter handschoenen.
Wel kleffe handjes maar ook warme vingers.
Rij ook 3 kwartier (soms korter }) ) in de winter en van me lijf nooit zo veel last.
 
Terug
Bovenaan Onderaan