Winter -> onderhoud -> uitlaat en bok

18 nov 2001
61
0
Grunn
Nu het (bijna) winter is en ik mijn brommer thuis heb :} wil ik wat onderhoud plegen.
1. Van mijn uitlaatbocht tot de demper heeft de uitlaat een beetje roest, hij is nog keihard maar het ziet er niet echt mooi uit (zie foto).
Om erger te verkomen, en om wat te doen te hebben, wil ik dat ding weer bij werken.....kan ik er gewoon van die gore tectyleer(ofzoiets :? ) op smeren of is er een ander goedje beter?



2. Ik heb geen bok. Nu weet ik dat als je je brommer in de winterstalling zet (en niet op de bok) dat je in het voorjaar vierkante banden hebt. Maar nu heb ik toch een nieuwe achterband nodig in het voorjaar. Nu kan ik wel zo\'n mooie bok kopen, alleen kan ik dat geld eerst niet beter uitsparen. Immers die achterband gaat er toch af, en het lijkt me dat de meeste druk op de achterband komt (voorband is nog goed).

:]
 
Een uitlaat gaat altijd roesten, dus daar doe je weinig aan. Geloof dat een vriend van me altijd koperpoets of een ander soort poets erop smeerde, dan zag de uitlaat er weer zwart uit.

Wat je kan doen tegen vierkante banden, is gewoon even zorgen dat je de motor een beetje vooruit en achteruit plaatst, en dat ie dan niet meer rust op het stuk waar ie al op stond. (stukkie rijden is natuurlijk nog beter). Ik heb ook geen bok, en ik laat \'m ook lekker op z\'n standaard staan, maar ik blijf er toch mee rijden.
In elk geval staat met een bok nog steeds je voorwiel aan de grond, dus vierkante wiele krijg je toch wel als je er helemaal geen ene reet aan doet ;) (nah valt wel mee hoor).


edit : voor dat er miereneukers gaan antwoorden : Je kan ook zorgen met een bok, dat je je voorwiel ook \'in de lucht\' plaatst zodat het rubber geen contact heeft met de grond.

Maargoed, zonder bok komt je CB1 prima de winter door hoor, als je er maar voor zorgt dat ie niet alle maanden met de banden op de zelfde plek blijft staan.

ennuh koperpoets kan ook kopervet zijn ;) Weet niet of dat het zelfde is. :)
 
Laatst bewerkt:
kleine reactie op die 4-kante banden:
BULL SHIT!

zet je moto gewoon op de zijpikkel, enkele maandjes staan kan heus geen kwaad.

en voor die uitlaat zit ik met hetzelfde probleem. \ '( , alle hulp is welkom
ook op andere plaatsjes heb ik (kleine) roestvlekjes, wat doe ik hier best mee??

en dit versta ik toch ook niet! je haalt je rijbewijs, koopt een motor, en dan laat je die staan tot na de winter om ermee te rijden??? :?
ik snap niets meer van nederlanders... de benzine te duur, of wacht je op de solden voor handschoenen? ;)
 
Op maandag 03 december 2001 18:29 schreef jonas het volgende:
...en dit versta ik toch ook niet! je haalt je rijbewijs, koopt een motor, en dan laat je die staan tot na de winter om ermee te rijden??? :?
ik snap niets meer van nederlanders... de benzine te duur, of wacht je op de solden voor handschoenen? ;)

hier in Grunn ligt al 1 meter sneeuw hooor.. :+
 
kleine reactie op die 4-kante banden:
BULL SHIT!

Goed, met een strenge winter laat jij \'m buiten staan een paar maanden, zonder op het ding te rijden, ben ik benieuwd hoe je bandjes eraan toe zijn ;)

ook op andere plaatsjes heb ik (kleine) roestvlekjes, wat doe ik hier best mee??

Doe je nix aan, GS500e is een roestfiets. Mijne niet, op 1 klein metalen plaatje na, maar ze staan toch bekend om het roesten ?
Goed poetsen en blijven onderhouden is het enige. Ik heb wel antiroest spray gekocht, en dat heb ik wat gespoten op m\'n motor, en wat bij m\'n auto waar een imperiaal zat. Klein beetje roest aan de binnenkant van de achterdeuren. Ben benieuwd of die spray het stopt ;)

en dit versta ik toch ook niet! je haalt je rijbewijs, koopt een motor, en dan laat je die staan tot na de winter om ermee te rijden??? :?
ik snap niets meer van nederlanders... de benzine te duur, of wacht je op de solden voor handschoenen? ;)

Z\'n motor is toch nog niet 25kw? Onverzekerd rondrijden is niet echt verstandig. Maargoed, iedereen moet zelf weten of ie rond rijd of niet in de winter.
 
TEFLON spray is echt \'HET\' goedje
voor je blok en je niet gespoten kunstof(op gespoten kunstof delen kan het geen kwaad hoor lijkt alleen een beetje vettig dan)
blijft echt een jaar zitten en het is gewoon transperant, het plakt een heel klein beetje.
ik heb voor de rest niet veel vuil wat er op blijft kleven maar het houdt nattigheid, roest, en oxidatie van aluminium errug goed tegen zal zo ff kijken hoe het precies heet.
grijze bus met een paars logo.
oh en het kost ook niet veel (17,50)
misc.php

het heet PTFE SPRAY
UNIVERSEEL LUBRICANT

MOTIP B.V.
art. nummer 000564
email motip@cybercomm.nl
tel 0561-694400
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het wel eens op mijn uitlaat gemorst. Mensen kwamen me bij het stoplicht waarschuwen *D :P Het stinkt namelijk niet alleen maar het rookt ook een beetje })

Heb van de week wat antiroestspray op m\'n motor gespoten, op een moer bij de achterbrug enzo, en beetje op een stukkie frame wat beschadigd was bij een schuiver van de vorige eigenaar? :) In ieder geval zal er ook wel wat op de uitlaat of het blok gekomen zijn. Dat was ook te ruiken zeg... alleen Wd40 stinkt erger. Bah! :)
 
TEFLON spray is echt \'HET\' goedje
voor je blok en je niet gespoten kunstof(op gespoten kunstof delen kan het geen kwaad hoor lijkt alleen een beetje vettig dan)
blijft echt een jaar zitten en het is gewoon transperant, het plakt een heel klein beetje.
ik heb voor de rest niet veel vuil wat er op blijft kleven maar het houdt nattigheid, roest, en oxidatie van aluminium errug goed tegen zal zo ff kijken hoe het precies heet.
grijze bus met een paars logo.
oh en het kost ook niet veel (17,50)
misc.php

het heet PTFE SPRAY
UNIVERSEEL LUBRICANT

MOTIP B.V.
art. nummer 000564
email motip@cybercomm.nl
tel 0561-694400

ik zie geen grijze bus met paars logo alleen een vette CBR :9~ maar thnx anyway ik ga ff zo\'n bussie halen.....
 
Even nog over die middenbok.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het juist slecht is om de fiets op de middenbok te stallen, omdat de veringen dan helemaal uitgerekt worden ofzo???

Kan hier iets van waarheid inzitten.
 
Even nog over die middenbok.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het juist slecht is om de fiets op de middenbok te stallen, omdat de veringen dan helemaal uitgerekt worden ofzo???

Kan hier iets van waarheid inzitten.

Mijn motor heeft de afgelopen winter HEEL erg weinig gereden, en had in het voorjaar en de zomer totaal geen last, zal wel een fabeltje zijn.
Want als het uitrekken slecht is, zou het gewoon neerzetten in de winter dan ook geen kwaad kunnen dat ie niet meer uit kan rekken?! :+
Pleur gewoon je motor neer, hij overleeft het wel :) Bovendien vraag ik me af of het wel een koude winter wordt, het is nog steeds 10 graden, ik heb m\'n korte broeken al weer uit de kast gehaald!
 
Spuit alle delen excl. uitlaat in met siliconenspray. Glimt mooi en het vuil is er makkelijker af te spuiten.
Heb laatst gehoord dat er mensen zijn die WC eend gebruiken om de aanslag op uitlaatbochten te verwijderen.
Ze gebruiken het ook als jumpstart (ether) en om kleppen en kop te reinigen door het direct in je cilinderruim te spuiten (door bougiegat) Dit moet je wel buiten doen want de gassen die er dan uit komen zijn zo giftig dat ze een volwassen olifant tegen de grond krijgen.
Dit laatste ga ik niet doen maar ga er wel mijn uitlaat mee schoonmaken. Laat wel weten wat et resultaat is.
 
Er zijn tests geweest om auto\'s op oud frituurvet te laten rijden. Het nadeel was dat iedereen kwijlend achter je aan reed. Heb je al honger in die te lange file ruik je ook nog heerlijke frietjes :)

Er was er een van de weggehaald die reed op frituurvet, jammergenoeg niet goed weggewerkt want de politie had \'m door toen ze veel slangen in de auto zagen zitten :)

BTW: denk je nou zelf dat de overheid dat toelaat, op frituurvet rijden ? denk het niet, auto\'s kunnen ook op water(stof) rijden als het moet, maar dan verdient geen enkele overheid meer geld en de oliebazen uit de warme landen ook niets meer.
 
Uitlaat spuiten met spuitbus Berner hittebestendige verf. Te koop bij elke goed gesorteerde motorzaak.
Roest verwijderen is niet nodig. Berner hecht namelijk beter op roest.
Motorblok en rest van de motor in de omgeving van de uitlaat even afplakken met oude kranten en je bent in een half uur klaar. Na 3 tor 6 maanden weer herhalen.

suc6
 
Spuit alle delen excl. uitlaat in met siliconenspray. Glimt mooi en het vuil is er makkelijker af te spuiten.
Heb laatst gehoord dat er mensen zijn die WC eend gebruiken om de aanslag op uitlaatbochten te verwijderen.
Ze gebruiken het ook als jumpstart (ether) en om kleppen en kop te reinigen door het direct in je cilinderruim te spuiten (door bougiegat) Dit moet je wel buiten doen want de gassen die er dan uit komen zijn zo giftig dat ze een volwassen olifant tegen de grond krijgen.
Dit laatste ga ik niet doen maar ga er wel mijn uitlaat mee schoonmaken. Laat wel weten wat et resultaat is.
En wat is het resultaat ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan