winter rijden

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.370
623
Gelderland
Dacht er net aan: vorige jaren had ik met vermogensverlies na enkele kilometers. Nu denk ik dat ik misschien weet hoe dat komt. Condensatie. Soms is mijn tank minder dan de helft vol, dan treed condensatie op. Dit zou een tijdelijke vermogensverlies kunnen zijn. Na het afslaan van de motor, totale vermogensverlies, komt het weer terug. Denk dat het komt doordat de water dan al weg is, dan is er alleen benzine.

Mijn verbruik is ongeveer 4 liter per dag, tank 18 liter, dat betekent dat ik elke 2 dagen moet tanken om condensatie te voorkomen.

Wat denken jullie? zou condensatie HET probleem kunnen zijn in de winter, en dat het totale vermogens verlies is en de motor echt afslaat?
 
Ik heb echt geen idee hoe condensatie hier iets mee te maken heeft? even uitgaande dat de buitenlucht net zo warm is als jouw tank dan condenseert dat toch niet? Bovendien zou je er continue last van hebben dan. Ik heb wel eens water in de tank gehad (buitenslaper) maar dat was regenwater, aftappen van de vlotterkamers was daarvoor afdoende.

Ik vermoed inderdaad bevroren carburateurs, dit gebeurt vooral net boven vriespunt met hoge RV. Hebben jouw carburateurs een verwarming? Vaak zit daar een filtertje voor wat nooit wordt schoongemaakt :t
 
Dacht er net aan: vorige jaren had ik met vermogensverlies na enkele kilometers. Nu denk ik dat ik misschien weet hoe dat komt. Condensatie. Soms is mijn tank minder dan de helft vol, dan treed condensatie op. Dit zou een tijdelijke vermogensverlies kunnen zijn. Na het afslaan van de motor, totale vermogensverlies, komt het weer terug. Denk dat het komt doordat de water dan al weg is, dan is er alleen benzine.

Mijn verbruik is ongeveer 4 liter per dag, tank 18 liter, dat betekent dat ik elke 2 dagen moet tanken om condensatie te voorkomen.

Wat denken jullie? zou condensatie HET probleem kunnen zijn in de winter, en dat het totale vermogens verlies is en de motor echt afslaat?
Kort, maar duidelijk: Nee.

Condensatie in de tank die neerslaat zakt naar de bodem en ligt dan als laagje water onder je benzine. Die is niet opeens weg als je motor afkoelt. Bovendien is de hoeveelheid water waar je het dan over hebt over de hele winter niet meer dan een druppel of wat en bij een motor die regelmatig gebruikt wordt verdwijnt dat gewoon tijdens het gebruik. Uitzondering op dat laatste zijn motoren met een klassiek kraantje met een reserve: daar neem je op de "normale" stand benzine uit de tank op een paar centimeter boven de bodem. als je dan na een langere tijd voor het eerst je kraan naar reserve draait kun je een probleem hebben met water, maar net zoals hierboven: dan is dat niet opeens weg als je de motor af laat koelen, maar wil de boel pas weer na aftappen/schoonmaken van tank, leidingen en carburateurs.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag met de motor na het werk geweest. Circa 15 km heen en 15 km terug. Verse benzine getankt voor ik het dorp uit reed (08:30)

Motor starte goed, zelfs zonder choke.
Na enkele km begon die wat te stotteren en bleef het toerental hangen of hij viel uit bij het stoplicht. Op hogere toerentallen was er niet veel te merken.

En op de terugweg (19:30) het zelfde.

Weersomstandigheden vandaag waren perfect voor het bevriezen van de carbs. Dus dat zal het wel zijn. Als het weer mooi weer word maar eens kijken of het weer weg is.

Meer mensen hier last van gehad vandaag?

Screenshot_20211125-212639_Chrome.jpg
Screenshot_20211125-232155_Chrome.jpg
 
Dacht er net aan: vorige jaren had ik met vermogensverlies na enkele kilometers. Nu denk ik dat ik misschien weet hoe dat komt. Condensatie. Soms is mijn tank minder dan de helft vol, dan treed condensatie op. Dit zou een tijdelijke vermogensverlies kunnen zijn. Na het afslaan van de motor, totale vermogensverlies, komt het weer terug. Denk dat het komt doordat de water dan al weg is, dan is er alleen benzine.

Mijn verbruik is ongeveer 4 liter per dag, tank 18 liter, dat betekent dat ik elke 2 dagen moet tanken om condensatie te voorkomen.

Wat denken jullie? zou condensatie HET probleem kunnen zijn in de winter, en dat het totale vermogens verlies is en de motor echt afslaat?
Google eens op carb icing.
 
Mijn FZ 750 had er enigszins last van.Niet te vergelijken met mijn Duc Superlight en die had zelfs carb verwarming,liep in
de Harz nog als een natte krant.:+omhoog in de kou naar de Brocken(hoogste punt daar)
 
Laatste dagen prima omstandigheden voor bevroren carburateur. O.a. hoge luchtvochtigheid. Door verdamping van benzine in de carburateur wordt warmte onttrokken en zorgt hierdoor voor een extra temperatuurverlaging. Deze temperatuurverlaging kan het vriespunt bereiken waardoor er ijsvorming ontstaat in de carburateur. Dit proces is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid vocht in de buitenlucht.

Oplossingen:
- Na starten niet gelijk wegrijden en veel gas geven. Alles even laten opwarmen. Maar is voor iedere bike anders.
- Wat (juiste) Ethanol toevoegen aan brandstof zoals ze in het koude Noorden ook doen. Wel weten wat je doet!
- Carburateur verwarming.
- Lampje H in luchtfilter voor wat (voor)verwarming. Meestal voldoende. Is Old Skool.
- Niets doen want komt als het goed is niet zo vaak voor. Anders zou het wat anders kunnen zijn.

Old Skool.

bevroren-motorrijder-300x296.png
 
Heb je dit probleem ook wanneer je rijdt bij temperaturen onder het vriespunt en een lage vochtigheidsgraad? Of laat je de motor dan per definitie staan? :)
 
Mijn FZ 750 had er enigszins last van.Niet te vergelijken met mijn Duc Superlight en die had zelfs carb verwarming,liep in
de Harz nog als een natte krant.:+omhoog in de kou naar de Brocken(hoogste punt daar)
Met mijn FZ750 nog nooit iets van gemerkt.
Maar oké, als de temp richting vriespunt gaat, dan zit deze jongen al snel bij de kachel.
Toch ben ik ook nog wel eens de Gotthard omhoog gereden dat de temp bij het vriespunt was. (wat waren de bochtjes glad!)
Zoals gezegd: Ook toen niets van gemerkt!

In het verleden kon je bij auto's met carb de luchtinlaat op zomer- en winterstand zetten.
Dat betekent in de winter dat de aanzuiglucht aangezogen wordt net boven het warme uitlaatspruitstuk.
 
Vanmorgen ietjes last van gehad, carb icing misschien. De motor warmt op. Dan 2 keer naar 2000 toeren stationair, terug naar 1000. Even wachten. En als het na een korte periode de motor hapert, dan is ie nog niet warm genoeg. Het is grappig, dat de hapering komt , nadat de motor lekker vlot stationair revved naar 2000 toeren, maar als je even wacht op stationair, dat ie opeens dan haperen alsof ie nog helemaal houd is.

Als bovenstaande niet gebeurd, dan kan het volgende gebeuren:
De motor loopt nog niet helemaal stationair goed. Ik merk dat aan het feit dat , als ik stop, dat de stationaire toerental dan richting 500 gaat en op een gegeven moment afslaat. Dit gebeurt alleen als ik stop, als ik doorrij dan merk ik niet zoveel van. Stop ik, en laat hem stationair draaien dan stopt de motor omdat de toerental in elkaar zakt. Rode lampje aan. Dan moet ik 2 minuten wachten. En daarna is de motor echt warm en loopt vlotjes als de zon..... erg raar. Misschien de carbrateurs inpakken met iets....?
 
Volgens mij beschrijf je normaal motorgedrag van een koud blok met carburateurs zonder automatische choke....
Hoe lang denk je dat een luchtgekoeld motorblok nodig heeft om op te warmen bij de temperaturen als van vandaag?? De eerste 5-10 minuten kunnen sommige blokken best lastig doen rond stationair door een variabel mengsel. Variabel omdat het inlaattraject nog dusdanig koud is dat een deel van de vernevelde benzine uit je carburateur condenseert op de wand van het inlaatkanaal. Beurtelings loopt een cilinder dan te arm en te rijk (als de spettertjes alsnog doorkomen)
 
Laatst bewerkt:
Best kans dat een luchtgekoeld blok nu helemaal niet goed op temperatuur komt tenzij je alleen in de stad rijdt.
 
Luchtgekoeld blok blijft wel wat kouder, maar die paar graden verschil maakt voor het motorblok zelf niet zoveel uit.
Ik wil niet teveel off-topic gaan, en ook niet te betweterig zijn :P, maar ik heb met verschillende luchtgekoelde motoren met een olietemperatuursensor gereden en die gaven wat anders aan. Zelfs dat de olie op temperatuur was en eenmaal op de snelweg weer 20 graden kelderde, het is dan ook alsof je met een thermostaat rondrijdt die altijd vol open is. M'n Duc was vorige week met 8 graden pas na 12 km op 80 graden, normaal na 4 of 5 km.
 
Ik wil niet teveel off-topic gaan, en ook niet te betweterig zijn :P, maar ik heb met verschillende luchtgekoelde motoren met een olietemperatuursensor gereden en die gaven wat anders aan. Zelfs dat de olie op temperatuur was en eenmaal op de snelweg weer 20 graden kelderde, het is dan ook alsof je met een thermostaat rondrijdt die altijd vol open is. M'n Duc was vorige week met 8 graden pas na 12 km op 80 graden, normaal na 4 of 5 km.
Ik vind dat niet off-topic of betweterig, want die ervaring heb ik ook....
 
- Wat (juiste) Ethanol toevoegen aan brandstof zoals ze in het koude Noorden ook doen. Wel weten wat je doet!
Met mijn vorige motor (bandit 600 carburateur) reed het met name bij kou juist duidelijk merkbaar beter op euro98 (met minder ethanol).
Ethanol zorgt toch juist voor meer carb icing of mis ik iets?
 
Volgens mij beschrijf je normaal motorgedrag van een koud blok met carburateurs zonder automatische choke....
Hoe lang denk je dat een luchtgekoeld motorblok nodig heeft om op te warmen bij de temperaturen als van vandaag?? De eerste 5-10 minuten kunnen sommige blokken best lastig doen rond stationair door een variabel mengsel. Variabel omdat het inlaattraject nog dusdanig koud is dat een deel van de vernevelde benzine uit je carburateur condenseert op de wand van het inlaatkanaal. Beurtelings loopt een cilinder dan te arm en te rijk (als de spettertjes alsnog doorkomen)
Het grappige is, dat het niet uitmaakt hoelang ik doorrij. Als ik bijv. 40 km gereden heb, dan stop, dan hapert de motor nog steeds om af te slaan. MAAR! Als ie afgeslagen is, dan 2 minuten wachten, dan loopt ie als een zonnetje. Rara!
 
Misschien de carbrateurs inpakken met iets....?
inpakken werkt tegendraads als ik het goed lees bevriest de stationair sproeier (Rijden gaat goed bij stationair slaat hij af). je hebt warmte nodig om dat ijs te smelten ga je de carb isoleren dan wordt het moeilijker om die warmte toe te voeren. de verdamping van de benzine zorgt voor afkoeling en die warmte wordt onttrokken aan de carb waar de benzine verdampt of te wel bij de sproeier. langs stomende lucht zorgt voor het vocht dat bevriest op het koudste punt (je weet wel de sproeier) waar het ijs het kleine gaatje van de sproeier verstopt.
Het grappige is, dat het niet uitmaakt hoelang ik doorrij. Als ik bijv. 40 km gereden heb, dan stop, dan hapert de motor nog steeds om af te slaan. MAAR! Als ie afgeslagen is, dan 2 minuten wachten, dan loopt ie als een zonnetje. Rara!

Waarom het weer werkt nadat je een paar minuten hebt stil gestaan is omdat de motorwarmte die dan niet meer weg waait de carb verwarmt en zo het ijs smelt en er wordt geen benzine meer verdampt waardoor het dus ook minder warmte afgevoerd wordt. wil je het hele probleem voorkomen dan zal je op één of andere manier warmte moeten toevoegen aan de carb zodat ijs zich niet meer afzet op de sproeier. dat kan of door de lucht te voorverwarmen die de motor in gaat of door de carb zelf te verwarmen. lucht verwarmen deden ze bij Lada's vroeger door in de winter lucht aan te zuigen door een koker heen waar de uitlaatbochten doorheen liepen. maar een goede elektrische verwarming op de carb werkt ook prima.
als het nog wat kouder wordt (onder 0C) is het probleem opgelost want dan zit er haast geen vocht meer in de lucht en boven een graat of 7 komt het normaal ook niet meer voor dan wordt het niet koud genoeg om te bevriezen maar daartussen blijft het klooien met carb die geen verwarming hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan