winter rijden

Dacht er net aan: vorige jaren had ik met vermogensverlies na enkele kilometers. Nu denk ik dat ik misschien weet hoe dat komt. Condensatie. Soms is mijn tank minder dan de helft vol, dan treed condensatie op. Dit zou een tijdelijke vermogensverlies kunnen zijn. Na het afslaan van de motor, totale vermogensverlies, komt het weer terug. Denk dat het komt doordat de water dan al weg is, dan is er alleen benzine.

Mijn verbruik is ongeveer 4 liter per dag, tank 18 liter, dat betekent dat ik elke 2 dagen moet tanken om condensatie te voorkomen.

Wat denken jullie? zou condensatie HET probleem kunnen zijn in de winter, en dat het totale vermogens verlies is en de motor echt afslaat?
Welke brandstof tank je.
 
inpakken werkt tegendraads als ik het goed lees bevriest de stationair sproeier (Rijden gaat goed bij stationair slaat hij af). je hebt warmte nodig om dat ijs te smelten ga je de carb isoleren dan wordt het moeilijker om die warmte toe te voeren. de verdamping van de benzine zorgt voor afkoeling en die warmte wordt onttrokken aan de carb waar de benzine verdampt of te wel bij de sproeier. langs stomende lucht zorgt voor het vocht dat bevriest op het koudste punt (je weet wel de sproeier) waar het ijs het kleine gaatje van de sproeier verstopt.


Waarom het weer werkt nadat je een paar minuten hebt stil gestaan is omdat de motorwarmte die dan niet meer weg waait de carb verwarmt en zo het ijs smelt en er wordt geen benzine meer verdampt waardoor het dus ook minder warmte afgevoerd wordt. wil je het hele probleem voorkomen dan zal je op één of andere manier warmte moeten toevoegen aan de carb zodat ijs zich niet meer afzet op de sproeier. dat kan of door de lucht te voorverwarmen die de motor in gaat of door de carb zelf te verwarmen. lucht verwarmen deden ze bij Lada's vroeger door in de winter lucht aan te zuigen door een koker heen waar de uitlaatbochten doorheen liepen. maar een goede elektrische verwarming op de carb werkt ook prima.
als het nog wat kouder wordt (onder 0C) is het probleem opgelost want dan zit er haast geen vocht meer in de lucht en boven een graat of 7 komt het normaal ook niet meer voor dan wordt het niet koud genoeg om te bevriezen maar daartussen blijft het klooien met carb die geen verwarming hebben.

niet alleen bij lada's, bij heel veel auto's die een carburateur hebben. Soms automatisch, soms hand bedient.
 
Ik heb ook niet het idee dat de eerder genoemde stationairsproeier bevriest. Benzine bevriest niet en als er water in de omgeving van die sproeier zit heb je al een ander probleem. Icing kan wel de kanalen verstoppen. Ook zorgt de benzine die uit de sproeiers komt niet voor temperatuurdaling, er wordt namelijk niets verdampt. De enige oorzaak van icing is de venturiwerking.
 
+1

warm blok zal dan ook niet echt veel oplossen, zeker bij snelweg gebruik. Carburateurverwarming dan weer wel, maar dat is lastig met een luchtgekoeld blok :+
 
+1

warm blok zal dan ook niet echt veel oplossen, zeker bij snelweg gebruik. Carburateurverwarming dan weer wel, maar dat is lastig met een luchtgekoeld blok :+
Net zo doen als vroeger bij carb-auto's!

Maak een slang van je lucht-inlaat-opening en laat die eindigen net boven een hete plek van je uitlaat. (bijv. boven de collector?)
Je zuigt dat warmere lucht naar binnen. De ontstane temp-verlaging in je carb (expanderende lucht verlaagt in temp) wordt dan ruimschoots gecompenseerd door de warmte die in de aanvoerlucht zit. Geen bevriezing meer!
 
Dit topic lezende vraag ik me dan af waarom mijn NTV er dan geen last van heeft? Komt dit omdat het luchtfilterhuis bovenop het blok tussen de 2 cilinders in ligt en dus warmere lucht mee pakt? Mijn carberateur zelf is niet verwarmd namelijk.

Ik stel deze vraag niet omdat ik het niet eens ben met het vermoeden van carb-icing, er zijn niet voor niets genoeg motoren met verwarmde carberateurs. Ook luchtgekoelde blokken, volgens mij heeft bijvoorbeeld de diversion 600 electrische carb verwarming.
 
is ook niet zo zwart-wit. Zal van veel factoren afhankelijk zijn, maar vooral hoeveel de druk verlaagd wordt in de aanzuigbuis en waar; weinig drukverlies is minder ijsvorming. IJsvorming op een plek die minder invloed heeft op de werking van de carburateur kan ook nog.

Mijn ZRX met open filters had er iets last van (wel carburateurverwarming) maar met airbox niet.
 
Benzine bevriest niet en als er water in de omgeving van die sproeier zit heb je al een ander probleem. Icing kan wel de kanalen verstoppen. Ook zorgt de benzine die uit de sproeiers komt niet voor temperatuurdaling, er wordt namelijk niets verdampt. De enige oorzaak van icing is de venturiwerking.
tuurlijk bevriest de benzine niet, wel het vocht in de lucht.
het is de combinatie venturi en verdamping van de benzine.
door de verneveling vergroot het contactoppervlak tussen benzinedruppeltjes en lucht aanzienlijk waardoor er veel meer warmte wordt onttrokken van de aangezogen lucht.
en in de venturi verlaagd de druk en daardoor de temperatuur ook wat.
maar toch is het hoofdzakelijk door de benzine : het begint altijd daar waar de benzine in de lucht komt en net daardoor begint de motor moeilijk te doen : er komt niet genoeg benzine meer door.
 
tuurlijk bevriest de benzine niet, wel het vocht in de lucht.
het is de combinatie venturi en verdamping van de benzine.
Sommige carbs zijn er gevoeliger voor dan andere.
In een venturi onstaat onderdruk wat tevens zorgt voor een tempverlaging. (natuurkundig proces)
Als er dan vocht is wat bevriest, dan wordt de luchtdoorlaat kleiner. Dan kan 't blok niet meer ademen.

Weet nog dat ik ooit met een Renault 16TX (snelle uitvoering) onderweg was.
De auto ging steeds langzamer rijden. Op het laatst haalde ik de 100 niet meer.
Was de 1e koude dag van de winter, en had me even niet gerealiseerd dat je (toen moest dat nog handmatig) de luchtinlaat in winterstand moest zetten. Dat was niets anders dan een klep omzetten, zodat de lucht werd aangezogen vanaf uitlaatspruitstuk.
Ik kwam langs ANWB-steunpunt en ben daar toen even gestopt.
Zegt die wegenwachter: Als je het luchtfilter nu eens op 'winter' zet. Oef...... 🥵 Effe niet aan gedacht. Probleem opgelost!
 
Ik had vroeger een Ducati 750SS. Daar zat carburateurverwarming door middel van motorolie op gemonteerd (dubbelwandige vlotterkamers). Je raadt het al: dat werkt alleen als de olie warm is, en dat duurt heel lang met koud weer. :P Het was wel mogelijk om met een kraantje de toevoer naar de oliekoeler dicht te zetten.
 
!

In het verleden kon je bij auto's met carb de luchtinlaat op zomer- en winterstand zetten.
Dat betekent in de winter dat de aanzuiglucht aangezogen wordt net boven het warme uitlaatspruitstuk.
Klopt, er liep van een soort van metalen slang van het filterhuis naar het hitte schild van het spruitstuk.
Vrijwel direct warmere lucht.
 
Met mijn vorige motor (bandit 600 carburateur) reed het met name bij kou juist duidelijk merkbaar beter op euro98 (met minder ethanol).
Ethanol zorgt toch juist voor meer carb icing of mis ik iets?

Wil er geen brandstof topic van maken. Op hoofdlijnen. Juiste ethanol product toevoegen (zoals ze in het koude Noorden ook doen) en mengt zich met water en benzine. Het voortkomt ijsvorming door scheiding tussen het water en de benzine te voorkomen. Hoofdingrediënt is altijd ethylalcohol, d.w.z. ethanol maar er komen ook andere ingrediënten in voor. Is een benzine toevoeging die bevriezen van benzine voorkomt. Heeft tevens schoonmakende en corrosie beschermende werking. Verhinderd ijsvorming in het brandstofsysteem en de vergasser. Water (in lucht en/of brandstof) in relatie met koude is het probleem. Toevoegen wil per definitie niet zeggen dat de motor er beter op gaat lopen/brandstof "hoogwaardiger" wordt.

Old Skool.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan