Winter startprobleem

Duckatti

MF veteraan
24 apr 2008
3.534
0
Tjuchem aan zee.
Hallo,

Ik zit met een probleem, mijn ZXR van `92 wil na de koude periode niet meer starten. Ik heb hem in oktober weggezet met een volle tank shell V-power en de accu aan de lader gehad. De motor slaat wel over maar hij wil niet starten.

Wel ruik ik een sterke benzine geur bij het starten maar verder gebeurd er helemaal niks. Ook aanduwen heeft niet geholpen. Graag had ik een beetje suggesties over wat dit eventueel kan zijn voordat ik alles uit elkaar begin te draaien en te sleutelen.

Alvast bedankt voor de tips ;)
 
als je een sterke benzinegeur ruikt is de motor vast verzopen.
grote kans dat de bougies nu doorgeslagen zijn.
dus nieuwe bougies en de vlotterbakken leeg laten lopen zodat de motor op verse benzine kan starten.
 
Klinkt alsof er 1 of meer vlotternaalden in de carburateurs vastzitten. Dan verzuipt de motor.
Even de carburateur vlotterkamers leeg laten lopen, dan met een blokje hout en een hamertje het houtenblokje tegen de vlotterbakjes aantikken. Hierdoor komen de naalden los.
Daarna benzinekraan even een minuut of 2 op 'PRI' zetten, dan op 'ON' en dan starten.
Ik denk dat het dan verholpen is.
 
Even een update,

Ik heb de carbs gereinigd. Het luchtfilter schoongemaakt. Nieuwe bougies erin gedraaid. Daarna gestart met behulp van de auto, hij heeft heel even gelopen en is daarna weer uitgevallen en daarna was het enkel een dikke knal en een steekvlam uit de uitlaat en nu doet hij weer niks. Alleen een wolk benzine zie je uit de uitlaat komen bij het starten maar hij heeft er geen zin in. now what?
 
choke werkt prima hebben we op de testbank gezien, daar werd het mengsel al een stuk rijker van, maar nog steeds (veel) te arm. choke geeft merkbaar verbetering tijdens het rijden, minder inhoudt bij toerentallen tussen de 2 en 4000. ook bij warme motor.
geen valse lucht in mijn geval, want boven de 4000 toeren is de a/f verhouding perfect, en neigt die zelfs naar rijk hoger in de toeren.

OT ik probeer alleen mee te denken met topicstarter, míjn probleem wordt komende week keurig door de garage opgelost
 
Laatst bewerkt:
Tis al geregeld,

Volgende week word hij opgehaald voor een beurt en dan worden gelijk de carbs ultrasoon gereinigd en goed schoongemaakt en gemonteerd. Dan ben ik weer klaar voor de zomer. Zat van het zelf sleutelen na een week teleurstelling :)
 
Oke zoals beloofd even een update:

Ik heb de motor 2 weken geleden op laten halen door een kenner en die heeft hem weer keurig netjes aan de praat gekregen :) De tank was aan de binnenkant gaan roesten en al dat fijne roeststof is in de carbs gaan zitten. Dus nieuw benzinefilter en de carbs zijn gereinigd. Nog even een klein beurtje en hij loopt als een zonnetje. Gelijk maar even een coating besteld voor in de tank zodat ik volgens niet weer hetzelfde probleem heb. En dan ben ik weer klaar voor het mooie weer *O* :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan