Winterbanden op de scooter van merk Heidenau

Winterbanden op de scooter/motor zinvol of niet??

  • Ja, tuurlijk!

    Stemmen: 14 34,1%
  • Nee, wat een onzin!

    Stemmen: 20 48,8%
  • Geen idee...

    Stemmen: 7 17,1%

  • Totaal aantal stemmers
    41

Google

Rookie
20 sep 2009
10
0
Hallo Allemaal,

Ik zat vandaag eens wat te Goochelen en kwam het volgende tegen:

http://www.rallyadventureshop.nl/cms_media/Nieuwsbrief/Heidenau%20winterbanden%20voor%20motorfietsen.pdf (HOME)

Het blijkt dat ze deze winterbanden ook voor scooters maken (voor mijn T-max in de maat 120/70-14 en 150/70-14)

Wie heeft er mogelijk ervaring mee?? Het lijkt me wel wat... per slot van rekening heb ik de winterbanden ook al op de auto zitten....

Groeten, Marc
 
Ben eens bij een winterbanden test geweest en vond dat vies tegenvallen vooral het omslagpunt , als ik dan denk hoeveel meer werk het is om bij een motor/motorscooter de banden te vervangen is dan bedank ik. De man die de test had georganiseerd beweerde bovendien dat het omslagpunt bij motor banden nog verder ligt omdat de samenstelling van het rubber anders is (zachter)
 
het wordt denk ik ook een te duur grapje of je moet zelf de mogelijkheid hebben om banden te wissellen en te balanceren de gemiddelde prijs van een velg zit denk ik op 100,- en sava winterbanden kosten 74,- euro P/s bij easyparts en zijn er weer niet in alle maten en snelheid cat.
 
Hallo Allemaal,

Ik zat vandaag eens wat te Goochelen en kwam het volgende tegen:

http://www.rallyadventureshop.nl/cms_media/Nieuwsbrief/Heidenau%20winterbanden%20voor%20motorfietsen.pdf (HOME)

Het blijkt dat ze deze winterbanden ook voor scooters maken (voor mijn T-max in de maat 120/70-14 en 150/70-14)

Wie heeft er mogelijk ervaring mee?? Het lijkt me wel wat... per slot van rekening heb ik de winterbanden ook al op de auto zitten....

Groeten, Marc


Vraag het eens aan Tmax-Dirk, hij heeft net voor de tweede keer zijn winterbanden gelegd ;-)
 
Hoi,
Ik heb idd. mijn winterbanden terug opgelegd. Ik doe dit nu voor de 2de keer , rond begin november , en wissel ze terug naar zomerbanden +/- eind april.
(kost me 10€ : opleggen + balanceren ; wielen zelf uithalen)
Ik ben vorig jaar op zoek gegaan naar winterbanden maar toen was de keuze héél beperkt , enkel Metzeler had ze voor de nieuwe Tmax 2008 wielmaten.
Bij Heidenau waren ze toen nog niet te vinden , enkel maar voor de kleinere diameters.
Ik heb ze via internet bij Moped Reifen in Duitsland besteld , 141€ achter en 111€ voor + 8€ verzending. Eénmaal een schuiver maken kost je wel een pak méér éh.......!!!
Ik gebruik mijn Tmax alle dagen voor woon-werk verkeer en ik moet eerlijk zeggen dat ze me uitstekend bevallen , je voelt je een pak veiliger en ze hebben beduidend
meer grip , zeker zoals vorig jaar met die plotse sneeuwval...
Natuurlijk als het echt ijzelt schuiven ze ook éh...maar dat is met elke band zo...!!!
Tot voor enkele weken had ik dus nog mijn zomerbanden opliggen en die durven hun in dit jaargetijde wel eens te herzetten op een nat (vochtig) wegdek , met de F.F.W. heb je dat niet , ze blijven grip houden...!!!
Als je van zin bent in de winter (ook einde herfst-begin lente) door te rijden
(veiliger te rijden) kan ik je winterbanden , zoals de Metzeler F.F.W. of nu
misschien al de Heidenau's alleen maar aanraden...!!!
Ik zie juist dat je een Tmax 01 hebt dus dan heb je zeker ook keuze bij Heidenau en zal de prijs eventueel de doorslag geven.

Tmax-Dirk
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dirk,

Ik heb vandaag even gebeld met S&G in Numansdorp. Zij noemen dat de winterbanden voor de T-max er niet zijn van Heidenau (gek want op de site worden ze wel genoemd en op motorbandenmarkt lijken ze ook te koop). Ik zal ook eens even kijken bij Metzeler.

Ik ben inderdaad voornemens om het hele jaar door te rijden. Dat zetten wat je noemt voel ik dus ook af en toe. Vandaar dat mijn interesse gewekt was voor de winterbanden. Wat het kost maakt me niet zoveel uit. Als het mij maar veilig heen en weer brengt.

Ik zag ook dat Heidenau een snelheidscodering M/C gebruikt. Ik kon alleen niet terugvinden of dat voor de T-max OK is.

Dank voor je reply in ieder geval.

Marc (Google)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Google,

Ben es effe gaan snollen bij Mopedreifen voor "snow" banden voor je Tmax.

HEIDENAU :

V: 120/70-14 : 55S----------K66/LT SNOW Silica------- 58€
A: 150/70-14 : 66S----------K66/LT SNOW Silica------- 77€

METZELER FEELFREE WINTEC

V : 120/70-14: 55H------------FEEL FREE WINTEC FR---------89€
A : DAAR HEBBEN ZE ER GEEN VOOR IN 14"...!!! , enkel voor de 2008 Tmax.

link : Motorradreifen direkt vom Hersteller im Fachhandel kaufen

Tmax-Dirk
 
Winterbanden bij auto`s zijn alleen beter dan de zomer banden,wanneer er sneeuw ligt,komt er bij dus nooit op...bij motors geloof ik er ook niet in :N
 
Ik heb ervaring met Heidenau winterbanden op mijn 400. In 1 woord: geweldig. Je hebt veel meer grip. Nadeel: het sturen gaat iets zwaarder, en je hoort een soort ' brom' van het profiel op het asfalt. Maar ik ben er heel tevreden over.
 
Ze hebben onlangs een test gehouden met winterbanden op de auto. Wat bleek: de zomerbanden waren in alle discipline's superieur, behalve ijs en sneeuw. Nat wegdek, droog wegdek de zomerbanden waren(overduidelijk zelfs) het best. Ook bleek het een fabeltje te zijn dat het omslagpunt lag op 7 graden buitentemp. Ze hadden de banden getest bij 0 graden, namelijk.

Dat zet zware bedenkingen bij het gebruik van winterbanden in Nederland want, hoe vaak komt dat nog voor in Nederland <0 graden celsius? en bakken sneeuw.
 
Laatst bewerkt:
He he,eindelijk iemand die het ook leest,en de zelfde conclusie trekt als ik..heb het al meerdere mensen gezegt,en vrolijk leggen ze die lelijke gevaarlijke klote dingen er weer op |(
 
Winterband is gewoon wat zachter kwa rubber. Dus meer grip, wel zo prettig in de natte jaargetijden. Niks gevaarlijks aan zou ik zeggen.
 
Ook bleek het een fabeltje te zijn dat het omslagpunt lag op 7 graden buitentemp. Ze hadden de banden getest bij 0 graden, namelijk.

Dat zet zware bedenkingen bij het gebruik van winterbanden in Nederland want, hoe vaak komt dat nog voor in Nederland <0 graden celsius? en bakken sneeuw.

Hoi,
Als het toch "zo is" wat je daar beweerdt......???!!! vertel me dan even hoe het komt dat Duitsland en Oostenrijk winterbanden "verplicht" tijdens de volgende maanden.......???
Mijn broer ging een paar jaar geleden in Oostenrijk even spelen met zijn jeep in de sneeuw maar hij was na 5 minuten al terug , de flikken hadden controle gedaan , geen winterbandjes derop........onmiddelijk retour naar het hotel....gedaan met spelen...!!!
Ik veronderstel toch dat deze landen weten dat winterbanden hun nut hebben.....!!!!!
Enne , zo warm ist nu ook weer niet in Holland en België éh...de O°C gaan we de volgende maanden toch nog verschillende keren halen denk ik...
Je moet eerst de test eens doen , je kijk op winterbanden zal direct veranderen...

Tmax-dirk
 
Ik kan kort zijn in het antwoord. Als jij gelooft/uit eigen ervaring weet, dat het helpt moet je het vooral gewoon doen. Deze test was gebaseerd op vierwielers.

Ik geloof er niet in(en daarnaast vind ik persoonlijk dat het rijden met sneeuw en gladheid niet erg verstandig is op een tweewieler, zelfs al zijn(?) die banden daar voor geschikt).
 
Er zijn banden voor ijs,spikes heten die,in alle maten en merken..te koop bij Gamma,bij de ijzerwaren :X
En Winterbanden hadden nut met sneeuw op de weg,wanneer ligt hier sneeuw |( |(
Door de vele groefjes en sleufjes in de band,heb je minder (rubber) comtact ,met de weg..kun je wel nagaan dat dat minder grip is..het zit mensen gewoon tussen de oren,winterbanden eronder en knallen maar..weg opgebouwde reserve (met sneeuw!)
Zachter rubber is altijd goed,maar tegenwoordig met de silica in de band,is dat probleem ook al minder
Maarja kopen maar die winterbanden,is goed voor de economie,geld moet rollen.en als je er een fijn gevoel bij hebt,zekers doen!!!

o-ja en met die jeep en buiteland enzo,je hebt het de hele tijd over in de sneeuw,ik zei toch ook dat je een beetje meer grip in de sneeuw hebt..wel lezen he ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Als het toch "zo is" wat je daar beweerdt......???!!! vertel me dan even hoe het komt dat Duitsland en Oostenrijk winterbanden "verplicht" tijdens de volgende maanden.......???
Mijn broer ging een paar jaar geleden in Oostenrijk even spelen met zijn jeep in de sneeuw maar hij was na 5 minuten al terug , de flikken hadden controle gedaan , geen winterbandjes derop........onmiddelijk retour naar het hotel....gedaan met spelen...!!!
Ik veronderstel toch dat deze landen weten dat winterbanden hun nut hebben.....!!!!!
Enne , zo warm ist nu ook weer niet in Holland en België éh...de O°C gaan we de volgende maanden toch nog verschillende keren halen denk ik...
Je moet eerst de test eens doen , je kijk op winterbanden zal direct veranderen...

Tmax-dirk

Zoals ik al eerder zei ik ben bij zo een test geweest en vond die vies tegen vallen vooral het zogenoemde omslagpunt. Volgens mij zijn winterbanden niet verplicht , maar is het in duitsland verplicht je voertuig aan te passen aan de weersomstandigheden verder is het meer een verzekerings kwestie zolang er niks mis gaat m.a.w. je mag gewoon met je zomer banden rijden maar als er een ongeluk gebeurt zal je aansprakelijk gesteld worden omdat jij je voetuig niet hebt aangepast aan de weersomstandigheden (bovenstaande weet ik niet zeker maar zo heb ik het begrepen)

Edit Bronvermelding : Winterbanden in Duitsland: verplicht of niet?

Edit , zal wat meer over de test vertellen

De test werd gedaan met vrachtwagens tot 25000 en auto's tot 1500kg eerst op gewoon wegdek +5 graden , hier waren de zomerbanden op alle voertuigen superieur (dat terwijl de fabrikanten van div banden merken beweren dat het omslagpunt bij 10 graden ligt) De tweede test werd gedaan met hetzelfde wegdek (+5 graden) en nu met sneeuw erop je weet wel die natte drek word het dan , ook hier waren alle zomer banden superieur (tot mijn verbazing) De derde test werd de wegdek temp verlaagd naar 0 graden , met de droge test waren wederom de zomerbanden superieur. De natte test waren ook weer de zomerbanden de baas. Pas toen er echt veel sneeuw en nattigheid op de weg lag kwamen de winterbanden boven de zomerbanden uit en dan nog met name in stabiliteit (een auto met zomerbanden begon soms ongecontroleerd te tollen(uitgelokt op de testbaan uitwijk manoeuvre) en de auto met winterbanden niet) Hoewel de winterbanden hier hun nut en kracht toonden was ik zeker niet onder de indruk , waarom ??. Simpel ik heb hier in nederland op een doorgaande weg nog nooit zoveel sneeuw zien liggen als daar op die test baan en die ene keer dat ik dat misschien zal tegenkomen bel ik mijn baas wel op dat ik niet of misschien wat later kom. Even voor de duidelijkheid op de testbaan lag ongeveer 10cm sneeuw met drektroep erdoor en dat valt hier ook wel eens maar op de testbaan reden geen pekelwagens en die rijden hier wel. Testbaan was in Barneveld trouwens
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder schreef: de Heidenau biedt gewoon meer grip dan de band die standaard op mijn scooter zit. Dat komt omdat de Heidenau wat zachter is van samenstelling. De band heeft inderdaad wat meer profiel waardoor er theorethisch minder rubbercontact is met het wegdek. Maar tijdens rijden is daar absoluut niets van te merken. En de band voert gewoon veel beter water af dan de standaardband. (Bridgestone Hoop). Met nattigheid in deze herfsttijd dus geen overbodige luxe. Hoe ik dat weet? Ik rijd ermee.

De discussie over winterbanden en auto's: ik weet niet of je deze kan vergelijken met winterbanden onder motoren. Ik weet wel dat ik onder mijn auto winterbanden had, ik geloof Pirelli. Daar was ik heel tevreden over.

Dan over mijn achterband: deze is inderdaad wat eerder afgesleten dan de Michelin Hoop. Ik had januari de Heidenau's erop laten leggen. En ik ben er gewoon mee doorgereden tot de achterband op was ( toch nog +10000 km!!!!!). Toen heb ik beide banden laten vervangen. Nu gaan de winterbanden er weer op. Aangezien mijn voorband minimaal is afgesleten, hoef ik alleen een nieuwe Heidenau achterband te kopen. Dat betekent dat mijn Heidenau voorband gewoon 2 seizoenen meegaat (!). En de kosten vallen heel erg mee. Ik zou zeggen probeer het uit, voor de kosten hoef je het echt niet te laten.
 
Laatst bewerkt:
Gekopwielen jij rijdt op een burgman??? waarom rij je dan met Michelin?
Bridgestone heeft speciaal voor de Burgman banden ontworpen.
Michelin zijn by the way niet de beste zij staan op de 2de plaats.
 
en daarnaast vind ik persoonlijk dat het rijden met sneeuw en gladheid niet erg verstandig is op een tweewieler, zelfs al zijn(?) die banden daar voor geschikt).
Ik gebruik em ELKE DAG voor woon-werk verkeer , dus véél keuze heb ik niet éh.....!!!
Het heeft dus niks te maken met "verstandig zijn".........!!!!!!!!!!!!

Tmax-Dirk
 
Er zijn banden voor ijs,spikes heten die,in alle maten en merken..te koop bij Gamma,bij de ijzerwaren :X
En Winterbanden hadden nut met sneeuw op de weg,wanneer ligt hier sneeuw |( |(
Leuk om dit topic nog eens te zien na de winter van eind 2009/begin 2010 en de afgelopen maand. _O-
 
Vergeet ook niet dat de ene band de andere niet is. Ik heb met de michelins gereden op de XMAX. waardeloos. De nieuwe citygrips waren wel een stuk beter maar niets haalt het bij de Bridgestones op mn SH300. Om maar aan te geven het vershil hoeft hem niet te liggen in zomer/winter. maar kan ook gewoon de kwaliteit zijn.
 
ik rij nog altijd met men zomer banden > full zomer banden > Dunlop sport max , nie gemakkelijk , maar ben nog niet op men bek gegaan !
greeetz,
 
Terug
Bovenaan Onderaan