winterbanden?

webtech

MF veteraan
26 feb 2003
1.164
112
rhoon
Beste Mede MFers

Ik heb een praktische vraag, ik heb nog niet zo lang mijn bmw r1150 rt en ik wil er ook mee in de kou gaan rijden.
Nu is het zo bij het koekblik dat men onder de 8 graden een winterband adviseert. Hoe zit dit met motorfietsen?

Graag jullie ervaringen
 
Hopen dat je geen grip nodig hebt voor die band op temperatuur is :X
Naar mijn weten zijn er geen specifieke winterbanden voor motoren, dus het is even heel erg opletten tot ze boven die 7-8 graden zitten.
 
Gewoon goede sport/toerbanden nemen, die hebben prima grip om met lagere temperaturen en natte weersomstandigheden te rijden. Niet denken dat je dan met 10 cm sneeuw en/of ijzel enigzins kun rijden he...
 
Gewoon goede sport/toerbanden nemen, die hebben prima grip om met lagere temperaturen en natte weersomstandigheden te rijden. Niet denken dat je dan met 10 cm sneeuw en/of ijzel enigzins kun rijden he...

Heb jij geen zeiwieltjes voor in de winter dan O-)

Voor zover ik weet hebben ze voor motoren geen winterbanden. Miss dat motorbanden altijd winterbanden zijn. ze slijten zo hard in de zomer O-)
 
als je eeen beetje kwaliteit bandjes koopt zit er gewoon silica in en dat is wat het verschil maakt tussen een zomer en winter band (even het profiel buiten beschouwing gelaten (of wil je op wintersport?))
 
Aangezien ik dag en nacht en zomer en winter ( nee, niet aan 1 stuk door...) ook professioneel doorrij heb ik me daar ook eens in verdiept.

Nee, er zijn momenteel geen winterbanden voor motoren.
Auto's gaan glijden door het grotere oppervlak en dat heft men oa op door een grover profiel. Ander profiel voor beter loslaten van de sneeuw....en winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling.

Motorbanden zijn wat rubber betreft al kwalitatief veel beter als autobanden.
Motorwinterbanden schijnen dus niet genoeg te verschillen van de gewone banden om echt nuttig te kunnen zijn.
 
Heidenau heeft een speciale all season band in haar programma.
K58 & K62 ik heb er geen ervaring mee, misschien iemand anders hier op het forum?
 
voor de echte diehards heb je wel sneeuwkettingen :+

wf_schneekette.jpg

wf_schneekette_1.jpg

1104836894-14354.jpg

b0.jpg
 
maxxisraintirem6132r0ao.jpg


MAXXIS SUPERMOTARD RAIN TIRE Ultra-soft rain tire Superior traction and confidence in wet racing conditions. Tread design channels water away to maintain perfect traction Designed for supermotard competition only

Zou best een aardige winterband kunnen zijn lijkt me? Ben alleen bang dat t heel zacht rubber is, gezien het "competition only"...
 
op noppen banden door de sneeuw en dan het liefst door de berm.

zodra ze gestrooid hebben rijdt het ineens veel slechter vandaar ook (liefst door de berm).
maar zodra er een cm of 5 sneeuw is kan er nog weinig tegen op ;)
 
voor de echte diehards heb je wel sneeuwkettingen :+

(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)

Heb dit jaar de sneeuwkettingen of klauwen van MV gebruikt op het Elefanten treffen maar dat ging toch niet echt werken, toch slippend achterwiel en even teveel gas en er lagen drie van die dingen eraf. Zwak punt is overgang van de klauw naar de spanbandjes, die trek je zo los.
Ik heb nu 15"EML wielen klaar staan met (auto) wintwerbanden en dat ga ik komende winter maar eens proberen.
 
Gewoon goeie banden nemen.
Op mijn fz6 liggen pirelli diabolo's en je kan der bij nat en ijzel nog mee gaan hangen.
Daarnaast heb ik nog een chopper :X en daarmee durf ik bij regen zelfs niet mee te rijden (wegens plotse glijbewegingen van het achterwiel op rotondes enzo).
(er liggen conti's milestone op ;( )
 
Zelf getest? :} :N , of slechts van horen zeggen? :X

Sinterklaas bestaat ook. :Y

(Afbeelding)

Als je dit nou oppert... :z
Ja, ik rijd iedere dag, ook in de winter (ww) 8-)
Maar moet toegeven dat het hangen bij nat wegdek en vrieskou iets minder wordt (onder andere door stroevere spieren bij mezelf B| )
Begin dit jaar zelfs bij 5cm sneeuw op de snelweg (best wel bangelijk }) )
 
Gewoon goeie banden nemen.
Op mijn fz6 liggen pirelli diabolo's en je kan der bij nat en ijzel nog mee gaan hangen.
Daarnaast heb ik nog een chopper :X en daarmee durf ik bij regen zelfs niet mee te rijden (wegens plotse glijbewegingen van het achterwiel op rotondes enzo).
(er liggen conti's milestone op ;( )
Blijkbaar ben je nog geen echt gladde plekken tegen gekomen... :X Bij een weg die echt glad is door ijzel, glijdt ie zo onder je vandaan, wanneer je probeert te remmen, sturen of accelereren..
 
Blijkbaar ben je nog geen echt gladde plekken tegen gekomen... :X Bij een weg die echt glad is door ijzel, glijdt ie zo onder je vandaan, wanneer je probeert te remmen, sturen of accelereren..
Ik moet toegeven dat ik rijd als een oud moedertje als er een gladgereden sneeuwlaag ligt. (En als er echt veel sneeuw ligt 's ochtens blijft ie ook in de garage O-) (drie dagen op een jaar), maar soms overvalt een sneeuwbui je :o )
 
Kijk Painter, nu zeg je toch iets anders dan dat Pirelli Diablo's ook prima op ijzel rijden, maar goed ook een :] :} wintereibikkel :} :] . :W

Blijkbaar ben je nog geen echt gladde plekken tegen gekomen... :X Bij een weg die echt glad is door ijzel, glijdt ie zo onder je vandaan, wanneer je probeert te remmen, sturen of accelereren..
Zelfs bij andere verkanting rechtuit al... :X
 
Wat dachten jullie van All road banden ?? *O* :]

Hebben grove structuur , met 15 cm sneeuw voldoende tractie.
Alleen als het smelt met die bruine smurie ,, als je dan soms weer asfalt en dan weer afgesmolten sneeuw heb dat is niet leuk .......
Vraag me alleen af of het rubber niet te hard is....

Veel Allroad banden kunnen tegen 100 pk

Wat wel een punt is als je wel tractie heb ,, moet je ook weer remmen
en dat schijnt toch niet iedereen te realiseren...
Met echte winterweer moet je heel behoudzaam rijden ,, en als je minder signalen krijgt dat het slecht is zullen mensen te hard/bruusk rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan