Winterkamperen, hoe warm te houden?

Thanks voor de tips!

Het word geen siberië, maar als het is; duitsland/belgie(ardennen)/lux. Kan mij nog herinneren dat ik met mijn tentje en militaire slaapzak(nog geen M90) in luxemburg lag (najaar). Had geen thermometer bij. Maar was die ochtend blij dat ik de zon zag.

Ik wil zo "light" mogelijk reizen. Eten en drinken kan men Benelux op elke straathoek. Dus wil geen brander/kook benodigheden meenemen.

Of zoiets :) wel kamperen, toch luxe :) http://www.beim-holzschnitzer.de/camping.htm

Dat van die muts is een goeie (bij gebrek aan hoofdbeharing->bewust)



Als je op een Camping ligt zoals je zegt, dan zullen er zeker in de winter ook wel plaatsen vrij zijn met een 220 aansluiting. Zorg dat je een omvormer bij je hebt en sluit je daar je 12 volts verwarmingsvest op aan en leg die in je slaapzak. Klaar. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je stroom op een camping kunt gebruiken zou ik gewoon een straalkacheltje of elektrische deken meenemen.
 
Ja, ja electrische dekens, straalkacheltjes? kan ik net zo goed een caravan erachter hangen. (of huren voor 25euro p/d Motorcamping Little Creek )

Het gaat mij er gewoon om; als je een tijd gereden hebt, en je hebt je tentje opgezet. Dat je een warmte bron hebt om effe bij te komen. En de nacht overleven zal geen probleem zijn met mijn M90 en eventueel een dekentje en muts. Maar ook nog comfortabel doorkomen :)
 
Als je een klein pannetje in je tent zet met 3 theelichtjes brandend er in heb je een behoorlijk minikacheltje hoor :Y :+
Of eventueel een oud koekblik (de echte geen auto) vullen met gloeiende kooltjes deksel er op en deze naast/onder je bed net zoals ze in de 18e eeuw dat deden met zogenaamde bedpannen. :Y
Danny :W :]
 
een waxinelampje onder een omgekeerde bloempot schijnt ook te werken, maar je zit vaak met de nylon/poly tentbodem..
 
Nou ik denk dat in de meeste bossen van europa wel platte stenen voor ondergrond te vinden zijn. :Y
Danny :W :]
 
Ik heb met mijn m90 met min 30 buiten liggen slapen.
Dat was prima te doen. :Y
Verder is het met winterkamperen gewoon een kwestie van een lekker vuurtje in de avond. Desnoods maak je die in een wegwerp bbq oid.
 
Zo'n rescue deken onder je bedje leggen en een goed bedje nemen! Exped!!!!
Daarnaast een legermummyslaapzak en je slaapt overal doorheen!!!! Ik haalde de mijne bij de dumpstore.nl maar zie dat ze 'm nu niet meer online hebben staan.
 
Ik bedenk me net; Is een std gas-campingbrandertje genoeg om een liter water aan de kook te brengen voor een warme kruik?

Opmerkingen van; boven een kampvuur' gaan echt niet, je kan een pan niet boven een kampvuur houden zonder zelf te verbranden, In het vuur zetten gaat evenmin..
Dus, hoe krijg je water warm in de avond?
 
1: thermarest
2: slaapzak met ganzendons
3: Thermoliner in de slaapzak.

Als dat echt nog niet voldoende is
4: een theelichtje plaatsen in de tent. (kan je tent makkelijk 5° opwarmen, doch produceert niet teveel C02 en brandgevaar is relatief laag)
 
Ik bedenk me net; Is een std gas-campingbrandertje genoeg om een liter water aan de kook te brengen voor een warme kruik?

Opmerkingen van; boven een kampvuur' gaan echt niet, je kan een pan niet boven een kampvuur houden zonder zelf te verbranden, In het vuur zetten gaat evenmin..
Dus, hoe krijg je water warm in de avond?


Als je dat ding enkel gebruikt om 's avonds water op te warmen voor een kruik red je makkelijk een week met 1 patroon.

Anders neem je 1 patroon extra mee ( bij de action, 75 cent ;) )
 
Update.

Nu was het, het weekend(altes elefantentreffen) niet zo heel koud. Maar met alleen mijn M90 was het goed te doen (in mijn tent natuurlijk)
 
Er zijn zelfs speciale (leger) tenten met een houtkachel erin, echt waar! 2 jr geleden zelf ook in gekampeerd, binnen was het een sauna :)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn zelfs speciale (leger) tenten met een houtkachel erin, echt waar! 2 jr geleden zelf ook in gekampeerd, binnen was het een sauna :)

Idd stonden er genoeg op elefantentreffen. Alleen erg zwaar! moet je al met een aanhangwagen(s) of zijspan(nen) gaan. en dan denk ik dat je hem moet verdelen over meerderen.
 
Idd stonden er genoeg op elefantentreffen. Alleen erg zwaar! moet je al met een aanhangwagen(s) of zijspan(nen) gaan. en dan denk ik dat je hem moet verdelen over meerderen.
Valt wel mee, degene waar ik in geslapen heb was heel klein en compact. Paste in je topkoffer, incl. stokken, schoorsteen en kachel. Zat zeer vernuftig in elkaar, het model was afkomstig van het leger, die gebruikt deze ook voor expedities naar de noordpool e.d.
 
Zoiets als dit dus.

Foto550-GY8V74H6.jpg


Zelfbouw van diegene die erbij zit. Alle tentstokken passen om en om in de kachel, haringen erbij en de tent zelf gaat in een aparte zak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan