Winterkamperen, hoe warm te houden?

Ehhh ja daar heb je ook weer gelijk in. Sorry was ik even uit het oog verloren. Bij mij gaat het hele geval dan ook in m'n zijkoffer, zo'n hele grote, met een extra wiel eronder. Als het nodig is kan er zelfs iemand in meerijden.

Zijspan dus. O-)
 
Laatst bewerkt:
Hierbij wat foto's:
tent1.jpg


De stok in het midden die bestaat uit een heleboel losse, in elkaar schuifbare, secties, daardoor is deze maar iets van 40cm lang.

tent2.jpg


De kachel bestaat uit losse plaatjes blik oid die je ter plekke in elkaar moet zetten dmv boutjes/ stangetjes e.d. Hierdoor is deze opgevouwen niet veel groter dan een brooddoos.
Ook de schoorsteen was opgerold maar 40cm breed, maar wel 3m lang. (uitrollen en andersom oprollen en een stalen bandje eromheen en klaar)

Qua warmte was het bloedheet in de tent, we zweetten ons kapot terwijl onze buren (zonder kachel) het koud hadden :)
 
Laatst bewerkt:
De kachel bestaat uit losse plaatjes blik oid die je ter plekke in elkaar moet zetten dmv boutjes/ stangetjes e.d. Hierdoor is deze opgevouwen niet veel groter dan een brooddoos.
Ook de schoorsteen was opgerold maar 40cm breed, maar wel 3m lang. (uitrollen en andersom oprollen en een stalen bandje eromheen en klaar)

Jouw omschrijving klinkt als een Kifaru Kachel in een Kifaru 4 tent.

Het is ieder voor zich of dit principe nu wel handig is of niet, ook bij het opruimen/schoonmaken van asresten, vooral in de pijp. Het is wel lichtgewicht met een kleine pakmaat, maar dat is imho ook alles. Lijkt op niets wat door welk leger dan ook gebruikt is.

Link naar genoemde kachel

Bij legerkachels (op hout) zit je meer te denken aan die van het Zweedse leger of de Wildo.

Overigens zijn twee weken terug 90% van alle tipis op de Dragon Rally door regen en wind gesneuveld, incl. gebroken en verbogen middenstang. Op het Tauerntreffen 4 weken geleden, duurde het meer als 2 uur om alle haringen eruit te krijgen en om een tipi of lavvu af te bouwen. (sneeuw 1,5 meter). Geeft je toch te denken.

Ik heb verder tipi’s als een ballon zien ontploffen bij 140 Kmh wind op 1.700 meter hoogte.

DSC01522.JPG


Mijn tunneltent overleefde het ook niet, maar dat was pas bij het afbouwen. Het duurde te lang om de spijkers uit de grond te krijgen met de klauwhamer, omdat ik mij niet staande kon houden in de blizzard. En als je de bovenkant niet heeel goed sluit kun je dit krijgen.

motorangP1282326.jpg


Met een binnentent houd je ook al veel tegen, maar ook in stuifsneeuw kan het er doorheen komen. Altijd flink eromheen ophogen met sneeuw, wat dus niet kan bij een tipi in combinatie met een kachel, omdat je de luchtaanvoer dan te veel blokkeert.

Ik zeg dus niet dat ik tegen tipi’s ben. Ze zijn erg comfortabel, maar niet zaligmakend. Dé ideale tent voor alle gevallen moet ik nog tegenkomen.

Hier gewoon een ordinaire tunneltent, met allerdaagse kampeerspullen. Dat kan gewoon ook. Ik meen dat dit op het ET 2006 was. Werd toen echt niet kouder als -24 of zo ’s-nachts en motor startte gewoon ook. Zo’n treffentje als het Elefanten in Solla kun je gewoon doen met allerdaagse spullen.

Afbeelding070.jpg


Een kacheltje buiten is ook altijd wel prettig (als het mag), al was het alleen maar om je bier ontdooid te houden.

TT07_Riege42.jpg


De truc met de al eerder genoemde waxinelichtjes werkt trouwens niet altijd. Mocht het té koud zijn, dan smelt de was alleen maar vingerdik langs het lontje en is het binnen een half uur uit, ook als je er drie tegen elkaar aan zet. Je moet er dan al zo een klein potje omheen zetten, dat er geen merkbare opbrengst meer is in een tent. In een alu kist met de deksel op een kiertje enigszins bruikbaar, maar dat gaat net zo goed met een handwarmer.

Wat zeer algemene tips:
Altijd het waterketeltje gevuld houden met water. Ook als alles bevriest, kan je dan nog die ketel op het vuur zetten en daarmee enigszins andere zaken in trappen ontdooid krijgen.
Fototoestellen, telefoons op de man onder je jas en meenemen in je slaapzak.
Bier dat nog vloeibaar lijkt, bevriest onmiddellijk bij opening. Trap er niet in. Vloeibare boter met olijfolie blijft verrassenderwijs erg lang vloeibaar, terwijl je voor gewone boter een bijl nodig hebt.
Geen glas, liever blik. De schade van ontploffend glas is groter als bij blik, wat zich eerst opblaast. Koken uiteraard op benzine.

V.w.b. de motor. Een en tweecilinders starten moeilijker met kou, ook met een goede of dubbele accu. Langzaam opwarmen van het blok d.m.v. een benzinebrander heeft meer effect, dan een dikke autoaccu als hulp, omdat de olie nog te dik is.

R7714888.jpg


Motor in vrij parkeren, vooral bij een aparte versnellingsbak zoals een Harley of een BMW e.d. Olie bijvullen gaat ook niet bij extreme temperaturen. Je krijgt het niet uit de fles gedrukt. Zorgen dat je het eerst opwarmt, evt onder jas. Om in koude gebieden te komen, moet je door de pekel. Alles aan preventie doen wat mogelijk is, vooral t.a.v. bekabeling. In het buitenland gebruiken ze tig keer meer van dat rot spul. Kwestie van tijd. Er zijn veel oplossingen voor winterbanden, spikes en sneeuwkettingen.

DSC04189.jpg


Blijf ver weg van rotzooi als Anfahrhilfen e.d. Da’s leuk om de ketel van Loh uit te rijden, maar verder als een paar honderd meter kom je er niet mee.

Anfahrhilfen_zpsa897e99c.jpg



V.w.b. kleding. Stuurmoffen zijn belangrijker als welke elektrisch kledingstuk dan ook. Als die uitvallen heb je niks. Volgorde: Windscherm, stuurmoffen, e-handvatten, e-handschoenen, e-vest, e-vizier. Elektrisch vizier is handig, maar pas nodig vanaf -15. Het is geen neuswarmer. De huidige moderne vizieren zijn voor de meesten prima bruikbaar. Deze ook sluiten. een helmmuts is vanzelfsprekend.

Het maakt niet zo veel uit wat voor stuurmoffen. Zelfbouw of koop. Zijn ze te kort, dan altijd een zak ’s-nachts eroverheentrekken, anders vind je ze volgesneeuwd terug. Koop je ze, haal dan meteen die teddyvoering eruit, daar heb je meer last van als profijt.

HGLenkerstulpen.jpg


Bij parkeren contactslot en evt. koffersloten afplakken. Motor is nog warm en sneeuw/zooi bevriest je slot.

Een goed windscherm scheelt letterlijk een jas. Dubbele col gebruiken. Eentje onder je jas, de andere over je jasaansluiting. Geen motorlaarzen, maar Musher Boots, zoals van Kamik of Sorel. VBL (vapour barrier liner) is ook bruikbaar, als je lang geen droogmogelijkheid hebt. (pedaalemmerzak in je schoenen tussen de sokken). Voor mij nog steeds het beste, een paar Bunnie Boots, waardoor je maar weinig droge spullen mee hoeft te nemen, zonder wat te hoeven drogen. Ik kan er goed mee schakelen. Droog = warm.

V.w.b. tent. Als de grond keihard bevroren is, werken misschien alleen nog spijkers. Volledig stalen klauwhamer mee. Truc met parkers en een (sterke) elektrische schroevendraaier werkt ook in ijs. Is de sneeuw te diep om af te graven (voor mij is de grens zo’n 2 uur met sneeuwschuif – da’s ongeveer 1,5 m sneeuw te verplaatsen, die ik dus ook altijd bij heb), zo veel mogelijk vaststampen en evt. dead man principe toepassen met langere haringen. Een tent die vanzelf al staat is dan handiger, als een nok-, tipi-, of tunneltent. Een scheutje water over de haringspijker doet wonderen. Dit is natuurlijk ook een oplossing.

stattspaxen_zpsd98841eb.jpg


Kunststof tentstokken breken eerder als aluminium stokken bij ijzige kou. Op tijd je kleding uittrekken bij de opbouw van tent. Als je eenmaal gaat zweten, ben je eigenlijk al te laat.

V.w.b. verkeer: Sneeuwschuivers hebben altijd voorrang.

Afbeelding314.jpg


Doorwaadbare plaatsen bij warmer weer altijd voorverkennen.

Welshflood_zps07c3273b.jpg


En om de hoek of een paar honderd meter hoger kan het altijd volstrekt anders zijn. Vooruit kijken.

aiceroadwales_zpsf49d889e.jpg


Kun je ook “beschaafd” eten bij je tentje, met verse ingrediënten (inmiddels ook wel stijfgevroren, daar niet van). Ikke wel. Voor mij geen voer uit een zakje.

DSC04080.jpg


Dat was het zo’n beetje. Overigens ligt de grens bij mij, dat het nog een beetje aangenaam, leuk en verantwoordelijk is bij zo’n -24C met motor en tent. Laat anderen maar stoere verhalen vertellen. Ik weet wel beter. Voorkeur ligt bij zo’n -10 tot – 15 zonder al te veel. Dan heb je perfecte sneeuwbedekte wegen en kun je gewoon ook nog lekker kamperen, zonder dat het vervelend gaat worden.

Mocht iemand wat meer willen weten over winterkamperen met de motor. Ik denk dat ik er wel wat van af weet en heb ook wel wat tijd. (rugprobleempje) Ik zou eergisteren van de pont in Oslo afgevaren zijn om een aantal dagen door Noorwegen te trekken met afsluitend het Primus Treffet komend weekend, maar dat gaat helaas niet door, ondanks dat ik hier de tickets had liggen, spikes gemonteerd en de sneeuwkettingen vernieuwd. Kortom, winterklaar.

OK, winterkamperen met de motor betekent niet bij iedereen hetzelfde en mocht je twijfelen….

FuckingAustriaback_zps9210c519.jpg
 
Vergeet ik toch nog wat. Deze foto uit het gerenomeerde blad Sidecar Traveller, wat wereldwijd verspreid wordt, met een eenvoudige maar praktische kachelopstelling, die ons afgelopen winter goed bevallen is.

1477933_176315612565142_1807121017_n_zpsa5971c82.jpg


Ik sta dan wel in het midden, maar de kachel is van de man rechts.
 
Jouw omschrijving klinkt als een Kifaru Kachel in een Kifaru 4 tent.

Het is ieder voor zich of dit principe nu wel handig is of niet, ook bij het opruimen/schoonmaken van asresten, vooral in de pijp. Het is wel lichtgewicht met een kleine pakmaat, maar dat is imho ook alles. Lijkt op niets wat door welk leger dan ook gebruikt is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet welk merk het is, de tent is van een vriend van mij en die had hem in amerika gekocht, daar zeiden ze dat het leger die ook gebruikte.
De kleine pakmaat is het grootste voordeel van de tent, maar inderdaad, ieder voordeel heeft zijn nadeel
 
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar warme drank/soep drinken voor je gaat slapen zorgt er ook voor dat je iets warmer bent.
 
Topic weer eens ophalen!!

Een foto op facebook van een groep motorrijders kamperend in de sneeuw, inspireerde mij om weer eens te gaan winterkamperen!

Op moment 20-30cm sneeuw in ardennen, noord luxemburg.

Mijn spullen maar weer eens te voorschijn halen :)
 
Ik ben er dit jaar nog niet aan toegekomen helaas, binnenkort maar eens verandering in brengen.

Weet iemand een leuke camping in Ardennen/Luxemburg die momenteel open is?
 
Tegenwoordig ga je gewoon met je electrobike kamperen: electrisch koken, electrische slaapzak en een electrische kachel. *O*
 
Vind het in de winter altijd lastig om een camping te kiezen. Ik ben gewend in de zomer altijd op de bonnefooi te gaan, maar in de winter is dat lastig omdat het overgrote deel dicht. Ook zijn de weinige campings die open zijn vaak van die grote parken en dat heeft niet echt mijn voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips, maar doelde meer op het buitenland. Natuurkampeertereinen ben ik lid van en bezoek deze ook geregeld. Jammer overigens dat je niet op al die winterterreinen vuur mag stoken, dat hoort er toch wel een beetje bij vind ik. Meestal is er wel zo'n centrale plaats, maar het mag niet altijd bij de tent.

Met name in de Ardennen zoek nog een leuke camping, aangezien dat niet te ver weg is en toch wat meer kans op sneeuw dan hier bij ons. Mag gewoon een simpele camping zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor weinig een zo goed als nieuwe M90 slaapzak bij de dump gekocht. Mijn andere slaapzak zou een comforttemperatuur van -10 moeten hebben, maar vanaf -5 begin ik het toch redelijk fris te krijgen. Baalde er een beetje van dat ik afgelopen weekend geen tijd had om te kamperen, maar hopelijk krijgen we nog wat kou.
 
Vandaag voor weinig een zo goed als nieuwe M90 slaapzak bij de dump gekocht. Mijn andere slaapzak zou een comforttemperatuur van -10 moeten hebben, maar vanaf -5 begin ik het toch redelijk fris te krijgen. Baalde er een beetje van dat ik afgelopen weekend geen tijd had om te kamperen, maar hopelijk krijgen we nog wat kou.

Ik heb inmiddels 2 M90 (ook voor de kids) ben erg tevrede over. Vind geen andere van deze kwaliteit voor dat geld.
Ik wilde komend weekend gaan winterkamperen, maar zag dat het aan het dooien is in de ardennen. Toch minder leuk zonder sneeuw B|
 
Wel, ik las, o.a hier dat men ca. 90(!!) euro betaalde voor een m90 slaapzak?
Waarom geen duitsche legerslaapzak van 20 euro, die zo warm is dat je er een ei in kan bakken?
 
Laatst bewerkt:
€35 betaald. Voor zover ik kon beoordelen in redelijke nieuwstaat. 90 euro is waarschijnlijk de hele set inclusief hoes. De Goretex hoes heb ik niet, daar heb ik een tent voor. Die hoes maakt het meestal duur. Ze worden wel wat zeldzamer aangezien ze er volgens mij al sinds 2007 uit zijn, dat drijft de prijs ook omhoog.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die M90 bij de dump gehaald en nu zit er zo'n muf luchtje aan. Nou wil ik de slaapzak liever niet wassen omdat dit nooit bevorderlijk voor die dingen is. Hij is optisch gewoon keurig schoon, dus het gaat echt om die muffe lucht. Weet iemand een goede tip om die er uit te krijgen? Hij heeft al bijna 2 dagen buiten gehangen maar dat lijkt niet veel te helpen. De lakenzak heb ik uiteraard gewoon gewassen.
 
Ik heb die M90 bij de dump gehaald en nu zit er zo'n muf luchtje aan. Nou wil ik de slaapzak liever niet wassen omdat dit nooit bevorderlijk voor die dingen is. Hij is optisch gewoon keurig schoon, dus het gaat echt om die muffe lucht. Weet iemand een goede tip om die er uit te krijgen? Hij heeft al bijna 2 dagen buiten gehangen maar dat lijkt niet veel te helpen. De lakenzak heb ik uiteraard gewoon gewassen.

Probeer eens 20 min in de droger op 'koude stand'
Of zo'n kleding-fris-ruik-spray?
 
Droger zal ik even proberen. Bij die spray's heb ik altijd het idee dat je er een soort parfum opspuit waardoor je tijdelijk de luchtjes niet meer ruikt, maar na verloop van tijd werkt het uit en stinkt het nog steeds.

Ik las ook iets over wasverzachterdoekjes in de droger erbij doen, maar wasverzachter is volgens mij ook niet echt goed voor je slaapzak.
 
..Of anders toch een keer wassen (met een tennisbal in de trommel erbij)moet een keer kunnen en bij een oud ding wellicht niet overbodig/slecht..
 
Terug
Bovenaan Onderaan