winterklaar benzinetoevoeging nodig???

Diep Fries

Die hard MF'er
16 jul 2004
605
1
Er gaan veel verhalen rond (met name bij motorzaken) over het bezinksel van de tegenwoordige benzine. In verband met de winterstop moet de desbetreffende eigenaar een speciaal goedje kopen wat je in je benzinetank sodemieterd. Vervolgens de motor een minuutje of 10 laten draaien en kaar is kees.

Ikzelf heb dit tot nog toe nooit gedaan en heb ook nooit problemen gehad na de winter. Ik weet dat de nieuwerwetse benzine raar spul is, maar ik ken niemand die echt last van heeft gehad na de winter van een slecht lopende motor als gevolg van verstopte sproeiers of norzels. Dit geld overigens zowel voor injectie als ook carburateur systemen.

Misschien een slimme marketingtruuk om ons motorrijders weer geld uit de portemobeurs te troggelen??
 
Er gaan veel verhalen rond (met name bij motorzaken) over het bezinksel van de tegenwoordige benzine. In verband met de winterstop moet de desbetreffende eigenaar een speciaal goedje kopen wat je in je benzinetank sodemieterd. Vervolgens de motor een minuutje of 10 laten draaien en kaar is kees.

Ikzelf heb dit tot nog toe nooit gedaan en heb ook nooit problemen gehad na de winter. Ik weet dat de nieuwerwetse benzine raar spul is, maar ik ken niemand die echt last van heeft gehad na de winter van een slecht lopende motor als gevolg van verstopte sproeiers of norzels. Dit geld overigens zowel voor injectie als ook carburateur systemen.

Misschien een slimme marketingtruuk om ons motorrijders weer geld uit de portemobeurs te troggelen??

Daarom krijg ik ieder voorjaar ongeveer 10 klanten per dag die problemen hebben om hun motor aan de gang te krijgen, en daarna advies komen vragen wat te doen en een flesje benzinetoevoeging komen kopen.
Oh ja, en ongeveer even veel mensen die een nieuwe accu komen kopen omdat een druppellader aanschaffen in November ook alleen maar onzin was. :)
 
Carburateurs e.d. (laten) schoonmaken kost meer dan dat goedje in je tank. En het helpt echt, ook 's zomers als je motor 's niet lekker loopt.
 
Quote: Daarom krijg ik ieder voorjaar ongeveer 10 klanten per dag die problemen hebben om hun motor aan de gang te krijgen, en daarna advies komen vragen wat te doen en een flesje benzinetoevoeging komen kopen.
Oh ja, en ongeveer even veel mensen die een nieuwe accu komen kopen omdat een druppellader aanschaffen in November ook alleen maar onzin was.

reactie op bovenstaande:
Precies, dat bedoel ik nu weer. Weer zo'n motorspecialist zeker die weer meer moet verdienen aan de argeloze motorrijder. Daarom zij ik net dat je dit alleen maar hoort bij motorzaken en heb ik dit noch nooit gehoord bij een motorrijder.
 
Sorry hoor...toevoegingen om je motor aan de gang te houden ..????
Doe je dat met autorijden óók...!
Ik rij met m'n brikkie's gewoon door ook 's winters, NO PROBLEM...
Als het écht..nodig is... om je motor aan de GANG te houden, dan is er mechanisch/electrisch gewoon iets mis....
Alleen als je last hebt van bevriezing van gasschuif/naald, dan moet je daar iets voor verzinnen,...oplossingen zijn verkrijgbaar.
 
mijn broer heeft net hezelfde met zijn gsx-r, deze morgen bij de dealer gedaan, start de motor hier thuis draait op 3 poten, geen vermogen etc, na een minuutje of 10 rijden alles weer ok, toch bij de dealer geweest, zo naar zijn mening te maken hebben met vervriezen van gasschuifnaald,dit probleem komt veel voor bij de gsx-r bij koud en vochtig weer. enige remedie zijn de carbs opwarmen, is trouwens nu standaart on de nieuwe bandit
 
Ik krijg mijn motor niet eens aan de gang als het vriest (model 1991) :( . Lijkt net of de olie zo dik is geworden dat de startmotor niet eens het hele zaakje door de olie kan draaien. Als ik de startknop dan los laat,dan hoor ik altijd nog zo'n geluidje als of er iets heel even rond draait (terugdraaien van iets doordat ie tegen de viskeuze olie in heeft staan duwen?).
Is mij verteld dat dat goedje voor in je benzine niet erg veel helpt. Als je carbs verstopt zijn, kan je beter de bende uit elkaar ahlen en schoonmaken.
 
Ik krijg mijn motor niet eens aan de gang als het vriest (model 1991) :( . .......

Zorg er in ieder geval voor, dat het niet aan je bedrading ligt.
Ik kom meer van deze problemen tegen, waarbij ik simpel ff de helpende kan bieden.
Zorg dat alle contacten/stekkertjes e.d. ( dus ook stuurschakelaars, oliedrukzender/vrijloop....), vrij zijn van corrosie/aanslag.
Maak de boel schoon, wd40 erover, en je hebt al een hoop gewonnen.
Twee uurtjes werk....
Voorts.....accu..?? ouder dan 4 jaar?? Nieuwe!
Sta je niet voor verrassingen.
Werk'se... :]
 
Zorg er in ieder geval voor, dat het niet aan je bedrading ligt.
Ik kom meer van deze problemen tegen, waarbij ik simpel ff de helpende kan bieden.
Zorg dat alle contacten/stekkertjes e.d. ( dus ook stuurschakelaars, oliedrukzender/vrijloop....), vrij zijn van corrosie/aanslag.
Maak de boel schoon, wd40 erover, en je hebt al een hoop gewonnen.
Twee uurtjes werk....
Voorts.....accu..?? ouder dan 4 jaar?? Nieuwe!
Sta je niet voor verrassingen.
Werk'se... :]

Kan ik zekers even doen. Thanx. Accu is al 4 jaar oud ja. Maar ik had dit "probleem" al toen ik m net gekocht had. En toen was er net een nieuwe accu in gezet. Het lijkt net alsof de startmotor niet genoeg kracht heeft om de motor door de olie heen te draaien als t koud is. Kweethetooknie.
Ik probeer m altijd wel even te starten in de winter als t zonnetje schijnt om een ritje te maken. Start ie niet, dan zet ik m weer terug in de garage.
 
Quote: Daarom krijg ik ieder voorjaar ongeveer 10 klanten per dag die problemen hebben om hun motor aan de gang te krijgen, en daarna advies komen vragen wat te doen en een flesje benzinetoevoeging komen kopen.
Oh ja, en ongeveer even veel mensen die een nieuwe accu komen kopen omdat een druppellader aanschaffen in November ook alleen maar onzin was.

reactie op bovenstaande:
Precies, dat bedoel ik nu weer. Weer zo'n motorspecialist zeker die weer meer moet verdienen aan de argeloze motorrijder. Daarom zij ik net dat je dit alleen maar hoort bij motorzaken en heb ik dit noch nooit gehoord bij een motorrijder.

Verplicht ik je om iets te kopen? Ik geef je alleen mijn ervaring weer uit de praktijk, en ja ik ben ook motorrijder die iedere winter netjes zijn accu aan de lader zet, zijn carburateurs aftapt en een flesje zooi in zijn volle tank kiept.
Ook ben ik een van die mensen die na de winter zijn motor uit de schuur trekt zodra het mooi weer is, op de startknop drukt en dan meteen weg kan rijden.

Ik zal in mijn achterhoofd houden dat ik jou in ieder geval nooit meer een advies hoef te geven, want je weet alles zelf perfect en hebt je ordeel meteen klaar zonder me te kennen. :(
 
Ik zal in mijn achterhoofd houden dat ik jou in ieder geval nooit meer een advies hoef te geven, want je weet alles zelf perfect en hebt je ordeel meteen klaar zonder me te kennen. :(
joh, lekker boeie, wierijdt er straks nou gewoon weg, hij of jij
 
Quote: Daarom krijg ik ieder voorjaar ongeveer 10 klanten per dag die problemen hebben om hun motor aan de gang te krijgen, en daarna advies komen vragen wat te doen en een flesje benzinetoevoeging komen kopen.
Oh ja, en ongeveer even veel mensen die een nieuwe accu komen kopen omdat een druppellader aanschaffen in November ook alleen maar onzin was.

reactie op bovenstaande:
Precies, dat bedoel ik nu weer. Weer zo'n motorspecialist zeker die weer meer moet verdienen aan de argeloze motorrijder. Daarom zij ik net dat je dit alleen maar hoort bij motorzaken en heb ik dit noch nooit gehoord bij een motorrijder.

Als je geen commentaar wilt hebben, moet je hier ook niets plaatsen! Hier een motorrijdster (of telt dat niet?)die ook dit goedje in haar tank gooit, de accu er af haalt en lekker verse olie er in gooit voor dat de motor op stal gaat. En vreemd maar waar, mijn motor loopt elk jaar direct als een zonnetje.....en die van mijn vriendinnen niet.....niets technisch probleem, gewoon niet goed weg gezet!!

Dus gooi jij het maar lekker op geld klopperij.....ik gooi het gewoon op een handig goedje!! :]
 
Als je geen commentaar wilt hebben, moet je hier ook niets plaatsen! Hier een motorrijdster (of telt dat niet?)die ook dit goedje in haar tank gooit, de accu er af haalt en lekker verse olie er in gooit voor dat de motor op stal gaat. En vreemd maar waar, mijn motor loopt elk jaar direct als een zonnetje.....en die van mijn vriendinnen niet.....niets technisch probleem, gewoon niet goed weg gezet!!

Dus gooi jij het maar lekker op geld klopperij.....ik gooi het gewoon op een handig goedje!! :]

Aha jij krijgt zeker net zoveel provisie als ik? ;)
 
Als die van mij moeite heeft met starten in of na de winter, spuit ik altijd een klein beetje remmenreiniger in het luchtfilter.,, suc6 gegarandeerd.


Jarno
 
Aha jij krijgt zeker net zoveel provisie als ik? ;)

Niet zo gaan zeuren, meteen op zo'n toontje gaan zeiken. Iemand was/ is het niet met je eens, nou klaar dat kan voorkomen. Is het een forum voor. Iedereen kan/mag hier zeggen wat hij/zij wil... Mits dit natuurlijk op een normale manier gedaan wordt. ;)
 
Kijk! Eindelijk een nuttige inbreng van mijn kant :P

Ik heb in zowel mijn Aprilia RS 125 '99 en mijn GSX-R 2001/2002/2004 nooit toevoegingen nodig gehad en ze starten altijd prima.

Mijn pa heeft naast zijn FJR ook nog een Suzuki GSX-E 750 (kan me vergissen) staan en die heeft dat probleem wel!

Kan je alleen niet zeggen of zo'n middeltje helpt, maar de leeftijd van de motor maakt ook een groot verschil. Want bij ons is het dus overduidelijk dat de "oude" motor wel problemen heeft en de "nieuwe" niet.
 
Aha jij krijgt zeker net zoveel provisie als ik? ;)

Hahaha was het maar zo :P , ik ben gewoon erg blij met het spul, en ga niet een winter overslaan om te testen of het nu wel of niet helpt. Mijn vriendinnen hebben allebei een SV ('01 en '03)en die hebben het probleem wel.....en wat een ander er mee doet, lekker belangerijk!! *D
 
Niet zo gaan zeuren, meteen op zo'n toontje gaan zeiken. Iemand was/ is het niet met je eens, nou klaar dat kan voorkomen. Is het een forum voor. Iedereen kan/mag hier zeggen wat hij/zij wil... Mits dit natuurlijk op een normale manier gedaan wordt. ;)

Snappen Friezen het begrip humor niet, of heb ik gezien de eerdere reactie van een andere Fries iets gezegd dat kwetsend is voor Friezen in het algemeen? :)
 
Snappen Friezen het begrip humor niet, of heb ik gezien de eerdere reactie van een andere Fries iets gezegd dat kwetsend is voor Friezen in het algemeen? :)


Kijk als je gewoon niet lollig bent moet je niet blijven vol houden dat het humor is. Groetjes thuis *D
 
Kan ik zekers even doen. Thanx. Accu is al 4 jaar oud ja. Maar ik had dit "probleem" al toen ik m net gekocht had. En toen was er net een nieuwe accu in gezet. Het lijkt net alsof de startmotor niet genoeg kracht heeft om de motor door de olie heen te draaien als t koud is. Kweethetooknie.
Ik probeer m altijd wel even te starten in de winter als t zonnetje schijnt om een ritje te maken. Start ie niet, dan zet ik m weer terug in de garage.

Als je met gewoon lekker weer al startproblemen hebt, lijkt het wel alsof je stroom "lekt".
D.w.z. : kan corrosie/( groene aanslag) ergens in de buurt van je accu of startrelais de oorzaak zijn; wat ik ook wel eens ben tegengekomen, is dat één van de (rode) plus-bedrading beschadigd was op een punt waar de bedrading 'schuurt' en zelfs één die was gecorrodeerd in de mantel van de kabel zelf !! achter de kabelschoen ( stekkertje/ringverbinding ).
Een volgend punt van aandacht is de startmotor.
Ik heb al vele "gereviseerd". Ik doe niets anders dan de startmotor op de werkbank
uitelkaar halen/ het zwarte poeder ( koolstof )( = geleider van lekstroom) verwijderen /koolbortels inspecteren op grootte en zonodig vervangen door nieuwe.
Ik koop meestal een goedkoop setje in een doe het zelf zaak.
Als het ongeveer even groot is, hup meenemen/ vast solderen ( whatever..)/ zonodig iets afvijlen voor het echt passend maken/ en de boel weer in elkaar.
Heb met vorig verhaal en dit soort actie's, altijd al een hoop stroom "gewonnen".
Bij mijn ouwe pekelbrikkie, gingen de controlelampjes bijna dubbel zo fel branden.
Viel echt op!
Rij er nu alweer bijna 3 jaar op, no problem... :+
 
Quote:
Op vrijdag 19 november 2004 19:42 schreef jb37 het volgende:
[...]

Snappen Friezen het begrip humor niet, of heb ik gezien de eerdere reactie van een andere Fries iets gezegd dat kwetsend is voor Friezen in het algemeen?

Hee JB37,

Nee hoor geen enkel probleem en wat mij betreft heb je niemand op de tenen getrapt.

Ben er inmiddels achter via een ex collega die nu bij een of ander onderzoekslab van TNO werkt dat temperatuur een belangrijke speler in het geheel is. 't schijnt dat nieuwerwetse benzine gaat krystaliseren bij een temperatuur van lager dan 9 graden celsius. Verder trekt dit goedje in vaste vorm ook vocht aan. Dit proces gaat langzaam, maar voor kleine sproeiertjes of norzeltjes is 3 tot 4 maanden genoeg. Aardig is dat wanneer de temperatuur weer boven de 16 graden komt dit probleem door de benzine wel weer zelf opgelost kan worden. Veel toevoegingen voorkomen dit probleem bij lagere temperaturen enigszins. nagenoeg elke carburateur- of injectiecleaner geeft het gewenst effect. Ook veel benzine boosters voorkomen dit probleem. Gezien het feit dat mijn motor bij elke beurt zijn injectie cleaner krijgt en gezien het feit datíe elke winter lekker warm binnen staat in de showroom is het geheel volgens de verwachting dat mijn fiets dus in de lente nergens last van heeft.

Voor de mensen die hun motor niet warm weg kunnen zetten is het dus wel handig om een dergelijke toevoeging te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan