Winterklaar - doorrijden winter (Niet stallen)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Zag dat er al een winterklaar stalling post was. Maar nog geen voor het doorrijden in de winter. Bij deze.

- Kleding afgestemd op water en kou: bijv. GTX handschoenen / broek, jas. Onderschat natte kleren en kou niet....
- Anti fog schield ok?
- helm voorzien van middeltje zodat water je zicht niet belemmert? (ik gebruik Turtlewax)
- Handverwarming, zeer aan te bevelen. zonder kan. Heb ik voor een weekje volgehouden maar je handen gaan op een gegeven moment trager en trager reageren... gevaarlijk.
- Extra verlichting voor als het al slecht was. Hologeen H7 lampje gaat het niet worden. Je ziet borden en lijnen nauwelijks, laat staan medeweggebruikers jouw.
- lampjes verwisselen? indien het al jaren terug was.... ze blijven helaas niet eeuwig branden zoals de lamp bij de Amerikaanse brandweer.
- Accu met lage temperatuur doormeten bij het starten van de motor of de voltage op acceptabele niveau blijft. Mag ongeveer niet verder zakken dan 9.5 volt tijdens het starten. Edit: reden, de totale lading zakt naarmate de omgevingstemperatuur zakt.
Na het starten gaat de voltage weer omhoog naar 12V plus. Indien ie zakt onder de 9.5 tijdens het zakken, zeker accu verwisselen. Accu op (bijna), loop geen riscio's.
- Zout op je motor afspoelen, anders bijt het in , zorgt voor snellere roest als het metaal niet beschermd is...

Was dat het, of ben ik iets vergeten?
 
Laatst bewerkt:
Zag dat er al een winterklaar stalling post was. Maar nog geen voor het doorrijden in de winter. Bij deze.

- Kleding afgestemd op water en kou: bijv. GTX handschoenen / broek, jas. Onderschat natte kleren en kou niet....
- Anti fog schield ok?
- helm voorzien van middeltje zodat water je zicht niet belemmert? (ik gebruik Turtlewax)
- Handverwarming, zeer aan te bevelen. zonder kan. Heb ik voor een weekje volgehouden maar je handen gaan op een gegeven moment trager en trager reageren... gevaarlijk.
- Extra verlichting voor als het al slecht was. Hologeen H7 lampje gaat het niet worden. Je ziet borden en lijnen nauwelijks, laat staan medeweggebruikers jouw.
- lampjes verwisselen? indien het al jaren terug was.... ze blijven helaas niet eeuwig branden zoals de lamp bij de Amerikaanse brandweer.
- Accu met lage temperatuur doormeten bij het starten van de motor of de voltage op acceptabele niveau blijft. Mag ongeveer niet verder zakken dan 9.5 volt tijdens het starten.
Na het starten gaat de voltage weer omhoog naar 12V plus. Indien ie zakt onder de 9.5 tijdens het zakken, zeker accu verwisselen. Accu op (bijna), loop geen riscio's.
- Zout op je motor afspoelen, anders bijt het in , zorgt voor snellere roest als het metaal niet beschermd is...

Was dat het, of ben ik iets vergeten?
Extra verlichting is nergens voor nodig. H7 halogeen is meer dan prima. Als je dan borden en lijnen niet ziet, zou ik langs de opticien gaan.
Lampjes extra bij hebben is wel een goede, maar ik zou het niet gaan wisselen als het nog niet stuk is.

Motor afspoelen zonder druk; ja, maar zorg dat je je motor ook goed in de was zet.

Verder onderhoudsbeurt nu doen, sta je straks in de winter niet in de kou.
 
Ze hebben vorige winter geloof ik 3 keer zout gestrooid
Mijn shovelhead heeft standaard een olie laagje
1604503737366.png
 
Voering in mijn Goretex motorpak en voor de momenten dat het echt koud is (rond vriespunt) en ik moet langer dan een half uurtje rijden doe ik mijn verwarmde Gerbing vest aan. Houd mijn borst, rug en schouders warm en daarmee ook geen koude vingers of tenen. Zo rij ik vrolijk rond zolang als ik wil.
 
Extra verlichting is nergens voor nodig. H7 halogeen is meer dan prima. Als je dan borden en lijnen niet ziet, zou ik langs de opticien gaan.
Lampjes extra bij hebben is wel een goede, maar ik zou het niet gaan wisselen als het nog niet stuk is.

Motor afspoelen zonder druk; ja, maar zorg dat je je motor ook goed in de was zet.

Verder onderhoudsbeurt nu doen, sta je straks in de winter niet in de kou.

Met een extra DIM LED voor, zie ik borden veel verder opgelicht. De gele licht die ik heb met hologeen is niet echt geweldig. Ik had de standaard H7 hologeen lampje. Nu heb ik dubbel 2000 lumen links en rechts van mijn hoofdlamp.
 
Er is een wet dat zegt , je mag een lamp toevoegen. als de diameter kleiner is dan de afstand tussen de lampen, dan wordt het gezien als 1 lamp =)). Politie heeft mij gezien, hebben ze niks van gezegd. Anders hadden ze mij tegengehouden, was in bebouwdekom. Mocht het zover komen ,dat ik maar 1 mag hebben, dan voeg ik een extra knop toe, dan 1 laten branden ipv 2 extra.... wel jammer dan.... =(

Edit: zover ik weet, is het 1 lamp =p.... wettelijk gezien)
 
Geweldig meteen al die kritiek over extra verlichting;
Rijd al 7 jaar rond met extra lampen aan de zijkant.. nooit gedoe mee gehad of geflitst door tegenliggers. Zelf zie ik er meer mee 's avonds dus ik vind het een voordeel; discussie omtrent het beter gezien worden of niet is weer een heel ander verhaal, geen zin om dat weer aan te zwengelen. Van mij mogen ze de wet aanpassen waar het compleet legaal wordt om extra verlichting te voeren. Mits correct afgesteld zie ik helemaal geen probleem.
 
Gaan we nu weer een discussie krijgen over het nut van extra verlichting/mistlampen/verstralers? Is er niet voldoende over gezegd in andere topics? Misschien weer ontopic?
Ja. Topics over rijden met pekel hebben we ook al 400, hoewel er nooit gestrooid wordt.
Met een extra DIM LED voor, zie ik borden veel verder opgelicht. De gele licht die ik heb met hologeen is niet echt geweldig. Ik had de standaard H7 hologeen lampje. Nu heb ik dubbel 2000 lumen links en rechts van mijn hoofdlamp.
Punt is een beetje, als je de borden op ziet lichten, betekend dat dat licht ook in de ogen van je tegenliggers schijnt.
 
Iedere lamp, welke type dan ook verlicht borden op. Er is geen uitzondering, dat heet strooilicht. Bij het afstellen mag strooilicht naar andere weggebruikers schijnen, anders zou je het licht van anderen nooit zien. Begrijp je?? Laten wij deze discussie van licht achter ons laten hier....even ontopic blijven =))
 
Iedere lamp, welke type dan ook verlicht borden op. Er is geen uitzondering, dat heet strooilicht. Bij het afstellen mag strooilicht naar andere weggebruikers schijnen, anders zou je het licht van anderen nooit zien. Begrijp je?? Laten wij deze discussie van licht achter ons laten hier....even ontopic blijven =))
Volgens mij is het ontopic, aangezien jij adviseerd dat soort licht erop te zetten. Wij adviseren daartegen.


Maar verder mis ik nog in je lijstje:
Eens in de paar weken de grootste bende van de motor afhalen. Niet zozeer om alles helemaal spik en span te houden, maar meer omdat je dan onderhoudsdingetjes wat eerder ziet.
 
Volgens mij is het ontopic, aangezien jij adviseerd dat soort licht erop te zetten. Wij adviseren daartegen.


Maar verder mis ik nog in je lijstje:
Eens in de paar weken de grootste bende van de motor afhalen. Niet zozeer om alles helemaal spik en span te houden, maar meer omdat je dan onderhoudsdingetjes wat eerder ziet.

Helpt het om bepaalde middeltjes op de velgen etc te spuiten als een soort extra bschermlaag tegen pekel, etc?
 
Helpt het om bepaalde middeltjes op de velgen etc te spuiten als een soort extra bschermlaag tegen pekel, etc?
ketting goed vet houden, stalen uitlaten kun je ook met wat vettigs insmeren (ik heb een tijdje zelfs WD40 redelijk succesvol gebruikt), net als frame en motorblok. Gespoten delen zet ik altijd in een dikke laag autowas.
 
ketting goed vet houden, stalen uitlaten kun je ook met wat vettigs insmeren (ik heb een tijdje zelfs WD40 redelijk succesvol gebruikt), net als frame en motorblok. Gespoten delen zet ik altijd in een dikke laag autowas.
Een dikke laag auto wax heeft geen meerwaarde. Je veegt alle overtollige wax die niet op de lak heeft gehecht toch af. Als je ervoor zorgt dat je alles met een dunne laag insmeert is de standtijd net zo lang.
 
Dat dacht ik al. Veel mensen zeggen soms dikke laag maar daardoor kunnen andere ook in de verwarring raken. Een goed laag auto wax zal zeker een hele winter meegaan.
Ook voor langer stallen helpt het.
De K100 van mn pa die ik nu heb gekregen stond een jaar stil nadat ik hem in de was heb gezet. Alle vliegen van de rit daarheen en stof enzo was er in 1x vanaf.
 
Zo heb ik op mijn crossmotor een coating zitten. Behalve op de plekken die echt gezandstraald worden zoals binnenkant spatborden en alle raakvlakken spuit ik het zand er gemakkelijk vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan