Winterklaar - doorrijden winter (Niet stallen)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.370
623
Gelderland
Zag dat er al een winterklaar stalling post was. Maar nog geen voor het doorrijden in de winter. Bij deze.

- Kleding afgestemd op water en kou: bijv. GTX handschoenen / broek, jas. Onderschat natte kleren en kou niet....
- Anti fog schield ok?
- helm voorzien van middeltje zodat water je zicht niet belemmert? (ik gebruik Turtlewax)
- Handverwarming, zeer aan te bevelen. zonder kan. Heb ik voor een weekje volgehouden maar je handen gaan op een gegeven moment trager en trager reageren... gevaarlijk.
- Extra verlichting voor als het al slecht was. Hologeen H7 lampje gaat het niet worden. Je ziet borden en lijnen nauwelijks, laat staan medeweggebruikers jouw.
- lampjes verwisselen? indien het al jaren terug was.... ze blijven helaas niet eeuwig branden zoals de lamp bij de Amerikaanse brandweer.
- Accu met lage temperatuur doormeten bij het starten van de motor of de voltage op acceptabele niveau blijft. Mag ongeveer niet verder zakken dan 9.5 volt tijdens het starten. Edit: reden, de totale lading zakt naarmate de omgevingstemperatuur zakt.
Na het starten gaat de voltage weer omhoog naar 12V plus. Indien ie zakt onder de 9.5 tijdens het zakken, zeker accu verwisselen. Accu op (bijna), loop geen riscio's.
- Zout op je motor afspoelen, anders bijt het in , zorgt voor snellere roest als het metaal niet beschermd is...

Was dat het, of ben ik iets vergeten?
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een Yamaha kopen. Die hoef je maar drie keer te poetsen. Een keer voor de winter, na de winter en een keer extra vlak voor de onderhoudsbeurt 😋.

De verlichting vindt ik minder interessant, een halogeentje is prima. De keren dat ik ondersteboven ben gereden is niet omdat men niet goed keek, maar dat ze totaal niet hebben gekeken. Daar is geen schijnwerper tegenop gewassen.

Kleding is denk ik wel het belangrijkste, als je het koud hebt denk je alleen aan de kkkkkou, minder aan het verkeer.

Op een goede tweede plaats zou volgens mij de banden moeten komen. Banden met goed profiel en grip als de temperatuur er niet lekker inzit. Ik ben helemaal fan van Michelin pilot road, die doen het in de kou prima.
 
Gewoon een Yamaha kopen. Die hoef je maar drie keer te poetsen. Een keer voor de winter, na de winter en een keer extra vlak voor de onderhoudsbeurt 😋.

De verlichting vindt ik minder interessant, een halogeentje is prima. De keren dat ik ondersteboven ben gereden is niet omdat men niet goed keek, maar dat ze totaal niet hebben gekeken. Daar is geen schijnwerper tegenop gewassen.

Kleding is denk ik wel het belangrijkste, als je het koud hebt denk je alleen aan de kkkkkou, minder aan het verkeer.

Op een goede tweede plaats zou volgens mij de banden moeten komen. Banden met goed profiel en grip als de temperatuur er niet lekker inzit. Ik ben helemaal fan van Michelin pilot road, die doen het in de kou prima.
De road 5 had ik op mn thundercat. Inderdaad ook een aanrader voor de doorrijder.
 
Om mijn bike winterklaar te maken zet ik er de handmoffen op en de hvv op 100%, rest gewoon dikke kledij en gaan!
Met al mijn motoren nooit ingespoten met korrosieprotection ofzo, ook nooit afgespoeld tenzij na de winter. De vieze laag zonder zout is dikker dan als er zout op komt, maakt de motor minder diefstalgevoelig.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Er is een wet dat zegt , je mag een lamp toevoegen. als de diameter kleiner is dan de afstand tussen de lampen, dan wordt het gezien als 1 lamp =)). Politie heeft mij gezien, hebben ze niks van gezegd. Anders hadden ze mij tegengehouden, was in bebouwdekom. Mocht het zover komen ,dat ik maar 1 mag hebben, dan voeg ik een extra knop toe, dan 1 laten branden ipv 2 extra.... wel jammer dan.... =(

Edit: zover ik weet, is het 1 lamp =p.... wettelijk gezien)

100% onzin. Uitleg staat in het topic waar je deze bewering herhaald.


En uiteraard is het niet zo dat als je iets doet en je ziet daarbij politie maar die reageren er op dat moment niet op dat het 'dan dus mag'.
 
Ik spray mijn BMW in met ACF-50. Rij de hele winter door. Is nu het 3e seizoen, en kan nog geen roest ontdekken, dus het lijkt te werken.

Gore-tex pak, handvatverwarming. Geen extra licht, rij toch alleen maar snelweg/binnenstad/woonwijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan