Winterkleding voor dummies

Viola436

Rookie
24 okt 2018
23
0
Hoi allen,

Ik ben hier nieuw!

Ik ben sinds een week aan het lessen en reed daarvoor altijd achterop bij mensen als t buiten droog was. Ik heb een goed leren pak waar ik heel erg blij mee ben (Macna jas en Held broek), HJC helm etc, maar nu kreeg ik van mn rij-instructeur te horen dat dit veel te koud was. En ja, oke, ik had t eigenlijk stiekem ook best koud. Hij zei me dat ik een textiel pak moet kopen en dat ik anders wel wat van hem kan krijgen. Maar dat wil ik helemaal niet! Nu ben ik al dagen aan het verdrinken in Google over wat je allemaal nodig heb en waar je op moet letten, maar ik kom er niet echt uit. In de motorzaak werden ze gek van me, omdat er niks in mijn maat was, dus ik durfde niet meer verder te vragen hahaha.

Over mij: ik ben de grootste koukleum die er is. Ik zit op dit moment onder een dikke deken met 3 shirts het koud te hebben, terwijl het 22 graden is in huis. Ik ben zeer tenger en niet lang. Ik heb damesmaat 32 en handschoenmaat s als t niet groot valt (beide is soms nogal lastig te krijgen in motorkleding).

Ik vraag me nu af wat ik allemaal moet gaan aanschaffen als ik warm en veilig wil lessen en van de winter wil rijden. Ik wil na het behalen van mijn rijbewijs vooral rijden naar mn werk en voor de lol, t zal veel snelweg en verharde bosweggetjes worden. Ik kan nog niet inschatten of ik alleen met oké weer zal gaan rijden na deze winter (ik heb ook een auto). Qua budget: ik heb spaargeld, maar ik maak liever niet alles nu vandaag op haha. Ik hoef niet t allergoedkoopste, maar ik zoek wel zoveel mogelijk naar redelijke prijzen, zeker als ik echt veel nodig ga hebben. Ik hoop dat sommige dingen mss toch niet nodig zijn oid.

Ik heb een aantal vragen, waarbij ik toch niet echt de antwoorden vond die ik zocht op dit forum of google. Ik zal ze nummers geven, want sorry, het zijn er echt veel.

1. De elleboog- en schouderstukken van mijn jas zijn nogal stug. Hoe kan ik zien wat voor protectors het zijn en welke klasse?

2. Tijdens het rijden voel ik t niet, maar mss past onderkleding beter als ik flexibelere stukken koop. Welke zijn aan te raden? Moet ik nou naar elleboogstukken of kniestukken zoeken of verschilt dat per merk of...?

3. Als ik een onderjas en meerdere lagen onder mijn jas doe, is een leren jas dan ook warm genoeg? Of moet ik ècht nog een andere jas aanschaffen?

4. Als het antwoord op 2 is: "jaaaaa lekker leer dragen!" dan: wat voor onderkleding is hiervoor geschikt? Kan ik mn hardloopkleding+een fleece trui eronder doen? Of is motor-thermokleding echt miljard keer beter voor de 200 euro per shirt die ze vragen? Ik las dat als onderkleding te strak zit, t zn waarde verliest. Een leren jas zit al gauw wel strak. Die van mij valt vrij ruim om mn romp (want mager), maar zit toch wel strak rond mn armen. Er past een dikke trui onder, maar niet losjes. Wel strak.

5. Mijn jas heeft geen opstaande hals. Wat voor col kan ik het beste kopen tegen regen en wind? Ik las iets over voorverwarmde kragen? Is dat nodig? Waar moet ik uberhaupt op letten? (Is zoiets prima? https://vanvuurenmotoren.nl/system/files/1657009101-macna-thermo-collar-101-v.png) Ik wil liever niet iets over mn neus en mond heen hebben, want dat vind ik stiekem heel irritant, maar denk dat t wel goed is als t een beetje mn helm in gaat. Een rits of iets knellends op mn keel kan ik echt niet tegen. Verder ben ik niet kieskeurig ofzo.

6. Handschoenen. Oke, er zijn echt 300 soorten handschoenen. Ik denk dat verwarmde handschoenen voor mij wel een must gaan zijn. Waar moet ik op letten? Wat voor merk/bestaat dat ook iets minder extreem duur? Mn rij-instructeur zei dat t lastig gaat rijden met dikke handschoenen en dat mn dunne, goed aansluitende zomerhandschoenen daarom handig zijn. Maarreehh, ja, koud.

7. In mn broek zit een bootcut rits en een rits ter ventilatie op 2 plekken (heel handig, maar niet 100% waterdicht, denk ik zo). Zelfde geldt overigens voor mn jas. Kan ik beter kijken naar binnenkleding die waterdicht is (liner ofzo?) of naar een regenpak?

8. Ik heb een bril en dat is echt heel irritant. Ik heb nl een 2xs helm (daardoor weinig keuze in modellen) en mn brilpoten zijn heel gebogen, omdat ik nogal een klein gezicht heb. Crime met m in mn integraalhelm proppen. Iemand ervaring met een sportbril op sterkte of een brillenmerk met korte, recht poten? Is dat wat? Lenzen zijn geen optie.

9. Sokken en benen warm houden. Tot nu toe heb ik in mn leren broek geen koude benen gehad (droeg er vaak wel een maillot onder). Door de bootcut, komt er wel vrij veel wind langs mn laars naar binnen. Kan ik daar iets tegen doen? En zijn motorsokken nou echt zoveel beter dan sportsokken van de Decathlon? De verhalen die bij motorsokken staan over materialen begrijp ik vaak niet eens. Dus concreet: wat kost geen 250 euro per sok/legging, maar houdt me wel echt goed warm?

10. Nee grapje, dit waren al mijn vragen.

Nou, ik hoop dat er hier wat enthousiaste mensen zijn die me van alles kunnen vertellen over wat ik allemaal voor domme dingen heb bedacht en wat dan wèl echt goeie oplossingen zijn! :D Andere opmerkingen over wat ik nog nodig ga hebben (of juist niet) zijn ook welkom. Ook tips voor een goeie motorzaak rondom Hilversum/Utrecht trouwens. Ik ben een fan van dingen in de winkel kopen t.o.v. online.
 
Ik heb verder niet zo veel ervaring met kleding etc. maar weet wel dat het type motor wat je wilt gaan rijden ook van grote invloed is. Wil je op een naked gaan rijden met je bakkes in de wind, of meer een tour machine volledig bekuipt en met ruitje? Ik ben zelf ook een koukleum, maar op mijn toermotor rijd ik met 7 graden nog lekker comfortabel in mijn doorwaai jasje :) Dat hoef ik op een naked niet te proberen.
 
Ik heb verder niet zo veel ervaring met kleding etc. maar weet wel dat het type motor wat je wilt gaan rijden ook van grote invloed is. Wil je op een naked gaan rijden met je bakkes in de wind, of meer een tour machine volledig bekuipt en met ruitje? Ik ben zelf ook een koukleum, maar op mijn toermotor rijd ik met 7 graden nog lekker comfortabel in mijn doorwaai jasje :) Dat hoef ik op een naked niet te proberen.
Bedankt voor je reactie! Ik weet t nog niet. Ik heb voor in t begin een motor zonder windscherm en les er ook op eentje zonder scherm. Uiteindelijk wil ik wel een scherm en ook eentje die gewoon comfortabel en vlot rijdt. Geen crossmotor, zeg maar. Verder geen verstand van motoren zelf. Als ik mn rijbewijs heb, ga ik graag wat uittesten. Op dit moment heb ik t gewoon met lopen en staan buiten al wel koud in mn kleding. Achterop zat ik vaak wel met windscherm en dus achter iemand. Dan kreeg ik wel koude armen en benen, zeker als je een paar uur rijdt.
 
ik zal maar op enkele dingen antwoorden:
Algemeen: Ja, het iets goedkopere spul bij decathlon voldoet ook prima, er hoeft niet per sé "motor"voor te staan. Ik heb van die sport/ski onderkleding van de Lidl en dat voldoet prima. Ook ik ben beroeps-koukleum.
6. Wat voor mij daardoor een must was en m'n beste investering in kleding ooit is verwarmde handschoenen. Ik heb in de buidel getast en Gerbing's gekocht en geen minuut spijt van gehad. ook door hun levenslange garantie op de bedrading in de handschopenen. Kapot= opsturen en nieuwe krijgen. Dit is bij de budget"merken" het zwakke punt. goedkoop is hierbij naar mijn mening duurkoop. Klan is ook een goed merk/alternatief, maar minder verkrijgbaar in NL.
laagje onder lederen kleding die daardoor te strak komt te zitten gaat niet werken, dan krijg je het alleen maar sneller koud.

Wat bij iets lagere temperaturen wel goed werkt, al ziet het er minder charmant uit is simpelweg een regenpak/overal over je leren pak dragen. Dity scheel, zeker in combinatie met thermo-onderkleding enorm. 2 jaar geleden had ik de fout gemaakt bij een trip in september naar spanje om geen rekening te houden met de behoorlijk lagere temperaturen op de centrale hoogvlakte. Het was verder overal heerlijk en ik had dan ook alleen m'n doorwaaijas bij en regenpak voor als het zou gaan regenen. Dit regenpak heeft m'n trip toen echt gered.

Voor een col gaat mijn voorkeur uit naar een (dunne) windstopper, dit vind ik het meest comfortabel en houdt toch warm genoeg. zoiets:
serveimage


7. als je waterdichte onderkleding bedoelt voor onder je leren pak: niet doen. leer is (zonder behandeling of speciale laagjes) absoluut niet waterdicht en zuigt ook nog graag water op ook. Het wordt dan zwaar en ijskoud. (en bovendien loopt regenwater dan zo je broek af, je laarzen in. Been there, hated it)
een regenpak/overall is een betere keus. of je voor overall of pak kiest is persoonlijk. zelf vind ik een losse broek en jas makkelijker. Zo draag ik ook wel eens alleen de broek, als het geregend heeft en de weg is nog zeiknat, tegen het opspattend water.
 
Laatst bewerkt:
@magnamaniac bedankt! Dat is nuttige info. Die col had ik idd ook gezien. Is zoiets ook waterdicht? Dat kon ik nl niet vinden. Goed om te weten van die garantie op handschoenen. Dat vind ik ook altijd wel belangrijk. Zo irritant als je veel geld betaalt voor iets en het dan elke 2 jaar moet vervangen..

Met een trui eronder zit mn jas niet per sé tè strak, maar t zit ook totaal niet los. Ik weet niet echt wat de grenzen erin zijn haha. Heb je tips voor thermo onderkleding?
 
Per vraag een (kort) antwoord:
1: eruit halen, staat erop
2: zou deze lekker laten zitten, tenzij je er last van hebt. Is dat het geval? RevIt heeft vrij dunne blauwe protectoren, die zijn heel soepel.
3: leder kan prima in de winter. Flappert minder, daarom heb ik ook leder jas. Broek is vaak te strak en daardoor te koud.
4: probeer het es met je hardloopkleding en fleecetrui. Je kan altijd nog duurder kopen. Thermoshirt kan een hoop uitmaken.
5: col is, wederom, vrij persoonlijk. Voor de meeste wat frissere ritjes heb ik een héél dunne col, een fietscolletje van de Decathlon (alles waar motor op staat kost extra, heb ik soms het idee). Voor de iets koudere dagen een half fleece col en voor de nog koudere dagen een ingewikkeld ding wat ik niet lekker vind zitten. Ook hier weer: probeer het eea uit. Belangrijk is dat er geen koude lucht direct op je hals komt én dat er geen koude lucht via je nek naar binnen glipt.
6: heel erg afhankelijk van het type motor. Met verwarmde handvaten en een motor waarbij je handen redelijk uit de wind zitten, kan je het heel lang comfortabel hebben met dunne zomerhandschoenen. Hoe dikker de handschoenen, hoe minder gevoel. Moffen kunnen je ook een uitkomst bieden, die zijn vrij goedkoop en erg efficient, maar ook geen gezicht :)
7: Tja, hoevaak regent het? Kan je bij heftige regen thuiswerken en/of een uurtje later van huis/werk? Regenpak is efficient, maar ook warm, zweterig en onhandig. Een goretex laag is het mooiste, maar weer prijzig.
8: Ga langs de opticien mét je helm. Of laat je ogen laseren :) Wellicht dat een systeemhelm ook helpt.
9: skisokken! Eventueel andere broek met wintervoering. Of elastiekje om je pijpen :)

Paar algemene tips:
* begin goedkoop, want de kans is groot dat je niet in één keer koopt wat je ideaal vindt. Zo kan je experimenteren.
* Als je een koudkleum bent, adviseer ik je te kijken naar een tourmotor of type waarbij je een vrij groot windscherm hebt. Dit scheelt veel in warmte.
* laagjes helpen! maar druk ze niet plat, dan helpen ze niet meer.
* te warm inpakken kan zorgen voor zweten, dit is dan iets later op de motor weer heel koud.
* ga eens langs bij een grotere motorkleding zaak, bijvoorbeeld Motorkledingcenter of Bikeroutlet. Ze helpen je graag en denken goed mee. Je kan meteen verschillende producten bekijken.
 
@magnamaniac bedankt! Dat is nuttige info. Die col had ik idd ook gezien. Is zoiets ook waterdicht? Dat kon ik nl niet vinden. Goed om te weten van die garantie op handschoenen. Dat vind ik ook altijd wel belangrijk. Zo irritant als je veel geld betaalt voor iets en het dan elke 2 jaar moet vervangen..

Met een trui eronder zit mn jas niet per sé tè strak, maar t zit ook totaal niet los. Ik weet niet echt wat de grenzen erin zijn haha. Heb je tips voor thermo onderkleding?
sommige windstoppers wel, andere niet, dat verschilt per merk. even kijken/vragen in de winkel dus.
Zelf rij ik inmiddels al ca 25 jaar, het hele jaar door en heb in de loop der tijd verschillende sets kleding voor verschillende weertypes. Mijn voorkeur heeft leer, maar is het te warm dan heb ik doorwaaijas met motorjeans en voor frisser/koud weer een volledig textiel pak.
Uiterlijk boeit me niet (kanariegele regenoverall), comfort wel.
Ik heb m'n vorige post nog wat aangevuld btw.
Ik heb m'n handschoenen 13 jaar geleden gekocht en ben nu aan het 4e paar geloof ik, dit paar gaat nu al 3 jaar mee, dus ze zijn inmiddels best wel verbeterd. Ik gebruik(te) ze VEEL (onder de ca. 10 graden zeg maar)
 
6. Ik heb pas een paar Klan verwarmde handschoenen kunnen scoren in de outlet van hans van wijk, kosten: 60 euro. Als zoetermeer niet te ver voor je is, zou je daar eens kunnen kijken. ze hebben misschien ook nog wel een paar in xs liggen, zou er wel snel bij zijn!
 
Een paar opmerkingen die je mss kunnen helpen......................

Zoals ik uit je verhaal begrijp ben je niet erg groot. Zeker in de dames-maten is er altijd heel veel spul te koop op Marktplaats voor een prikkie.
Veel vriendinnen van motorrijders die zijn overgehaald om mee te gaan op de motor en die het na 1 rit van angst of van kou toch weer laten afweten.
In die kleine maten is dus heel veel te koop en vaak nog (bijna) nieuw. Soms echt nog nieuw!

Voor je handen kan je handvatverwarming (laten) monteren. Met verwarming aan kan je met gewone handschoenen toe, waar anderen de winterhandschoenen al echt nodig hebben. Let wel op met gore-tex! Blijft alleen waterdicht als binnen in handschoen warmer dan buiten. Dus met HVW is het verkeerd!
Ik heb een setje HV verwarming van de aliexpress die goedkoper (ca €15) is dan losse handvatten van de Yamaha. HVW werkt (ook nog na 2 jaar) perfect!

Voor in de laarzen zijn sets met verwarmingszolen te koop. Scheelt in je koude voeten.
Ik heb een Lidl-setje gekocht. (geintje en was ook niet duur) Merkte er (tot nu) weinig van. Echter nog niet getest met echte koude. Testing in progress!
Wrs moet je toch een beter merk hiervoor hebben.

Er zijn ook verwarmingsvesten te koop voor onder je jas. Zelf geen ervaring mee.

Ik weet niet of je al bent voorzien? Maar als het nog kouder wordt zal je wrs ook een vizier met pinlock nodig gaan hebben.
Anders zie je straks na 500m helemaal niks meer. Meestal is voor ieder vizier wel een pinlock te koop. Informeer bij je rijschool of de dealer.

Een regenpak over je dunne motorkleding helpt ook prima tegen de kou. Ik was in Z. Italë geweest met tropentemps met mijn doorwaaijas.
Op de thuisreis kwam ik 's nachts over de Gotthardtpass met iets boven het vriespunt. De regenkleding houdt dan de koude wind van je lijf.
Scheelt echt heel veel zodat je je toch behaaglijk voelt. (dat is iig voor mij zo) Het pak kraakte wel vanwege de kou!!

Succes!!!
 
persoonlijk zou ik het nog niet te gek maken. als bescherming werkt je pak prima dus dat hoef je niet echt te kopen. en hoe meer je onder je pak gaat proppen hoe slechter het gaat isoleren. je hebt stilstaande lucht nodig als isolatie.
persoonlijk als je een kouwkleum bent zou ik gewoon een winteroverall kopen en die over je motorpak heen aantrekken.
bijvoorbeeld zoiets protectoren hal je er gewoon uit die zitten al in het pak wat je er onder draagt. en koop je handschoenen niet te krap. dan druk je de isolatie plat en krijg je koude handen. een beetje ruimte rondom je hand is helemaal niet erg bij winter handschoenen.
 
O ja daar had ik nog niet eens aan gedacht...............
In je winterhandschoenen kan je ook dunne zomerhandschoentjes dragen. Extra laagje!!

Lidl verkoopt (soms) ook een body-stocking voor op je lijf. Verkoop ook zeker in motorshop. (wel veel duurder) Scheelt ook veel warmte!
 
Helmmuts/kol met windstopper rond de hals werkt prima. Met een beetje speurwerk vind je er wel die niet voor de neus en mond zitten. Zo'n windstopper werkt prima! Uit ervaring ook met -10°C of kouder geen last van de kou rond de hals! Zijn te koop voor ongeveer 3 tientjes...

Onderkleding... werk in dunne laagjes zoals je thermokleding gebruikt. Probeer uit wat voor jou werkt en dat hoeft niet meteen met duur spul uit de motorzaak. Als je Decathlon kleding hebt wat voor jou werkt is dat prima toch?

Handschoenen... er zijn dunne thermohandschoenen die als extra laagje in de handschoenen kunnen dienen. Bij Decathlon al voor €4,99 of €8,99 te koop. De overhandschoenen moeten daardoor niet strak gaan zitten!
Waterdicht en warm zijn legerwanten die je voor niet al te veel geld bij een legerdump kunt kopen. Ziet er niet uit en is wat lastiger met bedienen van koppelings- en remhendel (went wel) maar wel warm en droog! Ooit gedragen tijdens een 5 uur durende natte rit in februari bij 2° à 4°C! (spreek dus uit ervaring)
Verwarmde handschoenen van Klan zijn fijn,ze zijn van soepel leer gemaakt wat comfortabel draagt. Ik vind ze niet warm maar de vingers worden niet koud, de handen blijven daardoor soepel waardoor remmen en koppelen soepel blijft gaan.
Zelf vind ik handkappen op het stuur in combinatie met handvatverwarming fijner, geen gedoe met kabels en stekkers...
Warmste oplossing is stuurmoffen, daarmee blijven kou en water van je handen en als je dan handvatverwarming hebt kun je bij -10°C nog met zomerhandschoenen rijden ;)

Motorlaarzen zijn er ook in allerlei uitvoeringen, mede afhankelijk van het soort motor dat je gaat rijden... Zelf heb ik een paar Alpinestars waterdichte toerlaarzen met GoreTex. ZIjn na 10 jaar nog steeds warm en waterdicht. Kostte destijds ongeveer €200 maar heb er geen spijt van. Daarvoor andere goedkopere laarzen gehad en deze konden na 3 jaar alweer worden vervangen omdat ze niet waterdicht meer waren.

Textieljassen bestaan uit laagjes, dat werkt goed, en zitten voor mij warmer dan leer maar misschien heb ik niet de juiste leren motorkleding.
Let op dat bij de rits van de jas een goede overlap van lagen is, dat scheelt tegen indringen van koude lucht. Ik ben geen fan van sluitingen met klitteband, dat gaat na verloop van tijd minder goed kleven (dus koud en nat) is mijn ervaring... Mijn voorkeur gaat uit naar jassen die met ritsen worden gesloten zoals bijvoorbeeld bij de Macna Cobalt of Macna Area maar er zijn vast andere merken die dat ook hebben. Ja 2 risten dicht trekken maar geen tocht en water binnen...

Veel motorkleding is bij intensief dragen na verloop van tijd niet meer waterdicht, een regenpak of regenoveral is dan geen overbodige luxe en scheelt ook tegen kou omdat wind echt niet doordringt. Bij langere ritten zijn thermolaagjes daarbij comfortabel omdat zo'n regenpak lichaamsvocht binnen houd met als gevolg dat je het koud kunt krijgen.

Als je snel last van kou hebt en je wilt in de winter door rijden dan lijkt het me goed om na te denken over wat voor soort motor je straks wil gaan rijden. Choppers, naked bikes, super mototards zijn nou niet de modellen die goede bescherming tegen weer en wind bieden. Misschien zijn toermodellen met grotere ruiten/kuipen meer geschikt?

Nu eerst je motorrijbewijs halen! Veel suc6 en geniet van het motorrijden :)
 
Bedankt allen!! Ik ga vandaag doorwerken, zodat ik hopelijk eerder klaar ben en nog langs een motorzaak en de decathlon kan gaan. Bedankt voor de tips daarvoor! Heel nuttig dit!

De outlet in Zoetermeer heeft idd veel goedkope handschoenen, ook in s, maar helaas niet verwarmd :N.

Pinlock heb ik. Ergens... :P Tijdens verhuizen is ie in een doos beland en na alles uitpakken heb ik m nog niet gevonden. Zat gratis bij mn helm. Ik wist destijds niet waar het voor was, dus heb er niks mee gedaan.

Ik denk dat ik dan zondag met mn rijles kijk hoe t gaat met mn winterhardloopkleding onder mn motorpak en dat ik voor die tijd ga zoeken naar een col en warme sokken. Ik wil wel graag uittesten hoe soepelere protectoren in mn jas aanvoelen. Ik hoop een beetje dat t dan allemaal wat minder strak zit, zodat ik voorlopig gewoon lekker mn eigen pak kan dragen met een warmer laagje eronder. Elastiekje om mn broek had ik idd ook aan gedacht haha. Zo'n groot post elastiek :P. Voor met dit weer zijn mn zomerhandschoenen nog wel oke, maar als t kouder wordt en ik meer ga rijden, ga ik alvast uitkijken naar verwarmde handschoenen. Mss hebben ze die ook bij aliexpres, zal ik eens naar kijken (ik heb daar nog nooit wat gekocht). Handvatverwarming heb ik wel op mn lesmotor, op de motor die ik erna ga rijden niet. Maar heb begrepen dat de bovenkant van je hand dan ook wel goed koud wordt.

Goed om te weten dat leer zoveel water zuigt!! Ik droeg normaalweg in de winter ook altijd leren jassen en vond t fijn dat t daardoor vaak waterdicht is. Ik had er niet bij stil gestaan dat t op de motor juist irritant is dat t water in t leer gaat zitten. Fijn dat t niet op je lijf komt, maar t wordt idd hard en zwaar. Als het erop aan komt zal ik gaan kijken of ik dan een regenpak/winteroverall wil kopen of dat ik dan toch beter voor een textiele jas ga.

Marktplaats houd ik wel vaak in de gaten, maar meestal niet iets in de buurt in mijn maat. T is voor mij wel belangrijk om te passen. Ik heb nu een jas en broek maat 36. Dat is dus veel te groot, maar doordat de jas erg klein valt en ze aan elkaar te ritsen zijn, houdt de jas de broek omhoog en zit t toch prima. Wel fijn dat er daardoor meer onder past. Ik denk dat t ook het proberen waard is om thermo t-shirts ofzo te proberen en dan 1 warm laagje met mouwen te doen, omdat alleen de mouwen strak zitten.
 
Ik rij altijd met all season textiele pakken (op mijn Japanse race buikschuivers). Met uitneembare wintervoering. Momenteel rij ik nog zonder wintervoering, want zo koud is het nog niet met zo'n pak. Deze pakken zijn waterafstotend (ik rij het hele jaar door).

Ik heb altijd 2 soorten textiele handschoenen. Dikke hoge die waterdicht zijn. Deze gaan aan wanneer het regent of wanneer het rond de 8 graden of minder wordt.
Korte zomerhandschoenen (eigenlijk soort crosshandschoendjes) welke ik momenteel nog gebruik.

Ik heb altijd een col \ windstopper onder mijn helm. Zelfs in de zomer :o

Ik heb hoge laarzen en korte motorschoenen. De motorschoenen rij ik mee in de zomer behalve als het regent. De laarzen wanneer het wat kouder wordt en altijd als het regent (waterdicht). Momenteel heb ik wel al met de laarzen aan, want het is regenachtig weer de laatste dagen.

Motoronderkleding draag ik nooit. Is ook niet nodig met zo'n pak vind ik totdat het wellicht rond het vriespunt is, maar op een gegeven moment is het gewoon altijd koud. -O-
Het zal ook wel per motor verschillen. Ik zit op een racemotor dus aardig achter de kuip verstopt.

Mijn pak is nu van Held (instapmodel). Hanschoenen van Alpinestars evenals de laarzen en schoenen. Col van Macna.

Mijn eerste pak was vergelijkbaar en die was van het huismerk van Hein Gericke. Een pak van €300 en ik heb er jaren mee gereden. Het enige wat stuk was gegaan was een rits van een zak. Uiteindelijk weggedaan omdat die uitgedragen was (maar nog niet stuk en nog steeds waterdicht).

Ik wil daarmee zeggen dat je niet perse een pak van 600 Euro nodig hebt voor een beetje kwaliteit. Wel gaan passen!!! De maten verschillen per merk, de vorm, etc.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat de Alpinestars schoenen en laarzen wel lekkerder lopen en zitten als de huismerk varianten van winkels die ik ook wel eens heb gehad.

Leren pakken vind ik zelf maar klote. Zit alleen lekker wanneer je op de motor zit (in de "motorrijhouding"). Zodra je afstapt zit het onprettig. Ikzelf draag enkel leer tijdens de circuitdagen.


**edit
Ik heb ook nog een regenpak bedenk ik nu, maar die draag ik zelden. De broek sowieso nooit en de jas soms als het keihard regent voor ik van huis ga. Bij een beetje regen eigenlijk nooit. Het houdt wel ook kou tegen!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van de decathlon thermokleding en een dun winddicht fietsjasje. Die kan ik prima onder een motorjas dragen zonder dat het beklemmend opvult. Ook nog leuk geprijsd en houdt mij prima warm in mijn 2 delig leren pak.
 
Ik heb een verwarmd vest en handschoenen van Gerbing. ik zou niet meer zonder willen. is ff pielen met aantrekken maar verder ideaal. Draag ik onder een textiel pak met goretex. Ik heb wel een high end pak dat absoluut waterdicht is en geen water opneemt. Is voor een beginner wat hoog gegrepen want duur.
Daar zit ook een afneembare kraag opzodat ik geen koud en water in mijn nek krijg.

Qua thermondergoed draag ik een merinowollen lange onderbroek. In de zomer koel en in de winter warm. Maar ik heb ook jarenlang met een lidl thermobroek gereden, voldoet ook in de winter.

Als beginner is inderdaad een regenoverall over je pak een goede oplossing om het warmer te hebben.

Macna heeft ook verwarmde handschoenen die vrij dun zijn. Dat geeft je goede controle met rijden.
Qua sokken voldoen de lidl wandelsokken ook prima. Kan je tenminste een flink aantal van kopen zonder financieel leeg te lopen.

Zoek die pinlock ff op en laat die in je helm zetten. Is een piel werkje maar je hebt er veel plezier van.

ik draag zelf ook en bril en heb om die reden een systeemhelm. Zo'n klaphelm staat natuurlijk niet mooi bij je leren pak....

Zoals al gezegd, experimenteer met budget spullen en als je weet wat je wil kun je nog altijd upgraden. Hangt er nl ook vanaf hoeveel je gaat rijden.
Ik rij zelf meer dan 25k per jaar en het hele jaar rond dus het materiaal moet goed zijn.
 
Die tips voor de lidl zijn echt super! Ik kom daar dus echt nooit (mss eens per jaar ofzo). Ik zie dat ze vanaf vandaag allerlei wintersport dingen verkopen. Handig! Heel veel thermo- en fleecekleding voor weinig geld. Ook collen, sokken en idd schoenverwarmers. Straks eens kijken wat ze allemaal hebben. Ook de tip voor thermo handschoenen bij de Decathlon vind ik handig. Ik ga daar zeker naar kijken. Ik zal ook kijken naar die handschoenen van Macna. Handvat moffen.... Wat veel opties. Ik ga vanavond eens googlen op al die opties.

Ik vond mn pak wel prijzig, zeker als je laarzen en de helm meerekent. Ik vind t wel belangrijk dat t echt goed zit, ik er lang mee toe kan en t er ook knap uitziet, dus een nieuw textiel pak zou wel een duur grapje voor me worden. Zeker omdat t echt zoeken is naar de goede maat. Ik kom regelmatig bij de Bikeroutfit in Amsterdam en daar is vrijwel alles vanaf maat 38. Bij andere zaken in Amsterdam ook. Vind t ook niet zo fijn dat je bij alles om de prijs moet vragen, omdat ze "speciale bikeroutfit prijzen" hebben. Zet er nou maar gewoon op wat het kost, scheelt mij een hoop gedoe.

Ik denk mss een sportbril bij brillen24 ofzo te bestellen. Ziet er niet uit, maar is wel lekker goedkoop. Oh, mn ogen zijn trouwens gelaserd, daarom kan ik geen lenzen dragen. 1 oog kon niet gelaserd worden en heeft geen mega hoge sterkte, maar zonder bril worden mn ogen heel snel moe en kan ik diepte minder goed inschatten.

Iemand ervaring met motorkledingcenter? Er staat dat dat de grootste zaak van Nederland is. Klopt dat? Ik vind t wel fijn als ik gewoon alles in 1x bij een winkel kan halen, waarbij ik zeker weet dat ze ook mijn maten hebben en ik dus niet onverrichter zaken een uur heen en terug rijd enzo. Scheelt een hoop tijd en gezeur in de winkel. Maakt t filiaal nog uit? Er zijn er 3 die allemaal net zover zijn voor mij.
 
Motozoom Amsterdam komt mijn huidige pak vandaan. Volgens mij kan je alles (incl. voorraad) op de website zien.
 
De meeste ideeén zijn al beschreven.

Zelf rij ik met een zomer col, ook in de winter.
Het is niet zo zeer om de kou weg te halen, maar meer de wind (die het juist koud maakt).

Mijn idee, je allerdaagse kleding aantrekken en hier broek en jas overheen.
De meeste kleding (textiel) heeft meerdere lagen zoals wintervoering wat verwijderbaar is etc..

Las ook ergens dat je omgeving Zoetermeer vandaan komt (of verkeerd gelezen, kan ook).
Maar in Rotterdam, nabij Oostplein, zit een klein eenmans zaakje.
Als iemand er echt verstand van heeft, is hij het wel..

En wbt je spaar varkentje..
Je kan het zo duur maken als dat je zelf wil;)


PS:
Ga wel voor de harde protectie stukken...
 
Je kunt ook nog even bij motorcity kijken , zit vlakbij motozoom.

Ga passen met de onderkleding aan die je gaat dragen. Wel verrotte warm in de winkel maar dan weet je wel dat het past.

Voordeel van een webwinkel als motorkledingcenter is dat je kan passen en teurgsturen als het niet goed is.

Niet lullig bedoeld maar een grote kindermaat passen kan ook uitkomst bieden.

Termaat in Nijmegen heeft ook heel veel kleding.

Stadler (bij motorcity) is rete duur, rete goed en begint bij maat 36.
 
Als looks don't matter: Gewoon een textiel broek en jas, en een regenoverall!
Dat kan enorm warm worden, en houdt je lekker droog als het toch zal regenen.
Of ik later nu een racer, cruiser of weetikveel wat voor een motor zal kopen, haal ik er ook direct de handmoffen bij. Ik rij nog steeds met zomerhandschoenen (doorwaai) aan 6°C, niets koude handen :)
 
Je kunt ook nog even bij motorcity kijken , zit vlakbij motozoom.

Ga passen met de onderkleding aan die je gaat dragen. Wel verrotte warm in de winkel maar dan weet je wel dat het past.
.
Dat is een super goede tip!!!

Niet met een T shirtje gaan passen, want in de winter zit het opeens strak met een dikke vest of trui aan.

Ik kan het weten. :X|(
 
Ik woon in Hilversum. Ik ben vandaag naar Amsterdam geweest, ik moest nog wat terug brengen bij de Bikeroutfit en heb daar ook gelijk nieuwe rug- en schouderprotectiestukken gekocht. Geen harde, maar D3O. Ik vond die van Revit een beetje aanvoelen als prul en ik begrijp gewoon simpelweg niet waarom verkopers me type 1 proberen aan te smeren als type 2 gewoon niet duur is. Mn jas zat gelijk een stuk beter. MAAR: de elleboogstukken konden er niet uit. Ik heb een Macna mission jas, ik ga zo googlen of er een truucje voor is, maar geloof maar dat ik hiervan baalde! Die stukken zijn kneiter hard en gewoon type 1...

Ik heb een revit col (REV'IT - Freeze 2 WB) gekocht waar ik blij mee ben. Die bij de lidl en decathlon waren wss wel warm, maar de pasvorm was waardeloos of t was uiteraard niet waterdicht. Deze is waterweerhoudend, maar hij paste super en ik kon m naar beneden doen bij mn mond en neus, zodat ie er niet voor zat. Ik heb er een stuk of 6 gepast alleen al in die motorzaak hahaha. Van te voren keek ik naar eentje van Macna, maar die was niet goed verstelbaar en zou daardoor heel veel wind en water binnenlaten door allerlei kieren. Deze heeft elastiek en heeft een lichte fleece voering. Chill!

Bij de lidl en decathlon heb ik thermo kleding, dikke sokken, ondersokken en onderhandschoenen gekocht. Het thermo shirt van de Lidl draagt echt heel fijn! T viel 2 maten kleiner, dus dat was voor mij heel fijn haha. Ik was alsnog wel veel geld kwijt met al die verschillende dingen, maar niet zoveel als dat ik kwijt was geweest als ik alles in de motorzaak had gekocht. Ik had mn motorjas mee de Decathlon in. Voelde een beetje raar, maar ik wilde wel zeker weten dat 2 of 3 laagjes zouden passen zonder dat t zou klemmen. Paste prima. Met die nieuwe schouderstukken kan ik echt dikkere kleding eronder aan. Heb er ook wel op gelet dat ik die thermo kleding ook normaalweg zou kunnen dragen in de winter. Ik vond t zonde als t straks alleen 10x per winter is dat ik t gebruik.

Nu moet ik alleen nog kijken naar die elleboogstukken.. Ik ga op zoek naar een sportbril op sterkte en ik ga me binnenkort nog verdiepen in alle hand-opties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan