Winterkleding voor dummies

Op de motor heb ik ALTIJD veilige kleding aan.
Op 1 juli (bloedheet) met het brommertje over de straat gegleden. Toen alleen voor veiligheid de helm op. Elleboog voelt op schaafplek nog steeds niet 100%.
Had ik maar........................8)7

(Reactie van anderen: Je gaat door vele landen en NOOIT iets. Nu vlak bij huis met de Ciao in de kreukels........Hoe kan dat...??)
BIJNA altijd dus...
Ik ken het gevoel, ondanks rukka jas voel ik hem op de elleboog ook nog steeds, gevoelig plekje
 
Ik zie handschoene van wel 200 euro voorbij komen, soms wel duurder... Vandaag even naar HvW geweest om winterhandschoenen voor een maat te halen, 70 eurie. Maar omdat ik niet gauw kouwe handen heb reed ik totnutoe met mijn zomerhandschoenen (en doorwaaijas en zo) vandaag echter een greep in de auto gedaan en een paar handschoentjes eruit gegrist met het magische woord "THINSULATE" erop. Via van Wijk naar Goedhard gereden en wat mij opviel was de aangenaam comfortabele passing en behagelijke isolatie van de Engelbert Strauss werkhandschoenen.
Zo kan je dus voor onder een tientje zonder dat je nagels er af vriezen ook comfortabel de winter door..
Als je de specs leest ben je nog behoorlijk beschermd...

Vollederen montagehandschoenen Ice | engelbert strauss

Vollederen_montagehandschoenen_Ice-7985-3-635664280544241433.jpg
 
Ja echt weer een top advies. |(Geen enkele bescherming voor je knokkels of scheurresistente stiksels. Totaal geen vergelijk met handschoenen die tegen langdurig schuiven moeten kunnen. Prima dat je het zelf gaat proberen maar adviseer dit ajb niet aan anderen.
 
Onderstaand is mijn hand na een simpele val met ongeveer 100 km/h. Ik had hierbij handschoenen aan van Damen, D64. Dat zijn dus behoorlijke handschoenen, niet uit de knakenbak bij de lokale dealer dus.
Ik heb ook erg goede werkhandschoenen, mechanica, welke bij mij veel langer mee gaan dan andere merken. Ik wil echter niet weten hoe mijn hand eruit had gezien als ik die aan had gehad IPV de Damen handschoenen.
Ik ben het dus eens met @Woekie dat advies mag je lekker voor jezelf houden!
15449047432737245031967673598680.jpg
15449047726906783906183265059472.jpg

Ohja, deze foto is van vandaag, het ongeluk was op 20 september. Ik houd waarschijnlijk nog meer dan een jaar last ervan.
Op de bovenste foto is trouwens enkel de grootste wond van het ongeluk. Die tussen de 2 oudere littekens in dus.
 
krijgen we dat weer, de pantserrijders... Ik zit er al ruim 40 iaar op en ben er zo een die lekker in korte broek en tshirt zijn boodschappen doet vanaf de camping... veiligheid zit tussen je oren en niet in een uitrusting van 3000 euro... :r :W:W
 
krijgen we dat weer, de pantserrijders... Ik zit er al ruim 40 iaar op en ben er zo een die lekker in korte broek en tshirt zijn boodschappen doet vanaf de camping... veiligheid zit tussen je oren en niet in een uitrusting van 3000 euro... :r :W:W
Laat dan die helm ook maar weg...
 
Het gaat er niet om hoe je zelf rijdt. Dat mag je lekker zelf weten. Het gaat erom dat je anderen een onveilig advies geeft.
 
ik kan voldoende kleding onder mijn leer kwijt, zoals ik zei heb ik wel eens met 2 softshells gereden en dat ging prima.
.

Dan heb je je leer een of twee maten te groot gekocht.

Iemand nog tips om je hals warmer te krijgen? Ik rij nu met een fleece-gevoerde col, maar dat is niet voldoende als het kouder gaat worden.
 
Het gaat er niet om hoe je zelf rijdt. Dat mag je lekker zelf weten. Het gaat erom dat je anderen een onveilig advies geeft.
Ik vind het allemaal best hoe je mijn bericht interpreteert maar er staat nergens dat ik ze aanbeveel, deel slechts mijn ervaring en geef er een link naar een spec bij met de constatering dat ze betrekkelijk veilig zijn. Het is zelfs te gek voor woorden dat ik mijn toch overduidelijke post nog eens uit moet leggen. Jij bepaalt voor mij dat ik oneilig advies geef??? No Way.

Laat dan die helm ook maar weg...
Dát is een onveilig advies...

Rest this case
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Ik vind het allemaal best hoe je mijn bericht interpreteert maar er staat nergens dat ik ze aanbeveel, deel slechts mijn ervaring en geef er een link naar een spec bij met de constatering dat ze betrekkelijk veilig zijn. Het is zelfs te gek voor woorden dat ik mijn toch overduidelijke post nog eens uit moet leggen. Jij bepaalt voor mij dat ik oneilig advies geef??? No Way.


Dát is een onveilig advies...

Rest this case
dan bied ik je bij deze mijn excuses aan, ik las je bericht namelijk wel als aanbeveling.

krijgen we dat weer, de pantserrijders... Ik zit er al ruim 40 iaar op en ben er zo een die lekker in korte broek en tshirt zijn boodschappen doet vanaf de camping... veiligheid zit tussen je oren en niet in een uitrusting van 3000 euro... :r :W:W
pantserrijders _O-
ja, afgelopen zomer heb ik ook 100+ km per dag in de trainingsbroek gereden, grotendeels over de snelweg. met een motorbroek aan hield ik het namelijk niet scherp in de bovenkamer dus ik had weinig keuze.
maar voor 20% van het door jouw genoemde budget kun je al een stuk veiliger rijden dan met werkhandschoenen, als we de (want verplicht) helm even buiten beschouwing laten.
je constatering dat ze veilig zijn heeft @Woekie al wat over gezegd, geen sterk stiksel enz... veiliger dan wat eigenlijk? want ik denk dat deze handschoenen maar een klein beetje veiliger zijn dan PU flex en het niet halen bij motorhandschoenen van de zelfde prijs.
Dan heb je je leer een of twee maten te groot gekocht.
1 maat kleiner paste me al niet meer dus ik denk dat het mee valt.
 
@ monkey, ik wil die handschoenen ook niet aanbevelen. Moge wel een feitje zijn dat dit soort handschoeisel ook wel eens na het beetpakken en (schuivend) wegleggen van 5000 stenen nog erg goed bescherming biedt voor datgeen waarvoor ze ontworpen zijn... als ik bij een val 5000 stenen tegenkom schiet ik waarschijnlijk mijn huis voorbij. Maar ik had geen winterhandschoenen voor het grijpen en de term thinsulate op deze handschoentjes vond ik het koude-experiment waard. En al is het geen advies: Misschien is er wel iemand met de tip geholpen die normaal helemaal geen handschoenen draagt... die zijn er...
 
Dan heb je je leer een of twee maten te groot gekocht.

Iemand nog tips om je hals warmer te krijgen? Ik rij nu met een fleece-gevoerde col, maar dat is niet voldoende als het kouder gaat worden.
Ik kan deze aanbevelen, houdt de wind erg goed tegen en je kunt de kraag mooi ver onder je motorjas stoppen. Eventueel nog een sjaal of fleece kol eroverheen om je nek maakt het geheel nog warmer.

Er bestaat ook een nog uitgebreidere variant van, met een dubbele kraag. De onderste stop je onder je motorjas en houdt de wind tegen, de bovenste houdt de regen/sneeuw tegen en gaat over je motorjas, waardoor de regen niet bij de kraag van je jas naar binnen loopt.
 
@ monkey, ik wil die handschoenen ook niet aanbevelen. Moge wel een feitje zijn dat dit soort handschoeisel ook wel eens na het beetpakken en (schuivend) wegleggen van 5000 stenen nog erg goed bescherming biedt voor datgeen waarvoor ze ontworpen zijn... als ik bij een val 5000 stenen tegenkom schiet ik waarschijnlijk mijn huis voorbij. Maar ik had geen winterhandschoenen voor het grijpen en de term thinsulate op deze handschoentjes vond ik het koude-experiment waard. En al is het geen advies: Misschien is er wel iemand met de tip geholpen die normaal helemaal geen handschoenen draagt... die zijn er...
Wat die dingen niet zo goed kunnen hebben is sterke trekkrachten zoals bij een schuiver. Met stenen gooien wordt de kracht nooit meer dan de kracht in je handen. Bij een val komt er meer kracht vrij gok ik.
 
Ik heb deze Rev'it! Wrapp 2 WB Kol online bestellen!
En als het echt fris word nog een goedkope balaclava van de lidl er onder. Dikke prima!
Precies hetzelfde hier!

On another note...
Ik ben op dit moment aan het kijken voor een een winter motorpak.
Als in, voor de zomer en midseasons (zolang het niet veel te koud is dus) heb ik een goede leren pak, maar die heeft die van die ventilatie mesh aan de binnenkant van de armen en benen, en is dus daardoor lastig écht warm te krijgen. Plus dat er onder een leren pak maar weinig ruimte is om veel lagen te stapelen.
Ik kom veel 4-seizoens pakken, maar ben tot nu toe maar één winterpak tegengekomen. Hij is ook betaalbaar, maar van een merk die ik al eerde tegen ben gekomen maar waarvan ik niets weet, namelijk GC.

Iemand ervaring ermee?
 
Hoi allen,

Ik ben hier nieuw!

Ik ben sinds een week aan het lessen en reed daarvoor altijd achterop bij mensen als t buiten droog was. Ik heb een goed leren pak waar ik heel erg blij mee ben (Macna jas en Held broek), HJC helm etc, maar nu kreeg ik van mn rij-instructeur te horen dat dit veel te koud was. En ja, oke, ik had t eigenlijk stiekem ook best koud. Hij zei me dat ik een textiel pak moet kopen en dat ik anders wel wat van hem kan krijgen. Maar dat wil ik helemaal niet! Nu ben ik al dagen aan het verdrinken in Google over wat je allemaal nodig heb en waar je op moet letten, maar ik kom er niet echt uit. In de motorzaak werden ze gek van me, omdat er niks in mijn maat was, dus ik durfde niet meer verder te vragen hahaha.

Over mij: ik ben de grootste koukleum die er is. Ik zit op dit moment onder een dikke deken met 3 shirts het koud te hebben, terwijl het 22 graden is in huis. Ik ben zeer tenger en niet lang. Ik heb damesmaat 32 en handschoenmaat s als t niet groot valt (beide is soms nogal lastig te krijgen in motorkleding).

Ik vraag me nu af wat ik allemaal moet gaan aanschaffen als ik warm en veilig wil lessen en van de winter wil rijden. Ik wil na het behalen van mijn rijbewijs vooral rijden naar mn werk en voor de lol, t zal veel snelweg en verharde bosweggetjes worden. Ik kan nog niet inschatten of ik alleen met oké weer zal gaan rijden na deze winter (ik heb ook een auto). Qua budget: ik heb spaargeld, maar ik maak liever niet alles nu vandaag op haha. Ik hoef niet t allergoedkoopste, maar ik zoek wel zoveel mogelijk naar redelijke prijzen, zeker als ik echt veel nodig ga hebben. Ik hoop dat sommige dingen mss toch niet nodig zijn oid.

Ik heb een aantal vragen, waarbij ik toch niet echt de antwoorden vond die ik zocht op dit forum of google. Ik zal ze nummers geven, want sorry, het zijn er echt veel.

1. De elleboog- en schouderstukken van mijn jas zijn nogal stug. Hoe kan ik zien wat voor protectors het zijn en welke klasse?
Als het goed is kun je deze protectors er uithalen en kijken welke het zijn.

2. Tijdens het rijden voel ik t niet, maar mss past onderkleding beter als ik flexibelere stukken koop. Welke zijn aan te raden? Moet ik nou naar elleboogstukken of kniestukken zoeken of verschilt dat per merk of...?
Er bestaan protectors die zacht aanvoelen zolang ze niet onderhevig zijn aan impact (D3O bijvoorbeeld)
Protectors
3. Als ik een onderjas en meerdere lagen onder mijn jas doe, is een leren jas dan ook warm genoeg? Of moet ik ècht nog een andere jas aanschaffen?
Een leren jas moet ruim genoeg zijn om al de benodigde laagjes er onder aan te kunnen doen, als je je jas gekozen hebt om strak te zitten (aerodynamica of om je vrouwelijke vormen te tonen), dan kan het zijn dat de jas niet voldoet aan die eis.
4. Als het antwoord op 2 is: "jaaaaa lekker leer dragen!" dan: wat voor onderkleding is hiervoor geschikt? Kan ik mn hardloopkleding+een fleece trui eronder doen? Of is motor-thermokleding echt miljard keer beter voor de 200 euro per shirt die ze vragen? Ik las dat als onderkleding te strak zit, t zn waarde verliest. Een leren jas zit al gauw wel strak. Die van mij valt vrij ruim om mn romp (want mager), maar zit toch wel strak rond mn armen. Er past een dikke trui onder, maar niet losjes. Wel strak.
[/quote]
Leer kan wel lekker zitten inderdaad, zie ook de opmerking hierboven. De hardloopkledij ken ik niet, maar ik denk dat deze verschillende functies combineert.
In de winter (tot 8 - 10°C / droog) draag ik als onderste laag een gewoon t-shirt, daarboven een vocht opvangende laag (zeer dunne zijden trui met lange mouwen), daarboven een lucht vasthoudende laag (fleece met hoge col), dan mijn waterwerende binnenvoering, dan mijn leren jas.
Als de temperatuur verder daalt, dan draag ik de binnenvoering van een gortex pak onder de fleece.
Als het regent/sneeuwt, dan draag ik mijn 5XL goretex textiel pak met dezelfde onderlagen, het pak is groter gekocht zodat het ondanks alle lagen mogelijk blijft te bewegen en zodat er geen druk / afsnijding mogelijk is, het bloed moet kunnen blijven circuleren.
5. Mijn jas heeft geen opstaande hals. Wat voor col kan ik het beste kopen tegen regen en wind? Ik las iets over voorverwarmde kragen? Is dat nodig? Waar moet ik uberhaupt op letten? (Is zoiets prima? https://vanvuurenmotoren.nl/system/files/1657009101-macna-thermo-collar-101-v.png) Ik wil liever niet iets over mn neus en mond heen hebben, want dat vind ik stiekem heel irritant, maar denk dat t wel goed is als t een beetje mn helm in gaat. Een rits of iets knellends op mn keel kan ik echt niet tegen. Verder ben ik niet kieskeurig ofzo.
Ik gebruik de Rev'it Amazon GTX goretech balaclava. De Goretex rand valt over de col en houdt de regen en wind buiten. Prachtig product.
Rev'it Amazon GTX
6. Handschoenen. Oke, er zijn echt 300 soorten handschoenen. Ik denk dat verwarmde handschoenen voor mij wel een must gaan zijn. Waar moet ik op letten? Wat voor merk/bestaat dat ook iets minder extreem duur? Mn rij-instructeur zei dat t lastig gaat rijden met dikke handschoenen en dat mn dunne, goed aansluitende zomerhandschoenen daarom handig zijn. Maarreehh, ja, koud.
Inderdaad, de zomerhandschoenen zijn het best, vooral als je handvatverwarming hebt, dan heb je maximum nut van de verwarming, aan de binnenkant van je hand, de bovenkant blijft wel wind vangen.
Als je geen handvatverwarming hebt, kun je (iets) dikkere, bij voorkeur met Goretech gevoerde handschoenen dragen, deze zijn dan zo goed mogelijk waterdicht (leder wordt stijver in de kou, misschien kiezen voor textiel handschoenen) met voldoende speling zodat je handen/vingers niet afgesnoerd worden. Het is mogelijk zijden onderhandschoentjes te dragen om ook hier het vocht van je lichaam op te vangen en ervoor te zorgen dat je de binnenvoering van je handschoenen er niet meetrekt als je de handschoenen uittrekt.

Ikzelf heb ook nog eens moffen gemonteerd om de koude lucht zoveel mogelijk af te weren, die moffen hebben een gewatteerde binnenvoering, daardoor kan ik de zomerhandschoenen dragen icm handvatverwarming, het mag dan best een tiental graden vriezen.
Moffen
7. In mn broek zit een bootcut rits en een rits ter ventilatie op 2 plekken (heel handig, maar niet 100% waterdicht, denk ik zo). Zelfde geldt overigens voor mn jas. Kan ik beter kijken naar binnenkleding die waterdicht is (liner ofzo?) of naar een regenpak?
Als je ritsen in je pak hebt, kan dat aanleiding geven tot indringing van vocht. Op die plaats zal je extra kou lijden.

Wil je strikt aan je lederen pak houden, dan draag je daar een regenpak overheen, zo wordt het pak niet nat en begint het niet extra te wegen. Het regenpak is dan best gevoerd met een rubberen laag. Weet wel dat het toch wat werken is om dat pak over je kostuum aan te trekken, ik zou niet aanraden het pak op de autosnelweg aan te trekken. Het pak zelf zorgt er ook voor dat er geen vocht meer naar buiten kan, het pak vangt meestal véél wind.
De binnenvoering van een lederen pak vind ik net voldoende om niet volledig verrast te worden door een occasionele regenbui.
Als ik ga rijden en ik weet dat het zal regenen, dan trek ik mijn goretech pak aan.
8. Ik heb een bril en dat is echt heel irritant. Ik heb nl een 2xs helm (daardoor weinig keuze in modellen) en mn brilpoten zijn heel gebogen, omdat ik nogal een klein gezicht heb. Crime met m in mn integraalhelm proppen. Iemand ervaring met een sportbril op sterkte of een brillenmerk met korte, recht poten? Is dat wat? Lenzen zijn geen optie.
Ook brildrager hier, maar ik heb wel een dikke kop, dus de grootste maat helmen.
Mijn bril heeft vrij kleine lenzen, is rond, is ook flexibel (titanium dacht ik), maar omdat ik een systeemhelm heb is het niet echt een probleem om de balaclava op te zetten, de bril te dragen en de helm dan op te zetten.
9. Sokken en benen warm houden. Tot nu toe heb ik in mn leren broek geen koude benen gehad (droeg er vaak wel een maillot onder). Door de bootcut, komt er wel vrij veel wind langs mn laars naar binnen. Kan ik daar iets tegen doen? En zijn motorsokken nou echt zoveel beter dan sportsokken van de Decathlon? De verhalen die bij motorsokken staan over materialen begrijp ik vaak niet eens. Dus concreet: wat kost geen 250 euro per sok/legging, maar houdt me wel echt goed warm?
Ik draag lederen laarzen gevoerd met Goretex, maat 46
Goretex laarzen
Als het écht koud wordt dan draag ik hoge waterdichte veiligheidsschoenen maat 47 breed met gewone sportsokken met daarboven dikke wollen sokken. Op dat moment draag ik ook mijn Goretex textiel broek, die broek kan ik over mijn laarzen heentrekken.
Je zou een regenbroek boven je lederen broek kunnen dragen. Zorg er dan wel voor dat er een goede rekker met rubberen randen onderaan de broek geplaatst is, zodat je de regen en de wind kunt buitenhouden en zodat de broek niet begint te wapperen of erger dat de broekspijpen ergens blijven haperen (bvb je pekkel…)
10. Nee grapje, dit waren al mijn vragen.

Nou, ik hoop dat er hier wat enthousiaste mensen zijn die me van alles kunnen vertellen over wat ik allemaal voor domme dingen heb bedacht en wat dan wèl echt goeie oplossingen zijn! :D Andere opmerkingen over wat ik nog nodig ga hebben (of juist niet) zijn ook welkom. Ook tips voor een goeie motorzaak rondom Hilversum/Utrecht trouwens. Ik ben een fan van dingen in de winkel kopen t.o.v. online.
 
krijgen we dat weer, de pantserrijders... Ik zit er al ruim 40 iaar op en ben er zo een die lekker in korte broek en tshirt zijn boodschappen doet vanaf de camping... veiligheid zit tussen je oren en niet in een uitrusting van 3000 euro... :r :W:W

Ik ben het met je eens dat veiligheid voor het grootste deel vanuit jezelf komt.
Je hebt dit echter nooit voor 100% zelf in de hand.

Zelfs met 30C of meer rij ik gewoon met een motorpak en handschoenen aan en dat al ruim 30 jaar.
Uiteraard wel aangepaste spullen bij de geldende temperatuur.

Handschoenen hoeven niet altijd duur te zijn en heb ik in verschillende soorten van doorwaai tot winterhandschoenen.
Mijn tussenin handschoenen zijn bijv. een paar Alpinestar handschoenen uit de restpartijen bak omdat de mode voor het nieuwe jaar een ander kleurtje dicteert.
De nieuwe kleur was € 170, die ik heb € 35. Na een paar seizoenen is er nog niets mis mee maar komt er wel een luchtje aan en gaan ze weg.

Heel duur hoeft veiligheid niet te zijn.
 
Volgens de Belgische verkeerswetgeving is het voldoende dat men het volledige lichaam bedekt heeft, een helm en handschoenen draagt en schoeisel dat over de enkels komt.
Ik mag dus mijn thermisch ondergoed aandoen, helm, handschoenen en laarzen aantrekken en op de moto springen.
 
Toen ik uit Frankrijk vertrok een paar jaar geleden waren ze bezig met handschoenen verplicht te stellen naast de helm... Maar niets over je lichaam volledig bedekken... Dus een korte broek, mouwloze shirt en slippertjes zouden mogen, zolang je een helm en handschoenen draagt...

Een paar jaar ervoor zag ik in een van de (tropische) departementen overzee een jonge op zo'n z1000-weet-ik-niet-meer-geval met een korte broek, slippers en een helm (geen shirt...)... zo gek als het klinkt, toen was er wettelijk gezien niets te zeggen...
 
Wij hebben toch ook alleen helmplicht? Of het verstandig is is een tweede, maar je kunt legaal in je onderbroek met een helm op een rondje rijden voor zover ik weet.
 
het is alleen zelfs in deze contreien niet echt te bestempelen als winterkleding :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan