Winterproblemen

stekman

MF veteraan
15 mei 2003
8.130
29
spijkenisse
In een ander topic las ik dat meerdere mensen waaronder ikzelf last hadden met een afslaande motor tijden het koude tochtje van vanochtend. Misschien is het handig alle probleempjes en oplossingen die je hebt in dit ene topic te plaatsen. Dan hebben we alles bij elkaar staan.

Bij oudere auto's zette je het luchtfilter op winterstand, iemand die weet of dat bij motoren ook zo is?
Wat kun je anders doen aan het bevriezen van carburateuren.

Mijn precieze probleem was dat zodra ik de mist inreed de motor niet meer stationair draaide. Ik heb het toerental verhoogd maar s'avonds hetzelfde probleem. Ook had de motor (een ZZR 1100 uit 1991) flink veel meer brandstof verbruikt. Zelf denk ik aan het luchtfilter. Iemand andere tips?
 
Vochtigheid en temperatuur van de aangezogen verbrandingslucht zijn van invloed op het lopen van je motor.
Bij oudere auto's zorgde de winterstand ervoor dat de aangezogen verbrandingslucht werd voorverwarmd door het hete uitlaatspruitstuk. Die truc gaat niet op bij een motor.
 
gloeilamp in je airbox :}

werkt goed :) net vanmiddag eentje in de luchtfilterkast van me bandit gezet een enorme verbetering 8-)
 
Rij zelf ook een ZZR1100 en ja zelfs op het forum van de zzr club zeggen ze maar een ding: Ja dat gebeurt nou een maal ;) . En ja merendeel van de auto's doen dat ook en ach van 1 op 16 naar 1 op 13 kan ik wel overleven :P
 
Mijn thunderace start moeilijk nu het kouder word zelf met choke start die niet.
Om hem aan de praat te krijgen moet ik lichtjes gas geven en veel demareren tot 20x toe.
Gisteren een tochtje gedaan en die sloeg opeens ook uit, hij zette zijn achterste scheef en lag er bijna :?
 
gloeilamp in je airbox :}

werkt goed :) net vanmiddag eentje in de luchtfilterkast van me bandit gezet een enorme verbetering 8-)
maak je nou een geintje? Ik zou me er wel iets bij kunnen voorstellen omdat die natuurlijk behoorlijk wat warmte af kan geven.
 
Klein lampje in je luchtfilterkast laten branden... heb je ook warmere aanzuiglucht.



edit : ow, was al gezegd, ik lees weer niet alles B|
 
Laatst bewerkt:
maak je nou een geintje? Ik zou me er wel iets bij kunnen voorstellen omdat die natuurlijk behoorlijk wat warmte af kan geven.


ben dood serieus, echt een top oplossing, je moet alleen ff oppassen, bij me bandit maakt het niet zoveel uit als ik gaatjes in me luchtfilterhuis boor... heeft geen ramair gedoe :P heb gewoon van me koplamp 2 draadjes naar een gloeilamp in me lucxhtfilterhuis laten lopen... gloeilampie aan, wordt loei heet :) werkt prima :}

andere optie is die dure shell benzine tanken, Pura hielp vorig jaar wel wat bij me thundercat (en die had echt serieus last van carb-icing :X )
 
(..)

ramair gedoe (..)

andere optie is die dure shell benzine tanken, Pura hielp vorig jaar wel wat bij me thundercat (en die had echt serieus last van carb-icing :X )
Ik denk dat dat RAM-air gedoe idd een deel van de oorzaak is, bedoeld om juist extra koele lucht aan te zuigen..

Ietwat afplakken van radiateur helpt op mijn ThunderCat, heeft volgens mij toch al een redelijk overbemeten koelsysteem voor de openbare weg. OK, de file bij de TT-Assen parkeerplaats, dan worden zelfs Catjes heet..
 
Ik denk dat dat RAM-air gedoe idd een deel van de oorzaak is, bedoeld om juist extra koele lucht aan te zuigen..

Ietwat afplakken van radiateur helpt op mijn ThunderCat, heeft volgens mij toch al een redelijk overbemeten koelsysteem voor de openbare weg. OK, de file bij de TT-Assen parkeerplaats, dan worden zelfs Catjes heet..
volgens mij heeft het c model van de zzr 1100 nog geen RAM air, die is pas bij het D model gekomen. Maar ik ga dat dit weekend zeker proberen. Misschien vervang ik wel gelijk mijn luchtfilter, bougietjes even afstellen. Ligt toch allemaal open.
 
Know your bike...?

ZZR1100 was vanaf begin topper ...DANKZIJ..de ram-air werking...
..koppel jij de inlaathapper maar eens los van het aanzuiggedeelte vóór het luchtfilter,...je haalt de 90 niet eens.....( did it...)
 
Know your bike...?

ZZR1100 was vanaf begin topper ...DANKZIJ..de ram-air werking...
..koppel jij de inlaathapper maar eens los van het aanzuiggedeelte vóór het luchtfilter,...je haalt de 90 niet eens.....( did it...)
ah ok, ik dacht dat het tweede gat voorop van de Ram air was.
 
Ik lees net ergens 55 watt lamp? Is dat niet wat veel van het goede?

Heb je netjes een fitting gemonteerd?
 
maak je nou een geintje? Ik zou me er wel iets bij kunnen voorstellen omdat die natuurlijk behoorlijk wat warmte af kan geven.
Lampje werkt echt. Als lampje niet kapot natuurlijk, net als koelkast....altijd blijft die vraag je bezig houden..is t lampje nu echt uit met de deur dicht..????
 
Lampje werkt echt. Als lampje niet kapot natuurlijk, net als koelkast....altijd blijft die vraag je bezig houden..is t lampje nu echt uit met de deur dicht..????
LOL, en als dat je al bezig houdt, heb je je wel eens afgevraagd hoe een vlieg op het plafond land? Maakt hij nou een halve looping of een zijwaartse draai. En nou allemaal kijken naar die vliegen. Jammer dat er niet zoveel zijn, dit blijft ons nu bezig houden totaan het voorjaar. Maar ik dwaal een beetje af geloof ik :)
 
Simpel (voor mij); sjook iets langer open, en, last but not least; stationair een pietsie omhoog. Dan start ie voor velen weer wat beter *D
 
LOL, en als dat je al bezig houdt, heb je je wel eens afgevraagd hoe een vlieg op het plafond land? Maakt hij nou een halve looping of een zijwaartse draai. En nou allemaal kijken naar die vliegen. Jammer dat er niet zoveel zijn, dit blijft ons nu bezig houden totaan het voorjaar. Maar ik dwaal een beetje af geloof ik :)
Zijwaartse draai. Denk ik.

Ik heb me laatst afgevraagd hoe ze slapen..???

En kunnen ze ook hun ogen dicht doen ??

En doen ze "iets" actief op op de kop te kunnen blijven hangen of plakken die voetjes gewoon zo van al die schijt en suiker ??
 
Zijwaartse draai. Denk ik.

Ik heb me laatst afgevraagd hoe ze slapen..???

En kunnen ze ook hun ogen dicht doen ??

En doen ze "iets" actief op op de kop te kunnen blijven hangen of plakken die voetjes gewoon zo van al die schijt en suiker ??
hmmm, nou slaap ik dus helemaal niet meer. Als hij dus al slapend loskomt van het plafond, dna krijg ik een met strond besmeerde vlieg op mijn kop. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan