Winterrijden

Dr Tuning

MF'er
24 mei 2004
200
0
Belgie
Ik wilde is even vragen wie er ervaring heeft met doorrijden in de winter en hoe goed dit te doen is (met een fireblade dan wel)
aangezien ik geen auto noch een rijbewijs voor zo'n ding heb (ik moest zonodig men motorrijbewijs eerst hebben :-))
ik heb maar schrik dat ik na enkele weken al met men nieuwe blade onderuit ga op een op-of afrit, bruggetje of iets dergelijks
aangezien dit het eerste jaar is dat ik motorrijd (ben begonnen in april) heb ik er niet echt ervaring mee, behalve de voorbije jaren met men brommer dan (aprilia RS50) dit was wel te doen maar wel serieus hard opletten voor zover ik het mij herriner

graag even jullie mening, tips of ideeën hierover
 
Ik rij zelf ook het hele jaar door, en dat met een zx9r :}
Is goed te doen, met goede banden en je rijstijl aanpassen O-)
En thermokleding is ook wel prettig.
En zelf zet ik m regelmatig goed in de was, vooral als ze met die pekelzooi gaan smijten regelmatig afspuiten.
 
Voorzichtigheid is het keyword. Rustig aan doen, goed je ondergrond in de gaten houden en ervoor zorgen dat je tijd en ruimte hebt om te corrigeren (dus niet op de bumper van je voorganger, geef jezelf tijd en ruimte om rustig te vertragen). Daarnaast je motor goed schoonhouden. Pekel is funest voor een aluminium fiets zoals een Blade (of mijn CBR B| ). Als je door de pekel gereden hebt, ff afspoelen met koud water en regelmatig blanke delen zoals vorkpoten, achterbrug, demper, etc. schoonmaken en invetten met bijv. WD40.

Veel mensen spuiten ook voor de winter het blok en frame in de WD40 of vaseline als protectie tegen pekel.
 
En als er een pak sneeuw of ijzel ligt, niet gaan motorrijden. Pak de trein, neem een dagje vrij, dwing je buurman je naar je werk te brengen.. verzin maar wat.
Als het echt glad is, kom je er niet met voorzichtigheid; dan speel je gewoon roulette.

Maar goed, dat is meestal maar een dag 5, 6 per winter, dus verder gewoon lekker :]
 
volgens mij hou je het nooit helemaal tegen dat 1 en ander gaat aankoeken met pekel....

alu haat pekel!


maar goed, het is maar hoe erg je dat zelf vind? de 1 wast hem elke dag de ander 1 keer per jaar.

maar je hele fiets wordt er niet beter van om door te rijden.
 
maar van die aangevrozen sneeuw ofzo
of als je nou op een afrit een ijsplek tegenkomt, en je schuift, dan ga je toch sowieso?
en wat bedoel je met goede banden, echte winterbanden(bestaat dit?)? of gewoon banden met een goed profiel
op men zx7r (die ze vorige week overhoop gereden hebben) reed ik met continental road attack...
het probleem is dat ik elke dag van lommel (BE) naar eindhoven (NL) moet voor woon-werk verkeer
nu nog snel voor men autorijbewijs gaan is ook geen optie aangezien men in belgie minnimum 3 maand met een L moet rijden en hier niet mee in het buitenland mag
en ik kan natuurlijk ook moeilijk altijd thuisblijven van het werk als het een keer goed gesneeuwd heeft ofzo
 
Ik snap niet zo goed wat je nou eigenlijk wil met deze vraag :?
Mensen geven nuttige tips(voorzichtig, banden, trein, thuisblijven) waar je naar eigen zeggen niets mee kan (trein/thuisblijven geen optie maar wat als er nou een aangevroren plek ligt) en de auto zit er ook niet in voor je.

Volgens mij ben je gewoon naar een lift van Lommel naar Eindhoven aan het vissen :X





:+
 
In de winter doorrijden is goed te doen. Sneeuw is wat minder fijn, ijzel ook maar over het algemeen wordt er redelijk goed gestrooid.
Om je motor te beschermen tegen de pekel kan je hem helemaal inspuiten met zuurvrije vaseline (o.i.d.) of hem iedere keer afspoelen met koud water. Optie s is makkelijk en werkt goed alleen het schoonmaken na de winter is wat minder ;)
Zoals Orpheus al zegt is voorzichtig rijden erg belangrijk en let op de ondergrond. Bruggen en op- en afritten zijn vaak kouder en dus meer kans op gladheid, let op donkere vlekken op de weg (ijs!) etc.
 
nee dat niet hoor, ik wil gewoon zoveel mogelijk wijsheid opdoen
maar hoe zou jij je voelen als je je eerste winter met een splinternieuwe (wel 2dehands hoor) motor zou doormoeten? en dit zo goed als onervaren met het thema motorrijden in de winter
 
voor de winterdagen dat ik niet durf te rijden (en dan moet het toch wel extreem pokkeweer zijn) heb ik altijd een auto... misschien een tip voor als je je rijbewijs wel gehaald hebt... een oldtimer.. geen wegenbelasting (voor zo lang dat duurt) en 100 euro per jaar verzekering. dat die auto dan alleen in de winter rijdt ipv alleen in de zomer boeit niet en als je geen B hebt, kun je nog altijd gaan voor de o zo bekende pekelfiets... laat je CBR lekker wegrotten in de garage van het stilstaan en je pekelfietsje brengt je dan wel naar het werk... als je daar mee pleurt.. who cares... (als je het maar niet hard doet).
 
ps, voor een leuk bedragje wil ik je wel van lommel naar eindhovuh rijden...
(als je mijn laag uurtarief betaalt inc voorrijkosten :9~ )
 
Even zoeken, is heeeeeeel veel over te vinden :)

Gewoon rijden.
Als het glad is en je begint te glijden,
tsja, dan ga je gewoon...
Maar dat risico heb je in de zomer na een regenbui,
of in de buurt van tankstations ook.

Als jij dat apparaat goed onder controle hebt,
en jezelf ook, dan is het prima rijden in de winter.
Je kent de route ondertussen goed, je weet wat de
probleemplaatsen kunnen zijn: daar doe je extra voorzichtig.
Op de rest van het traject gewoon voorzichtig doen.
Niet te krampachtig. En als je achterwiel gaat glijden:
rustig blijven, geen gekke reactie geven. Grip komt wel weer.

Kun je niet in Nederland je auto-rijbewijs halen? Ben je met een
maand klaar :)
 
Nu we het toch over de winter hebben
zullen hier vast veel die hards langs komen
en ik vroeg me dus af of dr handschoenen zijn die je handen ook warm houden bij tempraturen rond het vriespunt
ik heb nu namelijk al mn derde paar,
van die handschoenen met een aparte binne handschoen maar zelfs die houden het niet warm
Bestaan er handschoenen die bij die tempratuur jue handen warm houden?

Bedankt
 
Bestaan er handschoenen die bij die tempratuur jue handen warm houden?
Er bestaan electrisch verwarmde handschoenen (met draadje naar je motor) of verwarmde handvaten (daarover staat op motorfreaks nog een heel artikel). Ik heb er verder nog geen ervaring mee, mijn winterhandschoenen houden me nog warm genoeg.

[me]4takter merkte echter van de week al wel dat z'n achterwiel al wat vaker grip leek te verliezen. Rustiger aan dus :( :] [/me]
 
Ik rijd ook door in de winter. HEb goeie winterhandschoenen maar na een tijdje beginnen je handen toch hoe dna ook af te koelen. Handvatverwarming is een optie maar is eigenlijk alleen maar goed te doen als je er een beetje bescherming voor hebt. verwarmde handschoenen met draadje naar je motor?? lijkt me niet zo heel geschikt, fikkende handen en ik hou er niet zo van vast te zitten aan mijn motor.
Blok inspuiten met zuurvrije vaseline is idd ook een goed en probaat middel tegen pekel aanslag.

Het is ook de eerste winter dat Fritz doorrijdt dus blijf ook ff meelezen.
 
De meeste tips zijn al gegeven. En wat betreft de handschoenen: je hebt motorwanten waarbij er twee of vier vingers bijelkaar zitten. Zijn redelijk dik en da's even wennen, maar daar houdt je het wel een tijdje mee uit. Zeker als je ze eerst bij de kachel legt of even met een haarföhn opwarmt. Die warmte blijft dan een tijdje in de handschoen zitten en meestal lang genoeg om van woon naar werk te komen en omgekeerd.

Verder rustig rijden en denken: liever vijf minuten te laat dan plat.
 
Ik ben vorig jaar ook bijna de hele winter doorgerden.. behlave als het echt te gek werd. Als ik al 5 keer op mn bek ben gegaan terwijl ik door de tuin naar de schuur loop hoeft het van mij niet meer zo nodig :) ik heb gelukkig de trein nog als optie..

Verder gewoon rustig rijden.. niet zo plat, beter vooruitkijken om remacties te voorkomen. Niet zenuwachtig worden maar gewoon gaan..
 
is er nog niemand met de standaard winter-rijles-tip gekomen?

onder je winterhandschoenen plastic handschoenen dragen (bijv van bij de benzinepomp)
je krijgt zweethandjes, maar wel warme... :]
 
Probleem met je handen is dat ze vol in de rijwind zitten. Daarom koelen ze zo af. Gewoon handkappen monteren, dus. ;)
 
Je hebt ook van die enorme handschoenen van Oxford Sports.
Die kan je in zijn geheel over je stuur schuiven en dan heb je geen andere handschoenen meer nodig.
Het ziet er niet uit maar blijkbaar heb je dan geen koude handen meer
 
Terug
Bovenaan Onderaan