Winters weer, wat is de beste kleding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwillems

MF veteraan
12 aug 2011
1.145
1
Jipsingboermussel
Hallo allemaal,


Wie kan me vertellen welke motorkleding geschikt is voor deze (en nog koudere) dagen van het jaar?

Heb al een goede broek en jas, maar een helm die meer winddicht is, handschoenen die niet alleen dik zijn maar ook gewoon goed isoleren en laarzen waar m'n dikke wintersokken ook in passen zonder mijn voeten af te klemmen staan nog op 't verlanglijstje.

Wie heeft er goede ervaringen of tips (merken en types) hierover?
 
joh het is nog een weekje ff bal, daarna knalt de lente erin. *O*



:]



*hopenlijk dan..... * :/
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat het weer vrijdag is. :)
Een niergordel is ook lekker warm.
 
Serieus antwoord nodig?

De `echte` winterrijders rijden met een A4 pak.

Dat begint ondertussen een uniform te worden. Bij temperaturen vanaf plus 0 te warm.

Te warm voor NL situaties.

In dit filmpje kun je zien wat `echte` winterrijders verder nog dragen. Ziet er soms niet uit, maar wel warm. Te warm voor NL condities, maar ik heb wel eens gehoord dat er ook koukleumen zijn. Ben ik ook.

filmpje
 
Laatst bewerkt:
s'Zomers draag ik meestal alleen een string.
Nu vind ik dat te koud, dus draag ik ook laarzen en handschoenen. 8-)
 
215730_410_FR1_12.JPG


S4120S.jpg

image_22029.jpg

held-born-leather-jacket-1893-p.jpg

motto_ESPADA_CT_7_det_spodnie-1.jpg


cd4441__82174_zoom.jpg


R805-C.jpg


motorwanten.jpg


82388-1-2_1.jpg


ear_classic_earplugs.jpg


*O* Tis weer weekend *O*
 
Serieuze reactie:
laagjes, laagjes, laagjes.

Maar om specifiek op jouw dingen in te gaan:

ik heb zelf daytona laarzen. Niet al te dikke sokken erin en heb nooit koude voeten.
NB sokken moeten niet van katoen zijn, maar van wol. Wol heeft de neiging het vocht naar buiten te transporteren, zodat de huid droog blijft. Persoonlijk draag ik het liefst kniekousen, die komen boven de laarzen uit. (V&D). Mocht je dan nog koude voeten hebben, draag dan eens pantykniekousen onder je sokken. Je zult versteld staan!
Als sokken te dik zijn, is er vaak te weinig ruimte voor de isolerende luchtlaag.
 
Laatst bewerkt:
Snap deze vragen niet echt.

Koop een goed pak met wintervoering. Ga rijden en als het nog te koud is, doe je een thermo setje aan. Dat kan toch iedereen verzinnen.

Laat je anders gewoon adviseren bij een goede kleding zaak. Verdienen die ook nog wat met de crisis :)
 
Zoals Lady Di al zegt, laagjes is belangrijk. Beter twee of drie dunne lagen dan één dikke. Begin met een goede thermolaag, zowel shirt als broek. Dit is er voor gemaakt om te isoleren en geschikt om te ademen en vocht te reguleren, zodat de huid droog blijft. Daarna kan je in principe zoveel lagen aantrekken als je wilt, als je maar zorgt dat het niet te strak gaat zitten. Juist de lucht die tussen de laagjes inzit zorgt voor isolatie, door je te strak aan te kleden druk je de lucht er tussenuit en verlies je een belangrijk deel van de isolatie.

Vaak zijn voeten en handen de beperkende factor, en ook via je hoofd verlies je een hoop warmte. Juist voor die delen zijn meerdere laagjes meestal geen optie. Dit is een beetje per persoon verschillend, sommige mensen hebben heel snel koude handen en voeten, en anderen juist bijna nooit. Goede laarzen met goede sokken, bijvoorbeeld ski/thermosokken doen al een hoop. Zorg ook hier dat het niet te strak zit, dus niet te dikke sokken. Handschoenen zijn helemaal lastig, goede winterhandschoenen zijn natuurlijk belangrijk. Maar veel meer kan je niet doen. Je hebt van die dunne onderhandschoentjes, maar vaak gaat de boel dan ook te strak zitten, wat de warmte juist niet ten goede komt. Handvatverwaming kan helpen, maar dat verwarmd de onderkant van je hand, terwijl juist de bovenkant meestal koud wordt. Als je echt snel last van koude handen hebt zijn bij temperaturen onder nul verwarmde handschoenen eigenlijk de enige echt goede optie, maar daar hangt een prijskaartje aan. Wat helm betreft is er ook niet zo veel te doen. Ik weet niet of er helmen zijn die extra warm zijn, maar aangezien de helm toch over het algemeen voor alle 4 de seizoen wordt gebruikt denk ik van niet. Een helmmuts en tochtkraag kunnen iets schelen, en het kan ook een hoop verschil maken door onder onderkant van de helm dicht te maken, zodat de wind niet langs je kin naar binnen kan.

Verder is het bij het rijden van lange afstanden belangrijk dat je op tijd stopt om een beetje te bewegen, neem bij het tankstation of stopplaats een warme drank en eet op tijd, want het interne kacheltje moet ook blijven branden.

Verder is het te hopen dat we het weer van de afgelopen week snel weer terug hebben!
 
Laatst bewerkt:
met het verwachte weer de komende dagen trek ik mijn Ford escort aan.
scheelt echt een hoop ergernis bij het aan en uitkleden.. :Y
 
Hangt ook af van de afstand/duur/snelheid die je rijd. Rijd je een half uurtje gewoon rond de 100, dan heb je niet echt bijzondere kleding nodig: gewoon normaal budgetpak met wintervoering is voldoende. Ga je uren snelweg pakken, dan zal je er iets serieuzer mee om moeten gaan. Je kan altijd een nog dikkere trui aan of een bodywarmer.
Ik zou zeggen: probeer het eens. Als het koud wordt heb je te weinig aan, als het te warm is te veel.
 
Hallo allemaal,


Wie kan me vertellen welke motorkleding geschikt is voor deze (en nog koudere) dagen van het jaar?

Heb al een goede broek en jas, maar een helm die meer winddicht is, handschoenen die niet alleen dik zijn maar ook gewoon goed isoleren en laarzen waar m'n dikke wintersokken ook in passen zonder mijn voeten af te klemmen staan nog op 't verlanglijstje.

Wie heeft er goede ervaringen of tips (merken en types) hierover?

rucca! rukka

(ik kan het niet betalen)
 
Laatst bewerkt:
Zoals Lady Di al zegt, laagjes is belangrijk. Beter twee of drie dunne lagen dan één dikke. Begin met een goede thermolaag, zowel shirt als broek. Dit is er voor gemaakt om te isoleren en geschikt om te ademen en vocht te reguleren, zodat de huid droog blijft. Daarna kan je in principe zoveel lagen aantrekken als je wilt, als je maar zorgt dat het niet te strak gaat zitten. Juist de lucht die tussen de laagjes inzit zorgt voor isolatie, door je te strak aan te kleden druk je de lucht er tussenuit en verlies je een belangrijk deel van de isolatie.

Vaak zijn voeten en handen de beperkende factor, en ook via je hoofd verlies je een hoop warmte. Juist voor die delen zijn meerdere laagjes meestal geen optie. Dit is een beetje per persoon verschillend, sommige mensen hebben heel snel koude handen en voeten, en anderen juist bijna nooit. Goede laarzen met goede sokken, bijvoorbeeld ski/thermosokken doen al een hoop. Zorg ook hier dat het niet te strak zit, dus niet te dikke sokken. Handschoenen zijn helemaal lastig, goede winterhandschoenen zijn natuurlijk belangrijk. Maar veel meer kan je niet doen. Je hebt van die dunne onderhandschoentjes, maar vaak gaat de boel dan ook te strak zitten, wat de warmte juist niet ten goede komt. Handvatverwaming kan helpen, maar dat verwarmd de onderkant van je hand, terwijl juist de bovenkant meestal koud wordt. Als je echt snel last van koude handen hebt zijn bij temperaturen onder nul verwarmde handschoenen eigenlijk de enige echt goede optie, maar daar hangt een prijskaartje aan. Wat helm betreft is er ook niet zo veel te doen. Ik weet niet of er helmen zijn die extra warm zijn, maar aangezien de helm toch over het algemeen voor alle 4 de seizoen wordt gebruikt denk ik van niet. Een helmmuts en tochtkraag kunnen iets schelen, en het kan ook een hoop verschil maken door onder onderkant van de helm dicht te maken, zodat de wind niet langs je kin naar binnen kan.

Verder is het bij het rijden van lange afstanden belangrijk dat je op tijd stopt om een beetje te bewegen, neem bij het tankstation of stopplaats een warme drank en eet op tijd, want het interne kacheltje moet ook blijven branden.

Verder is het te hopen dat we het weer van de afgelopen week snel weer terug hebben!

Als ik bij kou rijd, heb ik 6 lagen aan: thermoshirt, t-shirt met lange mouwen (geen katoen), dunne fleecetrui, softshelljasje, motorjas met wintervoering. Dan kan ik met 0 graden ook op langere afstanden comfortabel warm blijven.

Verwarmde handschoenen zijn niet veel duurder dan goede 'gewone' winterhandschoenen. Al verkrijgbaar vanaf 100 euro (Klan). 't Is wel een gemier met de kabels.
 
Laatst bewerkt:
Ben te spreken over de Dane spullen In mijn broek zit GoreTex. Jas is nog een oude van Lookwell. Goed regen laagje ,maar wel zweterig. Wind (windchill) is je vijand. Zorg dat alles aansluit.
 
Ik zie dat het weer vrijdag is. :)
Een niergordel is ook lekker warm.
Dit.

Dat in combinatie met een backprotector en het is eigenlijk redelijk warm met 0 graden. In combinatie met een all-season jas, that is. :P En met alleen een shirtje eronder.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb in de winter niets anders gedragen dan ik met de zomer ga doen, behalve dan de wintervoering uit mijn jas halen. Voor de rest heb ik niets anders gedragen.
 
Serieuze reactie:
....


Mijn reactie was echt serieus, zo zit ik op de motor. Potje, bril, maskertje, leren jas, kevlar jeans, Amerikaanse veiligheidslaarzen (maandag weer in Texas, nieuwe kopen *O* ) en een GOEDE set thermokleding en ouderwetse wanten van Roukama. En geloof me, die wanten doen het em. Als heel mijn lijf uiteindelijk koud is zijn mijn handen nog warm.
 
Thermo shirt en daarover een trui van WOL, echt: het klinkt misschien wat ouderwets maar dat is heerlijk warm!
 
Wat jammer, je bent net te laat! De LIDL had vanaf donderdag precies alles wat je zoekt! (best wel serieuze reactie)
 
Ooookeee.

Bedank allemaal daar kan ik wel wat mee!

Vooral mijn laarzen, sokken of (knie)kousen of compleet thermopak eronder en de onderkant van de helm winddicht maken zijn de punten waar ik mee aan de gang ga.

Maak ritten bij temperaturen vanaf net boven het vriespunt, want rijdt het hele jaar zoveel mogelijk. Meestel een half uur, regelmatig een halve dag in het zadel.

Idd tot een halfuurtje rijden heb je niet veel last, het maakt wel veel verschil of het waait - wind&kou is een killing combinatie!


Slotje! ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan