Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Winterslaap: af en toe laten draaien of juist niet?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
832
1.230
Dagobah
Hi,

Zoals zo velen zet ook ik mijn motor in de winter op stal: zodra het eerste strooizout de weg op gaat tot om en nabij maart staat ie stil. Is het dan verstandig om hem he-le-maal stil te laten staan (wel aan de druppellader natuurlijk), of juist om het blok af en toe even te laten draaien, zodat overal weer een vers laagje olie komt?

Dank.
 
Mijn motor staat zo'n 2 keer per jaar maanden stil, ben zeevarende op de koopvaardij. Ik zet 'm op de middenbok, verder niets. Tank trouwens ook gewoon E10. En als ik dan na 3 of 4 maanden thuis kom en het is goed weer, dan check ik de bandenspanning en het oliepeil en ga lekker rijden. Druppellader heb ik ook niet. Staat ook in een onverwarmd schuurtje.
Dat even laten draaien schijnt heel slecht te zijn inderdaad. Als je de motor warm af zet, dan zit overal een mooi oliefilmpje op. Ga je koud starten en even laten draaien dan is dat olie filmpje beschadigd. Tenminste, dat is wat de "geleerden" (?) mij hebben wijs gemaakt.
Maar om een lang verhaal kort te maken, bij mij heeft een paar maanden stilstand nooit tot problemen geleid.
 
Bovendien ontstaat er, net als bij korte ritjes rijden, condens wat niet verdampt (omdat je olie niet lang genoeg warm genoeg wordt) en ben je je olie dus aan het veranderen in mayonnaise. Dus als hij dan eenmaal op de juiste plek aankomt, doet hij nog zijn smerende werk niet zoals het hoort.
 
Je hoort ook niet anders dan dat na de winter overal kapotte motoren staan met weggevreten zuigers, doorgerotte uitlaten en kapotgeroeste versnellingsbakken. Dus alle bangmakerij ten overvloede...
Dat starten , af en toe, dat komt tussen je oren vandaan, effe weer luisteren, je mist het, je wilt rijden, het gaat niet. Ijs en sneeuw houden je tegen. Dan zoek je genoegdoening en dat vind je in het even horen van je machine, de nieuwsgierigheid naar het wel of niet starten als je weer wilt gaan rijden is niet te onderdrukken... Wat een heerlijkheid, je houdt van je motor, kent zijn taal... hij spreekt even tegen je..
Doen!!!! Starten en effe laten lopen, even luisteren, even ruiken hoe het ookalweer rook. Die motor is er voor jou. heerlijk om weer even te horen. Als-tie kapot wil gaat-ie kapot, maar dat komt niet door dat tussendoor starten en een beschadigde oliefilm klinkt mij in de oren als gelul van de bovenste plank, denk nou zelf eens na. Laat 'm wel 5 minuten lopen. en die liters water in je olie, hou toch op.
Vaak ben je te bang
 
De uitlaat komt wel vol water te staan. Toen er nog zwavel in de benzine zat, was het vaak al na 2 jaar bekeken voor de uitlaat.
 
Zo erg mee eens, ik moet ook af ten toe verse uitlaatgassen ruiken. En ik ben erg verwend: die uitlaatgassen mogen enkel van mijn eigen motoren zijn!
Aan 5 minuten dit soort therapeutisch pseudo-motorrijden heb ik niet genoeg. Een half uur is het toch doorgaans minimaal. En dan is de olietemp echt wel op de gewenste temperatuur.
 
Wat je daarmee aangeeft is dus ook: O jeetje, rij geen motor in de winter! Zonder dat je er deutschgrundlich van overtuigd bent dat de olietemp lang genoeg boven de 100 graden is. Zo niet, dan ik de kans groot dat de volgende keer starten desatreus voor het blok is. Of in ieder geval iets van wat daarbij in de buurt komt.
Mocht je toch vinden dat je gelijk hebt: zouden ze in landen waar het regelmatig flink koud is dan heel regelmatig motorblokkken wisselen?
 
De uitlaat komt wel vol water te staan. Toen er nog zwavel in de benzine zat, was het vaak al na 2 jaar bekeken voor de uitlaat.
Dat zit er ook in na 20 uur rijden. Als je je hand er dan achterhoudt is die alsnog kletsnat, je uitlaat is nou eenmaal een rioolwaterafvoer. Uitlaat koelt als eerste van alles af en trekt alle vocht dat er nog in de uitlaatgassen in de vorm van condens naar zich toe. Mijn Goldwing dee twee jaar met een set uitlaten, die stond er om bekend. en die reed nooit korter dan 5 uur
 
De TS vraagt echter niet naar jullie onbevredigende gevoelens in de winter die blijkbaar alleen te verhelpen zijn door even all jullie uitlaat te zuigen, hij vraagt wat verstandig is.

Verstandig is gewoon lekker met rust laten tot je weer echt wil gaan rijden.

Niemand beweert hier dat hij acuut uit elkaar valt als je hem wel af en toe start, maar het heeft voor de motor geen enkel positief effect.
 
Verstandig is om 'm gewoon af en toe te starten. het heeft namelijk geen enkel negatief effect. En behalve de psychische genoegdoening heb ik ook genoemd dat je weet datie het nog steeds doet...

de nieuwsgierigheid naar het wel of niet starten als je weer wilt gaan rijden
 
Plus: de accu is weer even aan het werk en blijft daarmee beter in conditie.
Of je constateert dat je accu het niet gehaald / overleefd heeft waardoor je gauw een nieuwe kan bestellen cq kopen en dat je niet op de dag dat je wil gaan rijden een topic opent met "accu 12V, lopend weggezet motor start niet"
 
Bij de verbranding van benzine komt waterdamp en kooldioxide vrij. Bij koude motor en uitlaat condenseert de waterdamp. De kooldioxide reageert met het water:
H2O + CO2 <=> H+ + HCO3-
Dat is koolzuur.
Als je de motor goed warm rijdt dan verdampt het water weer en ben je er van af.
In theorie kun je de motor beter niet starten als je niet gaat rijden. In de praktijk valt het wel mee.
Wat RobRD schrijft: vaak ben je te bang.
Geniet van je motor.
Mijn circuitracers staan 11 maanden per jaar stil. Sinds de E10 starten ze na 11 maanden wat moeilijker dan voorgaande jaren. Dat is op zich geen bewijs dat het aan E10 ligt.
Ik heb afgelopen jaar als laatste in de ene Aspen4T gedaan en in de andere 102 Octaan. Ik ben benieuwd hoe ze in maart starten.
 
Auto's in landen met koude winters krijgen vaak pech bij korte ritten, omdat de uitlaat volloopt met water, dat vervolgens bevriest. Na een paar keer is de uitlaat geheel gevuld met ijs, en start de motor niet meer.
 
katalysator , om te mierenneuken..
De honingraat structuur word een massief blok.

Heb er in Polen ( daar menen ze het, als het gaat om vriezen ) , er buiten in de ijzerbak zien liggen
die gewoon bol zijn gaan staan , en dus scheuren.

De Poolse methode is , als het voorkomt en hij is niet kapot , "de bevroren banaan in je uitlaat" , dat ding met een gasbrander heet stoken.
 
Auto's in landen met koude winters krijgen vaak pech bij korte ritten, omdat de uitlaat volloopt met water, dat vervolgens bevriest. Na een paar keer is de uitlaat geheel gevuld met ijs, en start de motor niet meer.
Geloof ik maar dan is die nog steeds niet kapot en in maart vriest het niet meer. Die omstandigheid hebben we gewoon niet, hoe ver moet je het zoeken.

Wat denk je dat er inloopt op een regenachtige dag alstie op de parkeerplaats bij het werk staat staat ???
Misschien zijn mijn uitlaten ook wel volgelopen en staat er nu ijs in, misschien is de hele bende na de winter wel gescheurd, en ik heb er niet één gestart... steekhoudende argumenten om 'm niet te starten zijn er niet.
Het slechtste zijn die 2000 kilometer die je op vakantie naar de Harz maakt, banden, koppeling, vering, kabels, zuigers, alles slijt...

Dan moet je 'm daarvoor ook laten staan.
 
En steekhoudende argumenten om hem wèl te starten als je er niet mee gaat rijden?
 
Nee hoor, ten eerste heb ik er niets op tegen als mijn motor slijt door ermee te rijden. Maar starten om het starten heeft nergens nut voor, dus dan is elke slijtage die je daarmee veroorzaakt zonde. Alleen ga ik er zeker in de winter geen korte ritjes mee maken, wat ik overigens ook in de zomer zelden doe.

Daarnaast, verdampt water niet bij 80 °C? Volgens mij zelfs al bij kamertemperatuur, als je het maar genoeg tijd geeft.