Bovendien ontstaat er, net als bij korte ritjes rijden, condens wat niet verdampt (omdat je olie niet lang genoeg warm genoeg wordt) en ben je je olie dus aan het veranderen in mayonnaise. Dus als hij dan eenmaal op de juiste plek aankomt, doet hij nog zijn smerende werk niet zoals het hoort.Je motor af en toe even laten draaien is een slecht idee. Je blok komt niet op temperatuur en elke keer als je hem weer start draait alles zonder dat vers laagje olie.
Aan de druppellader en de banden op een wat hogere spanning en in maart weer rijden.
De uitlaat komt wel vol water te staan. Toen er nog zwavel in de benzine zat, was het vaak al na 2 jaar bekeken voor de uitlaat.Je hoort ook niet anders dan dat na de winter overal kapotte motoren staan met weggevreten zuigers, doorgerotte uitlaten en kapotgeroeste versnellingsbakken. Dus alle bangmakerij ten overvloede...
Dat starten , af en toe, dat komt tussen je oren vandaan, effe weer luisteren, je mist het, je wilt rijden, het gaat niet. Ijs en sneeuw houden je tegen. Dan zoek je genoegdoening en dat vind je in het even horen van je machine, de nieuwsgierigheid naar het wel of niet starten als je weer wilt gaan rijden is niet te onderdrukken... Wat een heerlijkheid, je houdt van je motor, kent zijn taal... hij spreekt even tegen je..
Doen!!!! Starten en effe laten lopen, even luisteren, even ruiken hoe het ookalweer rook. Die motor is er voor jou. heerlijk om weer even te horen. Als-tie kapot wil gaat-ie kapot, maar dat komt niet door dat tussendoor starten en een beschadigde oliefilm klinkt mij in de oren als gelul van de bovenste plank, denk nou zelf eens na. Laat 'm wel 5 minuten lopen. en die liters water in je olie, hou toch op.
Vaak ben je te bang
Zo erg mee eens, ik moet ook af ten toe verse uitlaatgassen ruiken. En ik ben erg verwend: die uitlaatgassen mogen enkel van mijn eigen motoren zijn!Je hoort ook niet anders dan dat na de winter overal kapotte motoren staan met weggevreten zuigers, doorgerotte uitlaten en kapotgeroeste versnellingsbakken. Dus alle bangmakerij ten overvloede...
Dat starten , af en toe, dat komt tussen je oren vandaan, effe weer luisteren, je mist het, je wilt rijden, het gaat niet. Ijs en sneeuw houden je tegen. Dan zoek je genoegdoening en dat vind je in het even horen van je machine, de nieuwsgierigheid naar het wel of niet starten als je weer wilt gaan rijden is niet te onderdrukken... Wat een heerlijkheid, je houdt van je motor, kent zijn taal... hij spreekt even tegen je..
Doen!!!! Starten en effe laten lopen, even luisteren, even ruiken hoe het ookalweer rook. Die motor is er voor jou. heerlijk Zom weer even te horen. Als-tie kapot wil gaat-ie kapot, maar dat komt niet door dat tussendoor starten en een beschadigde oliefilm klinkt mij in de oren als gelul van de bovenste plank, denk nou zelf eens na. Laat 'm wel 5 minuten lopen. en die liters water in je olie, hou toch op.
Vaak ben je te bang
Wat je daarmee aangeeft is dus ook: O jeetje, rij geen motor in de winter! Zonder dat je er deutschgrundlich van overtuigd bent dat de olietemp lang genoeg boven de 100 graden is. Zo niet, dan ik de kans groot dat de volgende keer starten desatreus voor het blok is. Of in ieder geval iets van wat daarbij in de buurt komt.Bovendien ontstaat er, net als bij korte ritjes rijden, condens wat niet verdampt (omdat je olie niet lang genoeg warm genoeg wordt) en ben je je olie dus aan het veranderen in mayonnaise. Dus als hij dan eenmaal op de juiste plek aankomt, doet hij nog zijn smerende werk niet zoals het hoort.
Dat zit er ook in na 20 uur rijden. Als je je hand er dan achterhoudt is die alsnog kletsnat, je uitlaat is nou eenmaal een rioolwaterafvoer. Uitlaat koelt als eerste van alles af en trekt alle vocht dat er nog in de uitlaatgassen in de vorm van condens naar zich toe. Mijn Goldwing dee twee jaar met een set uitlaten, die stond er om bekend. en die reed nooit korter dan 5 uurDe uitlaat komt wel vol water te staan. Toen er nog zwavel in de benzine zat, was het vaak al na 2 jaar bekeken voor de uitlaat.
de nieuwsgierigheid naar het wel of niet starten als je weer wilt gaan rijden
Plus: de accu is weer even aan het werk en blijft daarmee beter in conditie.Verstandig is om 'm gewoon af en toe te starten. het heeft namelijk geen enkel negatief effect. En behalve de psychische genoegdoening heb ik ook genoemd dat je weet datie het nog steeds doet...
Of je constateert dat je accu het niet gehaald / overleefd heeft waardoor je gauw een nieuwe kan bestellen cq kopen en dat je niet op de dag dat je wil gaan rijden een topic opent met "accu 12V, lopend weggezet motor start niet"Plus: de accu is weer even aan het werk en blijft daarmee beter in conditie.
Auto's in landen met koude winters krijgen vaak pech bij korte ritten, omdat de uitlaat volloopt met water, dat vervolgens bevriest. Na een paar keer is de uitlaat geheel gevuld met ijs, en start de motor niet meer.Dat zit er ook in na 20 uur rijden. Als je je hand er dan achterhoudt is die alsnog kletsnat, je uitlaat is nou eenmaal een rioolwaterafvoer. Uitlaat koelt als eerste van alles af en trekt alle vocht dat er nog in de uitlaatgassen in de vorm van condens naar zich toe. Mijn Goldwing dee twee jaar met een set uitlaten, die stond er om bekend. en die reed nooit korter dan 5 uur
En het bewijs voor die stelling?Auto's in landen met koude winters krijgen vaak pech bij korte ritten, omdat de uitlaat volloopt met water, dat vervolgens bevriest. Na een paar keer is de uitlaat geheel gevuld met ijs, en start de motor niet meer.
Geloof ik maar dan is die nog steeds niet kapot en in maart vriest het niet meer. Die omstandigheid hebben we gewoon niet, hoe ver moet je het zoeken.Auto's in landen met koude winters krijgen vaak pech bij korte ritten, omdat de uitlaat volloopt met water, dat vervolgens bevriest. Na een paar keer is de uitlaat geheel gevuld met ijs, en start de motor niet meer.
En steekhoudende argumenten om hem wèl te starten als je er niet mee gaat rijden?Geloof ik maar dan is die nog steeds niet kapot en in maart vriest het niet meer. Die omstandigheid hebben we gewoon niet, hoe ver moet je het zoeken.
Wat denk je dat er inloopt op een regenachtige dag alstie op de parkeerplaats bij het werk staat staat ???
Misschien zijn mijn uitlaten ook wel volgelopen en staat er nu ijs in, misschien is de hele bende na de winter wel gescheurd, en ik heb er niet één gestart... steekhoudende argumenten om 'm niet te starten zijn er niet.
Het slechtste zijn die 2000 kilometer die je op vakantie naar de Harz maakt, banden, koppeling, vering, kabels, zuigers, alles slijt...
Dan moet je 'm daarvoor ook laten staan.
Nee hoor, ten eerste heb ik er niets op tegen als mijn motor slijt door ermee te rijden. Maar starten om het starten heeft nergens nut voor, dus dan is elke slijtage die je daarmee veroorzaakt zonde. Alleen ga ik er zeker in de winter geen korte ritjes mee maken, wat ik overigens ook in de zomer zelden doe.Wat je daarmee aangeeft is dus ook: O jeetje, rij geen motor in de winter! Zonder dat je er deutschgrundlich van overtuigd bent dat de olietemp lang genoeg boven de 100 graden is. Zo niet, dan ik de kans groot dat de volgende keer starten desatreus voor het blok is. Of in ieder geval iets van wat daarbij in de buurt komt.
Mocht je toch vinden dat je gelijk hebt: zouden ze in landen waar het regelmatig flink koud is dan heel regelmatig motorblokkken wisselen?